Στερνό «αντίο» στην Καίτη Βαλέτα

Ευάγγελος Ανδρέου: «Η πλάστρια του τρόπου της έντεχνης αναγωγής»

Έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 79 χρονών «χτυπημένη» από τον καρκίνο η λογοτέχνιδα και μεταφράστρια λογοτεχνίας Καίτη Βαλέτα.

Η Καίτη –κόρη του Γρηγόρη και της Γεωργίας Παυλάκου– γεννήθηκε το 1943 στις Κροκεές Λακωνίας, σπούδασε στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και στο Στοματολογικό Ινστιτούτο στο Παρίσι και εργάσθηκε ως οδοντίατρος.

Παντρεμένη με τον πολυβραβευμένο συγγραφέα Κώστα Βαλέτα, ασχολήθηκε και η ίδια με τη λογοτεχνία κυρίως μέσα από τις σελίδες του περιοδικού «Αιολικά Γράμματα» και τα «Ανθολόγια» του ιστορικού περιοδικού, ενώ για πολλά χρόνια επιδόθηκε στις μεταφράσεις έργων της παγκόσμιας γραμματείας από τη γαλλική γλώσσα.  Ιδιαίτερα σημαντική υπήρξε και η δράση της στις διοργανώσεις των καθιερωμένων διεθνών λογοτεχνικών συνεδρίων της Λέσβου με τη συνεργασία των αυτοδιοικητικών φορέων, του «Γραμματολογικού Κέντρου Νέου Ελληνισμού», της «Φιλολογικής Στέγης Εφταλιώτη» της «Εταιρείας Αιολικών Μελετών», της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Λογοτεχνίας – A.I.C.L. Paris, υπό την αιγίδα της UNESCO και του Ευρωπαϊκού Κέντρου Τέχνης της Ελλάδος – EUARCE.

Έγραψε τις συλλογές διηγημάτων  «Η χρυσαλίδα και ο γυρίνος», 2012, και «Άναστρη νύχτα», 2016. Για το τελευταίο, ο ποιητής Ευάγγελος Ανδρέου σημειώνει σε σχετικό κριτικό άρθρο του στα «Αιολικά Γράμματα»:

Ο Κώστας Βαλέτας, η Καίτη Βαλέτα και ο βετεράνος πρωταθλητής Δημήτρης Μποντικούλης (Καλοκαίρι στα Μεσόγεια – αποκλειστική φωτ. «Άποψη»)

 

«Δεν είναι η πεζογράφος του “θέματος”, αλλά η πλάστρια του τρόπου της έντεχνης αναγωγής του. Διότι ακριβώς τούτο είναι η λογοτεχνία. Μια συνήθη βιωματική εικόνα, μια ορατή λεπτομέρεια, ένα απλό ταξίδι πετυχαίνει να το μετουσιώσει, αποκαλύπτοντας το ουσιαστικό του περιεχόμενο, αναδεικνύοντας αξίες της φύσης του, που άλλως περνούν απαρατήρητες κι αδιάφορες. Ανακαλύπτει απρόσμενο κόσμο και διάκοσμο πραγμάτων και τον ανεβάζει στην επιφάνεια του διηγηματικού φωτός δίχως την επιτήδευση να ενυπωσιάσει αλλά με την αυθορμησία που δίδει σταλάγματα συγκινήσεων πρώτα στην ίδια και κατόπιν στον διαβαστή.

»Το ύφος της δεν “μαστιγώνει”, δεν αναταράσσει, δεν “κουδουνίζει”, δεν “ιδεολογεί”. Το σώμα του κειμένου της δεν είναι το στρώμα μήτε του μυστηρίου, μήτε του ανατρεπτικού. Είναι το υπόστεγο του πράου, του απλού, του νήνεμου. Έχει την ατμόσφαιρα του οικεία κοινωνικού ή του κοινωνικά οικείου. Έχει τη ζέστα ενός φίλιου αίματος που οικοδομεί τη στιχομυθία και την περιγραφή στο επίπεδο της ανθρωπιάς, χωρίς επίμονες εξάρσεις και “εφετζίδικες” αναποδιές σαν κι αυτές που γιομίζουν το τρύπιο σακί της τάχατες λογοτεχνίας του καιρού μας».

 

Από αριστερά: η ποιήτρια Χριστίνα Κατάλντο, η Καίτη Βαλέτα, ο Γενικός Γραμματέας Αιγαίου Δημήτρης Χαλκιώτης (10ο Διεθνές Λογοτεχνικό Συνέδριο, Λέσβος 2010)
Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα