Πού… βούλιαξαν τα υδατοδρόμια, οέο;

Τον ερχόμενο Σεπτέμβριο θα έχουν συμπληρωθεί 24 μήνες από την ημερομηνία που ολοκληρώθηκε η διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης του νομοσχεδίου για τα υδατοδρόμια και, αν δεν συμβεί το… θαύμα, θα γιορταστεί και η «επέτειος» της διετούς κυβερνητικής απραξίας για το συγκεκριμένο θέμα.

Του Νίκου Τσαγκατάκη

Πρόκειται για μία ξεχασμένη υπόθεση, που όμως τη θυμήθηκε πριν από μερικές ημέρες ο Θεσσαλονικιός βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας, Σταύρος Καλαφάτης, καταθέτοντας μάλιστα και σχετική ερώτηση στη Βουλή με αποδέκτη τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σπίρτζη. Συγκεκριμένα, ο «γαλάζιος» πρώην αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής εξήγησε ότι η απουσία νομοθετικού πλαισίου για την ίδρυση και λειτουργία των υδατοδρομίων στη χώρα μας, είχε ως αποτέλεσμα να παρέλθει άπρακτο και επενδυτικά άγονο το καλοκαίρι του 2017, εξέλιξη που όπως λέει ο κ. Καλαφάτης είναι «πολύ πιθανή ακόμη και για την τρέχουσα θερινή περίοδο».

Σύμφωνα, πάντα, με τον βουλευτή της Ν.Δ., «τα υδατοδρόμια… πελαγοδρομούν στα κύματα των κυβερνητικών εκκρεμοτήτων» στερώντας από τον ελληνικό τουρισμό ένα σημαντικό εργαλείο περαιτέρω ενίσχυσής του και υπό αυτό το πρίσμα ρωτά τον Χρ. Σπίρτζη για ποιους λόγους έχει καθυστερήσει σχεδόν δύο χρόνια η δημιουργία του απαραίτητου νομοθετικού πλαισίου για τα υδατοδρόμια, αλλά και αν ο υπουργός Υποδομών προτίθεται να προβεί στα δέοντα προκειμένου να μη χαθεί εντελώς η θερινή περίοδος του 2018.

Πρότζεκτ (και) με εθνική σημασία

Η αλήθεια είναι ότι το πρότζεκτ με τα υδατοδρόμια είναι πολλά περισσότερα από το συγκριτικό asset που θα προσδώσει υπεραξία στο εγχώριο τουριστικό προϊόν. Δεν θα ήταν υπερβολή να υποστηριχθεί ότι πρόκειται για επενδυτικό πλάνο που αποκτά και εθνική σημασία, δεδομένης της αναγκαιότητας να είναι επαρκώς διασυνδεδεμένες οι περιοχές μιας νησιωτικής χώρας όπως η Ελλάδα. Οι γνώστες λένε –και γίνεται εύκολα κατανοητό– ότι τα υδροπλάνα αποτελούν ιδανικά μεταφορικά μέσα που λόγω της ευελιξίας τους μπορούν να εκτελέσουν πολυποίκιλο μεταφορικό έργο πέραν των επιβατικών πτήσεων. Για παράδειγμα, η διανομή δεμάτων, τροφίμων, φαρμάκων κ.λπ., η διακομιδή ασθενών, ακόμη και επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης μπορούν να εκτελεστούν με ασφάλεια από υδροπλάνα. Ένα αναπτυξιακό, όμως, πρότζεκτ που δεν χρειάζεται δα και τις δυσκολότερες των υποδομών για να «τρέξει» στην Ελλάδα της μόνιμης ραστώνης, συνεχίζει να παραμένει επί της ουσίας ανενεργό.

Μακραίνει η λίστα αναμονής

Η λίστα με τις αιτήσεις αδειοδότησης υδατοδρομίων όλο και μακραίνει –ειδικά στις περιοχές ευθύνης της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου– έχουν φτάσει τον αριθμό 25 (βλ. Αμοργός, Άνδρος, Αστυπάλαια, Κάλυμνος, Κάρπαθος, Κάσος, Καστελλόριζο, Κέα, Κύθνος, Κως, Λειψοί, Λέρος, Μήλος, Μύκονος, Νάξος, Νίσυρος, Πάρος, Ρόδος, Σαντορίνη, Σίκινος, Σίφνος, Σύμη, Σύρος, Τήλος, Χάλκη), αντίθετα το νούμερο των ήδη αδειοδοτημένων υδατοδρομίων είναι… κολλημένο στο 3 και αφορά την Κέρκυρα, τους Παξούς και την Πάτρα.

Τη λίστα αναμονής έρχεται να συμπληρώσει εσχάτως η Ελευσίνα, στο λιμάνι της οποίας φέρεται να σχεδιάζεται η δημιουργία ενός Αττικού μητροπολιτικού υδατοδρομίου. Σύμφωνα με τις πληροφορίες που έχουν δει το φως της δημοσιότητας, πίσω από την εν λόγω επένδυση ύψους €250.000.000 βρίσκεται το σχήμα της Hellenic Seaplanes (υπό τη διοίκηση του Νικόλα Χαραλάμπους), η Petrichor Capital Partners και ενδιαφερόμενοι επενδυτές από την Κίνα.

Ο σχεδιασμός περιλαμβάνει το «χτίσιμο» της κεντρικής βάσης του δικτύου στην Αττική, από όπου θα ξεκινούν δεκάδες προορισμοί δεδομένης της εύκολης πρόσβασης στην περιοχή μέσω της Αττικής Οδού και του Προαστιακού σιδηροδρόμου. Σε ό,τι αφορά το υδατοδρόμιο, θα είναι άρτια εξοπλισμένο, με άνετους, λειτουργικούς και υψηλής αισθητικής χώρους υποδοχής, γραφείων και ιατρικής μονάδας με ασθενοφόρο για την άμεση διακομιδή ασθενών στα νοσοκομεία της Αττικής. Ταυτόχρονα θα λειτουργούν καταστήματα, εστιατόρια με ανεξάρτητη είσοδο, ενώ θα διαθέτει και πολυχώρους για πολιτιστικές εκδηλώσεις.

Το επόμενο καλοκαίρι

Αυτό που επί της ουσίας είναι το ζητούμενο στη φάση του βρισκόμαστε είναι να «τρέξουν» το γρηγορότερο δυνατό οι διαδικασίες και να ρυθμιστούν νομοθετικά θέματα, όπως η απλοποίηση της διαδικασίας συνολικής αδειοδότησης (περιβαλλοντική και άλλες) του υδατοδρομίου, η υπόδειξη των ελάχιστων απαιτήσεων των κτιριακών υποδομών των υδατοδρομίων, καθώς και η δημιουργία ειδικού Ηλεκτρονικού Συστήματος Παρακολούθησης Αδειών Υδατοδρομίου με τα πλήρη επικαιροποιημένα στοιχεία.

Φυσικά, το φετινό καλοκαίρι θεωρείται εκ προοιμίου χαμένη υπόθεση, αλλά οι επιχειρηματικά εμπλεκόμενοι ευελπιστούν ότι τα αμφίβια υδροπλάνα τους θα μπορούν να προσθαλασσώνονται στα ελληνικά υδατοδρόμια το επόμενο καλοκαίρι του 2019.

Διαβάστε επίσης