Τι προκάλεσε τη «βουτιά» θανάτου για το 11ο Μιράζ

Βαθύτατη θλίψη στην οικογένεια των Ενόπλων Δυνάμεων προκάλεσε η είδηση της συντριβής του Mirage 2000-5 mk2 και του θανάτου του 34χρονου πιλότου, Γιώργου Μπαλταδώρου, στη θαλάσσια περιοχή κοντά στη Σκύρο. Ήταν πατέρας δύο ανήλικων παιδιών, έφερε τον βαθμό του σμηναγού και ήταν ιδιαίτερα έμπειρος χειριστής.

Ρεπορτάζ: Κώστας Παπαδόπουλος

Κάθε ιπτάμενος αξιωματικός της Πολεμικής Αεροπορίας γνωρίζει τους αυξημένους κινδύνους που κρύβει η καθημερινή δοκιμασία στους ουρανούς του Αιγαίου. Το Mirage 2000-5 mk2 του σμηναγού Μπαλταδώρου ήταν το «νούμερο 1» του ζεύγους που βρισκόταν σε ετοιμότητα στην 135 Σμηναρχία Μάχης στη Σκύρο. Απογειώθηκε λίγο μετά τις 11 το πρωί, ώστε να αναχαιτίσει δύο τουρκικά F-16 που είχαν παραβιάσει τον εθνικό εναέριο χώρο (ΕΕΧ) στην περιοχή μεταξύ Λέσβου και Χίου. Όταν όμως έφτασαν στο σημείο, τα τουρκικά F-16 είχαν περάσει ήδη στον τουρκικό εναέριο χώρο και κατευθύνονταν προς τη βάση τους. Αντίστοιχη είσοδο στον ελληνικό εναέριο χώρο είχαν κάνει ακόμη δύο F-4 Phantom της γείτονος στο Ν/Α Αιγαίο που διήρκεσε επίσης λίγα λεπτά.

Το ζεύγος των γαλλικών μαχητικών πήρε εντολή να κάνει εναέρια περιπολία κατά μήκος των συνόρων μέχρι τη Ρόδο και εν συνεχεία να επιστρέψει στο αεροδρόμιο της Σκύρου. Κατά την επιστροφή τους, τα δύο Mirage πετούσαν σε μικρό ύψος πάνω από τη θάλασσα, λόγω της χαμηλής νέφωσης και της αφρικανικής σκόνης που επηρέαζε την ορατότητα. Στις 12:15΄ –σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΓΕΑ– ο κυβερνήτης του δεύτερου μαχητικού α/φ ειδοποίησε ότι είδε το Mirage του σμηναγού Μπαλταδώρου να «βουτάει» απότομα, μόλις 9 ναυτικά μίλια βορειοανατολικά της Σκύρου, και ανέφερε ότι το σήμα τού «νούμερο 1» χάθηκε.

Διερεύνηση του δυστυχήματος

Τα αίτια της τραγωδίας που οδήγησε στον θάνατο του σμηναγού Γιώργου Μπαλταδώρου, αναζητούν οι ειδικοί της Πολεμικής Αεροπορίας. Ήδη, όπως ανακοίνωσε το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας, έχει συσταθεί επιτροπή η οποία ερευνά τα αίτια της πτώσης του Mirage 2000-5 Mk2 σε απόσταση 9 ν.μ. βορειοανατολικά της Σκύρου. Οι πρώτες πληροφορίες δεν δίνουν σαφή εικόνα για τα αίτια της πτώσης του γαλλικού αεροσκάφους, ωστόσο η προσοχή των αρμοδίων στρέφεται στο γεγονός ότι το γαλλικό μαχητικό α/φ δεν εξέπεμψε σήμα κινδύνου.

Με δεδομένο ότι ο άτυχος σμηναγός δεν μίλησε με το δεύτερο Mirage και χάθηκε αιφνιδιαστικά με το αεροσκάφος του ενισχύει την εκτίμηση ότι ο πιλότος έπαθε «vertigo», δηλαδή απώλεια προσανατολισμού και απώλεια αίσθησης του ορίζοντα. Ένα ενδεχόμενο το οποίο ενισχύεται και από τις καιρικές συνθήκες που επικρατούσαν στην περιοχή με την πολύ χαμηλή νέφωση. Ωστόσο, δεν μπορεί να αποκλειστεί και το ενδεχόμενο να παρουσίασε το αεροσκάφος ένα ξαφνικό πρόβλημα και ο πιλότος να μην πρόλαβε να κάνει χρήση του εκτοξευόμενου καθίσματος.

Οι 11 συντριβές ελληνικών Mirage

Το 1988 παρελήφθησαν τα πρώτα αεροσκάφη τρίτης γενιάς, τα Mirage 2000 EGM/BGM, ενώ το 2000 αποφασίστηκε η αγορά από τη Γαλλία 15 αεροσκαφών Mirage 2000-5 Mk2. Τον Σεπτέμβριο του 2004 ξεκίνησε ο εκσυγχρονισμός δέκα επιπλέον αεροσκαφών της πρώτης παραγγελίας στο επίπεδο 2000-5 Mk2. Από το 1992 έως και σήμερα έχουν καταπέσει 11 Mirage. Το αεροσκάφος που κατέπεσε την Πέμπτη, στα ανοικτά της Σκύρου, παρελήφθη από την Π.Α. το 2007 και ήταν ένα από τα τελευταία αεροπλάνα που εντάχθηκαν στον ελληνικό στόλο.

Ιούνιος 1992 – Συντριβή ανοιχτά του Αγίου Ευστρατίου
Ιούλιος 1997 – Πτώση στη Σκύρο
Σεπτέμβριος 1997 – Συντριβή αεροσκάφους ανοιχτά της Σκύρου
Νοέμβριος 1998 – Πτώση στη Σκάλα Ωρωπού
Νοέμβριος 2003 – Συντριβή ανοιχτά της Χίου
Σεπτέμβριος 2004 – Πτώση στη Σκύρο
Απρίλιος 2006 – Συντριβή στο Πτώον Όρος
Φεβρουάριος 2007 – Πτώση στον ευβοϊκό κόλπο
Ιούνιος 2011 – Συντριβή στη Σάμο
Μάιος 2017 – Πτώση στη Σκόπελο

Διαβάστε επίσης