Τώρα τρέχουμε για εμπορευματικά κέντρα

Εδώ και πολύ καιρό συνέχεια μιλάμε για τη δημιουργία εμπορευματικών κέντρων στη χώρα μας, αλλά προς το παρόν τίποτα απολύτως δεν έχει γίνει. Εξάλλου, εδώ και τόσα χρόνια όλοι συζητάμε για το εμπορευματικό κέντρο του ΟΣΕ στο Θριάσιο, αλλά ακόμη δεν μπορεί να έχει την απαραίτητη χρησιμότητα, από τη στιγμή που δεν υφίσταται η σιδηροδρομική σύνδεση με το λιμάνι του Πειραιά.

Όλοι οι μεγάλοι ξένοι επενδυτές που έχουν στρέψει το βλέμμα τους στην Ελλάδα αναζητούν εμπορευματικά κέντρα, τα οποία όμως εκλείπουν. Ίσως και λόγω φιλοσοφίας της χώρας μας. Τώρα φυσικά άλλαξαν τα δεδομένα, καθώς μετά τη συμφωνία με την COSCO και την HP, υπάρχουν κι άλλοι ενδιαφερόμενοι παγκόσμιοι «παίκτες» που θέλουν να ακολουθήσουν την ίδια ρότα. Φυσικά, ο λόγος που επιθυμούν τη διαμετακόμιση στην Ελλάδα των εμπορευμάτων τους δεν είναι ότι ξαφνικά μας αγάπησαν, αλλά ο στόχος τους, που είναι ένας και σαφής: η μείωση του κόστους.

Η έναρξη της μεταφοράς προϊόντων της HP με συρμούς της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και προορισμό την Κεντρική Ευρώπη θεωρείται ότι είναι θέμα χρόνου, μετά την οριστική παράδοση της εμπορευματικής σιδηροδρομικής γραμμής που συνδέει το σιδηροδρομικό δίκτυο στο Θριάσιο με το λιμάνι του Ικόνιου.

Το παράδειγμα της αμερικανικής πολυεθνικής, να αναζητήσει μέσω Ελλάδας διάδρομο για τη μεταφορά των προϊόντων της προς την Ευρώπη, έχει ήδη προκαλέσει την προσοχή και άλλων μεγάλων πολυεθνικών επιχειρήσεων. Παράλληλα, από το πρόσφατο ταξίδι του πρωθυπουργού στην Κίνα προέκυψε μεγάλο ενδιαφέρον των κινεζικών κολοσσών Huawei και ΖΤΕ για τη δημιουργία διαμετακομιστικών κέντρων στη χώρα μας.

Το αυξημένο μεταφορικό κόστος, που επιβαρύνει σημαντικά και την τελική τιμή των προϊόντων, οδηγεί το παγκόσμιο εμπόριο σε αναζήτηση νέων φθηνότερων δρόμων. Η γεωγραφική θέση της Ελλάδας, στο σταυροδρόμι τριών ηπείρων, αποτελεί το συγκριτικό πλεονέκτημα που αναδεικνύει τη χώρα σε κόμβο των νέων εμπορικών δρόμων.

Ούτε μελέτες
Για μία ακόμη φορά αποδεικνύεται ότι είμαστε πίσω από τις εξελίξεις. Ή, όπως λένε χαρακτηριστικά οι γνωρίζοντες, «αδιάβαστοι». Κι αυτό διότι ουδέποτε οι αρμόδιοι είχαν σκεφτεί αυτές τις ραγδαίες εξελίξεις στο παγκόσμιο εμπόριο, παρά το γεγονός ότι η χώρα μας βρίσκεται σε τέτοια γεωγραφική θέση, που θα μπορούσε να παίξει καταλυτικό ρόλο.

Έτσι, λοιπόν, από την Ελλάδα όχι μόνο απουσιάζουν τα σύγχρονα εμπορευματικά κέντρα, αλλά υπάρχει και σαφής έλλειψη υποδομών, αφού παρά τις μεγαλόστομες εξαγγελίες, κανένα σχετικό έργο δεν προχώρησε.

Το υπουργείο Ανάπτυξης, αντιλαμβανόμενο την έλλειψη, επιχειρεί να φέρει και πάλι στο προσκήνιο το ζήτημα της ανάπτυξης εμπορευματικού κέντρου ιδιωτών στην περιοχή του Θριάσιου Πεδίου, ένα εγχείρημα που έχει στεφθεί με μεγαλειώδη αποτυχία στο παρελθόν. Για τον σκοπό αυτό ενέταξε την πράξη «Εκπόνηση Μελέτης Σκοπιμότητας και Μελέτης Κόστους – Οφέλους για την ανάπτυξη του εμπορευματικού κέντρου Θριασίου Πεδίου» στο επιχειρησιακό πρόγραμμα: «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας» με κόστος 49.200 ευρώ.

Το αντικείμενο του έργου περιλαμβάνει:

• Την εκπόνηση μελέτης σκοπιμότητας για την ανάπτυξη του Εμπορευματικού Κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο, στην οποία θα περιλαμβάνονται ανάλυση της αγοράς, διερεύνηση και αξιολόγηση των εναλλακτικών σεναρίων λειτουργίας και επικαιροποίηση του λειτουργικού σχεδιασμού.

• Την εκπόνηση μελέτης κόστους – οφέλους και σύνταξη της αίτησης επιβεβαίωσης χρηματοδοτικής ενίσχυσης για τα έργα της Β΄ λειτουργικής φάσης.

Στη Θεσσαλονίκη
Την ίδια στιγμή, τη δημιουργία Εμπορευματικού Κέντρου Διατροπικών Μεταφορών στη Θεσσαλονίκη, που θα καλύπτει τις ανάγκες της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, διερεύνησε μελέτη σκοπιμότητας, την οποία εκπόνησε η εταιρεία Tredit. Η μελέτη, μάλιστα, παρουσιάστηκε πρόσφατα στο πλαίσιο ημερίδας που διοργάνωσαν Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης (ΕΒΕΘ) και η Ελληνική Εταιρεία Logistics Βορείου Ελλάδος (ΕΕLBE). Αφορούσε τη δημιουργία Εμπορευματικού Κέντρου Διατροπικών Μεταφορών στην Κεντρική Μακεδονία με στόχο την παροχή ολοκληρωμένων υπηρεσιών σε συνδυασμό με ολοκληρωμένα δίκτυα μεταφορών.

Το συγκεκριμένο κέντρο θα λειτουργεί ως κόμβος αποθήκευσης και διανομής για την ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων, αλλά και ως πύλη διαμετακόμισης των εθνικών ροών με χρήση οδικής και σιδηροδρομικής υποδομής.

Η τοποθεσία που προτείνει η μελέτη για την εγκατάσταση του συγκεκριμένου Εμπορευματικού Κέντρου είναι το πρώην στρατόπεδο Γκόνου, που συνδυάζει σειρά πλεονεκτημάτων τόσο από την άποψη της θέσης όσο και λόγω έκτασης. Το συνολικό κόστος επένδυσης υπολογίζεται σε περίπου 65,7 εκατ. ευρώ, ενώ τα προσδοκώμενα έσοδα υπολογίζονται σε 13,2 εκατ. ευρώ ετησίως.

Σύμφωνα με τη μελέτη, στην υλοποίηση του εμπορευματικού κέντρου θα μπορούσαν συμπράξουν, μεταξύ άλλων, οι Οργανισμοί Σιδηροδρόμων Ελλάδος και Λιμένος Θεσσαλονίκης, επαγγελματικοί σύνδεσμοι, Εμπορικά – Βιομηχανικά Επιμελητήρια, εταιρείες διαμεταφορέων και η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας.

Κατά την παρουσίαση της μελέτης, αναφέρθηκε χαρακτηριστικά ότι η επένδυση θα έχει σημαντικά οφέλη για την προώθηση των συνδυασμένων μεταφορών, για την αύξηση των εξαγωγών και της ανταγωνιστικότητας της τοπικής βιομηχανίας, για τη δημιουργία θέσεων εργασίας, την ανάπτυξη νέας εμπορικής σχετικής δραστηριότητας στην περιοχή πλησίον του κέντρου. Επίσης, εκτιμάται ότι θα συμβάλει στη δημιουργία οικονομιών κλίμακας που μπορεί να μειώσουν τα συνολικά κόστη μεταφοράς για επιμέρους εταιρείες και ειδικά για τις μικρομεσαίες.

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα