Υψηλότερη φορολογία από το εκρηκτικό δημόσιο χρέος και νέα μέτρα

Για το καθεστώς στην Ελλάδα, μετά το τέλος του Μνημονίου και τους μηχανισμούς που θα ελέγχουν τη χώρα μας, αναφέρεται σε ενδιάμεση έκθεσή του, που δημοσιεύει σήμερα στη Βουλή, το Γραφείο Προϋπολογισμού του Κράτους και έχει τίτλο «Η νέα οικονομική διακυβέρνηση στη ζώνη του ευρώ και η Ελλάδα. Οι μηχανισμοί εποπτείας και αλληλεγγύης υπό όρους μετά το Μνημόνιο». Η Έκθεση αναφέρεται στο πλαίσιο κανόνων οικονομικής και δημοσιονομικής πολιτικής, στο οποίο θα πρέπει να κινείται στο μέλλον, κάθε ελληνική κυβέρνηση, ανεξάρτητα αν υπογραφεί νέο μνημόνιο.

Το συμπέρασμα της Έκθεσης είναι το εκρηκτικό δημόσιο χρέος αργά ή γρήγορα, θα οδηγήσει σε υψηλότερη φορολογία η οποία θα μειώσει το δυναμικό της οικονομικής ανάπτυξης, ενώ τονίζεται πως τα νέα μέτρα για τη διετία 2014-2016 με βάση τους νέους κανόνες της Ε.Ε. θα πρέπει να ανακοινωθούν τον προσεχή Απρίλιο.

Σύμφωνα με την έκθεση του Γραφείου Προϋπολογισμού του Κράτους :

Οι εξελίξεις στην Ε.Ε. και την Ευρωζώνη ορίζουν σε μεγάλο βαθμό το νέο πλαίσιο, το οποίο θα είναι πιο περιοριστικό από αυτό που υπήρχε πριν το 2010 και μέσα στο οποίο θα κινούνται πλέον οι κυβερνήσεις. Το πλαίσιο οφείλει να λάβει υπόψη της και η ελληνική πολιτική.

Στο μέλλον κάθε ελληνική κυβέρνηση, ανεξάρτητα αν υπογραφεί νέο μνημόνιο, θα πρέπει να κινείται μέσα στους κανόνες οικονομικής και δημοσιονομικής πολιτικής.

Η Ελλάδα πρέπει να υπογράψει μαζί με άλλα κράτη μέλη πάσης φύσης «συμβατικές διευθετήσεις» οι οποίες θα θέτουν τους όρους υπό τους οποίους θα χορηγείται βοήθεια μέσω των διαφόρων μηχανισμών.

Η Ελλάδα είναι «regime taker», ναι μεν συμμετέχει στις διαδικασίες που καταλήγουν σε νέους κανόνες συνεργασίας ή αλλάζουν τους προηγούμενους, αλλά μόνη της δεν είναι σε θέση να ασκήσει σημαντική επιρροή.

Η διαδικασία της αντίστροφης πλειοψηφίας καθιστά δυσκολότερο για τα μικρά κράτη μέλη να συγκεντρώσουν την απαιτούμενη στήριξη στο πλαίσιο του Συμβουλίου προκειμένου να αντιταχθούν στις συστάσεις της Κομισιόν.

Αυτό σημαίνει, πως οι κυρώσεις θα επιβάλλονται αυτόματα και η μη-επιβολή τους θα είναι δυνατή μόνο αν το αποφασίσει η πλειοψηφία των Υπουργών Οικονομικών (μέχρι σήμερα χρειαζόταν πλειοψηφία για την επιβολή των κυρώσεων).

Η χώρα πρέπει να εντάσσει τις δικές της επιδιώξεις σε ένα ευρύτερο πλαίσιο συναινέσεων και η όποια προσπάθεια πρέπει να συνδέεται με τη διατήρηση της δημοσιονομικής ισορροπίας που έχει επιτευχθεί έως τώρα και τη συνέχιση των μεταρρυθμίσεων με τις αναγκαίες διορθώσεις.

«Μέλη όπως η Ελλάδα δεν έχουν την παραμικρή δυνατότητα να μειώσουν τα χρέη»

Αναφορικά με το χρέος τονίζει πως «κράτη μέλη όπως η Ελλάδα (με το δημόσιο χρέος να παραμένει στα δυσθεώρητα ύψη του 170%) δεν έχουν την παραμικρή δυνατότητα να μειώσουν τα χρέη (σε απόλυτα μεγέθη και ως ποσοστό του ΑΕΠ) στο επίπεδο που απαιτούν οι νέοι δημοσιονομικοί κανόνες αποκλειστικά μόνο με εθνικές προσπάθειες. Αν το επιχειρήσουν θα πρέπει να εφαρμόσουν και στο μέλλον «τυφλή» λιτότητα που όμως θα επιδεινώσει την κρίση χωρίς να λύσει το πρόβλημα της υπερχρέωσης. Επομένως, λογικό είναι να αναζητούνται εναλλακτικές λύσεις».

«Για τους λόγους αυτούς», συνεχίζει η έκθεση, «ερευνητικά κέντρα, το Δ.Ν.Τ. και ο Ο.Ο.Σ.Α. υποστηρίζουν ότι η πολιτική αυτή και οι στόχοι της πρέπει να αναθεωρηθούν. Υποδεικνύουν, ανάμεσα σε άλλα:

-διαγραφή χρεών (!), κλιμάκωση της οικονομικής προσαρμογής σε μεγαλύτερο βάθος χρόνου, πράγμα που ισοδυναμεί με χαλάρωση της λιτότητας,

– ευέλικτα προγράμματα που να ανταποκρίνονται στα ιδιαίτερα οικονομικά δεδομένα των κρατών και

-περισσότερο επεκτατική πολιτική στις χώρες χωρίς δημοσιονομικά προβλήματα, όπως η Γερμανία, ώστε το βάρος της προσαρμογής να μην πέφτει μόνο στις υπερχρεωμένες χώρες».

Η έκθεση μάλιστα αναφέρει με νόημα πως «όλα αυτά μας αφορούν και θα πρέπει να αποτελούν ουσιαστικό μέρος των ελληνικών χειρισμών στην Ε.Ε. μαζί πάντως με τη συνέχιση κρίσιμων μεταρρυθμίσεων και την αποφυγή υποτροπής σε μια πολιτική ελλειμμάτων και χρεών».

Στην ίδια έκθεση υπενθυμίζεται πως με βάση τους νέους κανόνες της Ε.Ε. «η Ελλάδα θα πρέπει να δημοσιοποιήσει το νέο Μεσοπρόθεσμο 2014-2016 μέχρι τα τέλη Απριλίου 2014. Θα πρέπει να περιλαμβάνει τα μέτρα που θα διασφαλίσουν τη δημοσιονομική ισορροπία για την περίοδο μετά το τρέχον Μνημόνιο. Θα γίνουν τότε φανερές οι δεσμεύσεις της χώρας στο ευρωπαϊκό πλαίσιο».

 

 

 

 

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα