«Τα 100 βιβλία με τη μέγιστη επιρροή στην πορεία της ανθρωπότητας»

Του Martin Seymour-Smith (εκδόσεις Φυτράκη)

Η αλήθεια είναι ότι οι εκδόσεις Φυτράκη δεν υφίστανται πλέον όπως τις γνωρίσαμε τα προηγούμενα χρόνια. Ωστόσο, τα βιβλία που εκδόθηκαν από αυτόν τον σημαντικό οίκο εξακολουθούν να βρίσκονται σε περίοπτη θέση στις βιβλιοθήκες μας.

Ένα από αυτά έχει έναν πολύ ενδιαφέροντα τίτλο: «Τα 100 βιβλία με τη μέγιστη επιρροή στην πορεία της ανθρωπότητας», του Martin Seymour-Smith, και ακόμη πιο ενδιαφέρον περιεχόμενο. Η περίοδος στην οποία αναφέρεται ο συγγραφέας ξεκινά από την αρχαιότητα μέχρι το 1998 (χρονολογία του θανάτου του). Η ευχάριστη έκπληξη για τους Έλληνες αναγνώστες είναι ότι σε αυτόν τον μεγάλο κατάλογο συμπεριλαμβάνονται πολλά έργα των αρχαίων προγόνων μας.

«Τα εκατό βιβλία που αναλύονται εδώ έχουν αλλάξει ριζικά την πορεία του πολιτισμού, είτε εμπνέοντας εκατομμύρια πιστούς (Βίβλος, Κοράνι), είτε φτάνοντας στο απόγειο της καλλιτεχνικής έκφρασης (Ιλιάδα, Οδύσσεια, Σαίξπηρ), είτε ανοίγοντας το δρόμο για επιστημονικές ανακαλύψεις τεράστιας σημασίας (Η Καταγωγή των Ειδών του Δαρβίνου, Η Θεωρία της Σχετικότητας του Αϊνστάιν), είτε επαναπροσδιορίζοντας τις απόψεις για την ανθρώπινη φύση (Ψυχολογικοί Τύποι του Γιουνγκ και Η Ερμηνεία των Ονείρων του Φρόιντ), ή μεταβάλλοντας για πάντα το παγκόσμιο πολιτικό τοπίο (η Πολιτεία του Πλάτωνα, Τα δικαιώματα του Ανθρώπου του Πέιν).

»Κάθε βιβλίο (που καταχωρίζεται σε χρονολογική σειρά) συνοδεύεται από μια ιστορική επισκόπηση και από πληροφορίες για το συγγραφέα και το έργο του. Αναλύεται η επιρροή του βιβλίου στη σύγχρονη ζωή καθώς και οι λόγοι για τους οποίους συμπεριλήφθηκε στον τόμο αυτό.

»Αυτά τα βιβλία διαμόρφωσαν την πολιτική, οικονομική και κοινωνική ζωή – προς το καλύτερο ή το χειρότερο. Όλα μαρτυρούν τη γνήσια δύναμη της γραπτής έκφρασης.

»Στο τέλος του βιβλίου υπάρχει μία αναφορά στα 100 απαγορευμένα βιβλία, τα οποία έχουν αναγνωριστεί ως αριστουργήματα της λογοτεχνίας, της επιστήμης και της φιλοσοφίας», διαβάζουμε στην παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου).

Ας τα δούμε λοιπόν ένα προς ένα:

  1. Ι ΤΣΙΝΓΚ, περίπου 1500π.Χ.
  2. Παλαιά Διαθήκη, περίπου 1500 π.Χ.
  3. Όμηρος, Ιλιάδα & Οδύσσεια, περίπου 8ος αιώνας π.Χ.
  4. ΟΥΠΑΝΙΣΑΔΕΣ, περίπου 700-400 π.Χ.
  5. Λάο Τσε, Ο δρόμος και η Δύναμή του, 3ος αιώνας π.Χ.
  6. Αβέστα περίπου 500 π.Χ.
  7. Κομφούκιος, Ανάλεκτα, περίπου 5ος-4ος αιώνας π.Χ.
  8. Θουκιδίδης, Ιστορία του Πελοποννησιακού πολέμου, περίπου 5ος αιώνας π.Χ.
  9. Ιπποκράτης, Έργα, περίπου 400 π.Χ.
  10. Αριστοτέλης, Έργα, 4ος αιώνας π.Χ.
  11. Ηρόδοτος, Ιστορία, 5ος αιώνας π.Χ.
  12. Πλάτων, Πολιτεία, περίπου 380 π.Χ.
  13. Ευκλείδης, Στοιχεία, περίπου 280 π.Χ.
  14. ΝΤΑΜΑΠΑΝΤΑ, περίπου 252 π.Χ.
  15. Βιργίλιος, Ανειάδα,70-19 π.Χ.
  16. Λουκρήτιος, Περί της Φύσεως των Πραγμάτων, περίπου 55 π.Χ.
  17. Φίλων Ο Αλεξανδρεύς, Αλληγορική των Ιερών Νόμων, 1ος αιώνας μ.Χ.
  18. Καινή Διαθήκη, περίπου 64-110 μ.Χ.
  19. Πλούταρχος, Βίοι Παράλληλοι, περίπου 50-120 μ.Χ.
  20. Κορνήλιος Τάκιτος, Χρονικά της τελετής του θεού Αυγούστου, περίπου 120 μ.Χ.
  21. Το Ευαγγέλιο της Αλήθειας, περίπου 1ος αιώνας μ.Χ.
  22. Μάρκος Αυρήλιος, Εις Εαυτόν, 167 μ.Χ.
  23. Σέξτος Εμπειρικός, Πυρρώνειοι Υποτυπώσεις, περίπου 150-210 μ.Χ.
  24. Πλωτίνος, Εννεάδες, 3ος αιώνας μ.Χ.
  25. Ιερός Αυγουστίνος, Εξομολογήσεις, περίπου 400 μ.Χ.
  26. Κοράνι, 7ος αιώνας μ.Χ.
  27. Μωυσής Μαϊμονίδης, Οδηγός των αποπλανηθέντων, 1190
  28. Καμπάλα, 12 αιώνας μ.Χ.
  29. Θωμάς Ακινάτης, Summa Theologiae(Σύννοψη της θεολογίας), 1266-1273
  30. Δάντης Αλιγκέρι, Θεία κωμωδία, 1321
  31. Έρασμος Ντεζιντέριους, Μωρίας Εγκώμιον, 1509
  32. Νικολό Μακιαβέλι, ο Ηγεμών, 1532
  33. Μαρτίνος Λούθηρος, Η βαβυλωνία αιχμαλωσία της εκκλησίας, 1520
  34. Φρανσουά Ραμπελέ, Γαργαντούας και Πανταγκρουέλ, 1534 και 1532
  35. Ιωάννης Καλβίνος, Θεσμοί της χριστιανικής θρησκείας, 1536
  36. Κοπέρνικος, πέρι της περιστροφής των ουράνιων σφαιρών, 1543
  37. Μισέλ Εκέμ ντε Μόντε, δοκίμια, 1580
  38. Μιγκέλ ντε Θερβάντες, Δον Κιχώτης, 1605 (α΄ μέρος) και 1615 (β΄ μέρος)
  39. Γιόχαν Κέπλερ, η Αρμονία του Κόσμου, 1619
  40. Φράνσις Μπέικον, Novum Organum (νέο όργανο), 1620
  41. Γουίλιαμ Σαίξπηρ, Το πρώτο Folio, 1623
  42. Γαλιλαίος, Διάλογος Σχετικά με τα Δύο Κύρια Συστήματα του Κόσμου, 1632
  43. Ρενέ Ντεκάρτ (Καρτέσιος), Λόγος Περί της Μεθόδου,1637
  44. Τόμας Χομπς, Λεβιάθαν, 1651
  45. Γκότφριντ Βίλχελμ Λάιμπνιτς, Έργα, 1663-1716
  46. Μπλεζ Πασκάλ, Στοχασμοί, 1670
  47. Μπαρούχ Σπινόζα, Ηθική, 1677
  48. Τζον Μπάνιαν, Το μεγάλο ταξίδι, 1678-1648
  49. Ισαάκ Νεύτων, Μαθηματικές αρχές της φυσικής φιλοσοφίας, 1687
  50. Τζον Λοκ, Δοκίμιο για την ανθρώπινη νόηση, 1689
  51. Τζορτζ Μπέρκλι, Πραγματεία για τις αρχές της ανθρώπινης γνώσης, 1710 (αναθεωρήθηκε το 1734)
  52. Τζιανμπατίστα Βίκο, Η νέα επιστήμη, 1725 (αναθεωρήθηκε το 1730 και ρο 1744)
  53. Ντέιβιντ Χιούμ, Πραγματεία για την ανθρώπινη φύση, 1739-1740
  54. Ντενί Ντιντερό, Εγκυκλοπαίδεια, 1751-1772
  55. Σάμουελ Τζόνσον, Λεξικό της Αγγλικής Γλώσσας, 1755
  56. Βολταίρος, ο Αγαθούλης (Κάντιντ), 1759
  57. Τόμας Πέιν, Κοινή Λογική, 1776
  58. Άνταμ Σμιθ, Έρευνα για τη Φύση και τα Αίτια του Πλούτου των Εθνών, 1776
  59. Έντουαρντ Γκίμπον, Η Παρακμή και η Πτώση της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, 1776-1787
  60. Ιμάνουελ Καντ, Κριτική του Καθαρού Λόγου, 1981 (αναθεωρήθηκε το 1787)
  61. Ζαν Ζακ Ρουσσώ, Εξομολογήσεις, 1781
  62. Έντμουντ Μπερκ, Στοχασμοί για τη Γαλλική Επανάσταση, 1790
  63. Μαίρη Γούλστονκτραφτ, Υπεράσπιση των Δικαιωμάτων της Γυναίκας, 1792
  64. Γουίλιαμ Γκόντγουιν, Περί Πολιτικής Δικαιοσύνης, 1793
  65. Τόμας Ρόμπερτ Μάλλους, Δοκίμιο για την Αρχή του Πληθυσμού, 1798 (αναθεωρήθηκε το 1803)
  66. Γκέοργκ Βίλχελμ Φρίντριχ Χέγκελ, Φαινομενολογία του Πνεύματος, 1807
  67. Άρτουρ Σοπενχάουερ, Ο Κόσμος ως Βούληση και Παράσταση, 1819
  68. Αύγουστος Καντ, Μαθήματα Θετικής Φιλοσοφίας, 1830-1842
  69. Καρλ Μαρί φον Κλάουζεβιτς, Περί πολέμου, 1832
  70. Σέρεν Κίρκεγκορ, Είτε-Είτε, 1843
  71. Καρλ Μαρξ-Φρίντριχ Ένγκελς, το Μανιφέστο του Κομμουνιστικού Κόμματος, 1848
  72. Χένρι Ντέιβιντ Θορό, Πολιτική ανυπακοή, 1849
  73. Κάρολος Δαρβίνος, Η Καταγωγή των Ειδών, 1859
  74. Τζον Στιούαρτ Μιλ, Περί Ελευθερίας, 1859
  75. Χέρμπερτ Σπένσερ, Πρώτες Αρχές, 1862
  76. Γκρέγκορ Μέντελ, Έρευνες σε Υβρίδια Φυτών, 1866
  77. Λέων Τολστόι, Πόλεμος και Ειρήνη, 1868-1869
  78. Τζέιμς Κλερκ Μάξγουελ, Πραγματεία Περί Ηλεκτρισμού και Μαγνητισμού,1873
  79. Φρίντριχ Νίτσε, Τάδε Έφη Ζαρατούστρα,1883-1885
  80. Ζίγκμουντ Φρόιντ, Η Ερμηνεία των Ονείρων, 1900
  81. Γουίλιαμ Τζέιμς, Πραγματισμός, 1908
  82. Άλμπερτ Αϊνστάιν, Σχετικότητα, 1916
  83. Βιλφρέντο Παρέτο, Δοκίμια Γενικής Κοινωνιολογίας, 1916
  84. Καρλ Γκούσταβ Γιουνγκ, Ψυχολογικοί Τύποι, 1921
  85. Μάρτιν Μπούμπερ, Εγώ κι Εσύ, 1923
  86. Φραντς Κάφκα, Η Δίκη, 1925
  87. Καρλ Πόπερ, Η Λογική της επιστημονικής ανακάλυψης, 1934
  88. Τζον Μέιναρντ Κέινς, Η Γενική θεωρία της Απασχόλησης, Του τόκου και του Χρήματος, 1936
  89. Ζαν-Πολ Σαρτρ, Το Είναι και το Μηδέν, 1943
  90. Φρίντριχ φον Χάγιεκ, Ο Δρόμος προς τη Δουλεία, 1944
  91. Σιμόν ντε Μποβουάρ, Το Δεύτερο Φύλο, 1948
  92. Νόρμπερτ Βίνερ, Κυβερνητική, 1948 (αναθεωρήθηκε 1961)
  93. Τζορτζ Όργουελ, 1984, 1949
  94. Γκέοργκ Ιβάνοβιτς Γκουρτζίεφ, Οι Ιστορίες του Βελζεβούλ στον Εγγονό του, 1950
  95. Λούντβιχ Βιντγκενστάιν, Φιλοσοφικές Έρευνες, 1953
  96. Νόαμ Τσόμσκι, Συντακτικές Δομές, 1957
  97. Τ.Σ. Κουν, Η Δομή των Επιστημονικών Επαναστάσεων, 1962 (αναθεωρήθηκε 1970)
  98. Μπέτι Φρίνταν, Το Γυναικείο Μυστήριο, 1963
  99. Μάο Τσε Τουνγκ, η Σκέψη του Μάο, 1966
  100. Μπ. Φ. Σκίνερ, Πέρα από την Ελευθερία και την αξιοπρέπεια, 1971

Διαβάστε επίσης