Στην ίδια επιτυχημένη πορεία η Ν.Δ.

Με περισσότερες επισκέψεις του Κυριάκου Μητσοτάκη στην Βόρεια Ελλάδα θα επιδιωχθεί να «κουρευτούν» οι υψηλές επιδόσεις Ελληνικής Λύσης και Νίκης

Δεκαπέντε ημέρες πριν από τις εκλογές της 21ης Μαΐου στους τηλεοπτικούς δέκτες είδαμε τις πρώτες γκρίζες διαφημίσεις του ΣΥΡΙΖΑ κατά της κυβέρνησης. Ή πιο σωστά ήταν μία ολομέτωπη επίθεση στον Κυριάκο Μητσοτάκη. Τότε αρκετοί εντός της Νέας Δημοκρατίας ζήτησαν από την ηγεσία να απαντήσει υπενθυμίζοντας στους πολίτες τα όσα έζησε η κοινωνία επί ημερών διακυβέρνησης Τσίπρα-Καμμένου την τετραετία 2015-2019 και πολύ περισσότερο το δραματικό καλοκαίρι του 2015, όπου λόγω του δημοψηφίσματος έκλεισαν οι τράπεζες και ήρθε ένα νέο αχρείαστο μνημόνιο στη χώρα.

Του Μιχάλη Κωτσάκου

Όταν το θέμα τέθηκε στον Σταν Γκρίνμπεργκ η άρνηση του για απάντηση με γκρίζα διαφήμιση ήταν κατηγορηματική. Δεν γνωρίζουμε εάν απάντησε με την γνωστή φράση του φίλου του και συνεργάτη στην προεκλογική εκστρατεία του Μπιλ Κλίντον, του Τζέιμς Κάρβιλ, «είναι η οικονομία ανόητε», αλλά το μόνο σίγουρο είναι ότι πέρασε το δικό του και δικαιώθηκε πανηγυρικά. Ο Σταν Γκρίνμπεργκ ήταν ο πρώτος από τον στενό κύκλο συνεργατών του Κυριάκου Μητσοτάκη που επέμενε ότι η Νέα Δημοκρατία στις εκλογές της 21ης Μαΐου θα αγγίξει το 37% και θεωρούσε δεδομένη την αυτοδυναμία στις δεύτερες εκλογές.

Όπως λένε πηγές από το Μαξίμου που έχουν συνεργασία με τον Γκρίνμπεργκ «είναι πραγματικός γκουρού στην μεθερμηνεία των δημοσκοπήσεων». Εξάλλου από την δεκαετία του 1990 διάσημοι  «πελάτες» όπως ο Μπιλ Κλίντον, ο Τόνι Μπλερ και ο Γκέρχαρντ Σρέντερ τον άκουσαν και δεν βγήκαν χαμένοι. Ο Γκρίνμπεργκ ήταν πρωτοπόρος στη μεθοδολογία των focus groups («ομάδες εστίασης»), που επιτρέπουν στα κομματικά επιτελεία να εντοπίζουν αμέσως ίχνη μεταστροφών στην κοινή γνώμη και να προσαρμόζουν «χειρουργικά» τη στρατηγική τους. Αν και ο ίδιος δεν ζει τον περισσότερο καιρό στην Ελλάδα κατάλαβε κάτι που δεν μπόρεσαν οι ελληνικές αυθεντίες. Ότι οι Έλληνες μετά από μία υπερδεκαετή περίοδος οικονομικής κρίσης, πανδημίας και ενεργειακής κρίσης έχουν ανάγκη πρώτα από όλα να ακούσουν ένα αισιόδοξο μήνυμα για το μέλλον τους. «Όλοι αναγνωρίζουμε ότι οι περισσότεροι πολίτες αντιμετωπίζουν προβλήματα με την καθημερινότητα και την ακρίβεια, αλλά ελπίζουν σε ένα καλύτερο αύριο. Και αυτή την ελπίδα τους έδωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης με την προεκλογική του εκστρατεία και το οραματικό του αφήγημα», μας έλεγε χαρακτηριστικά στενός συνεργάτης του κ. Μητσοτάκη.

Επίσης η βασική εισήγηση του Γκρίνμπεργκ ταιριάζει απόλυτα στην φιλοσοφία του Κυριάκου Μητσοτάκη, που είναι η σταθερή προσήλωσή του προς τους κεντρώους ψηφοφόρους. Ο Αμερικανός γκουρού της επικοινωνίας το 2019 είχε επισημάνει ότι πρέπει η Ν.Δ. να αγνοήσει τον τοξικό λόγο και τον ίδιο τον κ. Τσίπρα να εστιάσει σ’ ένα κεντρώο, φιλελεύθερο πρόγραμμα, που όπως έδειχναν οι αναλύσεις χρειάζεται η Ελλάδα. Την ίδια επιτυχημένη συνταγή ακολούθησε και τώρα η Νέα Δημοκρατία. Αγνόησε τον Αλέξη Τσίπρα και έριξε όλο το βάρος ο πρωθυπουργός στο να πείσει τους απλούς πολίτες να τον εμπιστευτούν και τη νέα τετραετία.

Εξαιρετικό αφήγημα, προσεγμένες υποσχέσεις για το μέλλον και σιγουριά ότι όλα θα πάνε καλά. Απέναντι σε αυτή τη δομημένη προεκλογική εκστρατεία, υπήρχε η στρατηγική του χάους από τον Αλέξη Τσίπρα. Την μία ημέρα ήταν «η Προοδευτική Διακυβέρνηση», την επομένη «η κυβέρνηση ανοχής», μετά «η κυβέρνηση ειδικού σκοπού» και πάει λέγοντας. Και στο τέλος ήρθε η δικαίωση για τη Νέα Δημοκρατία που επέμενε προγραμματικά και με σταθερά βήματα. Η μεσαία τάξη, οι αγρότες και οι ελεύθεροι επαγγελματίες προτίμησαν την σιγουριά του Μητσοτάκη από τις παλαβομάρες του Τσίπρα.

Η επόμενη ημέρα

Από μεθαύριο Δευτέρα με την διάλυση της Βουλής (συγκροτήθηκε για μία ημέρα) ξεκινά η νέα προεκλογική περίοδος για τις εκλογές της 25ης Ιουνίου. Οι «εκλογολόγοι» της Νέας Δημοκρατίας ανέλυσαν τα δεδομένα της κάλπης. Κι όπως τονίζεται από τον Κυριάκο Μητσοτάκη «οι εκλογές της 25ης Ιουνίου ξεκινούν από το μηδέν. Η κάλπη άδειασε και πρέπει πάλι να γεμίσει». Και βέβαια μπορεί η Νέα Δημοκρατία να κέρδισε με 40% τις πρώτες εκλογές, να έχει ένα προβάδισμα, μία βεβαιότητα νίκης, όμως δεν σημαίνει ότι έχει στο τσεπάκι αυτό το ποσοστό.

Γι’ αυτό και το μήνυμα που έχει σταλεί σε όλους είναι ότι συνεχίζουμε τη μάχη, ώστε να επιτευχθεί η αυτοδυναμία.  Η Νέα Δημοκρατία θα κινηθεί σε τρία επίπεδα αυτή την προεκλογική περίοδο. Κατ’ αρχάς θέλει να περιχαρακώσει τους 2.403.918 ψηφοφόρους που την προτίμησαν. Δεύτερον να μπορέσει να επαναπατρίσει ψηφοφόρους της του 2019 που ενδεχομένως δεν την ψήφισαν και τρίτον να απευθύνει κάλεσμα σε ψηφοφόρους που δεν την έχουν ψηφίσει ποτέ να το πράξουν τώρα. Στην πραγματικότητα, ο στόχος του κυβερνώντος κόμματος δεν είναι να διατηρήσει το ποσοστό που απέσπασε την Κυριακή, αλλά τον απόλυτο αριθμό των ψηφοφόρων.

Στη Ν.Δ. θέλουν να «φρενάρουν» φαινόμενα χαλαρότητας και εφησυχασμού, αλλά και τυχόν διαρροές προς το ΠΑΣΟΚ, καθώς κάποιοι κεντρώοι ψηφοφόροι μπορεί να σκεφτούν να στηρίξουν το κόμμα Ανδρουλάκη, προκειμένου να προσπεράσει τον ΣΥΡΙΖΑ στην ιδιότυπη μάχη για το ποιος θα είναι κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

Ήδη ο Θοδωρής Λιβάνιος και η ομάδα του έχουν ολοκληρώσει την χαρτογράφηση του εκλογικού αποτελέσματος, δηλαδή τα αποτελέσματα και τις απαντήσεις που έδωσαν οι ψηφοφόροι στα exit polls. Πάνω στα δεδομένα που θα προκύψουν και αποτυπώνουν τα σημεία, όπου η Ν.Δ. πρέπει να εστιάσει, ώστε να σιγουρέψει την πολιτική της επικράτηση, θα χαραχτεί η εκλογική στρατηγική για τις δεύτερες εκλογές. «Προφανώς δεν ξεκινάμε από το μηδέν, αλλά ξεκινάμε από την αρχή», λέγεται χαρακτηριστικά.

Εντός των ημερών θα κλειδώσουν οι περιοδείες του Κυριάκου Μητσοτάκη, οι οποίες θα ενταθούν στην Βόρεια Ελλάδα, αλλά και σε κάποιους νομούς που ναι μεν επικράτησε η Νέα Δημοκρατία, αλλά με μικρότερα ποσοστά. Ο στόχος των περιοδειών στην Β. Ελλάδα είναι να κοντύνουν την απήχηση του Κυριάκου Βελόπουλου και να «κουρέψουν» εάν είναι δυνατόν τη «Νίκη», το κόμμα που ηγείται ένας καθηγητής θεολογίας στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση και οι περισσότεροι το γνωρίζουν επειδή μεταξύ των υποψηφίων είναι και η ανιψιά του Άγιου Παΐσιου.

Στην Βόρεια Ελλάδα η «Νίκη» πήγε εξαιρετικά καλά και ο στόχος είναι να πιεστεί όσο το δυνατόν περισσότερο, διότι ο πιο εύκολος τρόπος να επιτευχθεί αυτοδυναμία είναι τα κόμματα εκτός Βουλής να μην έχουν άθροισμα άνω του 8%. Ήδη το άθροισμα αυτό το έχουν πιάσει η Νίκη, η Πλεύση Ελευθερίας της Ζωής Κωνσταντοπούλου και το ΜέΡΑ 25 του Γιάνη Βαρουφάκη.

Κινητοποίηση βουλευτών

Μια κρίσιμη παράμετρος που έχει να αντιμετωπίσει η καμπάνια της Ν.Δ. είναι η απουσία του σταυρού σε αυτές τις εκλογές, καθώς αυτός λειτούργησε ως κίνητρο προσέλευσης για πολλούς ψηφοφόρους. Υπό αυτό το πρίσμα, θα εξεταστούν και τρόποι αξιοποίησης των βουλευτών του κόμματος, ιδίως αυτών που εκλέγονται με άνεση στις περιφέρειες τους και δεν έχουν άγχος για τις επόμενες εκλογές. Όταν αποκρυσταλλωθεί το πρόγραμμα περιοδειών του κ. Μητσοτάκη, είναι πιθανό να προκύψει και ένα πρόγραμμα περιοδειών από κλιμάκια βουλευτών του κόμματος, προκειμένου να καλύψουν περιοχές που δεν θα επισκεφθεί ο πρόεδρος της Ν.Δ.

Κρίσιμο, πάντως, για τον κ. Μητσοτάκη είναι το πολιτικό ύφος των στελεχών του κόμματος. Το μήνυμα που έχει δοθεί προς άπαντες είναι ότι απαιτείται αυτοσυγκράτηση και να μην εμφανιστούν ως αλαζόνες.

Οι λαϊκές περιοχές και τα νησιά

Συνολικά για τη Ν.Δ. η υπεροχή της και σε λαϊκές γειτονιές, όπως και στα νησιά, αναλύεται με ικανοποίηση στο επιτελείο της οδού Πειραιώς. Σύμφωνα με αναλυτές ήταν θετική έκπληξη για την κεντροδεξιά παράταξη η κυριαρχία της μεταξύ άλλων στην άλλοτε Β’ Αττικής (στα δυτικά της Αθήνας) και στον Πειραιά.

Αντίστοιχα στα ακριτικά νησιά επικράτησε άνετα η Ν.Δ., αυξάνοντας τα ποσοστά της. Κομματικές πηγές έλεγαν ότι «αναγνωρίστηκε η διαχείριση και του Προσφυγικού αλλά και τα ζητήματα οικονομίας – περιφερειακής ανάπτυξης». Ενδεικτική περίπτωση τα Δωδεκάνησα, όπου είχε επιλέξει να είναι υποψήφιος και ο Αλέξης Τσίπρας για να συγκρατήσει τις δυνάμεις της παράταξής τους. Εκεί η Ν.Δ. ανέβασε τις επιδόσεις της κατά τουλάχιστον 8%, λαμβάνοντας σχεδόν τις… μισές ψήφους από το σύνολο, πιάνοντας το 49,93%.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ο χάρτης της Ελλάδας δεν είχε βαφτεί όλος μπλε ούτε το 1974, όπου η Ν.Δ. είχε επικρατήσει με το θηριώδες 54%. Τότε η Ένωση Κέντρου υπό τον Γεώργιο Μαύρο είχε κερδίσει τέσσερις νομούς (Χανιά, Ηράκλειο, Λασίθι και Χίο).

Η ελπίδα στην οικονομία και η επενδυτική βαθμίδα

Η Νέα Δημοκρατία και σε αυτή την προεκλογική περίοδο θα αναδείξει τα θέματα οικονομίας, στα οποία όντως έχει να επιδείξει επιτυχίες. Η οικονομική ανάπτυξη 3-5% (πάνω από τον μέσο όρο της Ε.Ε.), η σημαντική αύξηση των επενδύσεων από το εξωτερικό, η επιστροφή στις διεθνείς χρηματοπιστωτικές αγορές και Η σημαντική πτώση της ανεργίας θα μετατραπούν σε λάβαρο για την γαλάζια παράταξη.

Αυτό που θα προταχθεί είναι και αυτό που παραδέχθηκε και η ανάλυση του Ιδρύματος Αντενάουερ ότι «η εικόνα της Ελλάδας σήμερα δεν είναι αυτή που ήταν τη δεκαετία του 2010».

Ακόμη και τα όσα αναφέρουν τα διεθνή ΜΜΕ για την πιθανότητα σταθερής κυβέρνησης υπό τον Κυριάκο Μητσοτάκη έχει τεράστιο αντίκτυπο και στις αγορές, αλλά και την προσπάθεια που κάνει η χώρα μας για την απόκτηση επενδυτικής βαθμίδας. Μάλιστα σε άρθρο του Bloomberg αναφέρεται ότι «ο Μητσοτάκης απέφυγε την παγίδα της απλής αναλογικής που έβαλε ο ΣΥΡΙΖΑ». O συντάκτης του άρθρου περιγράφει, επίσης, αντίδραση των επενδυτών αναφέροντας ότι «ετοιμάζονται για μια καθαρή νίκη του 55χρονου Μητσοτάκη στις δεύτερες εκλογές που αναμένονται στις 25 Ιουνίου και οι οποίες αναμένεται να δώσουν την απόλυτη πλειοψηφία και μια σαφή εντολή για να συνεχίσει το πρόγραμμα οικονομικών μεταρρυθμίσεων που εφαρμόζει».

Σημειώνεται ότι «η προοπτική ο Μητσοτάκης να διεκδικήσει μια ισχυρή εντολή για τη δεύτερη θητεία του, διαφοροποιεί την Ελλάδα από τους περισσότερους γείτονές της, οι οποίοι είδαν τις συμμαχίες να κατακερματίζονται κατά τη διάρκεια μιας δεκαετίας που περιελάμβανε μια οικονομική κρίση, μια παγκόσμια πανδημία και την επιστροφή του πολέμου στην Ευρώπη». Ο συντάκτης κάνει, μάλιστα, ειδική αναφορά σε Ισπανία, Ιταλία και Γερμανία αναφέροντας ότι «ο Ισπανός πρωθυπουργός Πέδρο Σάντσεθ ηγείται ενός συνασπισμού μειοψηφίας που εξαρτάται από ad hoc συμμαχίες για να περάσει τη νομοθεσία. Η Τζόρτζια Μελόνι χρειάστηκε έναν τρικομματικό συνασπισμό για να διεκδικήσει την εξουσία στην Ιταλία, αφού αναδύθηκε από το πολιτικό περιθώριο. Ακόμη και στη Γερμανία, όπου η δημιουργία συνασπισμών αποτελεί μέρος της πολιτικής κουλτούρας, ο Όλαφ Σολτς ηγείται της πρώτης τρικομματικής κυβέρνησης εδώ και περισσότερο από μισό αιώνα».
«Το προεδρικό εκλογικό σύστημα της Γαλλίας καθιστά τον Εμανουέλ Μακρόν κάτι σαν εξαίρεση μεταξύ των μεγαλύτερων οικονομιών της Ευρώπης, αν και ακόμη και αυτός έχασε την κοινοβουλευτική του πλειοψηφία στην αρχή της δεύτερης θητείας του» συνεχίζεται στο άρθρο στο οποίο γίνεται αναφορά στη δήλωση Μητσοτάκη μετά τη νίκη της Κυριακής ότι «η Νέα Δημοκρατία είναι το μεγαλύτερο κεντροδεξιό κόμμα στην Ευρώπη».
Αφού, δε, ο συντάκτης επισημαίνει οτι «οι ψηφοφόροι επικεντρώθηκαν ιδιαίτερα στον οικονομικό μετασχηματισμό της Ελλάδας, με το ΑΕΠ να επανέρχεται στα επίπεδα που βρισκόταν πριν η Ελλάδα να χάσει την ικανότητα να αποπληρώσει το χρέος της το 2010. Η ανεργία έχει μειωθεί περισσότερο από το μισό σε σχέση με την κορυφή του 28% και οι μετοχές και τα ομόλογα έχουν ανακάμψει» προσθέτει με νόημα ότι «οι εκλογές δείχνουν ότι πολλοί άνθρωποι θέλουν απλώς να συνεχιστεί αυτό».
«Θέλουν μια κυβέρνηση που μπορεί να παραμείνει στη βιώσιμη δημοσιονομική πορεία που είχε ακολουθήσει η Ελλάδα πριν από την πανδημία και να συνεχίσει να εκμεταλλεύεται πλήρως τα κονδύλια της Ευρωπαϊκής Ένωσης που συμβάλλουν στην τόνωση της ανάπτυξης. Και αυτό σημαίνει νίκη για τον Μητσοτάκη» καταλήγει ο συντάκτης του άρθρου.

 

 

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα