Ψυχολογικά «πειραματόζωα» 700.000 χρήστες του Facebook

Πολύ λόγος γίνεται για την επίδραση των socialmedia στην καθημερινότητα του σύγχρονου ανθρώπου, η οποία είναι μάλλον μεγαλύτερη από την αναμενόμενη, αν κρίνουμε από την παρακάτω είδηση που έγινε γνωστή πριν από λίγα 24ωρα.

Τι έλεγε αυτή η είδηση; Ότι πρίν από δύο χρόνια και συγκεκριμένα την εβδομάδα 11-18 Ιανουαρίου 2012 το Facebook έκανε πειραματόζωα περί τους 700.000 χρήστες της αγγλικής έκδοσης του ιστότοπου, καθώς τους χρησιμοποίησε στη διεξαγωγή ενός ψυχολογικού πειράματος, χωρίς οι χρήστες να το γνωρίζουν και κατ’ επέκταση να έχουν συναινέσει σε αυτό. Το πείραμα αφορούσε μία τρόπον τινά χειραγώγηση των news feeds 689.000 χρηστών, τα οποία είχαν τροποποιηθεί κατάλληλα (με τη βοήθεια ενός ειδικού αλγορίθμου) ώστε να εμφανίζουν κατά βάση «θετικά» ή «αρνητικά» μηνύματα από τους φίλους τους, με κριτήριο λέξεις που συμπεριλαμβάνονταν σε αυτά.

Βασική στόχευση του πειράματος ήταν να ερευνηθεί εάν τα συναισθήματα που μεταφέρονται στο διαδίκτυο είναι μεταδοτικά, κάτι που μάλλον αποδείχθηκε αληθές. Κι αυτό διότι από την ανάλυση συνολικά 3.000.000 και πλέον δημοσιεύσεων, οι οποίες περιείχαν 122 εκατ. λέξεις, 4 εκατ. εκ των οποίων ήταν θετικές και 1,8 εκατ. αρνητικές, φαίνεται ότι εκείνοι που είχαν «εκτεθεί» σε θετικά postsστις περισσότερες περιπτώσεις οδηγήθηκαν σε ευχάριστα μηνύματα τις επόμενες ημέρες, ενώ όσοι είχαν διαβάσει αρνητικά μηνύματα οδηγήθηκαν σε μάλλον αισιόδοξες ενημερώσεις κατάστασης.

«Αυτά τα αποτελέσματα υποδεικνύουν ότι τα συναισθήματα που εκφράζονται από φίλους, μέσω online κοινωνικών δικτύων, επηρεάζουν τις διαθέσεις μας, συνιστώντας, από όσο γνωρίζουμε, τα πρώτα πειραματικά στοιχεία για μεγάλης κλίμακας συναισθηματική εξάπλωση μέσω κοινωνικών δικτύων και υποστηρίζοντας προηγούμενους αμφισβητούμενους ισχυρισμούς ότι τα συναισθήματα εξαπλώνονταν σαν μόλυνση μέσω ενός δικτύου», αναφέρεται στην έρευνα. Μάλιστα, επισημαίνεται επίσης ότι παρατηρήθηκε «σύνδρομο στέρησης», καθώς άτομα τα οποία εκτέθηκαν σε λιγότερα συναισθηματικού χαρακτήρα δημοσιεύσεις στα News Feed τους ήταν λιγότερο «εκφραστικά» τις επόμενες ημέρες.

Το γεγονός, βέβαια, ότι οι συντάκτες της έρευνας νιώθουν ότι παρήγαγαν ερευνητικό επιστημονικό έργο, αυτό δεν αναιρεί τις αντιδράσεις που έχουν προκληθεί από τη δημοσιοποίηση το πειράματος, μιας και οι χρήστες νιώθουν «εξαπατημένοι» επειδή ουδείς τους ενημέρωσε για την παραπάνω διαδικασία, ούτε εξασφάλισε τη σύμφωνη γνώμη τους. Σε αυτές τις αιτιάσεις, το Facebook υποστηρίζει ότι η διαδικασία που ακολουθήθηκε είναι σύμφωνη με τους όρους χρήσης του site, δεν συνίσταται καμία παραβίαση της ιδιωτικότητας των χρηστών και εντέλει όλα έγινα νομότυπα.

Διαβάστε επίσης