Tα 5 «πονηρά» σημεία των δημοσκοπίσεων

Εν όψει των εκλογών της 25ης Ιανουαρίου και φυσικά των δημοσκοπήσεων που μέχρι και τις 23/1 θα δουν το φως της δημοσιότητας, ο Σύλλογος Εταιριών Δημοσκοπήσεων και Έρευνας Αγοράς (ΣΕΔΕΑ) θεώρησε ότι είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τους πολιτικούς, τους δημοσιογράφους και τους πολίτες που λαμβάνουν γνώση των αποτελεσμάτων που προκεύπτουν από τα εκάστοτε γκάλοπ να γνωρίζουν τους βασικούς ορισμούς και να λαμβάνουν υπόψη τους συγκεκριμένες παραμέτρους κατά την ανάγνωση και ερμηνεία των στοιχείων.

Και επειδή ο ΣΕΔΕΑ δεν έμεινε στο… ρητορικό του πράγματος, φρόντισε να συντάξει έναν βασικό οδηγό 5 σημείων ώστε οι αναγνώστες των δημοσκοπήσεων να είναι πιο «υποψιασμένοι». Συγκεκριμένα, ο ΣΕΔΕΑ εφιστά την προσοχή όλων στις εξής παραμέτρους:

1] Ταυτότητα έρευνας: Προσέξτε την ταυτότητα της έρευνας, όπου θα πρέπει να δηλώνονται τουλάχιστον η εταιρεία που διενήργησε την έρευνα, ο εντολέας της έρευνας, το μέγεθος του δείγματος & η γεωγραφική του κάλυψη, ο τρόπος συλλογής των στοιχείων, η περίοδος διεξαγωγής της έρευνας και το τυπικό στατιστικό σφάλμα σε σχέση με τα αποτελέσματα της. Επίσης, όταν πρόκειται για δημοσκόπηση με πρόθεση ψήφου θα πρέπει να δηλώνεται εάν διενεργήθηκε με χρήση κάλπης ή όχι.

2] Δείγμα – Μέγεθος: Σε περίπτωση δημοσκόπησης με πρόθεση ψήφου για βουλευτικές εκλογές ή ευρωεκλογές, το δείγμα θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 1.000 άτομα. Σε περίπτωση δημοσκόπησης με πρόθεση ψήφου για δημοτικές εκλογές, το δείγμα εξαρτάται από το μέγεθος του δήμου, ωστόσο ενδείκνυται να μην είναι μικρότερο των 300 ατόμων.

3] Δείγμα – Ποιότητα: Προσέξτε τι αντιπροσωπεύει το δείγμα:

-Ως δημοσκόπηση νοείται κάθε έρευνα που το δείγμα της είναι αντιπροσωπευτικό του πληθυσμού που διερευνά.

-Οι έρευνες που βασίζονται σε συμμετοχή με πρωτοβουλία των ίδιων των ερωτώμενων αντί για δειγματοληπτική επιλογή, δεν συνιστούν δημοσκόπηση (π.χ. ερωτηματολόγια που αναρτώνται σε διαδικτυακούς τόπους).

4] Πρόθεση ψήφου & εκτίμηση ψήφου: Προσέξτε τη διάκριση ανάμεσα στην πρόθεση και την εκτίμηση ψήφου, όταν συγκρίνετε τα αποτελέσματα των δημοσκοπήσεων.

-Ο όρος πρόθεση ψήφου, αφορά σε όλες τις απαντήσεις που δίνονται στην ερώτηση «Εάν είχαμε σήμερα εκλογές τι θα ψηφίζατε;», ακόμη και όταν δεν επιλέγεται κάποιο κόμμα ή υποψήφιος.

-Ο όρος εκτίμηση ψήφου αφορά στην εκτίμηση των ποσοστών των κομμάτων ή των υποψηφίων χωρίς να συμπεριλαμβάνεται η αδιευκρίνιστη ψήφος (δηλαδή εξαιρουμένων των απαντήσεων όπως «Δεν έχω αποφασίσει ακόμα», «Δεν γνωρίζω», «Δεν απαντώ», «Άκυρο», «Λευκό»).

5] Εταιρεία δημοσκοπήσεων: Προσέξτε το όνομα της εταιρείας που διεξήγαγε την δημοσκόπηση και την ένδειξη «μέλος του ΣΕΔΕΑ». Οι εταιρείες μέλη του ΣΕΔΕΑ (www.sedea.gr) ελέγχονται συστηματικά και σε τακτά χρονικά διαστήματα.

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα