Ξέχασε τη Μακεδονία, θα ξεχάσει και την Πόλη;

Ο ένας Πόντιος (Μελισσανίδης) δημιούργησε την Αγιά Σοφιά, ο άλλος (Σαββίδης) θα θυμηθεί πως η Νέα Τούμπα είναι το γήπεδο ομάδας απ’ την Κωνσταντινούπολη;

Του Νίκου Συνοδινού

 

Πρωτάθλημα ξανά; Στη νέα Τούμπα. Τα 100 χρόνια από την ίδρυση του συλλόγου είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία. Μέχρι τότε, πρώτη προτεραιότητα είναι η κατασκευή του υπερσύγχρονου γηπέδου. Κι αυτό γιατί ο ΠΑΟΚ θα ξεσπιτωθεί ίσως και από τη νέα σεζόν αν κριθεί σκόπιμο ν’ αρχίσουν τα έργα. Η μετακόμιση στο Καυτανζόγλειο είναι δεδομένο πως θα φέρει μεγαλύτερες απώλειες σε αγωνιστικό επίπεδο, καθώς το γήπεδο δεν έχει τα χαρακτηριστικά έδρας.

Ο Ιβάν Σαββίδης πλέον θα δει κατάματα τη διαφορά τού να παίζεις στο γήπεδό σου, από το να χρησιμοποιείς ως έδρα ένα ξένο γήπεδο, το οποίο ουσιαστικά είναι στάδιο. Δηλαδή, ο κόσμος δεν είναι εφικτό ν’ αποτελέσει τον δωδέκατο παίκτη ακόμη και όταν το γεμίσει, καθώς είναι μακριά απ’ τον αγωνιστικό χώρο. Θα διαπιστώσει πόσο σοβαρή είναι η περιπέτεια της ΑΕΚ από τότε που γκρεμίστηκε η Νέα Φιλαδέλφεια και αναγκάστηκε να μετακομίσει στο Ολυμπιακό στάδιο.

Όταν ο Ολυμπιακός θα έχει το πλεονέκτημα του γηπέδου «Καραϊσκάκης», όταν η «Ένωση» μπει στο δικό της γήπεδο, όταν ο Παναθηναϊκός θα παίζει στη Λεωφόρο και ο Άρης στο Χαριλάου, τότε ξεκάθαρα θα φανεί πως ο πήχης για τον ΠΑΟΚ δεν μπορεί να ψηλώσει ακόμη και με σούπερ προπονητή, ακόμη και με σπουδαίες μεταγραφές.

Το γήπεδο ωστόσο είναι όραμα. Και μπροστά σε αυτό ακόμη και οι πλέον φανατικοί και απαιτητικοί ρίχνουν νερό στο κρασί τους και είναι περισσότερο ανεκτικοί στις αποτυχίες. Και σίγουρα ο Ιβάν Σαββίδης θα βάλει τη σφραγίδα του στην κατασκευή της Νέας Τούμπας, στο παλάτι της Θεσσαλονίκης, το νέο σπίτι του ΠΑΟΚ, το κόστος  κατασκευής του οποίου προϋπολογίζεται σε 150 εκατ. ευρώ. Το νέο γήπεδο θα έχει ύψος 40 μέτρα, ενώ η Τούμπα τώρα έχει 25 περίπου.

 

Από τη μια η Αγιά Σοφιά, από την άλλη;

Πέρα όμως από την επιβλητικότητα του νέου γηπέδου, αυτό που προκαλεί μεγάλο ενδιαφέρον είναι τι θα πράξει ο Ιβάν Σαββίδης, προκειμένου να διαφυλάξει και την ιστορικότητά του. Ο ΠΑΟΚ έχει βαθιές ρίζες και προέρχεται από την Κωνσταντινούπολη. Αυτό είναι το σημείο αναφοράς του. Δεν είναι γενικά ο προσφυγικός ελληνισμός.

Ο Δημήτρης Μελισσανίδης τίμησε αυτή την παρακαταθήκη όχι απλά με την ονομασία του γηπέδου σε Αγιά Σοφιά, αλλά με μουσείο που παραπέμπει στον ελληνισμό της Πόλης.

Ο Ιβάν Σαββίδης έχει ποικιλοτρόπως αποδείξει πως ενδιαφέρεται για τον Ποντιακό Ελληνισμό. Και ο Δημήτρης Μελισσανίδης είναι Πόντιος και μάλιστα γιος του Ζώρα Μελισσανίδη, ενός εκ των πιο επιφανών Ποντίων πρόσφυγα από τον Καύκασο.

Η ΑΕΚ και ο ΠΑΟΚ ωστόσο δεν σχετίζονται άμεσα με τον Πόντο. Θα επιχειρήσει μετάλλαξη του «δικέφαλου του βορρά» ο Ιβάν Σαββίδης; Γιατί το πρόσφατο παρελθόν είναι απογοητευτικό. Η έδρα του ΠΑΟΚ είναι η Θεσσαλονίκη, η καρδιά της Μακεδονίας. Και όμως, για το Μακεδονικό ο Ιβάν Σαββίδης ήταν… εξαφανισμένος. Δεν πρωτοστάτησε στην ελληνικότητα της Μακεδονίας, όταν ο φίλος του Αλέξης Τσίπρας υπέγραφε την κατάπτυστη Συμφωνία των Πρεσπών.

Μπροστά είναι η νέα πρόκληση με την κατασκευή του γηπέδου της νέας Τούμπας. Της φυσικής έδρας του ΠΑΟΚ. Τι θα πράξει ο Ιβάν Σαββίδης για τη σύνδεση του νέου γηπέδου με την προέλευση του ΠΑΟΚ;

Ο πρώτος ύμνος του Πανθεσσαλονίκειου Αθλητικού Ομίλου Κωνσταντινουπολιτών, ανέφερε: «Είμαστε εμείς της Πόλης τα παιδιά τα παινεμένα, που παίζουμε την μπάλα ξακουσμένα, έχουμε περίσσια χάρη, που δεν την έχει ομάς καμία άλλη».

Θα μεταλλαχτεί ο ύμνος σε… «Είμαστε εμείς του Πόντου τα παιδιά»;

Ο χώρος που φιλοξενεί το γήπεδο του ΠΑΟΚ αποτέλεσε δωρεά της οικογένειας Δεδέογλου στην ομάδα. Το γήπεδο ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 1958 και ολοκληρώθηκε το 1959. Αρωγοί στην ανέγερσή του υπήρξαν η Γενική Γραμματεία Αθλητισμού (κατέβαλε το ποσό των 1.100.000 δραχμών) και το υπουργείο Εθνικής Άμυνας (ο χώρος ανήκε στο Ταμείο Εθνικής Άμυνας), καθώς το παλιό γήπεδο του ΠΑΟΚ στην περιοχή Συντριβανίου στο κέντρο της πόλης απαλλοτριώθηκε με σκοπό την ανέγερση της Θεολογικής Σχολής, μιας και η ευρύτερη περιοχή παραχωρήθηκε στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο. Αρχιτέκτονας του έργου ήταν ο Μηνάς Τρεμπέλας και πολιτικός μηχανικός ο Αντώνης Τριγλιανός.

Σημαντική για την ανέγερσή του υπήρξε η συνεισφορά και των ίδιων των οπαδών της ομάδας, οι οποίοι κλήθηκαν δύο φορές να συνδράμουν οικονομικά, μέσω του «Λαχείου υπέρ ανεγέρσεως του νέου σταδίου του ΠΑΟΚ» που εξέδωσε η διοίκηση του συλλόγου, ενώ ορισμένοι φίλοι του ΠΑΟΚ εργάστηκαν αφιλοκερδώς με προσωπική εργασία κατά τη διαδικασία της ανέγερσης.

Τα εγκαίνια του γηπέδου της Τούμπας έγιναν στις 6 Σεπτεμβρίου του 1959 και στον πρώτο φιλικό αγώνα που ακολούθησε ο ΠΑΟΚ νίκησε με σκορ 1-0 την ομάδα της ΑΕΚ. Αρχικά η χωρητικότητα του γηπέδου ήταν 20.000 θέσεις, ενώ μέσα στα επόμενα χρόνια σταδιακά η χωρητικότητα αυξήθηκε ξεπερνώντας τις 45.000.

Στις 22 Μαρτίου του 1980, τμήμα της Θύρας 8 του γηπέδου κατέρρευσε, ως αποτέλεσμα βλάβης που είχε υποστεί η κερκίδα από τον ισχυρό σεισμό 6,5 βαθμών Ρίχτερ που είχε πλήξει τη Θεσσαλονίκη και όλη την ευρύτερη περιοχή ενάμιση χρόνο νωρίτερα (20 Ιουνίου 1978). Το γήπεδο έκλεισε και ο ΠΑΟΚ χρησιμοποίησε ως έδρα αρχικά το Καυτανζόγλειο Στάδιο και στη συνέχεια το Γήπεδο Χαριλάου, για να επιστρέψει στη φυσική του έδρα, την Τούμπα, ένα χρόνο αργότερα.

Το 1981 και με αφορμή την τραγωδία της Θύρας 7, η χωρητικότητα του γηπέδου μειώθηκε στις 41.073 θέσεις για λόγους ασφαλείας, κάτι που συνέβη σε όλα τα ελληνικά γήπεδα τότε. Το καλοκαίρι του 1985 τοποθετήθηκε στις Θύρες 1, 2 και 3 σκέπαστρο, ενώ κατασκευάστηκαν νέα δημοσιογραφικά θεωρεία. Το καλοκαίρι του 1998 τοποθετήθηκαν σε όλες τις κερκίδες πλαστικά καθίσματα σύμφωνα με τις επιταγές που όρισε η UEFA, με τη χωρητικότητα του γηπέδου όμως να μειώνεται στις 32.000 θέσεις. Σε συνδυασμό με τα πρόσθετα μέτρα ασφαλείας που κρίθηκαν αναγκαία, το γήπεδο μπορεί σήμερα να δεχθεί μέχρι 28.703 θεατές.

Η νέα Τούμπα θα είναι σαφώς μεγαλύτερη και μπορεί ν’ αγγίξει σε χωρητικότητα θεατών τους 40.000.

Ο επικεφαλής της ομάδας εργασιών για το νέο γήπεδο του ΠΑΟΚ, Τάσος Δούμας, έκανε γνωστό όλο το χρονοδιάγραμμα, επισημαίνοντας πως το σύνολο του φακέλου θα γυρίσει και πάλι στην Αθήνα για να βγει η σχετική Υπουργική Απόφαση και έπειτα ο φάκελος θα πάει στο ΣτΕ, εκεί όπου είναι και το καθοριστικό βήμα για να υπάρξει η σχετική γνωμοδότηση που θα ανάψει το «πράσινο φως» για την έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος.

«Αυτό είναι και το πλέον μεγάλο βήμα για να ανοίξει ο δρόμος για να ξεκινήσουν οι διαδικασίες χτισίματος του νέου γηπέδου. Περί τα τέλη Οκτώβρη, αρχές Νοέμβρη ή σε κάθε περίπτωση μέσα στο 2021 θεωρούμε πως θα έχει δημοσιευθεί το Προεδρικό Διάταγμα. Γενικώς θέλω να προσθέσω πως βρισκόμαστε μέσα στα χρονοδιαγράμματα που είχαμε θέσει εξ αρχής. Γραφειοκρατία σαφώς και υπάρχει, όμως την ξεπερνάμε και μπορώ να πω πως οι διαδικασίες και οι χρόνοι που κινείται η ιστορία είναι αρκετά γρήγορες. Εξάλλου μην ξεχνάμε πως το θέμα είναι μείζονος σημασίας και για τη Θεσσαλονίκη, αλλά και για την Κυβέρνηση που θέλει να προχωρήσει το συγκεκριμένο έργο που θα αλλάξει ριζικά και θα αναβαθμίσει την πόλη συνολικά».

Καμπανάκι πενταετίας

Το Προεδρικό Διάταγμα έχει ισχύ πέντε ετών. Εντός της πενταετίας από την ημέρα έκδοσης της απόφασης, ο ΠΑΟΚ έχει δικαίωμα να προχωρήσει στο γκρέμισμα του υπάρχοντος γηπέδου και της ανέγερσης του καινούργιου.

Στόχος και επιδίωξη είναι το νέο γήπεδο να είναι από τα πιο πολυτελή της Ευρώπης, γι’ αυτό και θα είναι 4ης κατηγορίας, βάσει των προδιαγραφών που θέτει η UEFA. Αυτό σημαίνει βέβαια μεγαλύτερο κόστος, άρα και περισσότερα πράγματα που έχουν να κάνουν με χώρους γύρω και μέσα σε αυτό.

Ο Τάσος Δούμας επεσήμανε:

«Το πλάνο χωρητικότητας δεν είναι σαφές ακόμα, θεωρώ όμως πως θα είναι ένα γήπεδο μίνιμουμ 32.000-35.000 θέσεων και αν θέλετε την άποψή μου νομίζω πως ακόμα και ο στόχος των 40.000 θέσεων είναι ορατός. Με τη νομοθεσία του 2016 το γήπεδο θα μπορεί να έχει εστιατόρια, χώρους αναψυχής, πάρκινγκ, μουσείο και τα οφέλη δεν θα είναι μόνο για τον ΠΑΟΚ, αλλά για το σύνολο της περιοχής η οποία θα αναβαθμιστεί σε όλα τα επίπεδα. Νομίζω πως με γνώμονα αυτό θα πρέπει να επισπεύσουν και την επέκταση της γραμμής του μετρό, από το Παπάφη, όπου θα εξυπηρετεί τους φιλάθλους του ΠΑΟΚ, στην Τούμπα. Κάτι που μπορεί να μοιάζει μακρινό, αλλά πρέπει να σχεδιαστεί και να υλοποιηθεί από τώρα».

 

Εμπόδιο μόνο τα… αρχαία

Για την κατασκευή της νέας Τούμπας μόνο εμπόδιο μπορεί να υπάρχει η εύρεση αρχαιοτήτων. Στο μεσοδιάστημα αυτό, ο ΠΑΟΚ έκανε αρχαιολογικές έρευνες σε επίπεδο επιφάνειας που δίνουν τη σιγουριά πως δεν υπάρχουν αρχαιολογικά ευρήματα που θα σταματήσουν το έργο. Ωστόσο, σε μια πόλη με την ιστορία της Θεσσαλονίκης τίποτα δεν θα πρέπει ν’ αποκλειστεί.

 

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα