Πόσο κοστίζει το «καλάθι» του σούπερ μάρκετ

Κάποτε ήταν μία ευχάριστη οικογενειακή ασχολία. Σήμερα θυμίζει εφιάλτη. Ο λόγος για τις εξορμήσεις στο σούπερ μάρκετ, καθώς σύμφωνα με ρεπορτάζ από το «Εθνος» το καλάθι της νοικοκυράς θα μπορούσε να είναι ακόμα και 30% φθηνότερο, σε σχέση με το γαλλικό, το αγγλικό και το ισπανικό, αν τα προϊόντα στη χώρα μας είχαν τον μηδενικό ΦΠΑ της Αγγλίας ή έστω τους χαμηλότερους των άλλων κρατών.

Μια συγκριτική έρευνα τιμών που διενήργησε το Ινστιτούτο Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών σε 20 προϊόντα τα οποία πωλούνται σε οργανωμένες αλυσίδες της Ελλάδας, της Ισπανίας, της Γαλλίας και του Ηνωμένου Βασιλείου, έφερε τα συγκεκριμένα συμπεράσματα. Τα είδη αυτά, τρόφιμα, απορρυπαντικά, οπωροκηπευτικά, γλυκίσματα, κρεατικά κλπ. στην Ελλάδα επιβαρύνονται με συντελεστές ΦΠΑ 13%, ενώ τα αναψυκτικά και οι χυμοί με 23%. Στην Αγγλία ο ΦΠΑ είναι 0%, στη Γαλλία 10% και 5,5%, ενώ δύο είναι οι συντελεστές και στην Ισπανία 10% και 4%.

Το κόστος για τα προϊόντα αυτά, που είναι αναγκαία σε μία οικογένεια, ανέρχεται στην Ελλάδα στα 42,06 ευρώ. Στην Ισπανία η αξία τους είναι 42,04 ευρώ, η Γαλλία είναι η ακριβότερη χώρα με σύνολο πληρωμής τα 57,13 ευρώ και στο Ηνωμένο Βασίλειο ο λογαριασμός γράφει… 56,40 ευρώ. Παρά τους υψηλούς συντελεστές ΦΠΑ, το συγκεκριμένο «καλάθι» είναι στην Αγγλία και τη Γαλλία κατά 36% και 34% ακριβότερο σε σχέση με το αντίστοιχο της Ελλάδας. Με την Ισπανία δεν υπάρχουν διαφορές.

Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, τότε το βρετανικό και το γαλλικό καλάθι γίνεται ακόμη ακριβότερο, κατά 45%, συγκριτικά με το ελληνικό και το ισπανικό είναι υψηλότερο κατά 6%. Ή το ελληνικό καλάθι είναι φθηνότερο ακόμη και 30% σε σχέση με το Ηνωμένο Βασίλειο και τη Γαλλία.

Πρέπει να σημειώσουμε, ότι πέρα από τον ΦΠΑ, παράγοντες που θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη όταν συγκρίνονται τιμές ανάμεσα σε διαφορετικές χώρες είναι:

  • Η απόσταση της χώρας από τα παραγωγικά κέντρα της κεντρικής και δυτικής Ευρώπης και τα αντίστοιχα κόστη.
  • Η πολυπλοκότητα της γεωγραφίας της κάθε χώρας (π.χ. οδικό δίκτυο, νησιά κλπ.).
  • Το μέγεθος της αγοράς και αντίστοιχες οικονομίες κλίμακας στις προμήθειες των προϊόντων.
  • Το ισοζύγιο εξαγωγών-εισαγωγών σε σχέση με τα τρόφιμα και τις πρώτες ύλες παρασκευής τους.
  • Τα διάφορα κόστη παραγωγής (ενέργεια, πρώτες ύλες, μισθολογικό κόστος, χρηματοοικονομικό κόστος, γραφειοκρατία).
  • Η παραγωγικότητα της βιομηχανίας και του λιανεμπορίου σε κάθε χώρα.
  • Οι καταναλωτικές συνήθειες σε κάθε χώρα.
  • Το ύψος της φορολογίας σε κάθε χώρα.

Να σημειώσουμε, τέλος, πως με στόχο τη μείωση των τιμών, ο υφυπουργός Ανάπτυξης, Γεράσιμος Γιακουμάτος, ξεκίνησε συναντήσεις με επιχειρηματικούς συνδέσμους, αλλά και μεμονωμένα με εταιρείες που παράγουν προϊόντα του σκληρού πυρήνα του καλαθιού της νοικοκυράς.

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα