Προϊόν συμβιβασμού και στα όρια της συνταγματικότητας

ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟ

Ο υφυπουργός Αθλητισμού, Γ. Βασιλειάδης, παρουσίασε σήμερα (26/11) το σχέδιο νόμου για τον αθλητισμό. Το οποίο, έχει τεθεί σε διαβούλευση -βάση προγραμματισμού- ως τη Δευτέρα 3 Δεκεμβρίου 2018 και ώρα 9:00 π.μ. Αν και ο υφυπουργός άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο μιας μικρής παράτασης.

Ο πολιτικός προϊστάμενος του αθλητισμού, επισήμανε πως η εξαίρεση της ΕΠΟ από τη σχετική διάταξη για τις αρχαιρεσίες των ομοσπονδιών, δεν είναι νέα αλλά θεσμοθετήθηκε πέρυσι. Αναγνωρίζοντας πως «είναι αποτέλεσμα συμβιβασμού, που έγινε με τις Διεθνείς Συνομοσπονδίες και με τον οποίο συμβιβασμό εμείς είχαμε κερδίσει ότι οι λοιπές του διατάξεις του 2725 θα διέπουν και την ΕΠΟ, κάτι που ως τότε ήταν εν αμφιβόλω».

Στο νομοσχέδιο υπάρχει διάταξη που επιβάλλει ποσόστωση φύλου στο 30%, όχι μόνο στους υποψηφίους, αλλά και στους εκλεγμένους στα Δ.Σ. Σε περίπτωση που αυτή η πρόβλεψη δεν ικανοποιηθεί, τότε τίθεται θέμα εγκυρότητας των εκλογών. Επίσης, μπορεί κάποιος/α να συγκεντρώσει τις απαιτούμενες ψήφους αλλά να μην εκλεγεί, λόγω της ποσόστωσης. Το γεγονός αυτό δημιουργεί ζήτημα αντισυνταγματικότητας, όπως παραδέχτηκε ο υφυπουργός.

Αναφορικά με τις ομοσπονδίες στο σχέδιο νόμου, ακόμα, προβλέπεται να θεσμοθετηθεί -ως εκλογικό σύστημα- η ενισχυμένη αναλογική, με στόχο «να μη φιμώνονται οι μειοψηφίες, να διασφαλιστούν τα δικαιώματά τους». Οι ομοσπονδίες -μετά την ψήφιση- θα πρέπει να προβλέψουν στο καταστατικό τους αρχαιρεσίες «είτε με ενιαία λίστα, είτε με περισσότερα του ενός ψηφοδέλτια. Δική μας πρόταση είναι το εκλογικό όριο να είναι στο 42%. Δηλαδή, με το 42% να έχεις το 50+1 των εδρών. Από κει και πάνω το ποσοστό να είναι αναλογικό».

Επίσης, θα σταματήσει η ψήφος δια αντιπροσώπου. «Ήταν ένα γκρίζο πλαίσιο που δημιουργούσε αντιθέσεις και σκιές και πλέον θα καταργηθεί. Με το παρόν νομοσχέδιο αυτό τελειώνει και ο καθένας που εκπροσωπείται θα πρέπει να ψηφίζει με φυσική παρουσία, διαφορετικά δεν θα έχει δικαίωμα ψήφου». Για τους πρόεδρο, γενικό γραμματέα και ταμία, θεσμοθετείται εφεξής όριο δύο συνεχόμενων θητειών, ή τεσσάρων στο σύνολό τους.

Η δικαιοδοσία για τον έλεγχο των ομοσπονδιών θα ανήκει στη Γενική Επιθεώρηση Δημόσιας Διοίκησης. Όπου θα δημιουργηθεί θέση ειδικού Επιθεωρητή, για τα θέματα των ομοσπονδιών. Σύμφωνα με όσα ανέφερε ο Γ. Βασιλειάδης: «Δεν υπάρχει περίπτωση να ανεχθούμε ξανά διασπάθιση ούτε ενός ευρώ δημοσίου χρήματος. Είμαστε υποχρεωμένοι να θέσουμε τις ασφαλιστικές εκείνες δικλείδες που δεν θα μας επιτρέψουν να ζήσουμε όσα στο πρόσφατο παρελθόν».

Αλλάζει το θεσμικό πλαίσιο που αφορά την Επιτροπή Επαγγελματικού Αθλητισμού, αφού το υφιστάμενο «παρέβλεπε την πραγματικότητα και επί της ουσίας είχε και αυτό το υπάρχουν πλαίσιο το δικό του μερίδιο ευθύνης στα φαινόμενα που όλα αυτά τα χρόνια ζήσαμε». Δημιουργείται «ανεξάρτητο νομικό πρόσωπο, παύει η ΕΕΑ να είναι μια απλή επιτροπή,  έχει επίσημα διευρυμένες ελεγκτικές αρμοδιότητες, για την ΕΕΑ δεν υπάρχουν πλέον φορολογικά ή τραπεζικά απόρρητα, υπάρχει περιορισμός των θητειών των μελών της για να μην έχουμε μόνιμους ανθρώπους με διευρυμένες εξουσίες.

» Θα υπάρχει έλεγχος σε κάθε στάδιο οποιασδήποτε εξέτασης προέλευσης των χρημάτων, υπάρχει η δυνατότητα σε δημόσιες εκδηλώσεις φορέων του επαγγελματικού αθλητισμού επιβολής προστίμων και αυτό καθίσταται εφικτό λόγω της νέα ακριβώς αυτής δομής. Από κει και μετά νομίζω ότι είμαστε έτοιμοι να μπούμε σε μια νέα εποχή ουσιαστικού ελέγχου, ουσιαστικής λειτουργίας, ουσιαστικού λόγου ύπαρξης αυτής της επιτροπής. Έχουμε ταλαιπωρηθεί αφάνταστα στο παρελθόν από την καρικατούρα ελέγχου, γιατί η επιτροπή δεν είχε τα εργαλεία, δεν είχε τα “όπλα” να κάνει πραγματικούς ελέγχους».

Απαλείφεται η πρόβλεψη περί μη συμμετοχής μιας Αθλητικής Ανώνυμης Εταιρίας στο οικείο πρωτάθλημα, αν δεν πάρει πιστοποιητικό από την ΕΕΑ. Το οποίο, όμως, παραμένει προαπαιτούμενο για να αδειοδοτηθεί μια ΑΑΕ. Αν λοιπόν δεν το έχει και αγωνιστεί, τότε η ΕΕΑ θα επιβάλλει πρόστιμο στην ομοσπονδία και στην ΑΑΕ -για κάθε αγώνα- από 100.000 ευρώ έως 500.000 ευρώ.

Θα επιτραπεί σε επιχειρηματία που συμμετέχει σε εταιρία στοιχηματισμού, με ποσοστό ως 15%, να γίνει και μέτοχος ΑΑΕ. Όπως είπε ο υφυπουργός, «ξεκαθαρίζουμε το πλαίσιο, ακολουθώντας τις βέλτιστες ευρωπαϊκές πρακτικές. Βάζουμε κανόνες για τη συμμετοχή των επιχειρηματιών σε στοιχηματικές εταιρίες και ΑΑΕ.

» Από όταν ανέλαβα δήλωσα ότι το πλαίσιο είναι προβληματικό. Όταν φτιάχτηκε, ας μη κρυβόμαστε, είχε σκοπό να αποκλείσει συγκεκριμένο επιχειρηματία. Εμείς θέλουμε να αντιμετωπίσουμε την πραγματικότητα. Τραβάμε γραμμή στο ποσοστό, πάνω από το οποίο θεωρούμε ότι θα κατέχει δεσπόζουσα θέση. Προτιμώ το 15% με διαφάνεια και ελέγχους, από το 1% που υπάρχει τώρα και γελάει  κόσμος».

Ακόμα, δίνεται το δικαίωμα σε μια ΑΑΕ να χρηματοδοτήσει με ίδια κεφάλαια τη δημιουργία, συντήρηση και ανακατασκευή των αθλητικών της εγκαταστάσεων. Όμως «παρέχεται με όρους και αυστηρές προϋποθέσεις με τη νέα ΕΕΑ να ελέγχει, να τη χρηματοδότηση, τη προέλευση των χρημάτων, τη χρήση των χρημάτων και ό,τι μπορεί να διασφαλίσει τη διαφάνεια».

Αναφορικά με τους προπονητές, δημιουργείται εθνικό μητρώο «ώστε ο κάθε έλληνας πολίτης, ο κάθε αθλητής ή αθλούμενος ή γονέας αθλουμένου ή οποιοσδήποτε μετέχει σε αθλητική δραστηριότητα να γνωρίζει ποιος είναι αυτός ο οποίος καλείται να τον προπονήσει». Δημιουργούνται τρεις κατηγορίες προπονητών. Η Γ’ περιλαμβάνει τους αποφοίτους των ΙΕΚ. Η Β’ τους αποφοίτους ΙΕΚ με συγκεκριμένη περίοδο επαγγελματικής εμπειρίας και παρακολούθησης επιμορφωτικών σεμιναρίων από τις Σχολές Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού (ΣΕΦΑΑ) και τους πτυχιούχους φυσικής αγωγής με δευτερεύουσα ειδικότητα συγκεκριμένο άθλημα. Και η Α’ κατηγορία, στην οποία εντάσσονται οι πτυχιούχοι των ΣΕΦΑΑ.

Ειδικά για τους προπονητές ποδοσφαίρου από τις ΣΕΦΑΑ όπου υπάρχει «κενό, διαμάχη και μια δεδομένη κατάσταση που επικρατεί στο σύνολο της Ε.Ε. σε σχέση με τη σύμβαση προπονητικής της UEFA». Οι απόφοιτοι ΣΕΦΑΑ -εφόσον το πρόγραμμα των ΣΕΦΑΑ πληροί τις προδιαγραφές της UEFA- χωρίς άλλη διαδικασία παίρνουν το δίπλωμα UEFA Β που τους δίνει πρόσβαση επί της ουσίας στο 90% των ποδοσφαιρικών σωματείων και εκδηλώσεων της επικράτειας. Αν το τμήμα δεν πληροί αυτό το μίνιμουμ προϋποθέσεων, τότε πάλι τους δίνεται η δυνατότητα πρόσβασης στην αγορά εργασίας παίρνοντας το UEFA C. Οι απόφοιτοι που έχουν πάρει ήδη πτυχίο, θα πρέπει να παρακολουθήσουν ένα σεμινάριο της ΕΠΟ και θα πάρουν πτυχίο UEFA B.

Μια ακόμα διαφοροποίηση, από τα προβλεπόμενα στις κείμενες διατάξεις, είναι το δικαίωμα του εισαγγελέα -εάν το κρίνει επιβεβλημένο- να βάλει περιοριστικούς όρους (απαγόρευση εισόδου σε αγωνιστικούς χώρους ή παρουσία στο αστυνομικό τμήμα κατά τη διάρκεια των αγώνων) με την άσκηση της ποινικής δίωξης και όχι με την έκδοση της απόφασης. Ακόμα, θα προβλέπονται ποινικές κυρώσεις για τους υπεύθυνους ασφαλείας των αγώνων, αν υπάρχουν… παρατράγουδα. Η ποινή φτάνει ως και απαγόρευση άσκησης των καθηκόντων τους.

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα