Σαρωτικές οι αλλαγές στην Παιδεία

Πολλές και μεγάλες είναι οι αλλαγές που ετοιμάζει στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση η Νίκη Κεραμέως. Η νέα υπουργός Παιδείας, όπως ανέφερε θέλει να επιφέρει στην κυριολεξία σαρωτικές αλλαγές, ανατρέποντας το στάτους κβο που είχαν επιβάλλει οι προκάτοχοι της του ΣΥΡΙΖΑ, ο Νίκος Φίλης και ο Κώστας Γαβρόγλου.

Μεταξύ άλλων η κ. Κεραμέως και οι συνεργάτες της θέλουν να βάλουν τέλος στο φαινόμενο των αιώνιων φοιτητών (που το επανέφερε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ), να επαναφέρει την ελάχιστη βάση για εισαγωγή στα ανώτατα και ανώτερα εκπαιδευτικά ιδρύματα, να μειώσει τις αποσπάσεις καθηγητών σε φορείς, να καταφέρει να γίνουν χιλιάδες προσλήψεις στην ειδική αγωγή, να επιτύχει την καθιέρωση του Εθνικού Απολυτηρίου στο νέο Λύκειο, να προωθήσει το σύστημα αξιολόγησης και να επιστρέψει ο θεσμός των πρότυπων και πειραματικών σχολείων.

Με τις τροποποιήσεις που ετοιμάζει η υπουργός Παιδείας, η επιτυχής ολοκλήρωσης του νέου Λυκείου θα οδηγεί στην απόκτηση του Εθνικού Απολυτηρίου, για το οποίο θα λαμβάνονται υπ’ όψιν οι βαθμοί και των τριών τάξεων του Λυκείου, με διαφορετικό συντελεστή ανά τάξη. Επιπλέον, για κάθε τάξη του Λυκείου, θεσπίζονται γραπτές προαγωγικές εξετάσεις, με την επιλογή των θεμάτων να γίνεται από την Τράπεζα Θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας.

«Κεντρική μας επιδίωξη είναι να απελευθερώσουμε το σχολείο από τον ασφυκτικό εναγκαλισμό του Υπουργείου Παιδείας, και να δείξουμε μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στους εκπαιδευτικούς μας» ανέφερε χαρακτηριστικά η Νίκη Κεραμέως. Η υπουργός Παιδείας ανακοίνωσε ότι θα ενισχυθεί σημαντικά η προσχολική εκπαίδευση, διαμηνύοντας ότι ο στόχος της για την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση είναι να απελευθερωθεί το σχολείο από τον «ασφυκτικό εναγκαλισμό» με το υπουργείο Παιδείας.

Η Νίκη Κεραμέως εξήγγειλε συγκεκριμένα τα εξής: “Απλουστεύουμε μια σειρά από διαδικασίες για τη διοργάνωση εκπαιδευτικών δράσεων, όπως για παράδειγμα η διενέργεια σχολικών εκδρομών και η συμμετοχή σε διαγωνισμούς και ολυμπιάδες.

Θωρακίζουμε θεσμικά τη σχολική μονάδα, αναβαθμίζουμε το ρόλο του Διευθυντή, προωθούμε ένα νέο σύστημα επιλογής στελεχών της εκπαίδευσης, αναδιοργανώνουμε τις δομές υποστήριξης του εκπαιδευτικού έργου, με γνώμονα δομές πιο κοντά στις σχολικές μονάδες, με σταδιακή κατάργηση των υφιστάμενων, υδροκέφαλων και συγκεντρωτικών δομών.

Δίνουμε μεγαλύτερη ελευθερία στους εκπαιδευτικούς όσον αφορά τη διδασκαλία στην τάξη και επενδύουμε περισσότερο στους εκπαιδευτικούς, κάτι που σημαίνει ότι τους προσφέρουμε τα κατάλληλα εργαλεία προκειμένου να επιτελούν απρόσκοπτα το έργο τους.

Εστιάζουμε, μετά από πολλά χρόνια, στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών.

Προωθούμε ένα σύστημα αξιολόγησης, ξεκινώντας από τις σχολικές μονάδες και προχωρώντας στους εκπαιδευτικούς, με αποκλειστικό στόχο την επιβράβευση των εκπαιδευτικών και τη βελτίωσή τους μέσω επιμόρφωσης.

Καταγράφουμε συγκεκριμένες ανάγκες που υπάρχουν για εκπαιδευτικούς γενικής εκπαίδευσης ανά τη χώρα και επιλύουμε σταδιακά το μείζον θέμα των αναπληρωτών εκπαιδευτικών. Στο πλαίσιο αυτό, η υπουργός Παιδείας ανακοίνωσε την μείωση των αποσπάσεων εκπαιδευτικών σε φορείς, για να επιστρέψουν περισσότεροι εκπαιδευτικοί στις τάξεις και την επίσπευση της διαδικασίας πρόσληψης 4.500 εκπαιδευτικών στην ειδική αγωγή”.

Αναμόρφωση της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης

Η υπουργός Παιδείας παρουσίασε και τα επιμέρους σχέδια της κυβέρνησης για το σχολείο και την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Συγκεκριμένα ανέφερε τα εξής:

* Επαναφέρουμε και ενισχύουμε τον θεσμό των πρότυπων και πειραματικών σχολείων.

* Μελετούμε ένα νέο συνεκτικό πρόγραμμα σπουδών από το Δημοτικό έως το Λύκειο. Το πρόγραμμα σπουδών εμπλουτίζεται με νέες εκπαιδευτικές θεματικές, όπως εθελοντισμός, επιχειρηματικότητα, σεβασμός στον άλλο, προφύλαξη από φυσικές καταστροφές, διατροφή και υγιεινή. Ενισχύουμε, την εκμάθηση ξένων γλωσσών και γνώσεων πληροφορικής.

* Δίνουμε έμφαση στην καλλιέργεια ήπιων δεξιοτήτων (soft skills), όπως π.χ. η δημιουργικότητα, η κριτική και συνθετική σκέψη και η ομαδική δουλειά, όπως και στην καλλιέργεια ψηφιακών δεξιοτήτων (digital skills), π.χ. ψηφιακή χρήση, ψηφιακή επικοινωνία, ψηφιακή ασφάλεια, ψηφιακή συναισθηματική νοημοσύνη, ψηφιακά δικαιώματα.

* Καθιερώνουμε τον σχολικό επαγγελματικό προσανατολισμό από το Γυμνάσιο, ώστε να αναδεικνύονται οι κλίσεις και οι δεξιότητες όλων των μαθητών.

* Στην Ειδική Αγωγή, προσαρμόζουμε σταδιακά το εκπαιδευτικό μας σύστημα στην κατεύθυνση της πλήρους ανάπτυξης της ενταξιακής εκπαίδευσης (inclusive education), δημιουργούμε προγράμματα σπουδών για τις σχολικές δομές ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης, κατάλληλα σταθμισμένα ως προς το είδος της αναπηρίας και των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών, και ιδρύουμε προστατευμένα εργαστήρια μαθητείας και κατάρτισης.

* Ενισχύουμε τον αυτόνομο παιδαγωγικό ρόλο του Λυκείου, με στοχευμένες παρεμβάσεις αναφορικά με το Εθνικό Απολυτήριο και τις προαγωγικές εξετάσεις από τάξη σε τάξη.

* Θεσπίζουμε νέο πλαίσιο για την ιδιωτική εκπαίδευση με μεγαλύτερους βαθμούς ελευθερίας, για παράδειγμα όσον αφορά στην εκπόνηση πρόσθετων εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων, και προστατεύουμε τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών.

* Βελτιώνουμε άμεσα στρεβλώσεις τους ισχύοντος συστήματος εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, και σε βάθος χρόνου, επιφέρουμε ουσιαστικότερες αλλαγές μετά από ενδελεχή διάλογο με τους εμπλεκόμενους φορείς. Καθορίζουμε ελάχιστη βάση εισαγωγής στα τριτοβάθμια ιδρύματα. Τα ιδρύματα θα μπορούν να καθορίζουν βάση εισαγωγής υψηλότερη της ελάχιστης και θα ορίζουν επίσης τον ετήσιο αριθμό των εισακτέων.

Με την ΟΛΜΕ

Το σύστημα πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση βρέθηκε στο επίκεντρο της συνάντησης που είχε σήμερα η υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Νίκη Κεραμέως, από κοινού με την υφυπουργό, Σοφία Ζαχαράκη και την γενική γραμματέα Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής, Αναστασία Γκίκα, με τη Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ).

Στόχος, σύμφωνα με το υπουργείο, είναι η «κατά το δυνατόν εξομάλυνση στρεβλώσεων του συστήματος που ψηφίστηκε πρόσφατα από την απερχόμενη κυβέρνηση». Αναμένονται, μάλιστα, το αμέσως επόμενο διάστημα σχετικές ανακοινώσεις για τις επικείμενες παρεμβάσεις.

 

 

 

Διαβάστε επίσης