«Πρασινίσει» η κίτρινη (των ταξιτζήδων) «φυλή»

Ξεκίνησε η υποβολή αιτήσεων – Πόση είναι η επιδότηση, ποιοι οι ωφελούμενοι και γιατί αντιδρά το συνδικαλιστικό όργανο των αυτοκινητιστών της Αθήνας

Την εικόνα του παλιού ταξί που με κάθε γκαζιά του μεροκαματιάρη αυτοκινητιστή του ντουμάνιαζε το σύμπαν δεν αποκλείεται να γίνει παρελθόν σχετικά σύντομα καθώς με το πρόγραμμα που η κυβέρνηση έχει ήδη έχει βάλει στις ράγες ευελπιστεί ότι η ρυπογόνος κίτρινη (των τροχοφόρων) «φυλή» θα «πρασινίσει» από… οικολογία.

Επιμέλεια: Νίκος Τσαγκατάκης

Η τρίτη εβδομάδα του νέου έτους είναι σχεδόν παρελθόν και απομένουν άλλες 49 για όσους ιδιοκτήτες ταξί επιθυμούν να αντικαταστήσουν τα παλιά οχήματά τους με καινούργια, αμιγώς ηλεκτρικά, εκμεταλλευόμενοι την διόλου… τσιγκούνικη επιδότηση συνολικού προϋπολογισμού €40.000.000 που δίνεται για τον συγκεκριμένο σκοπό μέσω της δράσης «ΠΡΑΣΙΝΑ ΤΑΞΙ».

Την προκήρυξη του προγράμματος υπέγραψαν δύο ημέρες μετά από τα Χριστούγεννα ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, ο αναπληρωτής ΥΠ.ΟΙΚ., Θόδωρος Σκυλακάκης, ο υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Γιάννης Τσακίρης, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας, και ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, ενώ από τις 9 Ιανουαρίου έχει ανοίξει και η πλατφόρμα prasinataxi.gov.gr η οποία με καταληκτική ημερομηνία την 31η Δεκεμβρίου 2023 θα δέχεται τις αιτήσεις των ενδιαφερομένων.

Ο κυβερνητικός σχεδιασμός προβλέπει την αντικατάσταση περίπου 2.000 παλιών και ρυπογόνων ταξί που κυκλοφορούν σε όλη την Ελλάδα με αμιγώς ηλεκτροκίνητα, και η δράση εντάσσεται στη ευρύτερη στοχοθεσία για προώθηση της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας, με τα κονδύλια να αντλούνται από την δεξαμενή του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας που χρηματοδοτεί «πράσινες» μεταρρυθμίσεις.

 

Στο 40% το «χάρισμα» με ταβάνι τα €17.500

Επί των διαδικαστικών, τώρα, της δράσης «ΠΡΑΣΙΝΑ ΤΑΞΙ», ωφελούμενοι είναι όλοι οι ιδιοκτήτες Επιβατηγού Δημόσιας Χρήσης (ΕΔΧ) οχήματος κατηγορίας εκπομπής ρύπων Euro-5 και παλαιότερης, με βάση την άδεια κυκλοφορίας. Ως ιδιοκτήτης του προς επιδότηση οχήματος λογίζεται εκείνος που κατέχει το 100% της άδειας κυκλοφορίας του οπότε θα είναι και αυτός που θα υποβάλει την αίτηση. Σημειώνεται ότι στην περίπτωση που η άδεια κυκλοφορίας του ταξί έχει περισσότερους του ενός μεριδιούχους, η αίτηση για επιδότηση θα πρέπει να υποβληθεί από το σύνολο των συνιδιοκτητών.

Η απόκτηση του ηλεκτροκίνητου ταξί μπορεί να γίνει είτε με «κλασική» αγορά είτε με σύναψη χρονομίσθωσης (leasing) και κάθε ωφελούμενος δικαιούται ένα αμιγώς ηλεκτρικό όχημα μηδενικών εκπομπών ρύπων C02 (BEV) ανά άδεια. Το επονομαζόμενο «οικολογικό bonus» αλλαγής ρυπογόνου ταξί με ηλεκτρικό, δηλαδή η επιδότηση, ανέρχεται σε ποσοστό 40% επί της προ φόρων λιανικής τιμής, με «ταβάνι» τις 17.500 ευρώ. Υπογραμμίζεται ότι οι δικαιούχοι είναι υποχρεωμένοι να προβούν σε απόσυρση και καταστροφή του παλαιού ταξί ενώ το ποσό της επιδότησης για την απόσυρση που ανέρχεται σε 5.000 ευρώ συνυπολογίζεται στο τελικό ποσό του οικολογικού bonus. Για συγκεκριμένες κατηγορίες δικαιούχων όπως τα άτομα με ειδικές ανάγκες, οι οικογένειες με 3 εξαρτώμενα τέκνα και άνω, όπως και οι νέοι ηλικίας ως 29 ετών, υπάρχει νομοθετική πρόνοια για προσαύξηση κατά 1.000 ευρώ στο ποσό του οικολογικού bonus που προκύπτει για την αγορά ηλεκτρικού Ε.Δ.Χ. οχήματος ΤΑΞΙ. Αν, τώρα, βάσει της υφιστάμενης άδειας ταξί οι δικαιούχοι είναι περισσότεροι του ενός και καθένας από αυτούς ανήκει στις παραπάνω ειδικές κατηγορίες, το ποσό της προσαύξησης που δικαιούται ανάλογα με την κάθε ειδική κατηγορία υπολογίζεται με βάση το ποσοστό, που του αναλογεί στην υφιστάμενη άδεια του ταξί.

Ως ημερομηνία έναρξης της επιλεξιμότητας των δαπανών ορίζεται η 1η Δεκεμβρίου του 2021, με την εξαίρεση των δαπανών που αφορούν την προκαταβολή για την παραγγελία του οχήματος.

Δεδομένου ότι η δράση «ΠΡΑΣΙΝΑ ΤΑΞΙ» αφορά την αγορά ή μίσθωση οχήματος BEV, δηλαδή ηλεκτρικού αυτοκινήτου με μπαταρία (Battery Electric Vehicle), στο πρόγραμμα προβλέπεται και η επιδότηση κατ’ ανώτατο όριο τα 500 ευρώ για την αγορά και εγκατάσταση «έξυπνου» σημείου επαναφόρτισης ηλεκτρικού οχήματος σε οικιακό περιβάλλον ή σε χώρο στάθμευσης επιχείρησης με ιδιωτική πρόσβαση.

 

 

Οι ενστάσεις του ΣΑΤΑ

 

Με το που δημοσιοποιήθηκε η ΚΥΑ για τα «ΠΡΑΣΙΝΑ ΤΑΞΙ» το Συνδικάτο Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής επανέφερε στη δημόσια συζήτηση τους ισχυρισμούς των επαγγελματιών του κλάδου ότι η ηλεκτροκίνηση στα ταξί είναι ασύμφορη και αντιεπαγγελματική επιλογή. Βασικό επιχείρημα του ΣΑΤΑ είναι ότι τα ηλεκτροκίνητα ταξί θα μπορούν να δουλεύουν μόνο μία βάρδια καθώς η επάρκεια των μπαταριών των οχημάτων είναι μικρή και δεν επιτρέπει συνεχόμενη λειτουργία. Το ΣΑΤΑ εμμένει στην πρότασή του και ζητά επιδότηση για όλους τους τύπους αυτοκινήτων που χρησιμοποιούνται ως ταξί, έχοντας ταυτόχρονα ήδη ζητήσει την άρση της υποχρεωτικότητας ταξινόμησης μόνο ηλεκτροκίνητων ταξί από το 2026 για την Αθήνα και την Θεσσαλονίκη.

Λένε μάλιστα ότι είναι οξύμωρο, να έρχεται το υπουργείο Μεταφορών και να παρατείνει χρονικά την παράταση στην υποχρέωση αντικατάστασης αυτοκινήτου λόγω της άσχημης οικονομικής συγκυρίας και την ίδια ώρα το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας «να υποχρεώνει τον κλάδο σε βάναυση, άμεση και υποχρεωτική μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση.».

 

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα