Ζωή Τηγανούρια: «Η μουσική είναι ένα σύμπαν γεμάτο αισθήσεις…»

Η επιτυχημένη καλλιτέχνις μιλά στην «Α» για τη «Γενοκτονία», το «Αφιέρωμα στον Στέλιο Καζαντζίδη με κουαρτέτο εγχόρδων» και όχι μόνο

Δεν είναι η πρώτη φορά που παρουσιάζουμε την υπέροχη Ζωή Τηγανούρια. Και αυτό επειδή η καλλιτεχνική της πορεία διαρκώς μεγαλώνει και πλουτίζει, οπότε δεν γίνεται να σε αφήσει αδιάφορο. Αφορμή για αυτήν τη συνέντευξη στάθηκαν δύο σημαντικές δουλειές της: το τραγούδι «Γενοκτονία» και το «Αφιέρωμα στον Στέλιο Καζαντζίδη με κουαρτέτο εγχόρδων». Η βράβευσή της στην πρώτη περίπτωση από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και οι sold out παραστάσεις της στη δεύτερη είναι το απαύγασμα της τέχνης που υπηρετεί πιστά τόσο με το ακορντεόν της όσο και με τις μουσικές συνθέσεις της.

Ιχνηλατώντας… με την Καίτη Νικολοπούλου

Κυρία Τηγανούρια, μιλήστε μας για αυτό το υπέροχο τραγούδι μνήμης που γράψατε, τη «Γενοκτονία»…

«Πριν από έναν χρόνο ο Πασχάλης Μπούρας, ένας πατριώτης από την Αλεξανδρούπολη, μου έστειλε μεταξύ άλλων τον καταπληκτικό στίχο της “Γενοκτονίας” τον οποίο αμέσως ξεχώρισα… Κατευθείαν και ενώ τον διάβαζα, τον μελοποιούσα. Έφτιαξα λοιπόν ένα demo και στην αναζήτηση για το ποιος θα μπορούσε να το ερμηνεύσει σκέφτηκα τα αδέλφια Τσαχουρίδη, γνωρίζοντας ότι είναι από τον Πόντο. Έτσι κι έγινε. Τους το παρουσίασα, τους άρεσε, και ξεκίνησα να μπαίνω στη διαδικασία της παραγωγής, της ενορχήστρωσης και μετέπειτα της κυκλοφορίας από την εταιρεία μου. Πρέπει να τονίσω ότι στο κομμάτι συμμετέχουν εξαιρετικοί συντελεστές. Στο επιβλητικό άκουσμα συμβάλλει το 60μελές σύνολο χορωδιών με μαέστρο τον Σταύρο Καραμάνη. Αλλά και οι εξαιρετικοί μουσικοί που συμμετέχουν. Το εξώφυλλο είναι ένας πρωτότυπος πίνακας ζωγραφικής της Γερμανίδας εικαστικού Barbara Daling, με την ευγενική παραχώρηση από την προσωπική συλλογή του συγγραφέα κ. Κωνσταντίνου Φωτιάδη. Νιώθω ότι η “Γενοκτονία” είναι τραγούδι που άρχισε ήδη να γράφει… τη δική του ιστορία! Έδεσαν εκπληκτικά στίχος και μουσική, και το αποτέλεσμα μας έχει δικαιώσει… Eπίσης πρόσφατα ένας φίλος που λατρεύει το τραγούδι επεσήμανε κάτι το οποίο δεν γνωρίζω εάν πραγματικά ισχύει 100%, αλλά οφείλω να το επισημάνω. Μου είπε λοιπόν ότι είναι από τα λίγα τραγούδια που μιλούν για τη γενοκτονία των Ποντίων στα ελληνικά και όχι στα ποντιακά, κάτι που βοηθάει να γίνει κατανοητός ο στίχος από όλους τους Έλληνας, και όχι μόνο από τους Πόντιους που ξέρουν την ποντιακή διάλεκτο…»

Ποια είναι η σχέση σας με τον Πόντο;

«Η σχέση μου με τον Πόντο… είναι απλό. Μου αρέσουν πολλά ποντιακά κομμάτια, τα οποία έχω στο ρεπερτόριο μου και κάποια από αυτά ξέρω από μικρή και να τα χορεύω όπως το “Tικ” για παράδειγμα. Με την ευκαιρία, θα χρησιμοποιήσω για πρώτη φορά μια έκφραση που δεν λέω σχεδόν ποτέ, όμως δεν μπορώ να μην την πω τώρα διότι θα φανώ αχάριστη. Ένιωσα υπερήφανα διότι δεν είναι και λίγο ο ανώτατος άρχων της χώρας σου να σου δίνει συγχαρητήρια για τη δημιουργία σου και να λέει ότι “θέτεις ζήτημα εθνικής συνείδησης με το τραγούδι σου” – και ασφαλώς αναφέρομαι στην παρουσία μου στο Προεδρικό Μέγαρο μπροστά στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Προκόπη Παυλόπουλο, την παραμονή της Πρωτοχρονιάς».

Εντυπωσιακή η εμφάνισή σας στο Αμφιθέατρο του Μουσείου της Ακρόπολης. Πώς προέκυψε αυτή η συναυλία;

«Η συναυλία δόθηκε στο πλαίσιο της επιστημονικής εκδήλωσης του “Υγεία για όλους” στις 7/2, ένα πρόγραμμα εθελοντισμού που κάνει σπουδαίο έργο βοηθώντας τις αδύναμες ομάδες ανθρώπων έμπρακτα και με ουσία . Με συνόδευσε το εκπληκτικό Κουαρτέτο με συντελεστές τους: Sergiu Nastasa (1ο Βιολί), Βασίλη Κατσούλη (2ο Βιολί), Larisa Vylegzhanina (Βιόλα), Θοδωρή Καζάνη (Βιολοντσέλο), αλλά και τους εξαίρετους μουσικούς Μιχάλη Βερβελάκη (Κλασική Κιθάρα), Γιάννη Γρηγορίου (Μπάσο), Στέλιο Γενεράλη (Κρουστά), Γιάννη Τσαρσιταλίδη & Στάθη Γαντζούρα (Ερμηνεία). Το ρεπερτόριό μου συμπεριλάμβανε συνθέσεις και διασκευές από την προσωπική μου δισκογραφία. Η κυρία Ελένη Σωτηροπούλου, Πρόεδρος του Δ.Σ του “Υγεία για όλους” παρουσίασε το πρόγραμμα με τον χαρακτηριστικό τίτλο της ομιλίας της: “Υγεία για Όλους: Tο Πρόσωπο της Kοινωνικής Αλληλεγγύης». Στο προεδρείο της εκδήλωσης ήταν οι κα Μαρία Θεοδωρίδου, ομότιμη καθηγήτρια Ιατρικής σχολής του Παν/μίου Αθηνών και η κα Χριστίνα Κανακά, καθηγήτρια Παιδιατρικής της Ιατρικής σχολής του Παν/μίου Αθηνών. Την εκδήλωση χαιρέτησε η σύζυγος του Προέδρου της Δημοκρατίας κα Σίσσυ Παυλοπούλου, ο αντιπεριφερειάρχης Αττικής Κεντρικού Τομέα Αθηνών, κ. Γεώργιος Δημόπουλος, και ο πρόεδρος του ΣΦΕ, κ. Ολύμπιος Παπαδημητρίου. Μια σημαντική ομιλία ήταν του κ. Γεωργίου Χρούσου, Ομ. καθηγητή Παιδιατρικής & Ενδοκρινολογίας, Πρόεδρος της Επιστημονικής Επιτροπής, με τίτλο: “Όσο πιο φτωχός, τόσο πιο στρεσαρισμένος”. Τον συντονισμό της εκδήλωσης ανέλαβε η κα Μαρία Αλιφραγκή του Signature travel. Μετά το πέρας των ομιλιών ακολούθησαν οι βραβεύσεις των εθελοντών και των χορηγών».

Ας περάσουμε στο «Αφιέρωμα στον Στέλιο Καζαντζίδη με κουαρτέτο εγχόρδων». Ποιος ο στόχος;

«Πρόκειται για ένα αφιέρωμα που αγκάλιασε από την πρώτη στιγμή η σύζυγος του Στέλιου, η υπέροχη κυρία Βάσω. Αλλά και ο κόσμος, καθώς οι παραστάσεις μας είναι όλες μέχρι στιγμής sold out. Τιμάω τον σπουδαίο ερμηνευτή Στέλιο Καζαντζίδη, όπως τιμάω και τους μεγάλους δημιουργούς που ερμήνευσε η μεγαλύτερη αδιαμφισβήτητα φωνή του λαού του αιώνα στη χώρα μας. Για πρώτη φορά στη παράσταση μου ακούγονται τραγούδια του με πρωτότυπες ενορχηστρώσεις για ακορντεόν με έγχορδα, τις οποίες έχουμε κάνει μαζί με τη Λουΐζα Αντύπα με πολλές ώρες δουλειάς, παντρεύοντας το λαϊκό τραγούδι με την κλασική μουσική και το tango, διότι όπως λέω πάντα “η μουσική είναι μια ενιαία και αδιαίρετη”, με εξαιρετικούς διαφορετικούς guest σε κάθε μου παράσταση. Στην πρώτη παράσταση είχα τρεις νέους ταλαντούχους ερμηνευτές, τον Λάμπρο Βασιλείου, τον Κώστα Τηγάνη και την Άννα Κατσούλη, με τους οποίους έχω συνεργαστεί δισκογραφικά κάνοντας τους τις παραγωγές από την εταιρεία μου και δίνοντάς τους συνθέσεις μου. Στη δεύτερη παράστασή μου guest ήταν ο Λεωνίδας Βελής, ένας σπουδαίος ερμηνευτής για τον οποίο ο ίδιος ο Στέλιος Καζαντζίδης είχε πει τα καλύτερα λόγια. Βασικός ερμηνευτής σε όλες τις παραστάσεις είναι ο Γιάννης Τσαρσιταλίδης, ένας επίσης νέος καλλιτέχνης με ταλέντο με τον οποίο έχουμε συνεργαστεί και δισκογραφικά, αλλά συμμετέχει και ο Σαμ… Η σκηνοθεσία των παραστάσεων ανήκει στον εξαιρετικό Μάνο Αντωνίου. Και συνεχίζουμε, εννοείται».

Με τη σκέψη μας στον σύζυγό σας, πώς είναι η συμβίωση δύο καλλιτεχνών στο ίδιο σπίτι;

«Έχουμε τόση προσωπική και επαγγελματική χημεία, τόσο καλή συνεννόηση και βγαίνει πάντα τόσο άρτιο αποτέλεσμα, που πραγματικά δεν μπορώ να διανοηθώ ότι θα ήμουν μόνη. Λατρεύω να δουλεύω με τον Στέλιο, είμαστε μοναδικά ταιριασμένοι σε όλους τους τομείς της ζωής. Ασφαλώς συμβάλλει και η κόρη μας σε αυτό… Οικογένεια σημαίνει ευλογία!!!»

Γιατί στηρίζετε νέους καλλιτέχνες μέσω της εταιρείας σας;

«Δεν είναι τόσο απλό όσο ακούγεται. Μαζί με τον Στέλιο στηρίζουμε πολύ τα νέα παιδιά με ταλέντο, ήθος και αξιοπρέπεια. Τους δίνουμε το πρώτο βήμα να μπουν στον χώρο σε συνδυασμό με πολύτιμες συμβουλές που δεν δίνει κανείς δυστυχώς εύκολα. Όποιοι από αυτούς έχουν το ένστικτο να βλέπουν ολόκληρο το δάσος και όχι μόνο το δέντρο, για τη βοήθεια που τους προσφέρουμε, βγαίνουν πάντα κερδισμένοι. Ασφαλώς υπάρχουν και παιδιά που δεν εκτιμούν όλη μας την αγάπη και την αλτρουιστική προσφορά μας, διότι τους κυριεύει από την πρώτη στιγμή και την παραμικρή πρώτη προβολή τους η αλαζονεία, η υπέρμετρη φιλοδοξία. Σε αυτή την περίπτωση απλά αποχωρώ διακριτικά. Ο χρόνος μας πλέον είναι όχι μόνο περιορισμένος αλλά ανύπαρκτος».

Τι σημαίνει για σας η παραγωγή «Παραδοσιακοί Χοροί Σαμοθράκης»;

«Πρόκειται για ένα Cd με τον πατέρα μου, Δημήτρη Τηγανούρια. Είναι γνωστό πόσο αγαπώ την παραδοσιακή μουσική. Είναι κάτι σαν ηθικό χρέος να μείνει ένα καλοδουλεμένο χωρίς προχειρότητα πρότζεκτ με τα παραδοσιακά χορευτικά κομμάτια του τόπου μου. Έτσι προέκυψε αυτή η παραγωγή, με τον Γιάννη Σεβαστόπουλο στο λαούτο να συνοδεύει τον πατέρα μου στο βιολί, έναν νέο ταλαντούχο λαουτιέρη, ο οποίος είναι τελειόφοιτος Οδοντιατρικής, καταφέρνοντας με απόλυτη επιτυχία να συνδέσω στην παράδοση την παλιά με τη νέα γενιά».

Μελλοντικά σχέδια;

«Στην παρούσα φάση θα αφοσιωθώ στην παραγωγή του Καζαντζίδη για συναυλίες σε όλη την Ελλάδα… Και βλέπουμε…»

 

Διαβάστε επίσης