Πρώτα θέλουν το λιμάνι

Πριν από λίγες ημέρες το Μαξίμου, σχολιάζοντας την τηλεφωνική επικοινωνία του Αλέξη Τσίπρα με τον ομόλογό του της Κίνας, τον Λι Κεγιάνγκ, ανέφερε επισήμως ότι «συζητήθηκε η προοπτική περαιτέρω ενίσχυσης της πολυεπίπεδης συνεργασίας των δύο χωρών», και ότι θα υπάρξει ανταλλαγή επισκέψεων των δύο πρωθυπουργών.

Του Μιχάλη Κωτσάκου

Καλώς εχόντων των πραγμάτων, ο Αλέξης Τσίπρας είναι πολύ πιθανό να… αναπνεύσει τον γεμάτο ρύπους ατμοσφαιρικό αέρα του Πεκίνου το πρώτο δίμηνο του καλοκαιριού. Βέβαια, μέχρι τότε στο Μαξίμου εκτιμούν πως θα έχει ολοκληρωθεί η διαπραγμάτευση, θα έχει υπάρξει συμφωνία με τους εταίρους, και φυσικά θα έχουν καμφθεί οι αντιστάσεις των στελεχών της κυβέρνησης που αντιτίθενται με την πώληση του ΟΛΠ.

Οι Κινέζοι ενδιαφέρονται για να επενδύσουν στην Ελλάδα, όμως πρώτα από όλα καίγονται για τον ΟΛΠ. Και όλοι οι εμπλεκόμενοι γνωρίζουν πως με την Κομισιόν θα βρεθεί άκρη. Με την Αριστερή Πλατφόρμα του Λαφαζάνη, όμως, τι γίνεται; Ειδικά εάν χρειαστεί η κυβέρνηση να περάσει δύσκολα μέτρα. Η δυσκολία του εγχειρήματος φάνηκε και από το προπαρασκευαστικό ταξίδι στο Πεκίνο του αντιπροέδρου της κυβέρνησης, Γιάννη Δραγασάκη, και του υπουργού Εξωτερικών, Νίκου Κοτζιά. Ήταν αρκετή η δήλωση του πρώτου στο πρακτορείο ειδήσεων «Νέα Κίνα» περί κυβερνητικής πρόθεσης να πωληθεί ο ΟΛΠ για να ξεσπάσει τρικυμία στην κυβέρνηση. Ο υπουργός Ναυτιλίας, Θοδωρής Δρίτσας, αντέδρασε εμμένοντας στο ότι «ο ΟΛΠ δεν ιδιωτικοποιείται», ενώ κυβερνητικά στελέχη και βουλευτές της Αριστερής Πλατφόρμας κινήθηκαν στο ίδιο μότο, ενισχύοντας τις αντιδράσεις ενώσεων, σωματείων και συλλόγων του Μεγάλου Λιμανιού. Κι αυτό, παρ’ ότι η εν λόγω ιδιωτικοποίηση είχε ήδη συμπεριληφθεί στην επιστολή με τις προτεινόμενες μεταρρυθμίσεις που είχε αποστείλει ο Γιάνης Βαρουφάκης στους θεσμούς.

Το δε εντυπωσιακό είναι ότι ακόμη και σήμερα συνεργάτες του υπουργού Οικονομικών επιμένουν στην εν λόγω ιδιωτικοποίηση. Μάλιστα, ο Βαρουφάκης χαρακτήρισε δημοσίως την επένδυση της Cosco στον Πειραιά «πολύ σημαντική και καινοτόμο», ενώ στις αρχές Μαρτίου επισκέφθηκε τη θυγατρική του ομίλου, Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά Α.Ε., μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας.

Αλλαγή μοντέλου
Το «μασάζ» καλά κρατεί, αλλά ακόμη δεν έχει βρεθεί λύση. Το μόνο που δέχονται οι διαφωνούντες εντός κυβέρνησης και κόμματος είναι η πώληση του 50%. Όμως με αυτό το ποσοστό στα κρατικά ταμεία σε καμία περίπτωση δεν θα εισρεύσουν τα χρήματα που υπολογίζονται στην επιστολή Βαρουφάκη προς τους δανειστές. Την ίδια ώρα ο πρωθυπουργός αλλά και οι συνεργάτες αποφεύγουν μέχρι στιγμής να μιλήσουν για ποσοστά, ενώ η κινεζική πλευρά δεν κάνει πίσω από τη θέση για πλειοψηφικό πακέτο και εκχώρηση του management.

Κινεζικές πηγές, σχολιάζοντας την τηλεφωνική επικοινωνία του Έλληνα πρωθυπουργού με τον Λι Κεγιάνγκ, εμφανίσθηκαν αισιόδοξες για το ξερίζωμα του αγκαθιού: «Ο κ. Τσίπρας δήλωσε ότι η ελληνική νέα κυβέρνηση συνεχίζει να ενισχύει τις πρακτικές κινεζοελληνικές συνεργασίες και είναι πεπεισμένη για το μέλλον των διμερών σχέσεων. Το πρότζεκτ του λιμανιού του Πειραιά αποτελεί το συμβολικό έργο των διμερών επωφελών συνεργασιών. Η ελληνική πλευρά το υποστηρίζει σθεναρά και θα το προωθήσει ενεργά, ώστε να υλοποιηθεί σύντομα η Ταχεία Γραμμή Ξηράς – Θάλασσας μεταξύ της Κίνας και της Ευρώπης», είναι το χαρακτηριστικό σχόλιο.

Τι θέλουν οι Κινέζοι
Η κινεζική πλευρά από την πρώτη στιγμή έχει δηλώσει το ενδιαφέρον της για μετατροπή του Πειραιά σε βασική πύλη εισόδου των προϊόντων της στην Ευρώπη μέσω ενός ευρύτερου σχεδίου, το οποίο περιλαμβάνει τρεις πυλώνες: Α) τη διαχείριση του λιμανιού του Πειραιά (ήδη η Cosco διαχειρίζεται τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ), Β) την ανάπτυξη του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο, και Γ) την αναβάθμιση-συντήρηση του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου, ώστε να μειωθεί το κόστος και ο χρόνος μεταφοράς των προϊόντων στην Κεντρική και Δυτική Ευρώπη.

Για τον ΟΛΠ οι Σίνες έχουν ξεκαθαρίσει πως θέλουν τον πλήρη έλεγχο του λιμανιού και όχι μόνο τον εμπορευματικό βραχίονα. Μάλιστα είχε υπάρξει αντίδραση του Πεκίνου σε διαρροές, σύμφωνα με τις οποίες δεν ενδιαφέρεται για το σύνολο των δραστηριοτήτων. Τότε είχε υποστηριχθεί πως η Cosco προσέλαβε τον διεθνή οίκο Lazard, ώστε να καταστρώσει συνολικό σχέδιο αξιοποίησης του ΟΛΠ στο πλαίσιο του διαγωνισμού του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) για την πώληση του 67% των μετοχών.

Το Πεκίνο έχει, επίσης, συγκεκριμένο σχέδιο που περιλαμβάνει το σιδηροδρομικό δίκτυο, τόσο της Ελλάδας, όσο και των γειτονικών χωρών όπως η Σερβία, η Βουλγαρία κ.λπ. Μάλιστα, έχει ήδη υπογράψει συμφωνίες για την αναβάθμιση των συγκεκριμένων δικτύων. Γι’ αυτό και οι Κινέζοι εμφανίζονται δυσαρεστημένοι με τις καθυστερήσεις στον εκσυγχρονισμό του βασικού σιδηροδρομικού άξονα της Ελλάδας.

Η Cosco είναι και επισήμως ένας από τους υποψηφίους για το εμπορευματικό κέντρο στο ακίνητο του ΟΣΕ στο Θριάσιο, αν και ο νέος διαγωνισμός καρκινοβατεί, όπως οι παλαιότεροι. Κινεζικοί όμιλοι έχουν, επίσης, καταθέσει προτάσεις για την αναβάθμιση του δικτύου του ΟΣΕ, με αξιοποίηση κοινοτικών πόρων.

Με το σχέδιο για τη δημιουργία κεντρικής πύλης εισόδου εμπορευμάτων φαίνεται πως κουμπώνει και η προσπάθεια κινεζικών ομίλων για απόκτηση αεροδρομίου. Δύο κινεζικοί όμιλοι πίεζαν επί χρόνια την προηγούμενη κυβέρνηση για πώληση του μεριδίου που κατέχει το Δημόσιο (55%) στην Αερολιμήν Αθηνών η οποία διαχειρίζεται το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος». Μια ισχυρή κατασκευαστική εταιρεία επίσης είχε εκδηλώσει ενδιαφέρον για το διαγωνισμό που προωθείται (και αυτός επί χρόνια…) για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου Κρήτης.

Διαβάστε επίσης