Προ των πυλών οι χώροι εποπτευόμενης χρήσης ναρκωτικών

Εμφατικές αλλαγές  όχι μόνο για τους τοξικο-εξαρτημένους αλλά και για τις νεοπλασίες, τους κλινικάρχες, καθώς και για το μέλλον του ΚΕΕΛΠΝΟ, εμπεριέχονται στο νομοσχέδιο του υπουργείου Υγείας που κατατέθηκε στη Βουλή

Η δημιουργία χώρων που η χρήση ναρκωτικών θα εποπτεύεται, η αναμόρφωση του πλαισίου λειτουργίας των ιδιωτικών κλινικών, αλλά και η κατάργηση του ΚΕΕΛΠΝΟ με ταυτόχρονη αντικατάστασή του από τον υπό σύσταση Εθνικό Οργανισμό Δημόσιας Υγείας (ΕΟΔΥ), είναι μερικά από τα κύρια σημεία των αλλαγών που ευελπιστεί να επιφέρει στον υγειονομικό χάρτη της χώρας το σχετικό σχέδιο νόμου του υπουργείου Υγείας, που έφερε στη Βουλή.

 

Επιμέλεια: Νίκος Τσαγκατάκης

 

Με το πρόβλημα των ναρκωτικών να χρήζει άμεσης και αποτελεσματικής αντιμετώπισης, που θα ξεπερνά την αστυνομική υπόσταση της παθογένειας, η πρόβλεψη για τη δημιουργία Χώρων Εποπτευόμενης Χρήσης (ΧΕΧ) για τους χρήστες υψηλού κινδύνου είναι μία από τις πλέον εμφατικές παρεμβάσεις που επιχειρείται από την οδό Αριστοτέλους. Στόχος της νομοθετικής πρότασης είναι να δοθεί σε εγκεκριμένους φορείς και κατόπιν απόφασης του υπουργού Υγείας η δυνατότητα να ιδρύουν και να «τρέχουν» τη λειτουργία χώρων εποπτευόμενης χρήσης που θα στοχεύουν στην παροχή υπηρεσιών μείωσης της βλάβης, στην προαγωγή της υγείας των ενεργών χρηστών, στην προστασία της δημόσιας υγείας, στη μείωση του επιπολασμού των μολυσματικών ασθενειών στον πληθυσμό των χρηστών και των τοξικοεξαρτημένων, στην πρόληψη και έγκαιρη παρέμβαση για την αντιμετώπιση της υπερδοσολογίας, στη μείωση της δημόσιας όχλησης και στην κινητοποίηση των χρηστών και την προετοιμασία τους για ένταξη σε προγράμματα θεραπείας.

Για να υπάρχει μία τάξη μεγέθους του προβλήματος αξίζει να σημειωθεί ότι με βάση τα στοιχεία του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης και Πληροφόρησης για τα Ναρκωτικά, ο συνολικός αριθμός των ναρκομανών που χαρακτηρίζονται χρήστες υψηλού κινδύνου ανερχόταν το 2016 στην Ελλάδα στα 17.067 άτομα, με τους μισούς από αυτούς να εντοπίζονται στην Αττική.

Στο ίδιο μήκος κύματος είναι και οι νομοθετικές παρεμβάσεις που σχετίζονται με τον τρόπο συνταγογράφησης σκευασμάτων που περιέχουν ναρκωτικές ουσίες, με ταυτόχρονη αναπροσαρμογή των ορίων για τη συνταγογράφηση οπιοειδών αναλγητικών με βάση την τρέχουσα ιατρική πραγματικότητα, τα νέα επιστημονικά δεδομένα και τις εισηγήσεις των ειδικών με αποκλειστικό γνώμονα την ανακούφιση ογκολογικών και άλλων ασθενών.

«Συμμάζεμα» στο καθεστώς λειτουργίας των κλινικών

Ωστόσο, οι αλλαγές δεν περιορίζονται στα παραπάνω. Όπως προκύπτει και από τον τίτλο του, το νομοσχέδιο «Εκσυγχρονισμός και Αναμόρφωση Θεσμικού Πλαισίου Ιδιωτικών Κλινικών, Σύσταση Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας, Σύσταση Εθνικού Ινστιτούτου Νεοπλασιών και λοιπές διατάξεις» επιχειρεί να διευθετήσει μία σειρά σημαντικών θεμάτων που αφορούν λ.χ. θέματα ιδιωτικών κλινικών. Ειδικά για το τελευταίο, οι επιτελείς του υπουργείου Υγείας εξηγούν ότι βασική μέριμνα των εμπνευστών του νομοσχεδίου ήταν να «συμμαζευτεί» το νομοθετικά διάσπαρτο καθεστώς λειτουργίας που διέπει τις κλινικές, γεγονός που δημιούργησε πολλά και διαφορετικά πλαίσια ρυθμιστικής παρέμβασης, ανάλογα με τον χρόνο που έχει ιδρυθεί και λειτουργεί κάθε ιδιωτική κλινική.

Υπό αυτό το πρίσμα στο ΥΠ.ΥΓ. ευελπιστούν ότι το προτεινόμενο συνολικό νομοθέτημα όχι μόνο θα θεσπίσει κανόνες για όλους όσοι δραστηριοποιούνται στη συγκεκριμένη αγορά, αλλά παράλληλα θα εκσυγχρονίσει το πλαίσιο λειτουργίας των κλινικών, αναθεωρώντας τις παλιές και ήδη παρωχημένες ρυθμίσεις, που αφορούν τόσο τους γενικούς όρους και προϋποθέσεις όσο και τις τεχνικές προδιαγραφές (προσωπικό, μετρικά στοιχεία, ιατρικός εξοπλισμός, νοσηλευτικές μονάδες και τμήματα κ.ά.). Επιπρόσθετα εκτιμάται ότι θα απλοποιηθούν οι διοικητικές διαδικασίες και θα αναθεωρηθούν οι τεχνικές προδιαγραφές, διασφαλίζοντας πλήρως την παροχή υψηλών υπηρεσιών υγείας.

 

Σύσταση Εθνικού Ινστιτούτου Νεοπλασιών

Σε ό,τι αφορά τις πρόνοιες που εμπεριέχονται στο ν/σ για τις νεοπλασίες, αυτές σχεδιάστηκαν στη βάση της τραγικής στατιστικής ότι ο καρκίνος αποτελεί μία από τις κύριες αιτίες θανάτου, όχι μόνοι στην Ελλάδα αλλά και παγκοσμίως.

Έτσι, κρίθηκε επιτακτική η ανάγκη να διαμορφώσει η χώρα μας μία εθνική στρατηγική για την αντιμετώπιση της νόσου σε επίπεδο ενημέρωσης, πρόληψης αλλά και υπεύθυνης, ολιστικής και ασθενοκεντρικής αντιμετώπισή της. Σύμφωνα, πάντα, με τους εμπνευστές του νομοσχεδίου, αυτό το έλλειμμα θα καλύψει ένα υπό σύσταση Εθνικό Ινστιτούτο Νεοπλασιών, που θα αποτελέσει τον φορέα που θα διαμορφώσει και θα εισηγηθεί στον υπουργό Υγείας την εθνική στρατηγική για τον καρκίνο και εν συνεχεία θα συντονίζει τις ενέργειες που αφορούν τη συνολική σε εθνικό επίπεδο διαχείριση των νεοπλασματικών νοσημάτων.

 

Μητρώα και φάκελοι ασθενών

Στις λοιπές διατάξεις του νομοσχεδίου του ΥΠ.ΥΓ., υπάρχουν προβλέψεις και για τα εξής ζητήματα:

-ΕΘΝΙΚΑ ΜΗΤΡΩΑ ΑΣΘΕΝΩΝ (REGISTRIES): Στο ν/σ προβλέπεται η σύσταση και λειτουργία εθνικών μητρώων ασθενών στα οποία θα καταγράφονται ασθενείς με το ίδιο νόσημα, προκειμένου να συλλέγονται δεδομένα και να εξάγονται συμπεράσματα αναφορικά με τη φυσική πορεία μίας νόσου, αλλά και σχετικά με την αποτελεσματικότητα, την ασφάλεια και το κόστος των θεραπευτικών χειρισμών που με τη σειρά τους θα καταστίσουν αποδοτικότερη τη διαχείριση των πόρων για την υγεία.

-ΑΤΟΜΙΚΟΣ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΣ ΦΑΚΕΛΟΣ ΥΓΕΙΑΣ: Προβλέπεται η δημιουργία, διατήρηση και ενημέρωση Ατομικού Ηλεκτρονικού Φακέλου Υγείας (ΑΗΦΥ), ως απαραίτητη προϋπόθεση της μεταρρύθμισης της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας. Κρίνεται ότι ο ΑΗΦΥ συνιστά το αναγκαίο και ικανό εκείνο ηλεκτρονικό εργαλείο το οποίο θα διασφαλίσει τη συνέχεια στη φροντίδα, ενώ παράλληλα αποτελεί προαπαιτούμενο της ορθής και αποτελεσματικής εφαρμογής της παραπομπής.

 

Το ΚΕΕΛΠΝΟ πεθαίνει, ζήτω ο ΕΟΔΥ

 

Ο «θάνατος» του ΚΕΕΛΠΝΟ και η… ανάστασή του ως ΕΟΔΥ είναι από τις εμφατικές παρεμβάσεις που επιχειρείται από την οδό Αριστοτέλους με το σχετικό νομοσχέδιο, θεωρώντας ότι το θεσμικό πλαίσιο που διέπει σήμερα τη λειτουργία του Κέντρου Ελέγχου & Πρόληψης Νοσημάτων έχει κενά. Ο τρόπος που αυτά θα καλυφθούν βρέθηκε στη σύσταση του Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας, φορέας στον οποίο θα δοθούν διευρυμένες αρμοδιότητες προκειμένου οι οργανωμένες προσπάθειες της πολιτείας και της κοινωνίας να οδηγήσουν στην καλύτερη προστασία της δημόσιας υγείας, μέσω της πρόληψης νόσων, της αύξησης του προσδόκιμου ζωής και της προαγωγής της υγείας.

 

 

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα