Ο αγγελοδιάβολος και οι δημοκρατικές διαδικασίες

Ένα κατακόκκινο άγαλμα του καλλιτέχνη Κωστή Γεωργίου που τοποθετήθηκε στο Παλαιό Φάληρο έχει δημιουργήσει τεράστιες αντιδράσεις

«Χθες μεσάνυχτα και κάτι κατηφόρισα στην μικρή την πλατεΐτσα που σε γνώρισα. Κάποιο άγαλμα που μ’ είδε με θυμήθηκε και τον πόνο μου να ακούσει δεν αρνήθηκε…». Πόσες φορές δεν έχουμε σιγοτραγουδήσει τα λόγια του υπέροχου τραγουδιού, προϊόν της συνεργασίας του Λευτέρη Παπαδόπουλου, του Μίμη Πλέσσα και του Γιάννη Πουλόπουλου. 

Σίγουρα πολλοί από τους κατοίκους του Παλαιού Φαλήρου θα έχουν τραγουδήσει το συγκεκριμένο άσμα, το οποίο φέτος γιορτάζει τα 49 χρόνια από την γέννησή του. Όμως οι δημότες και κάτοικοι του όμορφου παραλιακού προαστίου έχουν ανέβει στα κάγκελα το τελευταίο διάστημα, λόγω ενός αγάλματος που στήθηκε. Ένα άγαλμα (κόκκινο της φωτιάς) του Κωστή Γεωργίου που ονομάζεται «PHYLAX».

 Της Ευαγγελίας Τζαβάρα

Αυτό το γιγάντιο άγαλμα, ύψους οκτώ μέτρων, σύμφωνα με τον καλλιτέχνη είναι ένας άγγελος. Βέβαια, χωρίς να θέλουμε να ασκήσουμε κριτική στον καλλιτέχνη (δεν είμαστε και ειδικοί), δεν θυμίζει και πολύ τους αγγέλους που έχουμε όλοι κατά νου. Ο άγγελος του Γεωργίου είναι, όπως αναφέραμε και παραπάνω, κόκκινος της φωτιάς, κάθεται σταυροπόδι, λες και είναι σε καφενέ αραχτός, ενώ το κεφάλι του θυμίζει περισσότερο φίδι, ή σαύρα, παρά την μορφή αγγέλου.

Όπως είναι γνωστό, πολλές φορές τα έργα τέχνης δεν είναι κατανοητά στο ευρύ κοινό. Όμως ανάλογες αντιδράσεις σαν αυτές που έχουμε δει το τελευταίο διάστημα στο Π. Φάληρο είχαμε πολλά χρόνια να δούμε. Ίσως σε αυτό να έπαιξε ρόλο και ο δήμαρχος του Π. Φαλήρου, Διονύσης Χατζηδάκης, ο οποίος στην πρεμούρα του… ανακήρυξε το κόκκινο άγαλμα ως τον φύλακα άγγελο της πόλης.

Και φυσικά όσο κι εάν προσπάθησε ο κ. Χατζηδάκης να διορθώσει την συγκεκριμένη μπαρούφα της χρονιάς, το κακό είχε γίνει. Ξεσηκώθηκαν πολλοί με το άγαλμα, συγκεντρώνονται υπογραφές και πλήθος δημοτών ζητούν να εξοστρακιστεί εκτός πόλης ο «αγγελοδιάβολος», όπως τον αποκαλούν χαρακτηριστικά.

Φυσικά, μέσα στις νορμάλ αντιδράσεις, υπάρχουν και οι γραφικότητες, όπως η παρουσία του πατέρα Κλεομένη, του γνωστού ρασοφόρου που γυρίζει από πόλη σε πόλη και ρίχνει αγιασμό σε αγάλματα του σατανά και τα αφορίζει προκαλώντας τον γέλωτα, ενώ τα δεκάδες βιντεάκια στο διαδίκτυο είναι από τα πλέον δημοφιλή μεταξύ της κοινωνίας. Παράλληλα, υπάρχουν και οι διάφοροι περίεργοι, οι οποίοι προ ημερών έριξαν άσπρες μπογιές στο άγαλμα και θέλησαν να καταστρέψουν τον φωτισμό του τα βράδια, αλλά από την σπουδή τους αντί για τα καλώδια φωτισμού του αγάλματος έκοψαν καλώδια του τραμ, με συνέπεια για κάποιες ώρες να διακοπεί η κυκλοφορία των γραμμών από και προς το ΣΕΦ.

Τι λέει ο καλλιτέχνης

Προσφάτως ο Κωστής Γεωργίου σε δηλώσεις του υπεραμύνθηκε του δημιουργήματός του λέγοντας πως «η λογική του έργου τέχνης είναι να δώσει νέους κώδικες, να βάλει τους ανθρώπους να σκέφτονται. Δεν έχει σχέση με θρησκείες και συμβολισμούς».

«Κάθε  συνειρμός με αξίες και  έννοιες της Χριστιανικής Πίστης και ειδικότερα με τους Αγγέλους, δεν δικαιολογείται», ανέφερε σε ανακοίνωσή του ο δήμαρχος του Παλαιού Φαλήρου Διονύσης Χατζηδάκης, λησμονώντας φυσικά ότι ο ίδιος έκανε λόγο για τον φύλακα-άγγελο της πόλης.

Να σημειωθεί ότι έργα του Γεωργίου βρίσκονται στην είσοδο του Δημαρχείου της Αλεξανδρούπολης, το γλυπτό του «AERIAL», ύψους 7 μέτρων, ενώ ήδη εγκαταστάθηκαν και τα δύο μεγάλων διαστάσεων γλυπτά του καλλιτέχνη «ANATASIS» και «EQUUS», το ένα στην κεντρική πλατεία της Βούλας και το άλλο στην παραλιακή λεωφόρο στο ύψος της Βουλιαγμένης μπροστά στην πλαζ, δίχως να προκληθούν αντιδράσεις.

 Σε διαφορετική βάση

Οι διαμαρτυρόμενοι για τον «αγγελοδιάβολο» του Φαλήρου προέρχονται από διαφορετικές κοινωνικές ομάδες και το κυριότερο τις ενστάσεις τους τις εκφράζουν με διαφορετικό τρόπο. Υπάρχουν οι διάφορες θρησκευτικές οργανώσεις, οι οποίες έκαναν λόγο για «το σημάδι του σατανά» και τις αντιδράσεις των «θεοφοβούμενων» που  έσπευσαν να εκμεταλλευτούν η Χρυσή Αυγή και περισσότερο ο Γιώργος Καρατζαφέρης, ο οποίος μέσω του τηλεοπτικού σταθμού (ΑΡΤ TV) του σχεδόν καθημερινά επιτίθεται στον Διονύση Χατζηδάκη.

Υπάρχουν και οι ήπιες αντιδράσεις, όπως του Δημήτρη Πιτούλη, επικεφαλής της αντιπολιτευτικής παράταξης του δήμου Π. Φαλήρου «Εμείς για το Φάληρο», ο οποίος τονίζει κάποια ζητήματα που έχουν μεγαλύτερη σημασία από ό,τι το άγαλμα και αναδεικνύουν τον τρόπο διοίκησης του δήμου Π. Φαλήρου.

Ο κ. Πιτούλης, λοιπόν, μετέχει ενεργά στο να συγκεντρωθούν υπογραφές, προκειμένου να απομακρυνθεί ο «φύλακας» του Γεωργίου, υποστηρίζοντας ότι «εμείς απλά αφουγκραζόμαστε το τι θέλουν οι δημότες μας», υποστηρίζοντας ταυτόχρονα πως «Πολιούχος και Προστάτης της Πόλης μας είναι ο Άγιος Αλέξανδρος», τονίζοντας χαρακτηριστικά: «Λέμε ναι στην τέχνη και τον πολιτισμό, αλλά δεν μπορούμε να δεχόμαστε ως τέχνη τις ανησυχίες του καλλιτέχνη, ο οποίος θεωρεί ότι είναι φύλακας-άγγελος της πόλης μας ο διάβολος».

Όμως ο Δημήτρης Πιτούλης καταγγέλλει πως «η εγκατάσταση του γλυπτού που είναι δωρεά προς την πόλη δεν πέρασε για έγκριση από την Οικονομική Επιτροπή, δεν πέρασε ποτέ για έγκριση από το Δημοτικό Συμβούλιο ούτε και από επιτροπή με την συμμετοχή του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών για την παραλαβή. Έτσι αποφάσισε ο δήμαρχος και απλά το τοποθέτησε». Και ο κ. Πιτούλης καταλήγει: «Λέμε όχι σε οποιαδήποτε μορφή βίας. Ακόμα δε και στην βία της εξουσίας, η οποία ακυρώνει κάθε δημοκρατική διαδικασία και επιβάλλει τις απόψεις της».

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα