ΕΦΚΑ: Σε 25 μήνες έγιναν όσα δεν είχαν γίνει σε 25 χρόνια

Άρθρο στην "Α" του εκπρόσωπου Τύπου του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης, Όμηρου Τσάπαλου

Γράφει ο Όμηρος Τσάπαλος (*)

 Ο ΕΦΚΑ διαχρονικά είναι συνυφασμένος με λέξεις όπως η ταλαιπωρία, οι καθυστερήσεις και η αγανάκτηση των πολιτών. Αυτό ήταν το σημείο αφετηρίας μας το 2019 όταν και κληθήκαμε να αντιμετωπίσουμε τον σοβαρότερο «ασθενή της Δημόσιας Διοίκησης» που η επιβίωση του επηρεάζει σημαντικά την καθημερινότητα του συνόλου της ελληνικής κοινωνίας.

Τα λάθη και οι παραλείψεις όσων αποφάσισαν να δημιουργήσουν μέσα σε μια νύχτα έναν ατροφικό και ανοργάνωτο ασφαλιστικό υπερ-Οργανισμό, άφησαν το 2019 ως «κληρονομιά» πάνω από 1.059.000 εκκρεμείς συνταξιοδοτικές και ασφαλιστικές υποθέσεις. Συντάξεις που περίμεναν χρόνια να εκδοθούν και βρίσκονταν κυριολεκτικά στα αζήτητα. Και ένας ΕΦΚΑ που μόνο στα χαρτιά ήταν ενιαίος και λειτουργικός, ενώ την ίδια στιγμή έπρεπε να καταβάλλει κανονικά και στην ώρα του εκατομμύρια συντάξεις, παροχές και επιδόματα. Κατεβασμένα τηλέφωνα, αδυναμία εξ αποστάσεως εξυπηρέτησης, απουσία ψηφιακών υποδομών, όλα αυτά μαζί συνέθεταν ένα σκηνικό χάους όπου μοιραία προκάλεσε μαζικές καταγγελίες στον Συνήγορο του Πολίτη. Το 48% των καταγγελιών προς την Ανεξάρτητη Αρχή αφορούσαν τον ΕΦΚΑ, ενώ το 52% το υπόλοιπο Κράτος. Αυτό τα λέει όλα.

Σε πείσμα όλων αυτών των παθογενειών, σπεύσαμε να εφαρμόσουμε καινοτόμες πρακτικές Δημόσιας Διοίκησης και να θέσουμε σε λειτουργία σύγχρονα εργαλεία management. Αυτή την νέα φιλοσοφία διοίκησης την εφαρμόσαμε πρωτίστως στο σημαντικότερο πρόβλημα που ήταν η εκκαθάριση των εκκρεμών κύριων συντάξεων. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα περισσότερες από 500.000 κύριες συντάξεις να εκδοθούν τους τελευταίους 24 μήνες, αριθμός-ρεκόρ όχι μόνο για τον ΕΦΚΑ αλλά και για το ασφαλιστικό μας σύστημα συνολικά και διαχρονικά. Πλέον, ο μέσος χρόνος έκδοσης μιας νέας σύνταξης έχει περιοριστεί στους 2 μήνες από 18 (!) που ήταν το 2019. Έτσι, φθάσαμε να εκδίδουμε συντάξεις στους ίδιους ή και καλύτερους χρόνους απο τη Γερμανία, τη Γαλλία ή τη Σουηδία. Είναι ενδεικτικό πως ο ημερήσιος ρυθμός έκδοσης φτάνει τις 1.200 συντάξεις την ημέρα, ενώ το 2019 ήταν μόλις 900. Και όλα αυτά με 900 λιγότερους υπαλλήλους, αποδεικνύοντας πως η λύση στο πρόβλημα πολλές φορές δεν είναι θέμα προσλήψεων αλλά σωστής οργάνωσης και αξιοποίησης του υπάρχοντος ανθρώπινου δυναμικού. Και δεν διστάσαμε να εντάξουμε στη διαδικασία απονομών μέχρι και πιστοποιημένους λογιστές και δικηγόρους από τον ιδιωτικό τομέα προκειμένου να συνδράμουν στην αποκλιμάκωση του στοκ. Καινοτομία που πέτυχε και ήρθε για να μείνει.

O μέσος χρόνος έκδοσης μιας νέας σύνταξης έχει περιοριστεί στους 2 μήνες από 18 (!) που ήταν το 2019

Μαζί με την σταδιακή εκκαθάριση των εκκρεμών συντάξεων, δώσαμε προτεραιότητα στον ψηφιακό μετασχηματισμό του Οργανισμού με 80 συνολικά ηλεκτρονικές υπηρεσίες που αναβάθμισαν την εξυπηρέτηση 6,5 εκατομμυρίων ασφαλισμένων. Με αυτόν τον τρόπο χτίσαμε γέφυρες εμπιστοσύνης κυρίως με το ενεργό εργατικό δυναμικό, τους ανθρώπους της αγοράς και του επιχειρείν καθώς και με τους επαγγελματίες που συνεργάζονται καθημερινά με τις υπηρεσίες του ΕΦΚΑ και είδαν την ζωή τους να βελτιώνεται και να απλοποιείται σημαντικά λόγω των δεκάδων ηλεκτρονικών υπηρεσιών που τέθηκαν σε λειτουργία τα τελευταία χρόνια. Σήμερα, πάνω από 5 εκατομμύρια χρήστες εξυπηρετούνται ψηφιακά από τον ΕΦΚΑ κάθε μήνα, χωρίς ταλαιπωρία και άσκοπες μετακινήσεις, ενώ θέσαμε σε λειτουργία και την υπηρεσία myEFKAlive που επιτρέπει την εξ αποστάσεως εξυπηρέτηση του πολίτη μέσω βιντεοκλήσης.

Παράλληλα, επιλύσαμε την ουσιαστική αδυναμία τηλεφωνικής εξυπηρέτησης των εκατομμυρίων πολιτών που συναλλάσσονται με τον Φορέα θέτοντας σε λειτουργία τον ενιαίο αριθμό εξυπηρέτησης 1555, ο οποίος λειτουργεί 24 ώρες το 24ωρο, 7 ημέρες την εβδομάδα. Έδωσε τη δυνατότητα στους πολίτες να καλούν ανά πάσα στιγμή, χωρίς καμία χρέωση, για να υποβάλλουν αιτήματα και να ενημερώνονται για εκκρεμείς υποθέσεις τους και κατάφερε μέσα σε ένα χρόνο να απαντήσει σε πάνω από 2,5 εκατ. κλήσεις ασφαλισμένων, με το ποσοστό των επιλυμένων αιτημάτων να ανέρχεται σε 99,5%.

Η πιο σημαντική μεταρρύθμιση στον ΕΦΚΑ αφορούσε την βελτίωση της καθημερινότητας των ατόμων με αναπηρία καθώς μειώσαμε δραστικά την ταλαιπωρία που υφίστανται μέσα από την δημιουργία νέων ψηφιακών υποδομών. Πρόκειται για τα «ψηφιακά ΚΕΠΑ», με τα οποία πλέον η διαδικασία πιστοποίησης αναπηρίας γίνεται ηλεκτρονικά, καταργώντας αλλεπάλληλες επισκέψεις στις φυσικές δομές. Τέθηκε επίσης σε λειτουργία η Κάρτα Αναπηρίας και την ίδια στιγμή καταργήθηκε η υποχρέωση επανεξέτασης των αναπήρων συμπολιτών μας για μη αναστρέψιμες παθήσεις. Μεταρρυθμίσεις αυτονόητες όπου έφτασε επιτέλους το πλήρωμα του χρόνου και έγιναν πραγματικότητα.

Μαζί με όλα τα παραπάνω προχωρήσαμε και στον δομικό και οργανωτικό εκσυγχρονισμό του ΕΦΚΑ. Προχωρήσαμε στην υλοποίηση νέου Οργανογράμματος και νέου Κανονισμού Προμηθειών και δώσαμε την δυνατότητα και σε στελέχη από τον ιδιωτικό τομέα να απασχοληθούν σε θέσεις Διευθυντών και Γενικών Διευθυντών στον Οργανισμό με τριετή θητεία και δυνατότητα ανανέωσης μια φορά. Θέσαμε σε λειτουργία την Εταιρία Ειδικού Σκοπού για την Ακίνητη Περιουσία του ΕΦΚΑ όπου αριθμεί πάνω από 400 ακίνητα συνολικής αντικειμενικής αξίας άνω του 1 δις. ευρώ. Ακίνητα που δυστυχώς τα περισσότερα από αυτά μένουν μέχρι και σήμερα αναξιοποίητα και πλέον θα μπορούν να αξιοποιηθούν προς όφελος των ασφαλισμένων.

Δεν είναι υπερβολή να πούμε πως τους τελευταίους 25 μήνες έγιναν τόσα όσα δεν είχαν γίνει τα τελευταία 25 χρόνια στον ΕΦΚΑ και το ασφαλιστικό μας σύστημα. Έκλεισαν οριστικά παθογένειες ετών όπως οι εκκρεμείς συντάξεις, ψηφιοποιήθηκε το μεγαλύτερο μέρος των παρεχόμενων υπηρεσιών, δόθηκε ένα τέλος στο χάος των κατεβασμένων τηλεφώνων, βελτιώθηκε αισθητά η οργάνωση και οι ταχύτητες του μεγαλύτερου δημόσιου οργανισμού της χώρας.

Υπάρχουν ωστόσο πολλά να γίνουν για να εξαλειφθεί πλήρως η ταλαιπωρία των πολιτών. Επόμενος μεγάλος στόχος για το 2023 είναι η εκκαθάριση των επικουρικών και των εφάπαξ, η λειτουργία 15 νέων ψηφιακών υπηρεσιών, η διαλειτουργικότητα των συστημάτων του ΕΦΚΑ με το ΚΕΑΟ καθώς και η ολοκλήρωση του επανυπολογισμού των συντάξεων. Θέλουμε να παραδώσουμε στα εκατομμύρια ασφαλισμένων έναν ΕΦΚΑ που θα παράγει λύσεις και όχι προβλήματα. Και που θα αποτελέσει «πιλότο» και για άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου για να ακολουθήσουν τις καλές του πρακτικές.

Για το αποτύπωμα αυτών των παρεμβάσεών μας αξιολογούμαστε καθημερινά από τους πολίτες και θα κριθούμε πολιτικά στις επικείμενες εκλογές. Στο τέλος της μέρας αλλά και στο τέλος μιας τετραετίας μετράνε τα έργα περισσότερο από τα λόγια.

 

(*) Ο κ. Όμηρος Τσάπαλος είναι εκπρόσωπος Τύπου του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ)

 

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα