«Αναγκαίο το νέο ‘κούρεμα’»

Απολύτως απαραίτητο κρίνει το νέο «κούρεμα» το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής προκειμένου η ελληνική οικονομία να σταθεί στα πόδια της, ενώ την ίδια στιγμή κρούει τον κώδωνα του κινδύνου σχετικά με την ύπαρξη δημοσιονομικού κενού από τα μέσα του επομένου έτους καθώς και αδυναμίας εξυπηρέτησης του δημοσίου χρέους.

Αυτό, βέβαια, σημαίνει ότι οι αισιόδοξες εκτιμήσεις του οικονομικού επιτελείου για έξοδο στις αγορές κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2014, δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Μάλιστα, η συγκεκριμένη προοπτική χαρακτηρίζεται ως ψευδαίσθηση.

Οι παραπάνω παρατηρήσεις περιλαμβάνονται στην έκθεση υπό τον τίτλο «Το δημόσιο χρέος μετά το τέλος του “μνημονίου”», στην οποία αναφέρεται πως «η τρέχουσα δανειακή σύμβαση με την τρόικα με όρους που περιλαμβάνονται στο “Μνημόνιο” λήγει το 2014. Τότε θα καταβληθεί η τελευταία δόση. Από το δεύτερο εξάμηνο 2014 οι πόροι που διαθέτει η χώρα δεν θα επαρκούν για να καλύψει τις υποχρεώσεις προς πληρωμή των τόκων για τα δάνεια που έχει λάβει. Ειδικότερα, δεν θα επαρκεί το πρωτογενές πλεόνασμα για την πληρωμή των τόκων».

Παράλληλα, γίνεται αναφορά στην πρόβλεψη του ΔΝΤ περί ύπαρξης δημοσιονομικού κενού ύψους 4,4 δισ. ευρώ προς τα τέλη 2014 και επιπλέον 6,5 δισ. ευρώ το 2015, ενώ καταγράφεται και η αντίδραση της ελληνικής κυβέρνησης η οποία «θεωρεί ότι το κενό είναι μικρότερο, ελπίζοντας ότι θα πετύχει πρωτογενές πλεόνασμα 2,83 δισ. ευρώ. Όπως και να διαμορφωθεί τελικά, το κενό θα πρέπει να καλυφθεί, πράγμα που μπορεί να γίνει με νέο δανεισμό, μείωση των επιτοκίων και νέα μέτρα ή με έναν συνδυασμό όλων αυτών».

Και η έκθεση συνεχίζει: «Το “κενό” διευρύνεται αν προσθέσουμε τις δαπάνες πληρωμής ληξιπρόθεσμων χρεών. Τότε μετονομάζεται σε “χρηματοδοτικό κενό”. Η Ελλάδα δεν θα είναι εύκολο να δανεισθεί με λογικούς όρους από τις αγορές για να καλύψει το “κενό” αυτό, δηλαδή να πληρώσει τους τόκους και να αποπληρώσει ληξιπρόθεσμα δάνεια».

Με αυτά ως δεδομένα, το πρόβλημα μπορεί να αντιμετωπιστεί είτε με διευκόλυνση εξυπηρέτησης του χρέους (π.χ. νέα δάνεια στήριξης, μείωση επιτοκίων) είτε με αναδιάρθρωση του χρέους προκειμένου αυτό να καταστεί βιώσιμο.

Ωστόσο, το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής, εκτιμά ότι «νέα δανειακή σύμβαση για το κλείσιμο του δημοσιονομικού κενού δίνει μόνον προσωρινή λύση για ένα- δύο χρόνια και αναβάλλει την αντιμετώπιση του μείζονος προβλήματος που είναι ο όγκος του δημοσίου χρέους της χώρας». Επίσης επισημαίνεται πως «είναι ψευδαίσθηση να αναμένουμε ότι η χώρα θα επιστρέψει στις αγορές μετά το 2014 για να καλύψει με λογικούς όρους τις ανάγκες αναχρηματοδότησης του χρέους συν τυχόν έκτακτες ανάγκες. Κατά την εκτίμησή μας οι ελαφρύνσεις είναι μεν αναγκαίες αλλά δεν αρκούν για μια οριστική λύση του προβλήματος και αφήνουν την Ελλάδα έκθετη στις απροσδόκητες διαταραχές της διεθνούς και ευρωπαϊκής οικονομίας. Το χρέος θα παραμείνει ως δαμόκλειος σπάθη πάνω από την ελληνική οικονομία».

Παράλληλα, οι συντάκτες της έκθεσης, σημειώνουν πως η αριθμητική του χρέους είναι εναντίον της χώρας και δεν μπορεί κανείς να αναμένει σοβαρή μείωσή του μέσω των ιδιωτικοποιήσεων.

Ως απόρροια όλων των παραπάνω, προκρίνεται ως μοναδική λύση το «κούρεμα». Το σχετικό απόσπασμα έχει ως εξής: «Η χώρα είναι αδύνατο να επιστρέψει στις αγορές κεφαλαίου για να αναχρηματοδοτήσει το τεράστιο χρέος της με λογικούς όρους. Το μέγεθός του θα λειτουργεί αποτρεπτικά για τους πιθανούς δανειστές. Η οργανωμένη διαγραφή μέρους του χρέους εντός της Ε.Ε. και της Ευρωζώνης θα δημιουργούσε νέα δεδομένα. Το σπουδαιότερο είναι ότι θα ενσωματωνόταν σύντομα στις προσδοκίες των αγορών».

Για την επεξεργασία των προτάσεών του, το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής λαμβάνει ως βασική παραδοχή ότι «το χρέος (και ο λόγος χρέους) δεν πρόκειται να τεθεί σε τροχιά μείωσης και να γίνει “βιώσιμο” ως το 2020 ή 2022 αποκλειστικά με εθνικές προσπάθειες αποταμίευσης, χωρίς οποιαδήποτε αναδιάρθρωση ή και αναδιάταξη και άλλες διευκολύνσεις».

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα