ΣΟΚ από την UEFA για το ελληνικό ποδόσφαιρο

Στην Ελλάδα μπορεί η Super League να ψάχνει με το… τουφέκι τους χορηγούς, όμως στην Ευρώπη δεν υπάρχει ταβάνι στα έσοδα των ομάδων. Χρόνο με τον χρόνο καταρρίπτονται το ένα μετά το άλλο τα ρεκόρ των μεγάλων συλλόγων, στη «Γηραιά Ήπειρο», ενισχύοντας την εικόνα πως όταν έβρεχε χρήμα στην Ευρώπη, στην Ελλάδα κρατούσαν ομπρέλες.

Οι συγκρίσεις της Super League, ακόμη και με τα μικρομεσαία πρωταθλήματα της Ευρώπης, ωθούν σε συμπεράσματα που προκαλούν σοκ. Το ελληνικό ποδόσφαιρο πάει κόντρα στο… ρεύμα, με αποκορύφωμα την τρέχουσα περίοδο 2018-19, που χρειάστηκε η παρέμβαση της Πολιτείας προκειμένου ν’ αποκτήσουν τηλεοπτική στέγη επτά από τις 16 ομάδες της Super League.

Η νέα έκθεση της UEFA για τα οικονομικά στοιχεία της περιόδου 2017-18 αναφορικά με τις 710 ομάδες της πρώτης κατηγορίας στην Ευρώπη ανέδειξε την Premier League ως την πλουσιότερη Λίγκα, ενώ η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ είναι ο σύλλογος με τα περισσότερα έσοδα, ξεπερνώντας τη Ρεάλ Μαδρίτης.

Σε βάθος δεκαετίας, από το 2008 έως και το 2017, υπήρξε άνοδος της τάξης του 77% στα έσοδα των ομάδων, από τα 11,4 δισ. ευρώ στα 20,1 δισεκατομμύρια ευρώ!

Οι 710 κορυφαίοι ποδοσφαιρικοί σύλλογοι της Ευρώπης κατέγραψαν έσοδα ρεκόρ 20,11 δισ. ευρώ (το οικονομικό έτος 2017).

Το Club Licensing Benchmarking φανέρωσε πως, στο σύνολό τους, τα ποδοσφαιρικά κλαμπ των πρώτων κατηγοριών των πρωταθλημάτων της Ευρώπης κατέγραψαν έσοδα 20,11 δισεκατομμυρίων ευρώ. Παραπάνω από το 1/4 αυτού του ποσού (ποσοστό 27%) πήγε στις ομάδες της Premier League στην Αγγλία, εκεί όπου τα ταμεία γέμισαν στο σύνολό τους με 5,34 δισ. ευρώ, ενώ αντίστοιχα πήγαν στην Ισπανία (14%) σε La Liga (2,90 δισ. ευρώ), στη Γερμανία (14%) σε Bundesliga (2,80 δισ. ευρώ), στην Ιταλία(11%) σε Serie A (2,16 δισ.ευρώ) και στη Γαλλία(8%) σε Ligue1 (1,63 δισ.). Ακολουθούν Ρωσία (813 εκατ. ευρώ) και Τουρκία (731 εκατ. ευρώ) με 4%, Ολλανδία (505 εκατ. ευρώ) με 3%, Πορτογαλία (431 εκατ. ευρώ) και Βέλγιο (383 εκατ. ευρώ) με 2%. Πιο πίσω είναι η Ελβετία με 232 εκατ. ευρώ έσοδα, η Σκοτία με 209, η Δανία και η Αυστρία με 179, η Πολωνία και η Νορβηγία με 152, η Σουηδία με 145 εκατ. ευρώ. Η Ελλάδα και το Καζακστάν είχαν έσοδα 118 εκατ. ευρώ, ενώ το Ισραήλ που κλείνει την εικοσάδα 108 εκατ. ευρώ.

Ο συνολικός τζίρος της α΄ κατηγορίας στην Ελλάδα (Super League) για το οικονομικό έτος 2017 ανήλθε στα €118.000.000. Το 20% εξ αυτών προήλθε από τα πριμ της UEFA, το 28% από τα τηλεοπτικά, το 13% από τα εισιτήρια, το 32% από χορηγίες και εμπορικές πράξεις και το 7% από άλλες πηγές. Σε αυτά τα €118.000.000 δεν περιλαμβάνονται τα έσοδα από μεταγραφές, τα οποία σύμφωνα με την UEFA αντιπροσωπεύουν το 52% του συνολικού τζίρου.

Τεράστιος παράγοντας για την ευρωπαϊκή ποδοσφαιρική άνοιξη αποτέλεσαν τα πλούσια συμβόλαια που έχουν υπογραφεί στο κομμάτι της πώλησης των τηλεοπτικών δικαιωμάτων.

Η Τσέλσι και η Μάντσεστερ Σίτι είχαν έσοδα από τηλεοπτικά δικαιώματα ύψους 181 εκατ. ευρώ, ενώ στην τρίτη θέση βρίσκεται η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ με 180 εκατ. ευρώ. Η Λίβερπουλ είναι τέταρτη με 179, η Τότεναμ έχει 178, η Άρσεναλ 167, ενώ η Μπαρτσελόνα στην έβδομη θέση είναι ο πρώτος εκτός Αγγλίας σύλλογος έχοντας έσοδα 154 εκατ. ευρώ από τηλεοπτικά δικαιώματα. Η Έβερτον ακολουθεί με 153, η Σαουθάμπτον με 151, η Μπόρνμουθ και η Γουέστ Χαμ με 144, η Ρεάλ Μαδρίτης και η Λέστερ με 142, ενώ τη δεκαπεντάδα συμπληρώνουν η Μπρόμγουϊτς με 137 και Κρίσταλ Πάλας με 135 εκατ. ευρώ.

Η Ελλάδα παραμένει στη βαρυχειμωνιά, με αποκαρδιωτικές επιδόσεις παντού.

Ντροπή της Ευρώπης

Από τις 43 ευρωπαϊκές λίγκες στις 32, τη σεζόν 2017-18 συγκριτικά με την προηγούμενη 2016-17, παρατηρήθηκε αύξηση εσόδων μεγαλύτερη του 5%. Μάλιστα οι 17 από αυτές είχαν αύξηση μεγαλύτερη του 15% σε μια περίοδο, ενώ 15 ακόμη αύξηση από 5-15%.

Μαύρα πρόβατα σε αυτή την εικόνα είναι 8 Λίγκες και ντροπή της Ευρώπης 4. Ποιες είναι στην τετράδα που έχει υποχώρηση εσόδων πάνω από 15%; Η Ελλάδα, το Γιβραλτάρ, η Εσθονία και η Ιρλανδία, ενώ σε αρνητικούς ρυθμούς από 5-15% έτρεξαν Αλβανία, Ανδόρα, Κροατία και Δανία.

Το 69% του τζίρου από το εγχώριο πρωτάθλημα πηγαίνει σε λειτουργικά έξοδα (δεν συμπεριλαμβάνονται σε αυτά οι μισθοί). Σύμφωνα με την UEFA, όπου το ποσοστό είναι άνω του 50%, οι ομάδες πρέπει προφανώς να εισπράττουν από πωλήσεις παικτών για να έχουν ισορροπημένα μπάτζετ. Το ποσοστό των λειτουργικών εξόδων είναι από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη και δείχνει πολύ μεγάλη παθογένεια. Η Κροατία έχει 82%, το Γιβραλτάρ 81%, η Λετονία 74%, η Σλοβακία και η Βοσνία 71%, και ακολουθεί η Ελλάδα με το εξωφρενικό 60%, όταν πίσω μας είναι η Βουλγαρία και η Σερβία με 60%, η Φινλανδία με 59%, η Κύπρος και η Αλβανία με 58%…

Βάσει των στοιχείων της UEFA για το οικονομικό έτος 2017, στην Ελλάδα μόλις δύο σύλλογοι είχαν λειτουργικά κέρδη, ένας μεταξύ 10%-20% και ένας μεταξύ 0%-10%. Στον αντίποδα, 11 ομάδες είχαν λειτουργική ζημία άνω του 20%, μία μεταξύ 10%-20% και μία μεταξύ 0%-10%.

Τα νούμερα είναι σοκαριστικά, όταν στην Αγγλία όλες οι ομάδες έχουν κερδοφορία, στην Ισπανία όλες εκτός από μία, και στη Γερμανία όλες εκτός από τρεις που έχουν μικρή οικονομική ζημία.

«Από τη ζημιά των 186 εκατομμυρίων που είχαν παρουσιάσει οι σύλλογοι σε ολόκληρη την Ευρώπη το 2016, τα αγγλικά κλαμπ έπαιξαν τεράστιο ρόλο στη διαμόρφωση του κέρδους 549 εκατομμυρίων το 2017, έπειτα και από τα έσοδα από τα τηλεοπτικά δικαιώματα», ανέφερε η σχετική αναφορά της UEFA.

 

Πλουσιότερη η Μάντσεστερ Γιουν.

Στις 30 πλουσιότερες ομάδες, συμπεριλαμβάνονται 13 αγγλικές και κορυφαία όλων είναι η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ. Μέσα στο 2017 παρουσίασε έσοδα 676 εκατ. ευρώ, ξεπερνώντας κατά 1 εκατ. τη Ρεάλ Μαδρίτης, ενώ, μέσα στη 10άδα και σύμφωνα με το European Footballing Landscape της UEFA, βρίσκονται από το Νησί οι Μάντσεστερ Σίτι (5η), Άρσεναλ (7η), Λίβερπουλ (8η) και Τσέλσι (9η).

Η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ πάντως υποχώρησε σε έσοδα κατά 13 εκατ. ευρώ, ενώ η Ρεάλ ενισχύθηκε κατά 54 εκατ. ευρώ. Στην τρίτη θέση είναι η Μπαρτσελόνα με 649 εκατ. ευρώ έσοδα, στην τέταρτη η Μπάγερν με 588 εκατ. ευρώ, στην πέμπτη η Μάντσεστερ Σίτι με 558 , στην έκτη η Παρί Σεν Ζερμέν με 503, στην έβδομη η Άρσεναλ με 490, στην όγδοη η Λίβερπουλ με 428 στην ένατη η Τσέλσι με 420 και στη δέκατη η Γιουβέντους με 412 εκατ. ευρώ.

Σε ποσοστό μεγαλύτερη αύξηση εσόδων παρατηρήθηκε στη Λειψία (κατά 60%, έφθασε τα 191 εκατ. ευρώ), με δεύτερη τη Λέστερ (κατά 58%, έφθασε τα 274 εκατ. ευρώ).

Στις πρώτες 30 ευρωπαϊκές ομάδες σε επίπεδο εσόδων δεν υπάρχει ελληνική. Είναι χαρακτηριστικό ότι η Στόουκ είχε έσοδα 160 εκατ. ευρώ, η Μπρόμγουϊτς 161, η Κρίσταλ Πάλας 169, ενώ οι εκπρόσωποι της χώρας μας δεν υπάρχουν… πουθενά.

Η Μπενφίκα περισσότερα εισιτήρια από τη Super League

Η Μπορούσια Ντόρτμουντ είχε την υψηλότερη μέση προσέλευση στο γήπεδό της με 79.496 φιλάθλους, ακολουθούμενη από την Μπάγερν (75.000) και τη Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ (74.976). Τέταρτη σε μέσο όρο εισιτηρίων ήταν η Τότεναμ με 67.953, πέμπτη η Μπαρτσελόνα με 66.603 και έκτη η Ρεάλ Μαδρίτης με 66.161. Στην έβδομη θέση βρίσκεται η Σάλκε με 61.197 εισιτήρια, στην όγδοη η Άρσεναλ  με 59.323, στην ένατη η Ίντερ με 57.529 και στη δέκατη η Σέλτικ με 57.523 εισιτήρια.

Η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ είχε την υψηλότερη συνολική συμμετοχή με 1.424.544 εισιτήρια, χάρη στην Premier League που έχει 20 ομάδες σε σύγκριση με την Bundesliga (18), ακολουθούμενη από την Ντόρτμουντ (1.351.432 εισιτήρια) και την Tότεναμ (1.291.107 εισιτήρια). Τέταρτη σε συνολικά εισιτήρια είναι η Μπάγερν Μονάχου με 1.275.000, πέμπτη η Μπαρτσελόνα με 1.265.457 και έκτη η Ρεάλ Μαδρίτης με 1.257.059. Στην έβδομη θέση είναι η Άρσεναλ με 1.127.137, στην όγδοη η Ίντερ με 1.093.051 εισιτήρια, στην ένατη η Σέλτικ με 1.092937 και στη δέκατη η Γουέστ Χαμ με 1.080.815 εισιτήρια. Πέντε ακόμη ομάδες την περασμένη σεζόν έσπασαν το φράγμα του ενός εκατομμυρίου εισιτηρίων. Είναι οι Ατλέτικο Μαδρίτης, Σάλκε, Μάντσεστερ Σίτι, Λίβερπουλ και Μίλαν. Την εικοσάδα συμπληρώνουν οι Νιούκαστλ, Μπενφίκα, Στουτγκάρδη, Ρέιντζερς και Παρί Σεν Ζερμέν.

Στην Ελλάδα ο Ολυμπιακός έκοψε 210.245 εισιτήρια, η ΑΕΚ ακολούθησε με 187.304, ο ΠΑΟΚ με 118.643, ενώ ο τέταρτος Παναθηναϊκός είχε 97.271 εισιτήρια… Συνολικά στο ελληνικό πρωτάθλημα κόπηκαν 949.051 εισιτήρια, δηλαδή λιγότερα απ’ όσα έκοψε η Μπενφίκα που είχε 957.762 εισιτήρια.

Ο κόσμος γυρίζει την πλάτη

Η γερμανική Bundesliga είχε τον υψηλότερο μέσο όρο φιλάθλων την περίοδο 2017-18 στο πρωτάθλημα (44.511), μπροστά από την αγγλική  Premier League (38.310), την ισπανική  Laliga (27.068), την ιταλική Serie A (24.706) και τη γαλλική  Ligue 1 (22.548).

Στην Ελλάδα η Super League είχε μέσο όρο 4.237 εισιτήρια. Δηλαδή, σχεδόν το ένα τρίτο από τον μέσο όρο της Πορτογαλίας που έχει 11.945. Η Τουρκία έχει 12.874, η Ρωσία 13.969, η Σκοτία 15.986 και η Ολλανδία 19.082.

Υπήρξε η προσδοκία ότι θα υπάρξει ανάκαμψη την τρέχουσα περίοδο, αλλά τα αρχικά θετικά μηνύματα οδήγησαν σε ανώμαλη προσγείωση. Το πρωτάθλημα τρέχει με 5.510 εισιτήρια, αλλά η τάση είναι προς τα κάτω. Κυρίαρχο ρόλο στην αύξηση που υπάρχει παίζει η παρουσία του Άρη και του ΟΦΗ στο πρωτάθλημα, δύο ομάδων με μεγάλη εμπορικότητα που επέστρεψαν στη μεγάλη κατηγορία. Ενώ ο μέσος όρος εισιτηρίων είχε ξεπεράσει τις 6.000, πλέον ο κόσμος γυρίζει την πλάτη, όσο το πρωτάθλημα χάνει το ενδιαφέρον του.

Ανάμεσα σε δύο σεζόν, δέκα ευρωπαϊκές ομάδες αύξησαν περισσότερο από 10.000 τα εισιτήρια που κόβουν κατά μέσο όρο. Οι περισσότερες είναι ιταλικές (Μίλαν, Ίντερ, Λάτσιο). Στην δεκάδα βρίσκονται δύο ομάδες της Τουρκίας. Η Γαλατασαράι πήγε από τις 21.351 εισιτήρια κατά μέσο όρο την περίοδο 2016-17, στις 40.7787 τη σεζόν 2017-18(διαφορά 19.427), ενώ η Φενερμπαχτσέ από τις 16.485 στις 29.035(διαφορά 12.550).

 Φουλ των τυχερών παιχνιδιών

Η ετήσια έκθεση της UEFA αποκάλυψε ότι οι εταιρείες τυχερών παιχνιδιών και στοιχημάτων αποτελούν τη συνηθέστερη πηγή χορηγίας στις φανέλες σε 10 ευρωπαϊκά πρωταθλήματα και ότι στην Παρί Σεν Ζερμέν ανήκει το προνόμιο να έχει το πιο ακριβό μέρος για να παρακολουθήσεις ποδόσφαιρο στην Ευρώπη.

Η έκθεση έδειξε ότι τα συνολικά έσοδα αυξήθηκαν κατά περισσότερο από 1,6 δισ. ευρώ το 2017, αν και ο πλούτος συγκεντρώθηκε στα χέρια λίγων.

Τα έσοδα των 30 κορυφαίων συλλόγων αυξήθηκαν κατά 7%, φθάνοντας τα 9,7 δισ. ευρώ, ποσοστό 49% του συνόλου, ανέφερε η έκθεση.

Ο πρόεδρος της UEFA, Αλεξάντερ Τσεφερίν, δήλωσε ότι τα πρόσφατα θέματα της έκθεσης έφεραν στο προσκήνιο ανταγωνιστική ισορροπία «που απεικονίζει τον τρόπο με τον οποίο τα δημοσιονομικά χάσματα αυξάνονται από την παγκοσμιοποίηση και την τεχνολογική αλλαγή. Είναι πιο σημαντικό από ποτέ οι ενδιαφερόμενοι να συνεργαστούν για να κρατήσουν το ποδόσφαιρο ισχυρό πάνω και κάτω από την πυραμίδα», δήλωσε.

Η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ ήταν εκείνη με τα υψηλότερα έσοδα, με 676 εκατ. ευρώ, αν και ήταν λιγότερα κατά 13 εκατ. ευρώ από το 2016, παραμένοντας μόνο ένα εκατομμύριο μπροστά από τη Ρεάλ Μαδρίτης. Ακολούθησαν οι Μπαρτσελόνα, Μπάγερν, Μάντσεστερ Σίτι, Παρί Σεν Ζερμέν, Άρσεναλ, Λίβερπουλ, Τσέλσι και η Γιουβέντους, οι οποίες είχαν έσοδα άνω των 400 εκατ. ευρώ.

Οι 20 ποδοσφαιρικοί σύλλογοι της Αγγλίας είχαν πάνω από το ένα τέταρτο των συνολικών εσόδων, συνολικού ύψους 5,3 δισ. ευρώ. Βρίσκονται σε απόσταση μπροστά από την La Liga (2,9 δισ. ευρώ), τη γερμανική Bundesliga (2,8 δισ. ευρώ), τη Serie A (2,2 δισ. ευρώ) και τη Ligue 1 (1,6 δισ. ευρώ).

Οι εταιρείες αθλητικών στοιχημάτων και τυχερών παιχνιδιών βρίσκονται στις φανέλες ομάδων σε 26 από τα 54 εθνικά πρωταθλήματα.

«Σε δέκα από αυτά τα πρωταθλήματα … είναι ο πιο συνηθισμένος χορηγός στις φανέλες», ανέφερε η έκθεση. Η υψηλότερη συγκέντρωση ήταν στη Βουλγαρία (10 από τις 14 ομάδες) και στην Αγγλία (εννέα στους 20), ανέφερε η έκθεση.

Η Παρί Σεν Ζερμέν προσπέρασε την Άρσεναλ ως  η ομάδα που εισπράττει τα περισσότερα χρήματα από τους φιλάθλους τους με μέση «απόδοση» 86,9 ευρώ ανά θεατή. Ακολουθούν από κοντά,  Τσέλσι (86,7 ευρώ),  Άρσεναλ (85,1 ευρώ), Λίβερπουλ,  Ρεάλ Μαδρίτης,  Μπαρτσελόνα, Μπάγερν, Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, Γιουβέντους και Τότεναμ.

 

Βασίλισσα η Ρεάλ σε fb, instagram

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης παίζουν καταλυτικό ρόλο στην προβολή μιας ομάδας. Κάθε χρόνο όλο και πιο πολλά εκατομμύρια φιλάθλων ακολουθούν σε facebook, instagram και twitter τις αγαπημένες τους ομάδες και τα ινδάλματά τους.

Η Ρεάλ Μαδρίτης έχει παντού την πρωτιά. Στο facebook η Ρεάλ Μαδρίτης έχει 110 εκατομμύρια ακόλουθους, έναντι 103 εκατομμυρίων της Μπαρτσελόνα, 74 της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, 49 της Μπάγερν, 48 της Ρέιντζερς, 38 της Άρσεναλ, 36 της Γιουβέντους, της Νιούκαστλ και της Παρί Σεν Ζερμέν, 32 της Λίβερπουλ, 25 της Μίλαν, 15 της Ντόρτμουντ και 14 της Ατλέτικο Μαδρίτης.

Στο facebook παρατηρείται και κάτι ακόμη. Υπάρχουν ποδοσφαιριστές που έχουν περισσότερους ακόλουθους από τους συλλόγους τους. Ο Κριστιάνο Ρονάλντο έχει 123 εκατομμύρια φιλάθλους να τον ακολουθούν, ενώ η Γιουβέντους 36 εκατομμύρια. Αντίστοιχα ο Νεϊμάρ έχει 61 εκατομμύρια, ενώ η Παρί Σεν Ζερμέν 36.

Στο instagram η Ρεάλ έχει 65 εκατομμύρια ακόλουθους, έναντι 62 της Μπαρτσελόνα και μόλις 24 εκατομμυρίων της τρίτης Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ. Ακολουθούν Γιουβέντους (18), Παρί Σεν Ζερμέν (17) και Μπάγερν Μονάχου (15). Από τα 15 σωματεία που είναι στις πρώτες θέσεις, στα τέσσερα μόνο δεν υπάρχει κάποιος παίκτης με περισσότερους ακόλουθους (Ρεάλ, Μίλαν, Γαλατασαράι, Φενερμπαχτσέ). Είναι χαρακτηριστικό ότι η πρώτη δεκαπεντάδα των ομάδων έχει 272 εκατομμύρια ακόλουθους και αντίστοιχα των τοπ ποδοσφαιριστών τους 564 εκατομμύρια (υπολογίζεται ένας από κάθε κλαμπ).

Στο twitter η Ρεάλ έχει 31 εκατομμύρια ακόλουθους, έναντι 29 της Μπαρτσελόνα, 19 της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, 14 της Άρσεναλ, 12 της Τσέλσι, 11 της Λίβερπουλ, 8 της Γαλατά, 7 της Μίλαν, της Νιούκαστλ και της Παρί Σεν Ζερμέν. Οι Ρονάλντο (76 εκατομμύρια) και Νεϊμάρ (42 εκατομμύρια), έχουν περισσότερους ακόλουθους από τις ομάδες τους.

 

Στην κορυφή Nike και Adidas

Mόνο δύο εταιρείες αθλητικών ειδών, η Nike και η Adidas, έχουν ποσοστό μεγαλύτερο του 10% των κυρίαρχων ομάδων της Ευρώπης. Η Nike έχει 47 ομάδες (18%), η Adidas φθάνει τις 44 (16%), ενώ στην τρίτη θέση βρίσκεται η Macron με 32 συλλόγους (10%), η οποία πέρασε οριακά την Joma με 31 ομάδες (9%). Ακολουθούν Puma με 23 ομάδες, Hummel μα 17, Umbro με 16, Jako με 15, Legea με 13, ενώ από 10 έχουν Kappa και New Balance. Συνολικά 51 εταιρείες ντύνουν τις 170 κορυφαίες Ευρωπαϊκές ομάδες, εκ των οποίων οι 24 εφοδιάζουν μόλις έναν σύλλογο έκαστη.

Όλα στα συμβόλαια!

Ειδική αναφορά κάνει η UEFA στην Ελλάδα ότι αποτελεί το κακό παράδειγμα της Ευρώπης, καθώς σχεδόν το σύνολο των εσόδων που έχουν οι ομάδες μας είναι ίσο με τις δαπάνες για τα συμβόλαια των ποδοσφαιριστών!

Για το οικονομικό έτος 2017 οι ελληνικοί σύλλογοι α’ κατηγορίας ξόδεψαν 114 εκατ. ευρώ για μισθούς ποδοσφαιριστών. Το ποσό αυτό αντιστοιχεί στο 97% των συνολικών εσόδων των ομάδων και είναι αυξημένο κατά 10% σε σύγκριση με το προηγούμενο οικονομικό έτος.

Η Ευρωπαϊκή Συνομοσπονδία κτυπάει καμπανάκι στις χώρες που δίνουν πάνω από το 70% των εσόδων τους σε συμβόλαια παικτών. Η αναφορά γίνεται σε Ελλάδα, Ισραήλ, Καζακστάν, Ρωσία, Τουρκία και Ουκρανία. Η τελευταία είναι η μόνη που έχει μεγαλύτερο ποσοστό από την Ελλάδα(98%), αλλά μείωσε κατά 10% τις δαπάνες των παικτών της. Μείωση υπήρξε και στη Δανία κατά 3%.

Η Γερμανία στον αντίποδα αποτελεί το καλό παράδειγμα, με τα συμβόλαια να καλύπτουν μόλις το 53% των εσόδων των ομάδων. Η Αγγλία είναι στο 56%, ενώ η Ισπανία στο 58%.

 

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα