Ξανάκανε… γειτονία τη γειτονιά ο κορωνοϊός

Σύμφωνα με την MASTERCARD η πανδημία δεν άλλαξε μόνο το αγοραστικό μοτίβο των καταναλωτών, αλλά και την αστική συμπεριφορά τους

Αρκετές είναι οι έρευνες που έχουν δημοσιοποιηθεί απ’ όταν ξεκίνησε να επελαύνει ο κορωνοϊός, καταγράφοντας το πόσο επιδραστική είναι η πανδημία στην καθημερινότητα των ανθρώπων. Κι όταν λέμε επιδραστική, δεν εννοούμε μόνο την προφανή στροφή των καταναλωτών π.χ. προς τις on line συναλλαγές.

Επιμέλεια: Νίκος Τσαγκατάκης

Η τελευταία ερευνητική απόπειρα των αναλυτών της Mastercard αποτυπώνει ξεκάθαρα και την αλλαγή της αστικής συμπεριφοράς των καταναλωτών σε σχέση με το ευρύτερο περιβάλλον στο οποίο διαβιούν. Χαρακτηριστικότερο των ευρημάτων είναι η αναβίωση παραδοσιακών αξιών, όπως η κοινονικότητα-οικειότητα, καθώς το 58% των ερωτηθέντων απάντησε ότι μετά την περίοδο του lockdown πλέον χαιρετάει πιο αβίαστα τους γείτονές του σε σχέση με τον τρόπο που το έκανε έναν χρόνο πριν.

Ακόμη πιο αξιοσημείωτο είναι το εύρημα της ίδιας έρευνας, σύμφωνα με το οποίο το 19% των ερωτηθέντων –ένας στους 5– αποκάλυψε ότι διαθέτει εφεδρικό κλειδί του σπιτιού της διπλανής πόρτας!!! Μετά από το προηγούμενο, φαντάζει απολύτως λογικό ότι το 18% συμμετεχόντων στην έρευνα της Mastercard απάντησαν ότι πλέον «τσατάρει» με τους γείτονές του στα social media, ενώ κάτι λιγότερο από τους μισούς (44%) δηλώνουν ότι βοηθούν τον γείτονά τους στην παραλαβή παραγγελιών που έχουν πραγματοποιήσει μέσω ίντερνετ.

Κάπως έτσι η έννοια της γειτονιάς αποκτά και ως γεωγραφική οντότητα τα δικά της «meeting point». Σύμφωνα, πάντα, με τις απαντήσεις που δόθηκαν στην έρευνα της Mastercard, λ.χ. οι φούρνοι και τα ταχυδρομεία, συγκαταλέγονται σε μία δεκάδα χαρακτηριστικότατων σημείων της κάθε γειτονιάς που περιλαμβάνει κατά σειρά αξιολόγησης: 1) σχολείο, 2) καφετέρια, 3) φούρνος, 4) ταχυδρομεία, 5) πάρκο, 6) ψιλικατζίδικο, 7) μπαρ, 8) εκκλησία, 9) βιβλιοθήκη, 10) κρεοπωλείο.

Πόλος καταναλωτικής έλξης τα καταστήματα της γειτονιάς

Η γειτονιά, λοιπόν, που ξαναγίνεται… γειτονιά ελέω κορωνοϊού, έχει ευεργετικές οικονομικές συνέπειες για τους δραστηριοποιούμενους στις τοπικές κοινωνίες. Κι αυτές αποτυπώνονται ξεκάθαρα στην απάντηση που δίνουν στην έρευνα της Mastercard δύο στους τρεις Ευρωπαίους (65%), αναφέροντας ότι από το ξέσπασμα της πανδημίας του κορωνοϊού και έπειτα έχουν επανεκτιμήσει τα πλεονεκτήματα των αγορών από τα καταστήματα της γειτονιάς τους. Στέκονται, συγκεκριμένα, στη διευκόλυνση (50%), στις μικρότερες ουρές σε σχέση με τα μεγάλα πολυκαταστήματα (40%) και στον περιορισμό των μετακινήσεων (31%). Επίσης η πανδημική κρίση φαίνεται ότι ευαισθητοποίησε τους Ευρωπαίος καταναλωτές, αναφορικά και με τη βιωσιμότητα των τοπικών καταστημάτων στις γειτονιές τους, εξ ου και η αύξηση σε ποσοστό 49% των πωλήσεων των κατά τόπους μικρομεσαίων επιχειρήσεων που προέκυψε από την υποστηρικτική αγοραστική συμπεριφορά που επέδειξαν οι καταναλωτές.

Σύμφωνα πάντα με τα ευρήματα της έρευνας που διενήργησε η Mastercard, τρεις στους τέσσερις καταναλωτές στρέφονται σε συνοικιακά καταστήματα, επιλογή που μεταφράζεται σε αύξηση +74%, συγκριτικά με τις αντίστοιχες συναλλαγές που έκαναν οι ίδιοι καταναλωτές πριν από ένα χρόνο.

Παράλληλα, οι καταναλωτές σημειώνουν πως έχουν αναπτύξει σχέσεις εμπιστοσύνης με τους καταστηματάρχες της γειτονιάς τους (28%), ενώ εμπιστεύονται όλο και περισσότερο προτάσεις αγορών που προέρχονται από γείτονές τους ή ανθρώπους που πραγματοποιούν αγορές στην ίδια τοπική κοινωνία (26%). Επιπλέον, σχεδόν τρεις στους τέσσερις καταναλωτές (72%) σημειώνουν πως προτιμούν να αγοράζουν προϊόντα από εμπόρους που γνωρίζουν, ενώ στο ίδιο ποσοστό (72%) δηλώνουν πως εμπιστεύονται πολύ περισσότερο τις προτάσεις τους για τις αγορές τους.

Αυξάνεται με γοργούς ρυθμούς η τάση των καταναλωτών να στρέφονται για όλο και περισσότερες αγορές στα καταστήματα γειτονιάς, όπως καταδεικνύει νέα έρευνα της Mastercard

Η επανασύσταση της οικονομίας ξεκινάει από τη γειτονιά

Σχολιάζοντας τα αποτελέσματα της έρευνας ο πρόεδρος της Mastercard Europe, Μαρκ Μπαρνέτ, υπογράμμισε ότι οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της οικονομίας.

«Η επανασύνδεση των ανθρώπων με τις τοπικές κοινωνίες, τους οδηγούν στην εκ νέου ανακάλυψη ενός μεγάλου εύρους σπουδαίων, πολύτιμων και μοναδικών μικρομεσαίων επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στις γειτονιές τους», είπε συγκεκριμένα ο Μπαρνέτ και συνέχισε εξηγώντας ότι η Mastercard έχει διευρύνει και εισάγει έναν μεγάλο αριθμό υπηρεσιών για την υποστήριξη και ανάπτυξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, τόσο σε παγκόσμια όσο και ευρωπαϊκή κλίμακα.

«Ενθαρρύνουμε όλους τους καταναλωτές να συμμετάσχουν στην προσπάθειά μας και να στηρίξουν τους καταστηματάρχες, ψωνίζοντας από τα καταστήματα της γειτονίας τους. Η επανασύσταση της οικονομίας μας ξεκινάει από τη γειτονιά μας και τα τοπικά καταστήματα, ενώ οι τοπικές κοινωνίες διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο για την ανάκαμψη και επιστροφή στην ανάπτυξη», κατέληξε το σχόλιο του επικεφαλής της φίρμα για την Ευρώπη.

 

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα