Blue Horizon: Στο στόχαστρο και το Λιμενικό για τον θάνατο του Αντώνη

Κατ’ επείγουσα έρευνα της Εισαγγελίας Πειραιώς για το αν ο λιμενικός βρισκόταν στο σημείο και τι έκανε όταν το πλοίο απέπλευσε

Όσο περνούν οι μέρες από το τραγικό συμβάν στο πλοίο Blue Horizon όπου μέλη του πληρώματος απώθησαν τον 36χρονο Αντώνη με αποτέλεσμα να πέσει στη θάλασσα και να πνιγεί, αρχίζει και ξεκαθαρίζουν οι συνθήκες κάτω από τις οποίες συνέβη.

Σύμφωνα με όσα έχουν καταγραφεί έως τώρα τα πρωτοφανή γεγονότα ήταν αλληλένδετα. Όχι μόνο έριξαν στην θάλασσα τον άτυχο Αντώνη αλλά στη συνέχεια, το πλοίο δεν έκανε κράττει τις μηχανές για να αρχίσει επιχείριση διάσωσης κάτι πρωτόγνωρο για τα ναυτικά χρονικά, που παραβιάζει κάθε έννοια ναυτικού δικαίου αφού σύμφωνα με τους διεθνείς κανονισμούς και το εθιμικό δίκαιο η ασφάλεια του ανθρώπου στη θάλασσα είναι πρώτιστης σημασίας.

Πέρα από την άσκηση διώξεων σε τέσσερα μέλη του πληρώματος η εισαγγελέας Πρωτοδικών Πειραιά έδωσε εντολή να διενεργηθεί κατ’ επείγουσα ποινική έρευνα από την Εισαγγελία για τις ευθύνες του Λιμενικού Σώματος προκειμένου να διαπιστωθεί αν εκπρόσωπός του ήταν στο σημείο ως όφειλε για να αποτρέψει την τραγωδία και τι έκανε ότνα το πλοίο απέπλευσε αφήνοντας αβοήθητο τον 36χρονο.

Για την εγκατάλειψη του 36χρονου Αντώνη στη θάλασσα με αποτέλσμα τον πνιγμό του, όπως παραδέχεται η πλοιοκτήτρια εταιρεία, Attica Group, «την ώρα που έδωσε την εντολή απόπλου δεν υπήρχε συμβάν στον καταπέλτη. Στη συνέχεια, αντελήφθη άνθρωπο να πέφτει στη θάλασσα από την κάμερα της Γέφυρας. Ήταν λανθασμένες και η εκτίμηση και η απόφαση του πλοιάρχου και μάλιστα έρχονται σε απόλυτη αντίθεση με την εκπαίδευση που έχει λάβει και την πάγια ναυτική πρακτική».

Πέραν του καπετάνιου όλα τα εμπλεκόμενα μέλη του πληρώματος είχαν οπτική επαφή με συμβάν. Όσο για την απαγόρευση εισόδου του θύματος στο πλοίο έγινε με απόφαση του Υπάρχου, και όπως υποστηρίζει η εταιρεία «έγινε για λόγους ασφαλείας, καθώς το πλοίο ήταν σε διαδικασία απόπλου και η επιβίβαση είχε ολοκληρωθεί». Στην ίδια ανακοίνωση αποδέχεται, όμως, ότι «η βίαιη απώθηση του δεν δικαιολογείται σε καμία περίπτωση και για κανέναν λόγο».

Σύμφωνα με τους γνώστες, από τη στιγμή που ανέβηκε ο επιβάτης στον καταπέλτη και ενώ το πλοίο ήταν ήδη σε κίνηση έπρεπε να τον αφήσουν να περάσει και όχι να τον απωθήσουν προς σημείο που κινείτο, δηλαδή στον καταπέλτη που είχε αρχίσει να ανεβαίνει. Οι αρχές ερευνούν το γιατί τα δύο μέλη του πληρώματος έδειξαν αυτή την εμμονή να κατεβάσουν τον επιβάτη.

Το λάθος έγινε από την αρχή. Ο πλοίαρχος δεν έπρεπε να ξεκινήσει το πλοίο αν προηγουμένως δεν είχε ασφαλίσει ο καταπέλτης. Πρόκειται για μη τήρηση του άρθρου 22 του ΠΔ 177/2000 το οποίο στην παράγραφοι 11 αναφέρει ότι «η ασφάλιση του καταπέλτη και της θύρας ασφαλείας πρέπει να γίνεται πριν από τον απόπλου του πλοίου με ευθύνη του πλοιάρχου».

Επίσης εμφανής στο βίντεο που καταγράφηκε το περιστατικό είναι η απουσία των λιμενικών αρχών κοντά στο πλοίο όπως προβλέπεται από το άρθρο 14 της υπουργικής απόφασης που ορίζει ότι στα καθήκοντα της λιμενικής αστυνομίας είναι «η λήψη των ενδεικνυόμενων μέτρων κατά τους κατάπλους και απόπλους των επιβατηγών πλοίων…ώστε να διασφαλίζεται η ομαλή και ασφαλής διακίνηση των επιβατών και οχημάτων στους χερσαίους χώρους λιμένα και η επιβίβαση/αποβίβαση».

Η Πανελλήνια Ένωση Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού επισημαίνει : «είναι προφανές ότι ο 36χρονος επιβάτης ανήλθε στον καταπέλτη την στιγμή κατά την οποία το πλοίο είχε λύσει τους κάβους και ταυτόχρονα γινόταν η κίνηση για τη αναχώρηση του πλοίου (πρόσω). Η συνέχιση του επεισοδίου και η απώθηση του 36χρονου με σηκωμένο καταπέλτη είναι από πλευράς μέλους του πληρώματος πράξη αψυχολόγητη, επικίνδυνη και ισοδυναμεί με ολέθρια ενέργεια.

Ταυτόχρονα από το βιντεοσκοπημένο υλικό κατά την στιγμή που ο 36χρνος ήταν στην θάλασσα δεν προκύπτει η εφαρμογή της σχετικής διαδικασίας για την διάσωση του. Αυτό με την σειρά του αποτελεί μια ακόμη παράλειψη η οποία συμβάλει ως κρίκος μιας επικίνδυνης αλυσίδας γεγονότων στην απώλεια της ζωής του επιβάτη.

Παράλληλα οφείλουμε να υπογραμμίσουμε με τον πιο σαφή τρόπο ότι ευθύνες υπάρχουν και στους άνδρες του Λιμενικού Σώματος οι οποίοι κατά την αναχώρηση του πλοίου δεν ήταν παρόντες ως όφειλαν.

Εάν υπήρχαν όργανα του Λιμενικού Σώματος όπως έπρεπε να έχουν παρουσία – έλεγχο – εποπτεία δεν επρόκειτο να συμβεί αυτό το γεγονός.

Η ανθρώπινη αυτή τραγωδία αναδεικνύει επίσης τις σοβαρές ευθύνες ΥΕΝ – Λιμενικών Αρχών και Ναυτιλιακών εταιριών που επιτρέπουν το λύσιμο των κάβων και την αναχώρηση του πλοίου με τον καταπέλτη ανεβασμένο!».

Οι τέσσερις συλληφθέντες – ο πλοίαρχος, ο ύπαρχος, ο αξιωματικός καταστρώματος και ο λοστρόμος πήραν προθεσμία για να απολογηθούν το προσεχές Σάββατο. Στον ύπαρχο ασκήθηκε ποινική δίωξη για ανθρωποκτονία με ενδεχόμενο δόλο– που είναι κακούργημα. Αντιμέτωπος με κακούργημα είναι και ο καπετάνιος του πλοίου για επικίνδυνη παρέμβαση στις θαλάσσιες συγκοινωνίες. Στα δύο άλλα μέλη του πληρώματος, η ποινική δίωξη αφορά σε συνέργεια σε ανθρωποκτονία με ενδεχόμενο δόλο.

Σημειώνεται πως ο καπετάνιος διώκεται με βάση τις νέες διατάξεις που ψηφίστηκαν μετά την τραγωδία των Τεμπών για επικίνδυνη παρέμβαση στις θαλάσσιες συγκοινωνίες που επίσης είναι κακούργημα ενώ οι ποινές που προβλέπονται για τα αδικήματα αυτά, είναι μέχρι ισόβια.

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα