Αίγινα: Αστοχία υλικού βλέπει το Λιμενικό για τη βλάβη στον υποθαλάσσιο αγωγό ύδρευσης

Η τεχνική εταιρεία περιμένει το πόρισμα του τεχνικού συμβούλου που έχει διορίσει ο οποίος επιμένει ότι η ζημιά προκλήθηκε από έκρηξη

Σε θρίλερ εξελίσσεται η υπόθεση της βλάβης του υποθαλάσσιου αγωγού ύδρευσης της Αίγινας ο οποίος δεν λειτουργεί από τις 25 Ιανουαρίου αφού υπήρξε διαρροή. Το μεν Λιμενικό οδηγείται στο συμπέρασμα ότι πρόκειται σε αστοχία υλικού η τεχνική εταιρεία περιμένει το πόρισμα του τεχνικού συμβούλου που έχει διορίσει ο οποίος επιμένει ότι η ζημιά προκλήθηκε από έκρηξη.

Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις γινόταν λόγος για έκρηξη μετά από σαμποτάζ. Όμως σύμφωνα τα συμπεράσματα από τις δύο αυτοψίες των στελεχών της Μονάδας υποβρυχίων Αποστολών του Λιμενικού Σώματος σε βάθος 49 μέτρων όπου είναι ο αγωγός και σε απόσταση 850 μέτρων από το Περάνι Σαλαμίνας έδειξαν κατασκευαστικό πρόβλημα.

Κατά την πρώτη αυτοψία δεν εντοπίστηκε από τους Λιμενικούς ζημιές που να σχετίζονται με έκρηξη. Ακολούθησε δεύτερη αυτοψία την περασμένη Τρίτη όταν υπάλληλοι της κατασκευάστριας εταιρείες με πλωτό γερανό μετακίνησαν το τσιμεντένιο κάλυμμα που κατόπιν οι βατραχάνθρωποι της ΜΥΑ πραγματοποίησαν τη δεύτερη αυτοψία καταλήγοντας στο συμπέρασμα ότι υπήρξε αστοχία υλικού στα σημεία που ενώνονται κομμάτια του αγωγού.

Επίσης για την καθίζηση της τσιμεντένιας επικάλυψης οι Λιμενικοί εκτιμούν βλέποντας το βίντεο ότι οφείλεται στην ταχεία διάβρωση του βυθού λόγω της απότομης και πολύ δυνατής διαρροής γλυκού νερού. Η επιχείρηση βιντεοσκοπήθηκε και το υλικό είναι στα χέρια της Εισαγγελέας Πειραιά.

Από τις 24 Ιανουαρίου 2024 η υδροδότηση του νησιού έχει σταματήσει. Από τότε η Αίγινα υδροδοτείται μέσω παλαιών γεωτρήσεων αλλά το νερό δεν είναι πόσιμο. Το έργο είναι αξίας 23 εκατομμυρίων ευρώ και χρηματοδοτήθηκε από το ΕΣΠΑ. Έχει μήκος 14 χιλιομέτρων και το βάθος που έχει ποντιστεί φτάνει μέχρι και τα 95 μέτρα. Ξεκινάει από το Περάνι της Σαλαμίνας και καταλήγει στο Λεόντι της Αίγινας.

Ο αγωγός έχει γίνει στόχος σαμποτέρ στο παρελθόν. Το πρώτο χτύπημα έγινε τον Ιανουάριο του 2020 επί θητείας του Γιώργου Πατούλη ο οποίος είχε αναλάβει καθήκοντα Περιφερειάρχη μόλις τον Σεπτέμβριο του 2019. Εκείνη την εποχή τα κομμάτια του αγωγού συγκεντρώνονταν και φυλάσσονταν στην επιφάνεια της θάλασσας στον κόλπο Ρέστη της Σαλαμίνας. Οι εργολάβοι δύο φορές την εβδομάδα έκαναν έλεγχο. Σε έναν από αυτούς τους ελέγχους διαπίστωσαν ότι κάποιος είχε βουτήξει και είχε ανοίξει 33 τρύπες στο κάτω μέρος των κομματιών του αγωγού.

Αργότερα και αφού ο αγωγός είχε ποντιστεί και πάλι κατά τη διάρκεια τακτικού ελέγχου που έκανε η εταιρεία, εντόπισε στον βυθό έναν κρατήρα σε απόσταση μόλις πέντε μέτρων από τον αγωγό. Τα πρώτα συμπεράσματα ήταν ότι κάποιος είχε ρίξει ποσότητα δυναμίτη από την επιφάνεια της θάλασσας ο οποίος όμως δυναμίτης δεν βρήκε στόχο.

Μετά από μήνες, το 2022 έγινε το επόμενο χτύπημα με δυναμίτη σε βάθος 25 μέτρων. Αυτή τη φορά είχε πέσει δύτης ο οποίος τοποθέτησε τον μηχανισμό πάνω σε μια από τις ενώσεις των τσιμεντοστρωμάτων που καλύπτουν για ασφάλεια τον αγωγό. Στόχος ήταν να γίνει μεγαλύτερη ζημιά.

Τότε η Περιφέρεια Αττικής θορυβήθηκε και προσέφυγε στη Δικαιοσύνη. Είχε κινηθεί και τότε η διαδικασία έρευνας για την εξιχνίαση της υπόθεσης όμως οι ανακριτές του Λιμενικού Σώματος δεν κατάφεραν να συλλέξουν όχι μόνο στοιχεία που να δείχνουν προς μία κατεύθυνση αλλά ούτε καν ενδείξεις.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΥΔΑΠ ο αγωγός ξεκίνησε να λειτουργεί δοκιμαστικά τον Απρίλιο του 2021 και κανονικά από τον Ιανουάριο του 2022. Το 2022 μεταφέρθηκαν στο νησί 1,62 εκατομμύρια κυβικά μέτρα πόσιμου νερού και το 2023 1,73 εκατομμύρια κ.μ.

Τους δύο πρώτους χειμερινούς μήνες, ήτοι τον Δεκέμβριο και τον Ιανουάριο η κατανάλωση κυμαίνεται από 65.000 κ.μ. έως 85.000 κ.μ. ενώ τον Ιούλιο ανεβαίνει η κατανάλωση στα 250.000 κ.μ. και τον Αύγουστο στα 275.000 κ.β. Το δίκτυο ύδρευσης της Αίγινας δεν έχει παραδοθεί στην ΕΥΔΑΠ και συνεχίζει να ανήκει στον δήμο Αίγινας.

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα