Φεύγει η Nova καταρρέουν οι εμποράκοι

Ταφόπλακα στο ελληνικό ποδόσφαιρο οι εξελίξεις στα τηλεοπτικά δικαιώματα

Χάος. Η λέξη αυτή αντικατοπτρίζει τη διαφορά που δημιουργείται στα μεγάλα πρωταθλήματα της Ευρώπης συγκριτικά με το ελληνικό από την πώληση των τηλεοπτικών δικαιωμάτων.

Οι ερασιτεχνισμοί των Ελλήνων παραγόντων έχουν οδηγήσει σε τέτοιο βαθμό απαξίωσης το πρωτάθλημά μας, που πολύ σύντομα δεν θα προσελκύει διαφημιστικά και τηλεοπτικά κανέναν. Η  Super League δεν έλαβε το μήνυμα της Football League που είναι υπό κατάρρευση και αγνόησε τις προτάσεις των ειδικών του χώρου (Deloitte, PricewaterhouseCoopers) για αλλαγή της δομής του πρωταθλήματος. Αντί, όπως ζήτησε η NOVA, να μειωθούν οι ομάδες σε 14 και να διεξάγονται αγώνες playoff για τον πρωταθλητή και τις ομάδες του Europa League και playout γι’ αυτές που θα υποβιβαστούν, οι φωστήρες της διοργανώτριας αποφάσισαν να διοργανώσουν… League cup, χωρίς μάλιστα το παραμικρό κίνητρο για τις ομάδες που θα μετέχουν σε αυτό!!

Σε μια εποχή που στην Ευρώπη… βρέχει χρήμα για τη διάθεση των τηλεοπτικών δικαιωμάτων των αγώνων πρωταθλήματος, στην Ελλάδα κρατάνε ομπρέλα. Μάλιστα, τη μικρή που είχαν ανοίξει, την αντικατέστησαν με μεγάλη για να μην τους πάρει καμιά σταγόνα.

Το ελληνικό πρωτάθλημα ουσιαστικά οδηγείται σε αγωνιστική απομόνωση και αν κάποτε μιλούσαμε για επικές εμφανίσεις κι επιτυχίες των ομάδων μας στις διασυλλογικές διοργανώσεις της UEFA, τα επόμενα χρόνια θα συζητάμε τα… περασμένα μεγαλεία. Γιατί όσο και αν κάποιοι επιχειρηματίες βάζουν το χέρι στην τσέπη κι ενισχύουν τις μεγάλες κυρίως ομάδες, σύντομα θα διαπιστώσουν ότι βάζουν χρήματα σ’ ένα βαρέλι δίχως πάτο.

Ποιος θ’ ασχοληθεί με το ελληνικό πρωτάθλημα όταν οι σύλλογοί μας θα ταπεινώνονται στην Ευρώπη; Ποιοι παίκτες ακόμη και αν τους χρυσοπληρώσεις θα έλθουν να παίξουν στην Ελλάδα όταν ξέρουν πως θα εξαφανιστούν και θα μειωθεί η αξία τους; Για ποια Εθνική θα μιλάμε όταν μόνιμα θ’ απουσιάζει από τα μεγάλα ποδοσφαιρικά ραντεβού; Δεν είναι μακριά η εποχή που θα βλέπουμε το Champions League με το κιάλι.

Την Τρίτη θα συνεδριάσει το Διοικητικό Συμβούλιο της Super League, με κυρίαρχο θέμα φυσικά τα τηλεοπτικά δικαιώματα, μετά την απόφαση «βόμβα» της Nova να αποχωρήσει από την κεντρική διαχείριση.

Τα νέα δεδομένα που δημιουργεί η αποχώρηση της NOVA από την κεντρική διαπραγμάτευση των τηλεοπτικών δικαιωμάτων από τη νέα αγωνιστική περίοδο, οδηγούν σε πλήρη κατάρρευση το ποδοσφαιρικό μας οικοδόμημα. Ίσως οι φίλαθλοι δεν έχουν αντιληφθεί ακόμη τις αλυσιδωτές επιπτώσεις από την τραγική αυτή εξέλιξη και ασχολούνται με τα ματς του Σαββατοκύριακου. Οι επενδυτές όμως; Οι μικρομεσαίες ομάδες της κατηγορίας όχι μόνο δεν πρόκειται να βρουν τηλεοπτικά συμβόλαια που θα τους αποφέρουν από ένα έως 1,6 εκατ. ευρώ ετησίως, αλλά θα κυνηγάνε με το τουφέκι τούς καναλάρχες για να πουλήσουν τα λιγοστά σημαντικά εντός έδρας παιχνίδια τους.

Oι σχέσεις της Nova με τη Super League είχαν εισέλθει σε φάση βαθιάς κρίσης από το περασμένο καλοκαίρι. Από την πλευρά της Nova υπήρχε δυσφορία λόγω της άρνησης της Λίγκας να μειώσει τον αριθμό των ομάδων και να πάρει αποφάσεις που θα έκαναν το πρωτάθλημα ανταγωνιστικότερο, γι’ αυτό προχώρησε και σε μείωση του ποσού που είχε συμφωνηθεί για την αγορά των τηλεοπτικών δικαιωμάτων της τρέχουσας περιόδου.

Επίσης η Nova είχε ενοχληθεί από τις αναβολές αγώνων και τις αλλαγές στο πρόγραμμα των play off τη σεζόν 2015-2016 και την αναβολή της έναρξης του πρωταθλήματος κατά την προηγούμενη σεζόν, αλλά και από τη μη τέλεση των play off με τη συμμετοχή και του πρώτου της κανονικής βαθμολογίας.

Κυρίως όμως αυτό που έβγαινε από την πλευρά του συνδρομητικού καναλιού, που είναι εδώ και δεκαετίες ο βασικός αιμοδότης των ΠΑΕ της Super League, είναι η υπερτίμηση ενός «υποβαθμισμένου προϊόντος» όπως είναι το πρωτάθλημα.

Οι δύο πλευρές έκαναν διαπραγματεύσεις και για τη νέα περίοδο, όμως το ποσό των 30 εκατομμυρίων που πρότεινε η Nova για τα τηλεοπτικά όλων των ομάδων πλην ΠΑΟΚ δεν έγινε δεκτή από τις ΠΑΕ του συνεταιρισμού, οι οποίες έκαναν αντιπρόταση για 33,2 εκατ. ευρώ. Τα επιπλέον χρήματα που ζήτησαν οι ΠΑΕ αναλύονται ως εξής: Το 1,2 εκατ. ευρώ είναι ως bonus στις 12 ομάδες (100.000 ευρώ για κάθε ομάδα) και 2 εκατ. ευρώ επειδή η Nova πούλησε τα τηλεοπτικά δικαιώματα σε Vodafone και Wind.

Η απάντηση της Nova ήταν αρνητική, διότι θεωρεί ότι η πρότασή της είναι γενναιόδωρη για τα δεδομένα της εποχής και ότι οι ομάδες της Super League δεν μπορούν να βρουν καλύτερη προσφορά από τα υπόλοιπα κανάλια και ειδικότερα τα συνδρομητικά.

Χορεύοντας με τα δισ.

Την ώρα που στην Ελλάδα χάνονται τα 30 εκατ. ευρώ της NOVA, στην Αγγλία πωλούνται τα τηλεοπτικά δικαιώματα με ποσά που φαντάζουν μυθικά. Οι συμφωνίες με το Sky Sports (για 128 ζωντανά και παιχνίδια) και το BT Sports (για 32 παιχνίδια) έκλεισαν στο αδιανόητο ποσό των 5 δισεκατομμυρίων ευρώ! Μία συμφωνία μαμούθ που αναμένεται να εκτοξεύσει κι άλλο τα μπάτζετ των αγγλικών ομάδων που θα έχουν πλέον στη διάθεσή τους ακόμα μεγαλύτερα κεφάλαια για να επενδύσουν.

Η τηλεοπτική πλατφόρμα «Sky» εξασφάλισε τέσσερα από τα επτά πακέτα μετάδοσης των αγώνων πρωταθλήματος της Premier League, που ισοδυναμούν με 384 live παιχνίδια την τριετία 2019-2022, με αντίτιμο 4.000.000.000 ευρώ, ήτοι περίπου 10.400.000 ευρώ ανά αγώνα.

Το «Sky» θα μεταδώσει έξι παιχνίδια παραπάνω σε σχέση με την τρέχουσα συμφωνία και θα έχει την πρώτη επιλογή κάθε Σαββατοκύριακου, στις καλύτερες χρονικές ζώνες: στις 19:30 ώρα Ελλάδας για 32 Σάββατα και στις 16:00 και 18:30 τις Κυριακές, καθώς και οκτώ αγώνες Σαββάτου με ώρα έναρξης 21:45, μέτρο που θα αρχίσει από τη νέα σεζόν. Το ένα από τα πακέτα του «Sky» αφορά αγώνες το βράδυ της Δευτέρας και της Παρασκευής.

Σε σχέση με τα χρήματα που είχε δαπανήσει στον προηγούμενο κύκλο, το κανάλι θα δώσει κατά 16% μειωμένο αντίτιμο, που ισοδυναμεί με 220.000.000 ευρώ τον χρόνο.

Το «BT» εξασφάλισε ένα πακέτο που αφορά 32 παιχνίδια τη σεζόν και 96 στον κύκλο 2019-2022 (30 λιγότερα σύνολο σε σχέση με το 2015-2018), έναντι αντιτίμου 995.000.000 ευρώ, ήτοι 10.360.000 ευρώ ανά αγώνα, ποσό μειωμένο από τα 12.140.000 ευρώ ανά αγώνα της τρέχουσας συμφωνίας. Τα παιχνίδια του θα έχουν ώρα εκκίνησης τις 14:30 του Σαββάτου και τα 20 εξ αυτών θα αποτελούν δεύτερη επιλογή του Σαββατοκύριακου και τα υπόλοιπα 12 πέμπτη επιλογή.

Συνολικά, τα δύο κανάλια θα δαπανήσουν 5.000.000.000 ευρώ για την προσεχή τριετία και μπορεί το ποσό να είναι μικρότερο από τα 5.800.000.000 του 2015-2018, ωστόσο υπάρχουν ακόμα δύο διαθέσιμα πακέτα, τα οποία είναι δεδομένο ότι θα προκαλέσουν ιστορικό ρεκόρ.

Πρόκειται για δύο πακέτα των 20 αγώνων το καθένα, με την Premier League να πειραματίζεται, έχοντας την πρόθεση να μεταδοθούν και τα 10 παιχνίδια μιας μεσοβδόμαδης αγωνιστικής ζωντανά τέσσερις φορές στη σεζόν. Το «BT» έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον γι’ αυτά τα δύο πακέτα, ενώ το «Sky», που δεν έχει δείξει πρόθυμο να τα «χτυπήσει», μπορεί να διεκδικήσει μόνο το ένα, αφού υπάρχει όριο 148 αγώνων τη σεζόν για κάθε κανάλι. 

Στη μάχη και το Facebook

Ενδιαφέρον, όμως, έχουν επιδείξει και διαδικτυακές πλατφόρμες όπως η «Amazon» και το «Facebook» κυρίως, αλλά και τα «Netflix» και «Twitter», με συνέπεια μετά από χρόνια να είναι πιθανό να σπάσει το «μονοπώλιο» των δύο δικτύων.

Tο Facebook εισχωρεί δυναμικά στον χώρο των μεταδόσεων αθλητικών γεγονότων, όπως αποδεικνύει η πρόσληψη του εκτελεστικού διευθυντή του παγκοσμίου δικτύου «Eurosport», Πίτερ Χάτον.

Ο Χάτον ανέλαβε ρόλο στον «κολοσσό» των social media περίπου δύο εβδομάδες πριν από την εκπνοή της προθεσμίας για προσφορές στον επόμενο διαγωνισμό τηλεοπτικών και ψηφιακών δικαιωμάτων της Premier League.

Στην τριετή θητεία του στο Eurosport, ο Χάτον έκλεισε συμφωνία ύψους 1.050.000.000 ευρώ για τα δικαιώματα των Ολυμπιακών Αγώνων στην Ευρώπη.

Μέχρι στιγμής, το Facebook έχει έρθει σε μικρές συμφωνίες μετάδοσης μέσω live streaming αγώνων ποδοσφαίρου για το πρωτάθλημα του Μεξικού, το MLS και του Champions League μέσω «Fox Sports».

Ο Χάτον θα αναλάβει τη νέα θέση του μετά από τη λήξη των Χειμερινών Ολυμπιακών Αγώνων και ως εκ τούτου δεν θα προλάβει να ηγηθεί μιας υποψηφιότητας για την ανάληψη των δικαιωμάτων της Premier League. Παρ’ όλα αυτά, οι Άγγλοι έχουν δημιουργήσει δύο ξεχωριστά πακέτα δικαιωμάτων, σχεδιασμένα για ψηφιακές πλατφόρμες όπως το Facebook και η Amazon, με δυνατότητα να μεταδίδουν ταυτόχρονα αγώνες ποδοσφαίρου την ίδια ώρα. 

Η Ιταλία 1 δισ. ευρώ το χρόνο

Η Ιταλική ποδοσφαιρική λίγκα έκανε γνωστό πως ήρθε σε συμφωνία με τον όμιλο Mediapro για την παραχώρηση των τηλεοπτικών δικαιωμάτων της Σέριε Α, έναντι του ποσού των 1.050.001.000 ευρώ.

Ο ισπανικός κολοσσός Mediapro, που ασχολείται με διάφορους τομείς των τηλεπικοινωνιών και του θεάματος, έκανε δικά του τα τηλεοπτικά δικαιώματα μετάδοσης του ιταλικού πρωταθλήματος. Συγκεκριμένα, εξασφάλισε την άδεια να διαχειριστεί τα δικαιώματα που αφορούν την τριετία 2018-21, αποκλειστικά στην ιταλική αγορά. Η εταιρεία ήρθε σε συμφωνία με τη διοίκηση της λίγκας, ωστόσο ακόμα πρέπει να δοθεί το πράσινο φως από τις ιταλικές αρχές για τον ανταγωνισμό και τα μονοπώλια για να προχωρήσει το deal.

Για να πείσει τους Ιταλούς η Mediapro προσέφερε 1.000 ευρώ πάνω από το όριο του 1,05 δισ., ποσό το οποίο η Ιταλική Λίγκα είχε θέσει ως κατώτερο όριο. Τα χρήματα αυτά αντιστοιχούν σε κάθε μία από τις συνολικά τρεις σεζόν, άρα το συνολικό ποσό θα είναι πολύ μεγαλύτερο. Η εταιρεία τώρα θα μπορεί να πουλήσει εκείνη διάφορα πακέτα αγώνων στα ενδιαφερόμενα κανάλια, αν και πληροφορίες αναφέρουν πως πολύ πιθανό είναι να δημιουργήσει δικά της κανάλια στην Ιταλία, σε συνεργασία με τη λίγκα, που θα μεταδίδουν τα ματς.

Η Σέριε Α προσπαθεί εδώ και αρκετούς μήνες να ολοκληρώσει τη διαδικασία πώλησης των τηλεοπτικών, ωστόσο δεν είχε καταφέρει να βρει πρόταση που θα ξεπερνούσε το μίνιμουμ που είχαν θέσει οι ομάδες. Ιταλικά κανάλια όπως το Sky Italia διαμαρτύρονται για αυτή τη συμφωνία, αναφέροντας πως η Mediapro δεν θα λειτουργήσει ως μεσάζοντας, αλλά θα χρησιμοποιήσει τα δικαιώματα για να αναπτυχθεί στην εγχώρια αγορά.

Στην Αφρική 33 εκατ. ευρώ

Τα χρήματα που παρακαλάνε να πάρουν στην Ελλάδα από τηλεοπτικά δικαιώματα, τα παίρνουν οι Γάλλοι για το δικό τους πρωτάθλημα από την πώληση των δικαιωμάτων μόνο στην… Αφρική!!

Συγκεκριμένα, τα κανάλια «Canal+» και «Kwese» θα μεταδίδουν αγώνες από την 1η, την 2η κατηγορία και το Κύπελλο της Γαλλίας στις αφρικανικές χώρες. Η νέα συμφωνία θα ξεκινήσει από τη νέα σεζόν 2018-19 και θα έχει ισχύ για έξι χρόνια. Το ποσό της σύμβασης φθάνει τα 33 εκατομμύρια ευρώ ετησίως. Οι Αφρικανοί έχουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον για τα παιχνίδια της Μονακό.

Η Αγγλία 200 εκατ. ευρώ σε υποδομές

Η αγγλική ποδοσφαιρική ομοσπονδία ανακοίνωσε το νέο αναπτυξιακό σχέδιο για τη διετία 2018-2019. Πρόκειται για μία επένδυση με 180 εκατομμύρια λίρες (202 εκατ. ευρώ) τον χρόνο για επενδύσεις σε υποδομές, στήριξη για την ανάπτυξη του ερασιτεχνικού ποδοσφαίρου και παρεμβάσεις για την τεχνική κατάρτιση των εργαζομένων.

Η FA πρόκειται να αυξήσει τις επενδύσεις κατά 46% σε σύγκριση με το 2017 (180 εκατομμύρια λίρες έναντι 123 πέρυσι) και αυτό χάρη στη νέα συμφωνία για τα τηλεοπτικά δικαιώματα του FA Cup (τον τελευταίο τελικό παρακολούθησαν 95 εκατομμύρια τηλεθεατές σε 170 χώρες) και των εθνικών ομάδων. Σε αυτό πρέπει κάποιος να προσθέσει, το νέο συμβόλαιο με τη Nike.

Τα μπόνους στο FA Cup θα διπλασιαστούν από τη σεζόν 2018/19, δημιουργώντας πλεονέκτημα για όλες τις συμμετέχουσες ομάδες, ακόμη και στους πρώτους γύρους της διοργάνωσης.

Οι επενδύσεις σε ερασιτεχνικό επίπεδο θα φτάσουν 20 έως 29 εκατομμύρια λίρες (22,5 έως 32,5 εκατ. ευρώ) τον χρόνο, προκειμένου να γίνουν τα διαρθρωτικά μέτρα που απαιτούνται για πολλές μικρές ομάδες, όπως για παράδειγμα δημιουργία αποδυτηρίων. Η FA θέλει επίσης να χρηματοδοτήσει τη δημιουργία μίνι-γηπέδων ποδοσφαίρου, στο πλαίσιο προγράμματος για δημοτικά σχολεία σε τοπικές κοινότητες. Στόχος είναι τα 600 μίνι-γήπεδα μέχρι το 2024.

Η FA έχει περίπου 20.000 ομάδες ερασιτεχνικές και τοπικές, και στόχος είναι η εκπαίδευση των προπονητών, προκειμένου να εξασφαλιστεί ότι κάθε ομάδα νέων και οι ακαδημίες θα μπορούν να έχουν εκπαιδευμένους προπονητές.

Το ποδόσφαιρο των γυναικών θα επωφεληθεί από επιπλέον 50 εκατομμύρια λίρες (56 εκατ. ευρώ) ανά έτος, ενώ η χρηματοδότηση των ταμείων θα δημιουργηθεί για να υποστηρίξει επίσης το ποδόσφαιρο 5Χ5 και το ποδόσφαιρο για άτομα με ειδικές ανάγκες.

 

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα