Colpo grosso της ΔΕΗ με τον Κωτσόβολο;

Οι Βρετανοί του Ομίλου Currys έχουν βάλει πωλητήριο στην μεγάλη εταιρεία τους στην Ελλάδα και η ΔΕΗ εμφανίζεται μεταξύ των υποψήφιων αγοραστών

Μπορεί o καύσωνας να έχει αρχίσει να υποχωρεί αλλά το θερμόμετρο στο εγχώριο επιχειρείν παραμένει στο κόκκινο εξαιτίας του  «πωλείται» που έχει μπει σε ένα από τα μεγαλύτερα ονόματα της αγοράς ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών οικιακών συσκευών, την «Κωτσόβολος».

Του Νίκου Τσαγκατάκη

Επτά και πλέον δεκαετίες έχουν περάσει από όταν ο Παναγιώτης Κωτσόβολος άνοιγε στη νούμερο 1 και μεταγενέστερα στο «9» της οδού Αριστείδου ένα μικρό μαγαζί λιανικής πώλησης κουζινών, ραδιοφώνων και άλλων ηλεκτρικών συσκευών, τα οποία οι καταναλωτές μπορούσαν να προμηθευτούν με δόσεις. «Όλα, χωρίς λεφτά» ήταν το σλόγκαν και ο οξυδερκής επιχειρηματίας είχε πιάσει τον παλμό της εποχής σε μία Ελλάδα που σταδιακά εξηλεκτριζόταν και τα νοικοκυριά της –τουλάχιστον αυτά στην πρωτεύουσα της χώρας– επιζητούσαν να αποκτήσουν τον σχετικό οικιακό εξοπλισμό.

Εκείνο το μαγαζάκι της Αριστείδου δεν υπάρχει πια γιατί έγινε…  μαγαζάρα. Υπάρχει, όμως, λίγα νούμερα παρακάτω το κτίριο της Δημόσιας Επιχείρησης Ηλεκτρισμού. Και κυρίως υπάρχει ο ηλεκτρισμός που γεννά η πληροφορία ότι η ΔΕΗ καλοβλέπει την εξαγορά της εταιρείας Κωτσόβολος. Πόθεν προκύπτει το φημολογούμενο ενδιαφέρον; Μα, από την δεδηλωμένη, πλέον, πρόθεση των Βρετανών του Ομίλου Currys να βάλουν πωλητήριο στην εν Ελλάδι «προίκα» τους, αλλά και από την υπεραξία που δυνητικά θα δημιουργούσε στη ΔΕΗ ένα τέτοιο «άνοιγμα».

 «Ουδέν σχόλιον», αλλά

Όσο συνεχίζει να ακούγεται από την οδό Χαλκοκονδύλη η βρετανική επωδός «nο comment» («ουδέν σχόλιον»), η κουβέντα θα έχει υποθετική αλλά όχι και ανυπόστατη χροιά. Καταρχάς δεν μιλάμε για μία επιχείρηση –την «Κωτσόβολος»– την οποία οι Βρετανοί θέλουν να ξεφορτωθούν επειδή παραπαίει. Ακριβώς το αντίθετο συμβαίνει: με περίπου το 20% του συνόλου των εσόδων που βάζει στα ταμεία της Currys να προέρχονται από τον ισχυρό κύκλο εργασιών της ελληνικής θυγατρικής (σ.σ. στα 733 εκατ. ευρώ ανήλθε ο τζίρος του 2022), οι ιδιοκτήτες της «Κωτσόβολος» επιδιώκουν αυτό που τον Ιούνιο είχε διαβλέψει ερωτώμενος σχετικά ο πρώην υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων και νυν Εργασίας, Άδωνις Γεωργιάδης. Ότι δηλαδή η εταιρία «έχει κερδοφορία και ο βασικός μέτοχος θεωρεί ότι είναι καλή στιγμή να πουλήσει και να “γράψει” κέρδη», την ίδια ώρα μάλιστα που οι αντίστοιχες θυγατρικές της Currys σε Βρετανία και Σκανδιναβία (Σουηδία, Νορβηγία, Φινλανδία) έχουν πτωτική πορεία.

Κατά δεύτερον, μία αλυσίδα σαν την «Κωτσόβολος» που στην εγχώρια αγορά του είδους της κατέχει ηγετική θέση και διαθέτει τόσο εκτεταμένο δίκτυο καταστημάτων (σ.σ. ξεπερνά τις 90 μονάδες σε Ελλάδα και Κύπρο) δεν μπορεί να περνά απαρατήρητη από τα «ραντάρ» της διοίκησης Στάσση, η οποία έχει αφήσει τα διαπιστευτήρια της στην εν γένει εξωστρέφεια της ΔΕΗ και στην πολυποίκιλη-ευέλικτη στρατηγική μετασχηματισμού της (βλ. rebranding ΔΕΗ, νέες υπηρεσίες και προϊόντα, είσοδος στην ηλεκτροκίνηση κλπ).

Το παρελθόν δείχνει το μέλλον;

Στο τέλος της ημέρας το ερώτημα είναι το πού μπορεί να συναντηθούν τα «θέλω» των Βρετανών της Currys με αυτά της διοίκησης της ΔΕΗ. Αυτό θα το απαντήσει το άμεσο μέλλον, αλλά πριν από αυτό έχει δώσει μία… γεύση το «δεδικασμένο» του deal του ΟΤΕ με την «Γερμανός». Οι έχοντες γερή μνήμη θα θυμούνται ότι εν έτει 2006 ο ΟΤΕ υπό τη διοίκηση του Παναγή Βουρλούμη και με τον οργανισμό τηλεπικοινωνιών να «πουλάει» τότε μόνο υπηρεσίες σταθερής και κινητής τηλεφωνίας, προχώρησε στην εξαγορά αρχικά του 42% και στη συνέχεια του 100% της Γερμανός ΑΒΕΕ, επενδύοντας σε ένα εδραιωμένο και ευρύ δίκτυο λιανικών πωλήσεων με ισχυρό όνομα και επιτυγχάνοντας να καθετοποιήσει τη λειτουργία του OTE.

Οι υπόλοιποι «μνηστήρες»

Αν και εφόσον αποφασίσουν στην ΔΕΗ να κινηθούν για την απόκτηση της «Κωτσόβολος», γνωρίζουν ότι δεν θα παίξουν μόνοι τους. Ήδη ο διευθύνων σύμβουλος της «Πλαίσιο», Κωνσταντίνος Γεράρδος, έχει δημοσιοποιήσει την πρόθεση της εταιρείας του να λάβει μέρος –«αναγκαστικά» όπως είπε– και υπό προϋποθέσεις στην κούρσα διεκδίκησης της «Κωτσόβολος».

«Αυτή τη στιγμή αναγκαστικά πρέπει να είμαστε μέσα στην συζήτηση, δεν μπορούμε να απουσιάζουμε. Είμαστε τρεις παίκτες (Κωτσόβολος, Πλαίσιο, Public) που έχουμε το μεγάλο μερίδιο της αγοράς. Από την στιγμή που υπάρχει κινητικότητα σχετικά με τον μεγαλύτερο παίκτη, είναι κάτι που δεν μπορεί να μας αφήσει αδιάφορους» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Γεράρδος που έβαλε πριν από λίγα χρόνια (από το 2019) το «Πλαίσιο» στο λιανεμπόριο «λευκών» συσκευών.

Στους επίδοξους αλλά αφανείς για την ώρα «μνηστήρες» φέρεται να είναι και ο όμιλος Quest Συμμετοχών του Θεόδωρου Φέσσα ο οποίος δραστηριοποιείται και στον τομέα της τεχνολογίας και των ηλεκτρικών-ηλεκτρονικών συσκευών. Το μεγάλο όνομα που απουσιάζει από την κούρσα είναι αυτό των Public και αιτία γι΄ αυτό είναι η εκκρεμής –ακόμη– ολοκλήρωση της συγχώνευσης με τη MediaMarkt. Υπό άλλες συνθήκες θα ήταν από τα φαβορί των αγοραστών αλλά τώρα θα αποτελούσε μεγάλη έκπληξη να κάνει κίνηση και η εταιρεία συμφερόντων Πάνου Γερμανού, δεδομένου και του υψηλού τιμήματος που εκτιμάται ότι θα απαιτηθεί για την εξαγορά της «Κωτσόβολος».

Σε κάθε περίπτωση, από τη στιγμή που οι «αφέτες» της Currys έριξαν την πιστολιά και η JP Morgan με την Citigroup ανέλαβαν να διερευνήσουν ως σύμβουλοι τους πιθανούς επενδυτές-αγοραστές της «Κωτσόβολος», η διαδικασία δεν πρόκειται να εξελιχθεί σε σίριαλ διαρκείας. Και όπως γίνεται πάντα σε αυτές τις περιπτώσεις νικητής θα βγει όποιος το θέλει πιο πολύ και παίξει τα ρέστα του στο τέλος της παρτίδας.

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα