ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ – Διονύσης Γιαμπανάς: «Η μουσική ωφελεί τα παιδιά»

Ο νεαρός μουσικός μιλά στην Καίτη Νικολοπούλου για την παιδική μουσική παράσταση «Μουσικές Εποχές» στο θέατρο Βέμπο

«Κάθε παιδί είναι καλλιτέχνης. Το θέμα είναι πώς θα παραμείνει καλλιτέχνης μεγαλώνοντας», είχε δηλώσει ο Πάμπλο Πικάσο. Την απάντηση στην απορία του έρχεται να δώσει ο συνθέτης Διονύσης Γιαμπανάς, μέσα από το έργο του «Μουσικές Εποχές». Η ιδέα του πρωτόγνωρη: μουσικό κουαρτέτο για… νήπια. Πράγματι, το κουαρτέτο «Μουσικές Εποχές» είναι ειδικά σχεδιασμένο για μωρά, για παιδιά και για τους γονείς τους, από την πρώτη μέχρι και την τελευταία λεπτομέρεια. Στην πραγματικότητα, ο Διονύσης Γιαμπανάς έχει συνθέσει μουσική, αποκλειστικά για τη συγκεκριμένη συναυλία, ενώ η χορεύτρια-χορογράφος Σάρα Τοσκάνο επιμελήθηκε και εκτελεί μια τρυφερή χορογραφία. Ακόμη και ο χώρος έχει διαμορφωθεί κατάλληλα: Γονείς και μωρά βρίσκονται σε απόσταση αναπνοής από τη δράση, πάνω στη σκηνή, καθισμένοι σε παγκάκια και αναπαυτικές μαξιλάρες. Οι μουσικοί κινούνται στον χώρο, το ίδιο και η Σάρα Τοσκάνο. Και κάπως έτσι, μέσα σε 45΄ με οδηγό τις μελωδίες, τον χορό και τις εικόνες, μικροί και μεγάλοι θα αισθανθούν τη ζεστασιά του καλοκαιριού, τη θαλπωρή του χειμώνα, τη μαγεία της άνοιξης και τη νοσταλγία του φθινοπώρου. Γι’ αυτήν την υπέροχη μαγεία ζητήσαμε από τον ίδιο τον συνθέτη να μας μιλήσει. Κι εκείνος, με την ευγένεια που διακρίνει τους σπουδαίους καλλιτέχνες, δεν αρνήθηκε. 

Ιχνηλατώντας… με την Καίτη Νικολοπούλου

Πώς προέκυψε η συναυλία για παιδιά 0-5 ετών «Μουσικές Εποχές»;

«Η ιδέα ήταν να δημιουργήσουμε ευκαιρία πρόσβασης για τους πολύ μικρούς ακροατές, σε μια ποιοτική μουσική παράσταση. Μιας και, στους παραδοσιακούς συναυλιακούς χώρους, δεν τους επιτρέπεται η είσοδος. Έτσι, μαζί με την αγάπη μας για τα παιδιά, σπεύσαμε προς την κάλυψη αυτού του κενού».

Όταν συνθέτατε τη μουσική γιʼ αυτήν τη δουλειά, είχατε κατά νου μόνο τους μικρούς θεατές ή και τους γονείς τους;

«Είχα υπ’ όψιν μου και μικρούς και μεγάλους. Αφού και οι μεν και οι δε είναι μέρος του ακροατηρίου μας. Η σύνθεση αποτελείται τόσο από απλά, χαριτωμένα και βατά μέρη, όσο και από πιο ώριμα ανεπτυγμένα σημεία. Ακριβώς ώστε να πετύχουμε να κερδίσουμε την προσοχή και παιδιών και μεγάλων».

Πρόκειται για μια χορογραφημένη συναυλία. Ποια είναι η αναλογία μεταξύ μουσικής και χορού, και ποιος είναι ο ρόλος του τελευταίου;

«Ο χορός είναι δουλεμένος/βασισμένος σε σχέση με τη μουσική. Αφού άκουσα τις πρώτες ιδέες και σκέψεις της συνεργάτιδάς μου Σάρα Τοσκάνο (χορεύτρια, χορογράφος, εμπνεύστρια του πρότζεκτ), της έστειλα τα πρώτα ντέμο μουσικής. Πάνω σε αυτά, εκφράστηκε και δημιούργησε τη χορογραφία που βλέπετε στην παράσταση. Έτσι, δίνει ζωή και επέκταση στην ιστορία της μουσικής σύνθεσης, συμπληρώνοντας την εξίσωση, αποτελώντας σε ένα ολοκληρωμένο οπτικο-ακουστικό θέαμα».

Ποιες είναι οι διαφορές της συγκεκριμένης συναυλίας που απευθύνεται σε μικρούς θεατές από μια συναυλία για ενήλικες;

«Αρχίζω από το σκηνικό και την ατμόσφαιρα. Όλα τα στοιχεία είναι baby friendly. Τα χρώματα, τα αντικείμενα, η διακόσμηση, μέχρι ο τρόπος που καθίζουμε τους θεατές. Είναι όλοι πάνω στη σκηνή μαζί μας, σε παγκάκια και μαξιλάρες. Έτσι, το περιβάλλον είναι πιο κοινωνικό και άμεσο. Επίσης, επιτρέπουμε και περιμένουμε όλων των ειδών αντιδράσεις από τα παιδάκια, ενώ κατανοούμε τις ιδιαίτερες ανάγκες των πιο μικρών μωρών».

Γιατί ένας γονιός αξίζει να φέρει το μωρό του από νωρίς σε επαφή με τη μουσική;

«Η έκθεση στη μουσική είναι πολύ ωφέλιμη. Θα εμπλουτίσει τον ψυχισμό του παιδιού, ενώ θα οξύνει την αντίληψή του. Η μουσική μάς ευαισθητοποιεί, μας διευρύνει τους ορίζοντες του νου. Συγκεκριμένα, στις πιο μικρές ηλικίες, επιστημονικές έρευνες αποδεικνύουν πως η έκθεση αυτή στη μουσική βελτιώνει τις μαθησιακές ικανότητες, ενώ συντελεί στις συνάψεις καινούργιων εγκεφαλικών νευρώνων. Η λίστα με τα οφέλη δεν σταματάει!»

Και γιατί να το φέρει στις «Μουσικές Εποχές»;

«Έχοντας παρατηρήσει την επιτυχία της παράστασης έως τώρα, μπορώ πια με σιγουριά να πω πως οι γονείς θα περάσουν καλά με τα παιδιά τους, ενώ ταυτόχρονα θα τα εκθέσουν σε μια επιμορφωτική εμπειρία, αφού τα παιδάκια θα προσέξουν από κοντά τη δράση της τέχνης, ζωντανά και άμεσα. Στο πιο απλό σενάριο, θα καταφέρουν να νανουρίσουν επιτυχώς τα μωράκια τους. Τους προσκαλώ, λοιπόν, να έρθουν στην παρέα μας!»

Πώς αντιδρούν τα παιδιά μέχρι τώρα και πώς οι γονείς τους;

«Τα παιδιά την περισσότερη ώρα καθηλώνονται στην παράσταση, λες και βλέπουν κάτι για πρώτη φορά. Κάποια από τα πιο μικρά δυσανασχετούν από στιγμή σε στιγμή, οι γονείς όμως σπεύδουν να τα ηρεμούν και όλα βαίνουν καλώς. Οι μεγάλοι χαλαρώνουν και ευχαριστιούνται τη παράσταση, και τον χρόνο που περνάνε με τα μικρά τους».

  Υπάρχει κάποια αντίδραση από την πλευρά των λιλιπούτειων θεατών που έχετε ξεχωρίσει;

«Διασκεδάζω όταν τα παιδάκια, συνήθως από τη μέση της παράστασης και μετά, αρχίζουν και “ορμούν” προς τη σκηνή (συνήθως προς το κit του παίκτη κρουστών, το οποίο περιέχει πολλά μικρά αντικείμενα). Σαν σε σκηνή από cartoon, βλέπεις μικρά ανθρωπάκια να προσπαθούν να ξεφύγουν από τις θέσεις, ή να μπουσουλήσουν μέσα στη σκηνή. Αυτό φυσικά είναι κάτι που, μέσα σε λογικά πλαίσια, επιτρέπεται. Από ’κεί και ύστερα, ευχαριστιόμαστε τις πρωτότυπες ατάκες που ακούμε».

Δεν σας ενοχλούν όμως;

«Το αντίθετο! Ξεχωρίζω τη λαχτάρα που έχουν (από τα πολύ μικρά, μέχρι τα λίγο μεγαλύτερα) στο τέλος της παράστασης, να έρθουν να ακουμπήσουν τα μουσικά όργανα και κοινωνικοποιηθούν γενικότερα. Η αγαπημένη μου στιγμή, όταν ένα μικρό κοριτσάκι, αμέσως αφού υποκλιθήκαμε, ήρθε και μου πρόσφερε προσωπικά μια ομπρελίτσα από τα αντικείμενα της Σάρα! Είναι όλα πολύ γλυκά, χαριτωμένα, και τα αγαπώ πολύ».

«Μουσικές Εποχές»: η πρώτη συναυλία για παιδιά 0-5 ετών

Θέατρο Βέμπο (Καρόλου 18, Αθήνα, τηλ.: 210-5221767)

Συνθέτης: Διονύσης Γιαμπανάς

Τσέλο: Νίκος Ιωνάς

Φλάουτο: Θοδωρής Πιστόλας

Πιάνο: Διονύσης Γιαμπανάς

Κρουστά: Σόλις Μπαρκή

Χορός: Σάρα Τοσκάνο

Κοστούμια-Props: Μαρία Καραπούλιου

Σκηνογράφος: Χριστίνα Κωστέα

Υπεύθυνη προβολής και επικοινωνίας: Βάσω Σωτηρίου-We Will

Ποιος είναι ο Διονύσης Γιαμπανάς

Σπούδασε πιάνο, θεωρία και αρμονία στο Εθνικό Ωδείο Χαλανδρίου, ενώ προτού καν ολοκληρώσει το σχολείο πήρε μαθήματα ανάλυσης κλασικής μουσικής. Έχει παρακολουθήσει διαλέξεις γύρω από την ηλεκτρονική μουσική, συμμετείχε σε μαθήματα ηχοληψίας στη ΣΑΕ Αθήνας, ενώ ασχολήθηκε με τον μουσικό αυτοσχεδιασμό. Αποφοίτησε από τη σχολή Pyramind του Σαν Φρανσίσκο (δίπλωμα στην ψηφιακή παραγωγή της μουσικής), ενώ φοίτησε στο πανεπιστήμιο Guildhall στο Λονδίνο, μια από τις πιο καταξιωμένες ακαδημίες μουσικής. Το 2013 κέρδισε τη δεύτερη θέση στον διεθνή διαγωνισμό παραγωγής μουσικής «Testpress». Έχει εργαστεί στο ραδιόφωνο, την τηλεόραση, σε στούντιο ηχογράφησης και συναυλίες. Μεταξύ άλλων, έχει πάει περιοδεία ως support στον διεθνούς φήμης DJ/παραγωγό Grammatik, έχει παίξει στο Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού, στο Βοτανικό, καθώς και στο Six Dogs, ενώ ήταν ο μουσικός επιμελητής στην εκπομπή «Κάψε Το Σενάριο» του Mega. Σήμερα, τον βρίσκουμε στο δικό του στούντιο να δραστηριοποιείται ως συνθέτης, ηχολήπτης και μουσικός παραγωγός.

Ο πρώτος μουσικός ρυθμός που άκουσαν ποτέ ήταν η καρδιά της μαμάς τους. Και τους άρεσε πολύ. Την επιβράβευσαν, μάλιστα, ε μια τρυφερή κλοτσιά. Από τότε κάθε ρυθμικός ήχος είναι γι’ αυτά ένα καινούργιο παράθυρο στον κόσμο. Μια περιπέτεια που θα τα δέσει περισσότερο με τους γονείς τους, θα τους γεννήσει συναισθήματα και θα τα ηρεμήσει, θα προαγάγει τη χαρά και τη δημιουργικότητα, θα ενισχύσει την αυτοπεποίθηση, θα συντελέσει ακόμη και στην ανάπτυξη του εγκεφάλου τους. Έχοντας όλα τα παραπάνω κατά νου, αλλά και το «φαινόμενο Μότσαρτ», όπως ονομάστηκε το πόρισμα του ψυχολόγου Frances Rauscher, σύμφωνα με το οποίο η κλασική μουσική έχει τη δύναμη να βελτιώσει τις νοητικές λειτουργίες του μωρού, μια ομάδα ταλαντούχων καλλιτεχνών –όλοι τους γονείς– σας προσκαλούν στις «Μουσικές Εποχές», στο πρώτο live κονσέρτο για μωρά.

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα