Τρέχουν να ξεμπλοκάρουν το Ελληνικό

 

Μία από τις προτεραιότητες που έθεσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης για να επιτευχθεί ένα επενδυτικό bing bang είναι να ολοκληρωθούν τα επενδυτικά σχέδια του ΤΑΙΠΕΔ, τα οποία δεν προχώρησαν από την κυβέρνηση Τσίπρα για διάφορους λόγους. Είτε διότι υπήρχαν ιδεοληψίες στο εσωτερικό του ΣΥΡΙΖΑ και στο πλαίσιο των εσωκομματικών ισορροπιών ο πρώην πρωθυπουργός πάτησε φρένο, είτε επειδή υπήρξε στρατηγική επιλογή να σπείρει νάρκες στον δρόμο του διαδόχου του.

Του Μιχάλη Κωτσάκου

Το πρώτο κι εμβληματικό έργο είναι το Ελληνικό. Είναι επίσης οι παραχωρήσεις των λιμανιών της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας, η πώληση του πλειοψηφικού πακέτου της ΔΕΠΑ Εμπορίας, ο διαγωνισμός για την προσέλκυση επενδυτή στο 30% του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος», η Εγνατία Οδός, η εκκρεμότητα για την επανεκκίνηση διαγωνισμού πώλησης του 50,1% των Ελληνικών Πετρελαίων, η τύχη της χρεοκοπημένης ΛΑΡΚΟ και η αξιοποίηση της υπόγειας αποθήκης φυσικού αερίου της Καβάλας.

Από αυτά τα επενδυτικά σχέδια, στόχος του ΤΑΙΠΕΔ είναι να εισπραχθούν περισσότερα του 1,5 δισ. ευρώ μέχρι το τέλος του 2019. Ένας στόχος που πολύ δύσκολα θα επιτευχθεί, ακόμη κι εάν η νέα κυβέρνηση χρησιμοποιήσει οδοστρωτήρα, όπως είχε πει χαρακτηριστικά σε προεκλογικές του ομιλίες ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

Από τις πρώτες εντολές του πρωθυπουργού είναι να ξεμπλοκάρουν οι διαδικασίες και να τρέξουν όλα τα projects. Αναμφίβολα ένας στόχος που οικονομικοί αναλυτές τον θεωρούν ουτοπικό. Όμως στο Μαξίμου εκτιμούν πως εάν κάνουν το πρώτο βήμα με το Ελληνικό, τότε σιγά-σιγά το νερό θα μπει στο αυλάκι. Γι’ αυτό και ο κ. Μητσοτάκης «απαίτησε» από τους κ.κ. Γεωργιάδη, Χατζηδάκη και Μενδώνη που εμπλέκονται στο έργο να το ξεμπλοκάρουν τάχιστα.

Η πρόσφατη Κοινή Υπουργική Απόφαση (λίγα 24ωρα πριν ανοίξουν οι κάλπες) ήταν μία ξεκάθαρη τρικλοποδιά του ΣΥΡΙΖΑ προς την επόμενη κυβέρνηση. Η ΚΥΑ αφορά το Μητροπολιτικό Πάρκο και όπως ήταν απόλυτα φυσιολογικό προκάλεσε την αντίδραση της Lamda Development. Κι αυτό διότι οι επενδυτές, για να κάνουν την οποιαδήποτε κίνηση, πρέπει να παίρνουν την έγκριση του υπουργείου Πολιτισμού. Και όλοι μπορούν να αντιληφθούν ότι στο συγκεκριμένο υπουργείο τα γρανάζια της γραφειοκρατίας περισσότερο θυμίζουν τις δεκαετίες του ’70 και του ’80. Όταν εκδόθηκε η ΚΥΑ, λίγα 24ωρα πριν από τις εκλογές, η Νέα Δημοκρατία είχε αναγγείλει ότι θα την καταργήσει και είχε υποσχεθεί ότι θα επιλύσει σε ταχύτατο ρυθμό τις εκκρεμότητες.

Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί πως η επίμαχη απόφαση αποτελεί προαπαιτούμενο, προκειμένου να διεξαχθεί η φάση των δεσμευτικών προσφορών για το Καζίνο. Εκκρεμούν επίσης δύο ακόμη Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις, με τη μία να αφορά τη χωροθέτηση και πολεοδόμηση των περιοχών ανάπτυξης και τη δεύτερη ζητήματα γενικότερης πολεοδόμησης. Επίσης, απομένουν η ολοκλήρωση της μετεγκατάστασης ιδιωτών, γραφειοκρατικές διαδικασίες για την κατανομή των δικαιωμάτων του Δημοσίου και του επενδυτή, μεταβίβαση εμπράγματων δικαιωμάτων στην «Ελληνικό Α.Ε.», και φυσικά όλα τα προαναφερόμενα υπό την αίρεση των αποφάσεων του ΣτΕ επί προσφυγών ακύρωσης της μεταβίβασης.

Τη Δευτέρα, πριν καλά-καλά εγκατασταθεί στο υπουργείο Ανάπτυξης ο Άδωνις Γεωργιάδης υποδέχθηκε τον διευθύνοντα σύμβουλο της Lamda Development, Οδυσσέα Αθανασίου, στέλνοντας ένα σαφέστατο μήνυμα προς τους επενδυτές. Ενώ την Τετάρτη πέρασε την πόρτα του γραφείου του ο δήμαρχος Ελληνικού-Αργυρούπολης Γιάννης Κωνσταντάτος για να καταθέσει κι αυτός τις δικές του προτάσεις.

 Τα υπόλοιπα σχέδια 

Αναμφίβολα το Ελληνικό είναι ένα εμβληματικό έργο, όμως υπάρχουν κι άλλες εκκρεμότητες, τις οποίες οφείλει να τρέξει η κυβέρνηση Μητσοτάκη. Ας τις δούμε:

-Λιμάνια: Θεωρητικά το μόνο που μένει για να προχωρήσει το σχέδιο του ΤΑΙΠΕΔ είναι μία ΚΥΑ που θα προβλέπει το ανταποδοτικό όφελος, που πρέπει να πληρώσουν οι επενδυτές στους οργανισμούς λιμένων. Εδώ, όμως, υπάρχει μία σημαντική διαφορά. Η Ν.Δ., ως αντιπολίτευση, δεν συμφωνούσε με το μοντέλο αξιοποίησης που είχε επιβάλει ο ΣΥΡΙΖΑ και αποδέχθηκε το ΤΑΙΠΕΔ, οπότε εάν η κυβέρνηση επιμείνει σε άλλο σχέδιο, τότε θα υπάρξουν σημαντικές καθυστερήσεις και σίγουρα δεν θα μπορούν να ολοκληρωθούν έως το τέλος του 2019.

-ΔΕΠΑ: Ο διαχωρισμός της ΔΕΠΑ σε ΔΕΠΑ Εμπορίας και ΔΕΠΑ Υποδομών με σκοπό την έναρξη της πώλησης του πλειοψηφικού πακέτου της πρώτης εταιρείας, αν και ψηφίστηκε, δεν έχει επέλθει καμία πρόοδος στο θέμα αυτό. Κι εδώ, ως αντιπολίτευση, η Ν.Δ. έχει άλλο σχέδιο. Δεν επιθυμεί τον διαχωρισμό και προτείνει την αναζήτηση επενδυτή ακόμη και για ποσοστό μέχρι και 66%.

Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών: Το ΤΑΙΠΕΔ ήδη έχει δημοσιεύσει την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για το 30% του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών. Εκκρεμεί από την πλευρά των μετόχων η υπογραφή της συμφωνίας παραίτησης (waiver) για την πώληση του 30%, η οποία θα συνοδεύεται και από θέματα εταιρικής διακυβέρνησης. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ επιδίωκε να επιβάλει αλλαγές στο νέο διοικητικό συμβούλιο δυσανάλογες με το ποσοστό των μετοχών που θα έχει το δημόσιο μετά την πώληση του 30%.

-Εγνατία Οδός: Για να ξεπαγώσει το project, θα πρέπει να τρέξουν από την ίδια την εταιρεία σειρά αδειοδοτήσεων για τις σήραγγες και τις γέφυρες, προκειμένου ο αυτοκινητόδρομος να είναι ασφαλής (δεν έχουν γίνει έργα βαριάς συντήρησης εδώ και 20 χρόνια), ενώ σε δεύτερο χρόνο θα πρέπει σύμφωνα με τη γενική διεύθυνση Μεταφορών της Ε.Ε. να αποφασιστεί η αύξηση των τελών διέλευσης και η κατασκευή νέων διοδίων. Κι όπως είναι εύκολα αντιληπτό, αυτά δεν μπορούν να γίνουν από τη μια μέρα στην άλλη.

-Ελληνικά Πετρέλαια: Ο πρώτος διαγωνισμός κατέστη άγονος. Οπότε η κυβέρνηση θα πρέπει να έλθει σε συνεννόηση με τον έτερο μέτοχο, την Paneuropean, και να συναποφασίσουν για το αν θα επαναληφθεί ο προηγούμενος άγονος διαγωνισμός για την πώληση του 50,1% των μετοχών τους.

-ΛΑΡΚΟ: Άλλη μία δύσκολη εξίσωση που χρειάζεται άμεση, θα λέγαμε, λύση. Από τη μία η κρατική βιομηχανία παραγωγής νικελίου βουλιάζει, καθώς είναι ζημιογόνος, και από την άλλη με απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου θα πρέπει να επιστρέψει στο Δημόσιο παράνομες κρατικές ενισχύσεις ύψους 136 εκατ. ευρώ.

-Υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου στη Νότια Καβάλα: Πρόκειται για ένα πρωτότυπο επενδυτικό σχέδιο, που προβλέπει την παραχώρηση των δικαιωμάτων εκμετάλλευσης ενός παλιού υποθαλάσσιου εξαντλημένου κοιτάσματος φυσικού αερίου. Το ΤΑΙΠΕΔ προγραμμάτιζε την προκήρυξη διαγωνισμού στο δεύτερο εξάμηνο του έτους. Άρα, η κυβέρνηση μπορεί να τρέξει όσο το δυνατόν γρηγορότερα τις διαδικασίες.

 

Διαβάστε επίσης