Υπέργηρα Canadair «ανάβουν» και δεν σβήνουν(;) φωτιές

Η «βαριά προσγείωση» που πραγματοποίησε, στο χωριό Στεφάνη, το Canadair CL-215 με σειριακό αριθμό 1111, έφερε για μία ακόμη φορά στην επιφάνεια το πρόβλημα των γερασμένων μέσων εναέριας πυρόσβεσης.

Ρεπορτάζ: Κώστας Παπαδόπουλος

Τέσσερα από τα 12 πλέον αεροσκάφη με το χαρακτηριστικό κόκκινο και κίτρινο χρώμα έχουν μπει στην πέμπτη δεκαετία της ζωής τους (παραλήφθηκαν το 1974), ενώ το νεότερο από αυτά μετρά 26 χρόνια επιχειρήσεων – έχοντας κατασκευαστεί το 1990. Αξίζει να σημειώσουμε ότι στον στόλο των ελληνικών Canadair CL-215 περιλαμβάνονται και τέσσερα αεροσκάφη που παρελήφθησαν μεταχειρισμένα από τη Σερβία το 1997.

Απόστρατος αξιωματικός της Πολεμικής Αεροπορίας, με ιδιαίτερη εμπειρία στον τύπο, εξηγεί στην «Α» ότι πρόκειται «για παλιά αεροσκάφη, τα οποία επιβαρύνονται ακόμη περισσότερο λόγω του ότι επιχειρούν κάτω από ειδικές συνθήκες. Είναι χαρακτηριστικό πως όταν η θερμοκρασία στην ατμόσφαιρα ξεπερνά τους 38 βαθμούς Κελσίου απαγορεύεται από την κατασκευάστρια εταιρεία να πετάξουν. Οι βλάβες είναι, ακόμη, ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά των CL-215, καθώς σε πολλές περιπτώσεις απογειώνονται το πρωί και μέσα σε λίγες ώρες επιστρέφουν στη βάση τους με κάποιο πρόβλημα. Θυμάμαι, από τα πρώτα χρόνια που εντάχθηκαν σε υπηρεσία στην Ελλάδα, ότι έχουμε καταγεγραμμένα αρκετά περιστατικά αυτανάφλεξης στον χώρο της μηχανής λόγω προβλημάτων στα μπουζί των αεροσκαφών».

Στο ίδιο μήκος κύματος και ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ενώσεων Υπαλλήλων Πυροσβεστικού Σώματος, Δημήτρης Σταθόπουλος, ο οποίος αναφερόμενος στο τελευταίο περιστατικό τόνισε: «Έτυχε και βοήθησε ο Θεός και τα παιδιά σώθηκαν. Είναι 40 χρονών αεροπλάνα και δεν μπορείς να ξέρεις εάν κάποιο θα πετάξει και μετά θα γυρίσει πίσω. Η εταιρεία που τα έβγαζε έχει κλείσει και δεν υπάρχουν ανταλλακτικά. Κάνουμε αυτό που λέμε στην πιάτσα “λασπώματα” για να δουλέψουμε».

Την κατάσταση σώζουν σε έναν βαθμό τα επτά Canadair CL-415, τα οποία είναι νεότερης τεχνολογίας (κατασκευάστηκαν την περίοδο 2001-2004) και έχουν σαφώς ανώτερες δυνατότητες και λιγότερα προβλήματα από τα γερασμένα «αδερφάκια» τους. Ακόμη και εκεί, πάντως, η κατάσταση –λόγω έλλειψης κονδυλίων για ανταλλακτικά– είναι απελπιστική, καθώς διαθέσιμα για επιχειρήσεις είναι μέχρι στιγμής μόνο τα τέσσερα εξ αυτών. Στα μέσα κατάσβεσης από αέρος της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας συγκαταλέγονται, ακόμη, πέντε ιδιόκτητα ελικόπτερα (δύο Super Puma και τρία τύπου ΒΚ), καθώς και δέκα μισθωμένα ελικόπτερα, εκ των οποίων επτά μεσαίου και τρία βαρέως τύπου.

Κίνδυνος για τους χειριστές
Η οριακή κατάσταση με τον στόλο των πυροσβεστικών αεροσκαφών έφτασε και στη Βουλή, με τον υπεύθυνο του τομέα Άμυνας της Νέας Δημοκρατίας, Θανάση Δαβάκη, να καταθέτει επίκαιρη ερώτηση στην οποία αναφέρει: «Η πρόσφατη πτώση του αεροσκάφους CL-215 δημιουργεί σημαντικά και επείγοντα ερωτήματα για τις πράξεις και τις παραλείψεις, που αφορούν στην προετοιμασία της φετινής πυροσβεστικής περιόδου. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας δεν φρόντισε να εξασφαλίσει τα αναγκαία κονδύλια, ώστε η συντήρηση του συνόλου του στόλου των αεροσκαφών Canadair CL-215 και CL-415 να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη Απριλίου, που ξεκινούσε επίσημα η πυροσβεστική περίοδος. Σήμερα, το 25% του στόλου των CL-215 και το 43% του στόλου των CL-415 δεν είναι διαθέσιμα, καθώς βρίσκονται ακόμη σε διάφορες φάσεις της διαδικασίας συντήρησης. Η παράλειψη αυτή εκθέτει σε κίνδυνο τους χειριστές και τα υπόλοιπα αεροσκάφη, που επιβαρύνονται με περισσότερο έργο, λόγω της ανάγκης κάλυψης του κενού. Έχει, επίσης, μειώσει τη δυνατότητα ανταπόκρισης του στόλου αεροπυρόσβεσης στις ανάγκες της θερινής περιόδου, γεγονός που θέτει πολύτιμες δασικές εκτάσεις και την περιουσία των Ελλήνων και των Ελληνίδων σε αυξημένο κίνδυνο».

Παρέμβαση για το συγκεκριμένο θέμα έκαναν και τέσσερις βουλευτές του Ποταμιού (Ιάσονας Φωτήλας, Γιώργος Αμυράς, Σπυρίδων Δανέλλης, Σπύρος Λυκούδης) καταθέτοντας και αυτοί επίκαιρη ερώτηση: «(…) Εδικά για την κατάσταση στα πυροσβεστικά αεροσκάφη, εκεί τα πράγματα συνεχίζουν να βρίσκονται σε οριακό σημείο. Σύμφωνα με στοιχεία του Πυροσβεστικού Σώματος, πολλά από τα Canadair CL-215 έχουν συμπληρώσει έως και 40 χρόνια επιχειρήσεων, με αποτέλεσμα να παρουσιάζουν μεγάλο ποσοστό βλαβών κατά τη διάρκεια των απογειώσεων, ενώ η επισκευή τους είναι δαπανηρή καθώς τα ανταλλακτικά κοστίζουν αρκετές χιλιάδες ευρώ. Από τα νεότερα μοντέλα, τα Canadair CL-415 που έχουν κι αυτά συμπληρώσει 15ετία, τα περισσότερα βρίσκονται σε στάδιο συντήρησης και τα λιγότερα σε πτητική λειτουργία», σημειώνουν μεταξύ άλλων.

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα