ΣΥΜΒΑΣΗ 717: Ήταν Κυρία, την έκαναν τροτέζα! (με οκτώ παρατάσεις…)

Στην περίφημη σύμβαση που μέχρι και σήμερα δεν έχει ολοκληρωθεί έχουν επανειλημμένα παραλειφθεί οφειλόμενες νόμιμες ενέργειες από τα συμβαλλόμενα μέρη και τους αρμόδιους υπουργούς Μεταφορών, οι οποίοι εποπτεύουν την ΕΡΓΟΣΕ, προς αποτροπή του κινδύνου της ασφάλειας των σιδηροδρόμων, γεγονός που συνιστά ποινικό αδίκημα

Το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα της 28η Φεβρουαρίου στα Τέμπη έχει φέρει τα πάνω κάτω στην πολιτική και στην κοινωνική ζωή του τόπου, καθώς η αναζήτηση των αιτιών που ενδέχεται να έπαιξαν ρόλο στο να χάσουν τη ζωή τους 57 άνθρωποι έχει αναγορευτεί σε βασικό αίτημα των πολιτών και σε νούμερο ένα προτεραιότητα της εκτελεστικής και της δικαστικής εξουσίας.

Σε αυτό το κλίμα διαδέχονται η μία την άλλη οι αποκαλύψεις που θέλουν να έχουν γίνει όλα λάθος: από την τοποθέτηση του σταθμάρχη που του «φλάσαρε» το κλειδί των γραμμών, μέχρι τη φωτοσήμανση που ελέγχεται αν λειτουργούσε και τις ηλεκτρονικές κονσόλες ελέγχου της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας που αναβόσβηναν επειδή τα καλώδιά τους έχουν γίνει το αγαπημένο… σνακ των τρωκτικών.

Κάπως έτσι μπήκε στη ζωή μας και μία σύμβαση που αν είχε εκτελεστεί στα χρονικά όρια που προβλεπόταν, θεωρητικά θα είχε αποσοβηθεί το μοιραίο. Πρόκειται για την περιώνυμη πλέον σύμβαση 717 της 26ης Σεπτεμβρίου 2014  που εξαιτίας της μη ολοκλήρωση της –ως όφειλε– το 2016 έχει χαρακτηριστεί ως σύγχρονο «γεφύρι της Άρτας» ή πιο… συνωμοτικά ως «η αμαρτωλή σύμβαση».

Φυσικά ο όρος «αμαρτωλή» πηγαίνει στους υπευθύνους που για διάφορους λόγους – υπαρκτούς και μη – έδωσαν συνολικά οκτώ χρονικές παρατάσεις από το 2015 έως το 2023 όπου τελικά η ημερομηνία παράδοσης του έργου ορίστηκε και τον προσεχή Σεπτέμβριο.

Αν σταθεί κάποιος στον αριθμό των παρατάσεων που πήρε η συγκεκριμένη σύμβαση η παρομοίωσή της με το αρτινό γεφύρι έχει αρκετή δόση πραγματικότητας. Τι γίνεται όμως με τα φερόμενα… αμαρτήματά της;

Χωρίς να καταδυθεί κάποιος στο πολύ μακρινό 2000 όπου η έννοια της τηλεδιοίκησης της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας πρωτακούγεται εξαιτίας της ανάληψης εκ μέρους της Ελλάδας της διοργάνωσης των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004, ήταν η κυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ με πρωθυπουργό τον Αντώνη Σαμαρά το φθινόπωρο του 2014 που διαγνώσκει ότι δεν μπορούν οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι να συνεχίζουν αργοπεθαίνουν από την απαξίωση των υποδομών τους και ανάβει το πράσινο φώς για τη σύναψη της σύμβασης 717 –που βρίσκουμε σήμερα μπροστά μας– ώστε να εξασφαλιστεί ότι μέχρι το τέλος  του Σεπτέμβρη του 2016 το ελληνικό δίκτυο σιδηροδρόμων θα εκσυγχρονιστεί με την απαιτούμενη σηματοδότηση ώστε και το μεταφορικό έργο επιβατών και εμπορευμάτων να εκτελείται χωρίς κίνδυνο.

Δεν θα πρέπει δε να μας διαφεύγει ότι το να βρεθούν 45 εκατ. ευρώ για την σύμβαση 717, όταν η Τρόικα μετρούσε ευρώ-ευρώ κάθε δαπάνη της τότε ελληνικής κυβέρνησης δεν ήταν εύκολο. Όμως ο Αντώνης με επιμονή και επιχειρήματα κατάφερε να δεσμεύσει το ποσό αυτό.

Όπως έγραψε η «Α» και στο προηγούμενο φύλλο της, στις 26/9/2014 η  ΕΡΓΟΣΕ σύνηψε με την κοινοπραξία ΤΟΜΗ ΑΒΕΤΕ (σ.σ. θυγατρική του οµίλου ΑΚΤΩΡ) – ALSTOM TRANSPORT SA την υπ΄ αριθμό 717 σύμβαση έργου που έφερε τον τίτλο «Ανάταξη και Αναβάθμιση του συστήματος Σηματοδότησης – Τηλεδιοίκησης και Αντικατάστασης 70 Αλλαγών Τροχιάς Σε Εντοπισμένα Τμήματα του Άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας (πλην τμήματος Τιθορέα-Δομοκός)».

Το ύψους €45.000.000 έργο είχε χαρακτηριστεί απολύτως αναγκαίο να περατωθεί και μάλιστα με 24μηνο deadline (προβλεπόταν η παράδοσή του στις 26/9/2016) καθώς έτσι θα είχε ο ΟΣΕ στα χέρια του ένα πλήρως λειτουργικό σύστημα σηματοδότησης-τηλεδιοίκησης στον συγκεκριμένο σιδηροδρομικό άξονα, που με τη σειρά του θα εξασφάλιζε την μέγιστη ασφάλεια στην κυκλοφορία των συρμών.

Οι… «αμαρτωλές» παρατάσεις

Ωστόσο εκείνος ο Σεπτέμβριος του 2016 δεν ήρθε ποτέ. Ή για την ακρίβεια πήρε παράταση πολλές φορές και για πολλούς… Σεπτέμβρηδες αργότερα. κι αυτό διότι η αρχική σύμβαση πήρε διαδοχικές παρατάσεις για 9/11/2016, 30/6/2017, 31/10/2017, 31/1/2018, 30/6/2018 και 31/12/2018. Οι τυπικές αιτίες αυτών των παρατάσεων ποίκιλλαν (βλ. ενστάσεις Επιτροπής Δημοσιονομικού Ελέγχου της Γενικής Διεύθυνσης Ελέγχων Συγχρηματοδοτούμενων Προγραμμάτων, ανακατανομές δαπανών του έργου, εκτέλεση επιπλέον εργασιών, αλλά και επιχειρηματικοί διαγκωνισμοί), αλλά η ουσία της υπόθεσης είναι άλλη: ότι καθ’ όλη τη διάρκεια της σύμβασης 717 που μέχρι και σήμερα εξακολουθεί να μην έχει ολοκληρωθεί έχουν επανειλημμένα παραλειφθεί οφειλόμενες νόμιμες ενέργειες από τα συμβαλλόμενα μέρη και τους αρμόδιους υπουργούς Μεταφορών, οι οποίοι εποπτεύουν την ΕΡΓΟΣΕ, προς αποτροπή του κινδύνου της ασφάλειας των σιδηροδρόμων. Η ενεργοποίηση των ρητρών είτε για καθυστέρηση εκτέλεσης του έργου είτε για τις επιπλέον απαιτήσεις της ανάδοχης κοινοπραξίας μέσω συμπληρωματικών συμβάσεων – απαιτήσεις που είχαν «ξεχάσει» – να συμπεριλάβουν κατά την υπογραφή της σύμβασης 717, είτε ακόμα και με έκπτωση των αναδόχων είναι οι ενέργειες που πρέπει να ερευνήσει η δικαιοσύνη.

Κατανοούμε ότι κάθε ενέργεια που θα έβλαπτε τα συμφέροντα μιας κοινοπραξίας που συμμετείχε και επιχειρηματίας της εμβέλειας του Γ. Μπόμπολα δεν θα ήταν εύκολο να κινηθεί ακόμη και αν διαπιστωνόντουσαν παραλήψεις στις συμβατικές υποχρεώσεις της σύμβασης 717.

Δεν πρέπει, δε, να παραγνωρίζεται ότι αυτές οι παραλείψεις δημιουργούν διαρκώς τη δυνατότητα πρόκλησης κινδύνου για αόριστο αριθμό πολιτών και οι αρμόδιοι γνώριζαν ή/και γνωρίζουν ότι με την παράλειψή τους να λάβουν τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας διαταράσσεται η ασφάλεια των συγκοινωνιακών μέσων. Και αυτό δεν είναι μία απλή και αμελητέα παράληψη των λειτουργών της δημόσιας διοίκησης, αντιθέτως συνιστούν ποινικό αδίκημα, το οποίο προβλέπεται στο άρθρο 291 του ΠΚ και είναι κακουργηματικής φύσης.

Ξεσκονίζονται λογαριασμοί και Πόθεν  Έσχες όσων εμπλέκονται σε συμβάσεις του ΟΣΕ, της ΤΡΕΝΟΣΕ-ΕΡΓΟΣΕ και της Hellenic Train

Το απόγευμα της Παρασκευής έγινε γνωστό ότι ο επικεφαλής της Αρχής για το Ξέπλυμα Μαύρου Χρήματος πρώην αντεισαγγελέας του Αρείου Πάγου Χαράλαμπος Βουρλιώτης ελέγχει την περιουσιακή κατάσταση όσων εμπλέκονται σε συμβάσεις έργων και προμηθειών της τελευταίας 15ετίας για το σιδηροδρομικό δίκτυο ανά τη Ελλάδα.

Αναλυτικότερα, θα ελεγχθούν διεξοδικά όσοι κατείχαν θέση ευθύνης στον ΟΣΕ, ΤΡΕΝΟΣΕ – ΕΡΓΟΣΕ και Hellenic Train και ήταν συμβαλλόμενοι στις επίμαχες συμβάσεις, όπως και οι εργολάβοι που ανέλαβαν την εκτέλεση των έργων, προμηθειών, κ.λπ.

Αν διαπιστωθεί από το άνοιγμα των τραπεζικών λογαριασμών, ακίνητη περιουσία κ.λπ., η οποία δεν δικαιολογείται από τα δηλωθέντα εισοδήματα τους, τότε θα διερευνηθεί περαιτέρω για το εάν εμπλέκονται σε δωροδοκίες και άλλα ποινικά κολάσιμα αδικήματα.

 

 

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα