Θα πουν το νερό… νεράκι

Η τουριστική περίοδος ξεκίνησε και ήδη στα περισσότερα νησιά έχουν κάνει την εμφάνιση τους οι ξένοι τουρίστες. Και μαζί ακολουθούν και τα χρόνια προβλήματα των περισσοτέρων νησιών της χώρας. Και φυσικά δεν ομιλούμε μόνο για την ατμοπλοϊκή σύνδεση, αλλά και για το πρόβλημα υδροδότησης. Τα περισσότερα νησιά θεωρούνται άνυδρα και σε μία χρονιά όπου αναμένεται οι αφίξεις από το εξωτερικό να ξεπεράσουν κάθε προσδοκία και να σπάσουν όλα τα ρεκόρ, ο προϋπολογισμός του δημοσίου για την ύδρευσή των νησιών έχει μειωθεί σχεδόν στο μισό από ότι τα προηγούμενα χρόνια.

Το ζήτημα είναι μεν χρόνιο πλην όμως οι αδυναμίες υλοποίησης νέων επενδύσεων σε υποδομές, όπως μονάδες αφαλάτωσης, είτε για λόγους χρηματοδότησης είτε για λόγους γραφειοκρατίας, αλλά και η απαξίωση παλιότερων εγκαταστάσεων, συνθέτουν ένα ζοφερό σκηνικό. Ειδικά, όταν μιλάμε και για νησιά όπως η Αίγινα που είναι δίπλα στην Αθήνα και κάθε καλοκαίρι διψά.

Το πρόβλημα, όμως, προσλαμβάνει φέτος κατεπείγοντα χαρακτήρα καθώς στο πλαίσιο των μνημονιακών υποχρεώσεων ο εθνικός προϋπολογισμός προβλέπει μειωμένο κονδύλι στο υπουργείο Αιγαίου για την ύδρευση των άνυδρων νησιών, της τάξης των 4,7 εκατομμυρίων ευρώ έναντι 8 εκατομμυρίων πέρυσι.

Από το 1980

Στην Ελλάδα, η μεταφορά νερού έλαβε διευρυμένο χαρακτήρα από το 1980 και μετά. Στα πρώτα χρόνια χρησιμοποιήθηκαν υδροφόρα πλοία του Πολεμικού Ναυτικού αλλά σταδιακά κατέστη σαφές ότι χρειαζόταν η προσφυγή σε μισθωμένα ιδιωτικά πλοία. Το συνολικό κόστος της λύσης αυτής (ναύλοι και τιμή νερού) διαμορφώνεται από σειρά παραμέτρων αλλά κύκλοι της αγοράς αναφέρουν πως, κατά προσέγγιση, κυμαίνεται από 5 έως 10 ευρώ το κυβικό. Ορισμένες πληροφορίες πάντως αναφέρουν πως τον Απρίλιο του 2010 η τιμή πώλησης είχε ανέλθει στα 12,49 ευρώ το κυβικό μέτρο και ότι μόνο το νερό για την ύδρευση των Κυκλάδων κόστισε εκείνη την χρονιά 4 εκατομμύρια ευρώ.

Η επαπειλούμενη κρίση συζητήθηκε σε ευρεία σύσκεψη στο υπουργείο Αιγαίου κατά την οποία και αποφασίστηκε να δοθεί ιδιαίτερη προτεραιότητα σε 18 νησιά που έχουν και το μεγαλύτερο πρόβλημα. Αυτά τα 18 νησιά που έχουν το μεγαλύτερο πρόβλημα εξυπηρετούνται μέχρι σήμερα με μεταφορά νερού από άλλες περιοχές, ή εξαρτώνται από μονάδες παραγωγής νερού με προβλήματα λειτουργίας ή διαχείρισης.

«Πυροσβεστικό ρόλο» στην όλη κρίση, τουλάχιστον στο μέτωπο του μεσοπρόθεσμου προγραμματισμού που απαιτείται, εκλήθη να διαδραματίσει η ΕΥΔΑΠ. Το Υπουργείο Ναυτιλίας & Αιγαίου έχει ήδη υπογράψει πλαίσιο συνεργασίας για την παροχή τεχνικών – συμβουλευτικών υπηρεσιών από την ΕΥΔΑΠ προς το δημόσιο, για την ολοκληρωμένη διαχείριση νερού και λυμάτων των νησιών.

Η ΕΥΔΑΠ θα λειτουργήσει έτσι ως τεχνικός σύμβουλος της Γ. Γ. Αιγαίου & Νησιωτικής Πολιτικής, ώστε να εντοπίσει και να κοστολογήσει τις παρεμβάσεις πρώτης προτεραιότητας στα συγκεκριμένα νησιά. Ήδη στη σύσκεψη πάντως οι δήμαρχοι παρουσίασαν τις ανάγκες των νησιών τους σε νερό, τις εγκαταστάσεις που διαθέτουν και περιέγραψαν την όποια πρόοδο των έργων.

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα