«Διασώστες» των λιανεμπόρων οι… τουρίστες!

Η στάχτη από τη φονική πυρκαγιά της 23ης Ιουλίου στο Μάτι έχει επικαθήσει τόσο βαριά στην ελληνική πραγματικότητα, που πέρα από τις μέχρι τη στιγμή της τραγωδίας σχεδιαζόμενες –και εν πολλοίς επίπλαστες– κυβερνητικές φιέστες εξόδου από τα μνημόνια, κάλυψε και ορισμένα καλά νέα για την πραγματική, την καθημερινή, οικονομία.

Του Νίκου Τσαγκατάκη

Χαρακτηριστικό παράδειγμα καλού οιωνού είναι ο Δείκτης Οικονομικού Κλίματος που σύμφωνα με τις σχετικές καταγραφές του ΙΟΒΕ βρέθηκε τον Ιούλιο σε τροχιά ανόδου. Συγκεκριμένα, ο δείκτης «σκαρφάλωσε» τον περασμένο μήνα στις 105,3 μονάδες, επίδοση που αντίστοιχή της υπήρχε τον Ιούλιο του 2014.

Οι ερευνητές του Ινστιτούτου αποδίδουν την άνοδο του Δείκτη Οικονομικού Κλίματος στη βελτίωση των επιμέρους δεικτών των επιχειρηματικών προσδοκιών στη Βιομηχανία, το λιανεμπόριο και την καταναλωτική εμπιστοσύνη.

Ειδικά για το λιανικό εμπόριο ο σχετικός δείκτης εμφανίζεται αυξητικός  για του δύο πρώτους μήνες του καλοκαιριού, ακολουθώντας τη θετική εικόνα του Μαΐου. Θυμίζεται ότι ο εποχικά διορθωμένος γενικός δείκτης κύκλου εργασιών της Ελληνικής Στατιστικής Υπηρεσίας κατά τον Μάιο, παρουσίασε αύξηση 1,1% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Απριλίου 2018, ενώ αύξηση 0,9%, κατά την ίδια σύγκριση, παρουσίασε και ο γενικός δείκτης όγκου.

 

Τα «πώς», τα «γιατί» και η διαφωνία

Καταλυτική συνεισφορά στην αύξηση των δεικτών του λιανικού εμπορίου δείχνει να έχουν μία σειρά παραγόντων. Για παράδειγμα, το συν στους τζίρους των λιανεμπόρων τον μήνα Μάιο είναι αποτέλεσμα κυρίως της μεγάλης αύξησης –«άγγιξε» το 10%– στα πρατήρια καυσίμων και λιπαντικών, την αντίστοιχα μεγάλης ανόδου (+7,9%) στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων και στην άνοδο 5,8% που «έγραψε» ο κύκλος εργασιών στις επιχειρήσεις επίπλων, ηλεκτρικών ειδών και οικιακού εξοπλισμού.

Για τους μήνες Ιούνιο-Ιούλιο, τώρα, ο τουρισμός και η εισαγόμενη κατανάλωση αποτέλεσαν τους «διασώστες» των καταστηματαρχών, με τον κλάδο των τροφίμων και των καυσίμων να εξακολουθεί να παρουσιάζει δυναμική αύξηση, συνεπεία του αυξημένου τουριστικού ρεύματος.

Πρόκειται για μία αξιολόγηση της τάσης με την οποία συμφωνεί (σ.σ. προβλέποντας μάλιστα ότι θα συνεχιστεί όλη την καλοκαιρινή περίοδο) και ο πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων και του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθήνας, Κωνσταντίνος Μίχαλος, χωρίς ωστόσο συνάδελφοί του στον εμπορικό κόσμο να συμμερίζονται την αισιοδοξία τους.  Σε αντιδιαστολή με τον επικεφαλής του ΕΒΕΑ, ο πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας και του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά, Βασίλης Κορκίδης, δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι η αύξηση του Μαΐου δεν συνεχίστηκε τους δύο καλοκαιρινούς μήνες, με αποτέλεσμα να παρατηρείται μία στασιμότητα στην κατανάλωση, συγκριτικά με το προηγούμενο διάστημα από την αρχή του έτους. Σύμφωνα με τον κ. Κορκίδη το α΄ 20ήμερο των εκπτώσεων, οι καταναλωτές έδειξαν επιφυλακτικότητα και αγοραστική αμηχανία που την οποία αποδίδει στη χρονική σύμπτωση με την πρώτη δόση των εκκαθαριστικών της εφορίας.

«Στις περισσότερες αγορές η κίνηση έως τώρα δείχνει αρκετά υποτονική, με εξαίρεση τις τουριστικές περιοχές, όπου παρατηρείται μια αυξημένη κίνηση με ανοδική τάση για φέτος», είπε συγκεκριμένα ο κ. Κορκίδης και συνέχισε:

«Η αγορά της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης κινείται σε χαμηλά επίπεδα, ενώ δεν φαίνεται μέχρι στιγμής να παρατηρείται τόνωση της αγοραστικής κίνησης. Χαρακτηριστικό είναι ότι η κίνηση στα εμπορικά καταστήματα εκτιμάται ότι συνολικά στις φετινές θερινές εκπτώσεις θα κινηθούν τελικά χαμηλότερα από πέρυσι, με τους Έλληνες καταναλωτές να κρατούν “μικρό καλάθι”. Οι εκπτώσεις έχουν ακόμα μπροστά τους όλο τον Αύγουστο και θα συνεχίσουμε να ελπίζουμε από τον αυξημένο τουρισμό και την “εισαγόμενη κατανάλωση”, γι’ αυτό θα περιμένουμε να κάνουμε συνολικό ταμείο τον Σεπτέμβριο».

Ο πρόεδρος των εμπόρων του Πειραιά εξηγεί, παράλληλα, ότι την τελευταία τριετία ο συνολικός ετήσιος τζίρος των εμπορικών επιχειρήσεων έχει σταθεροποιηθεί στα 35 δισ. ευρώ (από τα €54 δισ. ευρώ που βρισκόταν), ενώ ο αντίστοιχος κύκλος εργασιών των θερινών εκπτώσεων έχει διολισθήσει στα 6 δισ. ευρώ από τα €8 δισ., που τζίραρε η αγορά το καλοκαίρι του 2009.

Ο Β. Κορκίδης πρόσθεσε, τέλος, ότι ο δείκτης Ιουνίου και Ιουλίου αναμένεται χαμηλότερος από αυτόν του Μαΐου, διότι το 1,1 δισ. ευρώ της πρώτης δόσης του φόρου των φυσικών προσώπων έλειψε από την αγορά.

 

 

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα