Τραγικές ελλείψεις, κακός συντονισμός ίσον… καμένη γη!

Τα πύρινα μέτωπα των τελευταίων ημερών σε Κύθηρα, Ζάκυνθο, Ηλεία και ανατολική Αττική έδειξαν πως από μόνη της η αυταπάρνηση πυροσβεστών, πιλότων και τεχνικών δεν αρκεί. Παρά τα πανηγύρια του Μεγάρου Μαξίμου, τα προβλήματα δεν μπορούν να κρυφτούν κάτω από το χαλί, καθώς –ιδίως σε ό,τι αφορά τα πτητικά μέσα– η κατάσταση είναι τραγική.

Ρεπορτάζ: Κώστας Παπαδόπουλος

Οι καλά πληροφορημένες πηγές της «Α» απλά επιβεβαίωσαν αυτό που όλη η Ελλάδα είδε στους τηλεοπτικούς της δέκτες, με μόλις 4 α/φ Canadair (από τον συνολικό στόλο των 18) να ρίχνονται στην μάχη με τις φλόγες. Είναι χαρακτηριστικό πως από τα 3 Canadair που έχουν έδρα την αεροπορική βάση της Ανδραβίδας μόλις το ένα μπόρεσε να συμμετάσχει στην κατάσβεση της πυρκαγιάς κοντά στην Αμαλιάδα, κι αυτό όταν έγινε ορατός ο κίνδυνος οι φλόγες να φτάσουν στην Αρχαία Ολυμπία. Οι ίδιες πηγές αναφέρουν στην «Α» ότι τα άλλα δύο α/φ λίγα λεπτά μετά την απογείωσή τους επέστρεψαν εσπευσμένα στην αεροπορική βάση λόγω βλάβης. Το πρόβλημα με τα υπέργηρα Canadair CL-215 (αλλά και τα κάπως νεότερα CL-415) γιγαντώθηκε λόγω της οικονομικής κρίσης, όπου περιορίστηκε η ροή ανταλλακτικών την ώρα που αυτά συνέχιζαν να «φορτώνονται» με ώρες πτήσης σε ακραίες συνθήκες. Η ανάγκη για ανανέωση και ενίσχυση του στόλου πτητικών μέσων είναι κάτι που σημειώνεται κάθε καλοκαίρι, αλλά ξεχνιέται το φθινόπωρο.

Την ίδια ώρα, πρόβλημα υπήρξε και με τα επτά μισθωμένα από τη Ρωσία ελικόπτερα Kamov, τα οποία έφτασαν στην Ελλάδα μόλις στις αρχές Αυγούστου. Το… περίεργο στην όλη υπόθεση είναι πως αν και το μίσθωμα παρέμεινε ίδιο, το διάστημα της ενοικίασης μειώθηκε στο μισό. Αυτό, τουλάχιστον, καταγγέλλει ο βουλευτής και αρμόδιος τομεάρχης της Ν.Δ., Μάξιμος Χαρακόπουλος, με την ολιγωρία να επιβεβαιώνεται και από στελέχη της Πυροσβεστικής. Μάλιστα, άλλες πηγές, αναφέρουν ότι τα φετινά Kamov έχουν πιο περιορισμένες επιχειρησιακές δυνατότητες σε σχέση με τα μισθωμένα ελικόπτερα άλλων ετών. Την ίδια ώρα, το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη φέρεται να εξετάζει την απόκτηση τεσσάρων μεταχειρισμένων Canadair CL-215 από τον Καναδά. Πρόκειται για α/φ λιγότερο καταπονημένα από τα ελληνικά, με γνήσια ανταλλακτικά, αλλά παλιά σκαριά με ηλικία περίπου 40 ετών. Βέβαια, όπως είναι τώρα τα οικονομικά δεδομένα, ακόμη κι αυτά θα ήταν σημαντική ενίσχυση –αρκεί η τιμή τους να είναι όντως περί τα 15 εκατ. ευρώ.

Γερασμένος στόλος, ελλείψεις ατόμων
Εξίσου γερασμένος και καταπονημένος είναι και ο στόλος των οχημάτων της Πυροσβεστικής, με τον πρόεδρο της Ένωσης Αξιωματικών Πυροσβεστικού Σώματος, Γιάννη Σταμούλη, να δηλώνει: «Ένα ποσοστό κοντά στο 40% είναι σε υπηρεσία έως και 20 χρόνια, και μόλις ένα 30% του στόλου είναι δεκαετίας. Ένα καταπονημένο λοιπόν όχημα που καλείται να λειτουργήσει ξανά και ξανά σε αντίξοες συνθήκες, έχει πολύ μεγάλες πιθανότητες να μην είναι επιχειρησιακά αξιοποιήσιμο την στιγμή που το χρειάζεσαι».

Την ώρα που οι φλόγες έκαιγαν σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας, πάνω από το 20% των υδροφόρων οχημάτων και το 30% των βοηθητικών οχημάτων βρίσκονταν εκτός λειτουργίας. Το πρόβλημα γίνεται ακόμα μεγαλύτερο από τις ελλείψεις σε ανταλλακτικά, καθώς ορισμένοι από τους προμηθευτές του Π.Σ. έχουν σταματήσει τις πιστώσεις, αφού δεν έχουν άλλη υπομονή να περιμένουν την κάλυψη ανείσπρακτων χρηματικών ενταλμάτων. Το αποτέλεσμα είναι να μένουν παροπλισμένα πυροσβεστικά οχήματα ακόμα και για ανταλλακτικά αξίας 100-150 ευρώ.

Μεγάλο πρόβλημα προέκυψε και από την μετακίνηση περισσότερων από 300 μάχιμων πυροσβεστών από υπηρεσίες της Αττικής, παραμονές της έναρξης της αντιπυρικής περιόδου. Οι συγκεκριμένοι πυροσβέστες μετακινήθηκαν για να επανδρώσουν τις νέες υπηρεσίες στους εθνικούς δρόμους και στα αεροδρόμια. Κανείς δεν αντικαταστάθηκε, με αποτέλεσμα να αποδυναμωθεί ακόμα περισσότερο η δύναμη στην Αττική.

Συντονισμός για… κλάματα στις κρίσιμες ώρες
Είναι λάθος να επιχειρήσει κανείς να κρύψει ότι σε ορισμένα πύρινα μέτωπα διαπιστώθηκε –εκ του αποτελέσματος– κακός συντονισμός των δυνάμεων. Είναι χαρακτηριστικό πως κυκλοφόρησαν φήμες για «θερμό» επεισόδιο μεταξύ αρχηγού και υπαρχηγού του Π.Σ., την ώρα που καιγόταν η ανατολική Αττική, ενώ σε κακό συντονισμό αποδίδεται και η μεγάλη αναζωπύρωση της 5ης Αυγούστου στα Κύθηρα με την φωτιά να βγαίνει και πάλι εκτός ελέγχου. Το κλίμα στην Κατεχάκη είναι βαρύ για πολλούς ανώτατους αξιωματικούς και δεν αποκλείεται –μετά τον Σεπτέμβριο– να δούμε και αλλαγές προσώπων στα υψηλά κλιμάκια!

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα