ΣΤΕΛΙΟΣ ΧΑΤΖΗΙΩΑΝΝΟΥ: Κενά αέρος με οσμή… James Bond για τον «Easy» Στέλιο

Το χρονικό πίσω από την «κατάρα» της ανανέωσης του στόλου της easyJet και η ασύμφορη συμφωνία της με την Airbus που οδήγησε τον δισεκατομμμυριούχο Kύπριο να προσφέρει μυθική αμοιβή σε όποιον του δώσει πληροφορίες ικανές να ακυρώσουν το deal

Ο Στέλιος Χατζηιωάννου, ο δισεκατομμμυριούχος Kύπριος επιχειρηματίας που στα 39 του χρόνια απέκτησε τον τίτλο του Σερ από τη βασίλισσα της Αγγλίας, επανήλθε πριν από μερικά 24ωρα στην επικαιρότητα με μια ανακοίνωση-βόμβα. «Επίδικο»; Μια υπόθεση που έχει μπόλικη επιχειρηματική ίντριγκα και για κερασάκι την ιδιότυπη επικήρυξη μετά αμοιβής 5 εκατ. λιρών Αγγλίας (!!!) για όποιον γνωρίζει πληροφορίες που μπορεί να ακυρώσουν την συμφωνία της αεροπορικής εταιρείας easyJet με την Airbus για την αγορά 107 αεροσκαφών, συνολικού κόστους £4.500.000.000.

Του Νίκου Τσαγκατάκη

Η ιστορία φαίνεται να έχει αρχίσει πολλά χρόνια πριν, όταν ο πολυπράγμων επιχειρηματίας μεταβίβασε στις αρχές του 2004 σε ασφαλιστικά ταμεία και επενδυτές ένα πακέτο 4.000.000 μετοχών της easyJet, της αεροπορικής εταιρείας που είχε ιδρύσει με τα αδέλφια του, τον Πόλυ και Κλέλια Χατζηιωάννου.

Ο «Εasy» Στέλιος είχε βέβαια προνοήσει να παραμένει στα χέρια της οικογένειας το κρίσιμο 37,5% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας που την καθιστούσε έτσι τον ισχυρότερο μέτοχο. Διαθέτοντας όραμα αλλά και εμπειρία ο ιδρυτής της easyJet διοίκησε μέχρι το 2010, οπότε αποχώρησε λόγω ισχυρής διαφωνίας με την στρατηγική της ανανέωσης του στόλου της εταιρείας με 135 νέα αεροσκάφη κόστους περίπου 12 δισ. δολαρίων. Η εξέλιξη δεν άρεσε στην αγορά που τα πανθ’ oρά με αποτέλεσμα οι μετοχές της easyJet εξαιτίας της παραπάνω κόντρας να χάσουν το ένα τέταρτο της αξίας τους μέσα στο 2011.

Λίγα χρόνια μετά, το 2013 αντιτέθηκε ξανά στην αγορά νέων αεροσκαφών, αλλά η πλειοψηφία των μετόχων την ενέκρινε και ερχόμαστε στο 2020 πάλι με το ίδιο ζήτημα. Μόνο που σήμερα οι συνθήκες είναι διαφορετικές, η χρηματιστηριακή αξία της αεροπορικής εταιρείας κυμαίνεται γύρω στα 2 δισ. λίρες, η καθαρή λογιστική αξία των στοιχείων ενεργητικού της (καθαρές υποχρεώσεις) ανερχόταν στις 30 Σεπτεμβρίου 2019 σε 3 δισ. λίρες Αγγλίας και η κρίση του κορωνοϊού έχει καθηλώσει τα σκάφη στα αεροδρόμια.

«Δεν συμφέρει…»

Σχολιάζοντας την πρόβλεψη του χρηματιστή της easyJet, Neil Glynn, στην Credit Suisse στις 2 Απριλίου ότι ο στόλος της εταιρείας θα επιστρέψει στους αιθέρες τον Ιούνιο, επιφέροντας κερδοφόρα έσοδα ύψους 1,5 δισ. λιρών κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, ο Στ. Χατζηιωάννου την χαρακτήρισε «καθαρή φαντασία», σημειώνοντας ότι όλες οι ευρωπαϊκές χώρες έχουν κλείσει τα σύνορά τους με αβέβαιη την επανεκκίνηση των αεροπορικών μετακινήσεων.

Ακόμα όμως και όταν συμβεί αυτό, τόνισε, κανείς δεν πιστεύει ότι οι άνθρωποι θα είναι πρόθυμοι για διεθνείς μετακινήσεις, καθώς ο φόβος είναι πλέον χαρακτηριστικό της ανθρώπινης συμπεριφοράς και εξάλλου ακόμη και μετά τη χαλάρωση των περιοριστικών μέτρων πολλές χώρες θα θέλουν να κρατήσουν μακριά τους ξένους ταξιδιώτες.

Κατά συνέπεια θεωρεί όχι απλά άσκοπη, αλλά και οικονομικά ασύμφορη την σύμβασης των 4,5 δισ. λιρών με την Airbus, καθώς η εκτέλεσή της θα θέσει σε άμεσο κίνδυνο τη ρευστότητα της εταιρείας και θα καταρρακώσει την αξία για όλους τους μετόχους και τους ομολογιούχους.

Η υγειονομική κρίση επέφερε ισχυρό πλήγμα σε όλες τις αεροπορικές εταιρείες και η easyJet είχε ήδη δανειοδοτηθεί με περίπου 1,3 δισ. λιρών από ομολογιούχους (συνταξιοδοτικά ταμεία) που θα πρέπει να εξοφληθούν πλήρως στα επόμενα 2-5 χρόνια, ενώ έλαβε και 600 εκατ. λίρες με εγγύηση της βρετανικής κυβέρνησης ως κρατική ενίσχυση των πληττομένων από τον κορωνοϊό επιχειρήσεων, με ορίζοντα αποπληρωμής τον Μάρτιο του 2021.

Σύμφωνα, λοιπόν, με τον κύπριο επιχειρηματία, εάν η ρευστότητα της εταιρείας διοχετευτεί στο «γαλλογερμανικό μονοπώλιο της Airbus δεν θα μπορέσουν να αποπληρωθούν οι υποχρεώσεις της εταιρείας απέναντι στο βρετανικό κράτος:

«Εάν έστω και μία δεκάρα της easyJet πάει σε αυτόν τον μη βρετανικό προμηθευτή, ενώ η ίδια η εταιρεία αθετεί τις χρηματοοικονομικές της υποχρεώσεις στο μέλλον, τότε θα μηνύσω προσωπικά αυτούς τους απατεώνες για παράβαση των καθηκόντων τους» κατέληξε.

«Επικήρυξε» τους Γαλλο-γερμανούς

Με υπολογισμούς της ίδιας της διοίκησης αναμένονται απώλειες στο α’ εξάμηνο μεταξύ 230 εκατ. και 255 εκατ. δολαρίων, ήδη λιγότερες από την προηγούμενη χρονιά όπου καταγράφηκαν απώλειες ύψους 343 εκατ. δολαρίων στο ίδιο διάστημα., αλλά οι αναμενόμενες ζημίες θα αγγίξουν τα 474 εκατ. δολάρια.

Με βάση αυτά τα οικονομικά στοιχεία, αλλά και το σκάνδαλο της Airbus στη Μεγάλη Βρετανία, όπου καταδικάστηκε με πρόστιμα δισεκατομμυρίων για δωροδοκία στελεχών αεροπορικών εταιρειών σε όλο τον κόσμο, ο sir Χατζηιωάννου όχι μόνο ζητά από τους μετόχους την ακύρωση της συμφωνίας, αλλά επικηρύσσει την γαλλο-γερμανική βιομηχανία αεροπλάνων που δημοσίως χαρακτήρισε «μετρ της δωροδοκίας» και τους διευθυντές της easyJet «λωποδύτες»: «Όποιος διαθέτει σχετικές πληροφορίες μπορεί να στείλει e-mail με πλήρη εμπιστευτικότητα στην ηλεκτρονική διεύθυνση easyJet-Airbus-scandal@stelios.com και ο Sir Στέλιος θα αξιολογήσει τις πληροφορίες. Η σχετική ανακοίνωση έρχεται σε συνέχεια καταγγελιών του Sir Στέλιου Χατζηιωάννου, ήδη από το τέλος Μαρτίου 2020, σχετικά με τη σχεδιαζόμενη αγορά νέων αεροσκαφών της Airbus από την εταιρεία easyJet», καταλήγει η ανακοίνωση.