Τα «ψιλά γράμματα» του ΔΕΣΦΑ

Αντίθετα, οι διαρροές σχετικά με τις παραμέτρους αυτής της νέας πρότασης της SOCAR που… αναμένεται να κατατεθεί και επισήμως, μας κάνουν να αναρωτιόμαστε αν όντως υπάρχει βελτίωση ή όλα αυτά γίνονται στο πλαίσιο μίας προσπάθειας να υπάρξει οπωσδήποτε μία ιδιωτικοποίηση, για να μην εμφανιστεί το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου ότι για άλλη μία φορά έχει αποτύχει σε έναν του διαγωνισμό.

Η πιο σημαντική, λοιπόν, από τις εκκρεμότητες που διαρρέεται ότι πρέπει να τακτοποιηθεί για τη «βελτιωμένη» πρόταση, κάθε άλλο παρά τυπικότητα φαίνεται να είναι, αφού αφορά την τιμολογιακή πολιτική του ΔΕΣΦΑ και τη δυνατότητα που ζητάει να έχει η SOCAR να ασκεί «ανεξάρτητη εμπορική πολιτική», έτσι ώστε να μπορέσει να κάνει γρηγορότερη απόσβεση της επένδυσής της.

Όσον αφορά το νομικό σκέλος της υπόθεσης, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία (άρθρο 88 του ν. 4001/20110), τα τιμολόγια χρήσης του δικτύου του ΔΕΣΦΑ εγκρίνονται από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) και δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεων, η σημαντικότερη δε παράμετρος που καθορίζει η ΡΑΕ κατά τη διαδικασία αυτή είναι το επιτόκιο απόδοσης των επενδεδυμένων κεφαλαίων. Επομένως, για να παρακαμφθεί η πρόβλεψη αυτή του νόμου, δύο τινά θα πρέπει να συμβούν:

# Είτε να αλλάξει ο νόμος και να παραπεμφθεί η ΡΑΕ,

# Είτε να δοθεί διαβεβαίωση από τη ΡΑΕ ότι μελλοντικά θα εγκρίνει κάθε φορά την πρόταση που θα της υποβάλλει η ΔΕΣΦΑ, πράγμα που σημαίνει ότι η ΡΑΕ από ανεξάρτητη αρχή θα καταστεί μία μαριονέτα.

Τι σημαίνει «ανεξάρτητη εμπορική πολιτική»;

Όσον αφορά το ουσιαστικό σκέλος της υπόθεσης, η δυνατότητα άσκησης «ανεξάρτητης εμπορικής πολιτικής» σημαίνει με απλά λόγια τη δυνατότητα αύξησης των τιμολογίων χρήσης του δικτύου, κάτι που θα περάσει απευθείας σε όλους τους καταναλωτές, αφού δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι μιλάμε για ένα μονοπώλιο. Όμως οι ιδιωτικοποιήσεις δημοσίων επιχειρήσεων όπως ο ΔΕΣΦΑ γίνονται για να βελτιωθεί το επιχειρηματικό κλίμα στην Ελλάδα, να γίνουν φθηνότερες και καλύτερες οι υπηρεσίες που παρέχουν προς τους πολίτες-καταναλωτές και τελικά να βελτιωθεί η ανταγωνιστικότητα της οικονομίας μας.

Αν το αποτέλεσμα της ιδιωτικοποίησης ενός μονοπωλίου είναι η αύξηση του κόστους για τους καταναλωτές, τότε συγγνώμη αλλά από κάποιους έχει χαθεί η κεντρική ιδέα του όλου εγχειρήματος και τρέμουμε στη σκέψη αυτή, γιατί υπάρχουν κι άλλα δημόσια μονοπώλια (βλ. δίκτυα μεταφοράς ΔΕΗ, εταιρείες ύδρευσης) που είναι δρομολογημένα να ακολουθήσουν.

Θέλουμε όσο οποιοσδήποτε άλλος να υπάρξει μία επιτυχημένη ιδιωτικοποίηση μίας επιχείρησης υψηλού προφίλ όπως η ΔΕΣΦΑ, μιας και κάτι τέτοιο θα βελτιώσει σημαντικά το επιχειρηματικό κλίμα στη χώρα μας και θα δώσει ένα ισχυρό μήνυμα εμπιστοσύνης και προς άλλους ξένους επενδυτές. Όμως η επιτυχία θα πρέπει να επανέλθει μέσω σωστής διαχείρισης της διαδικασίας και όχι στην πλάτη των φορολογουμένων και των καταναλωτών.

Οι διαγωνισμοί με έναν μόνο υποψήφιο

Γράφαμε σε προηγούμενο φύλλο μας ότι με τις μεθοδεύσεις του ΤΑΙΠΕΔ σε προηγούμενους διαγωνισμούς, στην τελική φάση των δεσμευτικών προτάσεων έφτανε να υποβάλλεται σχεδόν πάντα μόνο μία προσφορά (ή και καμία, όπως συνέβη με τη ΔΕΠΑ), με αποτέλεσμα ο εκάστοτε υποψήφιος να «παίζει κάθε φορά μόνος του στο γήπεδο». Το ίδιο συνέβη λοιπόν και στην περίπτωση του ΔΕΣΦΑ και –εφόσον βέβαια όντως ισχύουν οι διαρροές– το ΤΑΙΠΕΔ θα πρέπει να βρει άλλους τρόπους για να ανεβάσει το τίμημα στα επιθυμητά επίπεδα και όχι σε «μαϊμουδιές».

Η ΑΠΟΨΗ

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα