Πληρώνεις τον… έλικα για τουρμπίνα!

Παραλόγου το ανάγνωσμα. Αν κάποιος πετάξει με ελικοφόρο τής Aegean Airlines (τύπου «De Havilland DHC-8 400») από Αθήνα για Ηράκλειο στις 13:25΄ του προσεχούς Σαββάτου, 24 Μαΐου, θα πληρώσει (τουλάχιστον με βάση τις τιμές των εισιτηρίων την περασμένη Τρίτη) περισσότερα χρήματα από αυτά που θα έχει δαπανήσει για μια πτήση την ίδια ημέρα με το σαφώς πιο ασφαλές, γρήγορο κι άνετο Airbus A321, το οποίο χρησιμοποιεί η αεροπορική εταιρεία των οικογενειών Βασιλάκη και Λασκαρίδη για τις υπόλοιπες έξι πτήσεις τής ημέρας με προορισμό τη μεγαλύτερη κρητική πόλη.

 

Του Γιάννη Συμεωνίδη

Συγκεκριμένα, θα έχει καταβάλει 128,64 ευρώ όταν, για παράδειγμα, μπορεί να ταξιδέψει με 88,64 ευρώ στις 07.20 την ίδια ημέρα και δεν θα αναγκαστεί να στριμωχτεί για να χωρέσει, όπως συμβαίνει με τα άβολα ελικοφόρα. Κι αυτό είναι μόνο ένα παράδειγμα του τι συμβαίνει στις πτήσεις εσωτερικού. Γιατί να ιδρώσει, ωστόσο, το «αφτί» τής Aegean, από τη στιγμή κατά την οποία στην ουσία «παίζει μπάλα» μόνη της στην ελληνική αγορά, ελλείψει ισχυρών ανταγωνιστών;

Μηχανικοί αεροσκαφών φτάνουν στο σημείο να κάνουν ευθέως λόγο στην «Α» για θέμα ασφάλειας πτήσεων εξαιτίας της διάλυσης του ελεγκτικού μηχανισμού από τον υπουργό Μεταφορών, Μιχάλη Χρυσοχοΐδη. Χθες Παρασκευή, για παράδειγμα, έσκασαν τα μπροστινά λάστιχα ελικοφόρου αεροσκάφους τής Aegean αμέσως μετά από την προσγείωσή του στο αεροδρόμιο των Ιωαννίνων.

Όπως ενημερώνεται η «Α», οι μηχανικοί αεροσκαφών ετοιμάζονται να καταθέσουν μηνυτήρια αναφορά σε βάρος του. Στο υπουργείο Μεταφορών, άλλωστε, είναι θορυβημένοι από τα δημοσιεύματα της «καλά πληροφορημένης» εφημερίδας μας, όπως παραδέχονται και στελέχη του. Για να δικαιολογήσουν την άποψή τους αναφέρουν πως δεν τηρείται το νομικό πλαίσιο που έχει θεσπίσει η ICAO, ο Διεθνής Οργανισμός Πολιτικής Αεροπορίας.

Από την πλευρά τους, πάντως, οι αερομεταφορείς κάνουν επίκληση του νόμου τής προσφοράς και της ζήτησης προκειμένου να δικαιολογηθούν, υπενθυμίζοντας πως διαφοροποίηση τιμών ως προς τον τύπο τού αεροσκάφους υπήρχε μόνο για τα Concorde, τα οποία ωστόσο ανάπτυσσαν αισθητώς μεγαλύτερες ταχύτητες. Προσθέτουν, μάλιστα,  πως τα ελικοφόρα είναι πιο κοστοβόρα, αφού πραγματοποιούν περισσότερες ώρες πτήσεων, ενώ τα μισά αεροδρόμια της χώρας δεν μπορούν να υποδεχθούν μεγαλύτερα αεροσκάφη.

Είναι κοινός τόπος, εξάλλου, ότι οι ελληνικές αεροπορικές εταιρείες είναι από τις ασφαλέστερες στον κόσμο. Το αποδεικνύει, άλλωστε, και το μηδενικό ποσοστό ατυχημάτων τους.

Είναι προτιμότερο, ωστόσο, να γκρινιάζεις προκαταβολικώς από το να επιρρίπτεις ευθύνες εάν συμβεί κάτι απευκταίο. Πόσω μάλλον όταν η δεσπόζουσα θέση την οποία κατέχει η Aegean Airlines στην ελληνική αγορά είναι λογικό να έχει εφησυχάσει τους υπευθύνους της.

Σε αυτό το πλαίσιο, η «Α» έχει γίνει γνώστης ορισμένων κενών σε ζητήματα ασφαλείας τα οποία, σε συνεργασία βεβαίως με τις αρμόδιες Αρχές, θα πρέπει να καλυφθούν το συντομότερο δυνατό. Το ότι η Μεσόγειος, και ειδικότερα το Αιγαίο, δεν είναι καιρικά προβληματικές περιοχές σε σχέση με τις ανοιχτές θάλασσες βοηθά να καλύπτονται επικίνδυνες καταστάσεις.

Ο στοιχειώδης επαγγελματισμός, ωστόσο, απαιτεί ο παράγοντας τύχη για την αποφυγή ατυχήματος να περιορίζεται στο ελάχιστο…

«Οι πιλότοι κάνουν κατορθώματα»

Ενδεχομένως να ισχύει αυτό που λέει ο λαός, ότι δηλαδή αν δεν παινέψεις το σπίτι σου θα πέσει να σε πλακώσει. Όπως κι αν έχει, εργαζόμενοι των πάλαι ποτέ Ολυμπιακών Αερογραμμών υποστηρίζουν στην «Α» πως η σύγκριση των μέτρων ασφαλείας που ακολουθεί η Aegean με αυτά που ακολουθούσε ο μια φορά κι έναν καιρό εθνικός αερομεταφορέας δεν ευνοεί την ιδιωτική εταιρεία. Και οι ίδιοι, πάντως, παραδέχονται ότι αυτό θα ήταν δύσκολο να γίνει από τη στιγμή που το επίπεδο της Ολυμπιακής ήταν από τα υψηλότερα στον κόσμο: «Ακολουθούσαμε στάνταρ πολύ παραπάνω από τον μέσο όρο σε θέματα, για παράδειγμα, κύκλου συντήρησης ενός αεροπλάνου ή συντήρησης υλικών», σημειώνουν οι ίδιες πηγές.

Η «Α», για παράδειγμα, έχει γίνει γνώστης πιέσεων σε πιλότους να υπερβάλλουν ορισμένες φορές εαυτόν ώστε να αντιπαρέρχονται τεχνικά προβλήματα ή άσχημα καιρικά φαινόμενα, που υπό «φυσιολογικές» περιστάσεις θα τους απέτρεπαν είτε να απογειωθούν είτε να ολοκληρώσουν κανονικώς την πτήση τους.

Την ίδια ώρα, ο περιορισμός των δρομολογίων τής Aegean δημιουργεί ζητήματα ασφαλείας κυρίως για τους κατοίκους των… άπειρων νησιών τής χώρας. Ειδικώς αυτοί που χρησιμοποιούν τις άγονες γραμμές χρειάζονται μια σταθερή και πυκνή σύνδεση, και όχι ό,τι συμβαίνει συνήθως.

 

«Πισωγύρισμα στον χρόνο τα ελικοφόρα»

Ο Γιάννης Σχίζας είναι συνταξιούχος ελεγκτής εναέριας κυκλοφορίας και μέλος τού Τομέα Αερομεταφορών τού ΣΥΡΙΖΑ. Μιλώντας στην «Α», επιβεβαιώνει ότι δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις και στην Ελλάδα κατά τις οποίες έχει ζητηθεί από τους πιλότους να κάνουν «κατορθώματα» σε περιπτώσεις τεχνικών προβλημάτων ή κακοκαιρίας προκειμένου να μην υπάρξουν καθυστερήσεις, ανατροπές ή ματαιώσεις δρομολογίων.

Ακόμα κι έτσι όμως, όπως παρατηρεί ο κ. Σχίζας, έχει αυξηθεί ο αριθμός των καθυστερήσεων, οι οποίες μετριούνται σε χιλιάδες λεπτά για την ολότητα των δρομολογίων. Ο ίδιος, εξάλλου, τονίζει πως θα έπρεπε να υφίσταται διαφορετική τιμολόγηση των εισιτηρίων με βάση τον τύπο τού αεροσκάφους που χρησιμοποιείται.

Πέραν όλων αυτών, ο έμπειρος επαγγελματίας στέκεται επικριτικώς απέναντι στην προ 15ετίας περίπου απόφαση της Aegean να χρησιμοποιήσει τα περιορισμένης χωρητικότητας ελικοφόρα αεροπλάνα «ATR», κυρίως στην ελληνική αγορά: «Αυτό δεν είναι καθόλου συνηθισμένο στο εξωτερικό. Αντιθέτως, είναι πισωγύρισμα στον χρόνο, τότε που δέσποζαν άλλες τάσεις.

Καταναλώνεται πλέον μεγαλύτερος χρόνος στον αέρα, αφού τα ελικοφόρα αναπτύσσουν σχετικώς μικρές ταχύτητες. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα μια διαδρομή Αθήνα-Θεσσαλονίκη να πραγματοποιείται σχεδόν στο διπλάσιο χρόνο από αυτόν που απαιτείται από κάποιο πιο σύγχρονο τύπο αεροσκάφους. Προστίθεται μια ακόμα επιβάρυνση στις εναέριες συμφορήσεις και γίνεται δυσκολότερη η διαχείριση της εναέριας κυκλοφορίας».

Ο κ. Σχίζας, επίσης, δύσκολα κρύβει τη διστακτικότητά του αναφορικώς με τα οφέλη που μπορεί να έχει για τους επιβάτες η είσοδος της Ryanair στην ελληνική αγορά. Ναι μεν υποστηρίζει πως θα λειτουργήσει μεσοπρόθεσμα προς όφελός τους, ωστόσο θεωρεί αδιανόητο να μην προχωρήσει, αν δεν το έχει κάνει ήδη, σε κάποια συμφωνία με την Aegean ώστε να αποτραπεί σημαντική μείωση των τιμών.

Ήδη άλλωστε, όπως πληροφορείται η «Α», η ελληνική εταιρεία αποφεύγει να κατεβάσει τις χρεώσεις στις πτήσεις τσάρτερ ώστε να ανταγωνιστεί ευκολότερα τη Ryanair, η οποία δεν διαθέτει βάση για τον στόλο της στην Ελλάδα.

Παραλλήλως, ο συνταξιούχος ελεγκτής εναέριας κυκλοφορίας δίνει έμφαση στον κίνδυνο που ελλοχεύει να μείνει η χώρα μας χωρίς εθνικό αερομεταφορέα, ούτε καν ιδιωτικό, ακόμα και μέσα στα επόμενα δύο με τρία χρόνια. Κι αυτό μπορεί να συμβεί στην περίπτωση που η Aegean εξαγοραστεί από κάποιο γίγαντα του εξωτερικού, σενάριο που δεν ακούγεται επιστημονικής φαντασίας σε όσους γνωρίζουν πρόσωπα και πράγματα.

«Η ζημιά θα είναι μεγάλη γιατί ο εθνικός αερομεταφορέας δεν υπηρετεί μόνο την εγχώρια ζήτηση αεροπορικού έργου, αλλά κι άλλες παραμέτρους, όπως την αντιμετώπιση επιθετικών κινήσεων από την Τουρκία ή άλλες χώρες ή έκτακτων περιστατικών, όπως σεισμοί ή πυρκαγιές», προσθέτει ο κ. Σχίζας.

«Προφητική» ερώτηση Κουμουτσάκου-Πουπάκη για μονοπώλιο και τιμές»

Στις 2 Νοεμβρίου 2010 ο ευρωβουλευτής τότε της Ν.Δ. και νυν υποψήφιος περιφερειάρχης Αττικής, Γιώργος Κουμουτσάκος, μαζί με τον συνάδελφό του Κώστα Πουπάκη είχαν καταθέσει μια «προφητική» όπως αποδείχθηκε ερώτηση προς την Κομισιόν με θέμα τους προβληματισμούς τους για την ενδεχόμενη συγχώνευση της Olympic Air και της Aegean Airlines.

Οι δύο Έλληνες ευρωβουλευτές ρωτούσαν εάν στην έρευνα που διεξήγαγε η Κομισιόν είχαν ληφθεί υπόψη οι ιδιαιτερότητες της ελληνικής επικράτειας, καθώς και οι ειδικές ανάγκες τής εγχώριας αγοράς, δεδομένου ότι στην Ελλάδα οι πτήσεις εσωτερικού εξυπηρετούν, μεταξύ άλλων, τη μετακίνηση κατοίκων, αλλά και τουριστών στις νησιωτικές περιοχές.

Το γεγονός ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού λίγο καιρό αργότερα, στις 26 Ιανουαρίου 2011, ανακοίνωσε την απόρριψη της συγχώνευσης με βασικό επιχείρημα πως θα οδηγούσε σε οιονεί μονοπώλιο σημαίνει πως λήφθηκαν σοβαρά υπόψη οι ενστάσεις των δύο ευρωβουλευτών.

«Πώς θα διασφαλίσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ότι το επιβατικό κοινό θα συνεχίσει να έχει μια ανταγωνιστική επιλογή αεροπορικών υπηρεσιών τόσο όσον αφορά τους ναύλους όσο και τις διαδρομές;

Σε ενδεχόμενη απόφαση έγκρισης υπό όρους τής συγχώνευσης, ποιες θα μπορούσαν να είναι οι δεσμεύσεις που θα κληθούν να αναλάβουν τα δύο μέρη για τον κατευνασμό των ανησυχιών που έχουν εκδηλωθεί όσον αφορά τον ανταγωνισμό;» ρωτούσαν, μεταξύ άλλων, οι Κουμουτσάκος-Πουπάκης.

«Οι δύο εταιρείες φρόντισαν να μοιράσουν τα δρομολόγια μεταξύ τους, κι όχι μόνο. Η μία, για παράδειγμα, πήρε τα Γιάννενα και η άλλη την Κέρκυρα, κι έτσι φτάσαμε σε αυτό το σημείο. Υπάρχει θέμα.

Δεν είναι δυνατό στην ουσία να υπάρχει μόνο μία αεροπορική εταιρεία σήμερα στην Ελλάδα. Το πρόβλημα αντικατοπτρίζεται και στις αυξημένες τιμές στα δρομολόγια εσωτερικού», επισημαίνει ο κ. Πουπάκης στην «Α».

Τί απαντά η Aegean

«Οι ναύλοι έχουν 10-12 διαφορετικά επίπεδα και είναι ίδιοι και στους δύο τύπους αεροσκαφών που διαθέτει η AEGEAN μαζί με την θυγατρική της Olympic Air. Τα ελικοφόρα αεροπλάνα προσφέρουν πολύ λιγότερες θέσεις και ως εκ τούτου οι χαμηλοί ναύλοι είναι λιγότεροι ανά πτήση ενώ εξαντλούνται γρηγορότερα από ό, τι στα Airbus.

Για ενημέρωσή σας στο εσωτερικό της χώρας, τα ελικοφόρα αεροπλάνα υστερούν ελάχιστα στην ταχύτητα χρόνου σε σύγκριση με τα airbus, περίπου τρία έως επτά λεπτά ανάλογα με την πτήση. Παράλληλα λόγω της μικρότερης χωρητικότητας, υπάρχει μεγαλύτερη συχνότητα σε ώρες, γεγονός που δίνει στον επιβάτη περισσότερες επιλογές αλλά και την ποιότητα τόσο της εξυπηρέτησης όσο και της συνδεσιμότητας με το εξωτερικό, που είναι εξαιρετικά σημαντική.

 Θα ήθελα να σας υπενθυμίσω ότι τα αεροσκάφη Bombardier Q400 της Olympic Air είναι ολοκαίνουρια και αποτελούν εξαιρετικά σημαντική και ποιοτική επένδυση. Φυσικά υπάρχουν και αεροδρόμια, των οποίων οι διάδρομοι επιτρέπουν μόνο ελικοφόρα αεροσκάφη».

«Α»: Περιμένουμε μια απάντηση της Aegean και για το κόστος τής κάθε πτήσης, ώστε να γνωρίζει το επιβατικό κοινό πόσο της στοιχίζει μια διαδρομή με ελικοφόρο αεροσκάφος και πόσο με Airbus προκειμένου να μπορεί να κάνει κι αυτό τις συγκρίσεις του με τις τιμές των εισιτηρίων που πληρώνει.

Από όσο είναι σε θέση, εξάλλου, να γνωρίζει η εφημερίδα μας η «σημαντική και ποιοτική επένδυση» όσον αφορά τα «Bombardier» (ελικοφόρα) σχετίζεται με μίσθωση με «leasing» κι όχι με αγορά τους.

 

 

 

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα