Εκλογές στο ΚΙΝΑΛ: Δημοσκόποι και γκάλοπ της πλάκας…

Ο ΣΥΡΙΖΑ ξύπνησε από τον λήθαργο και για μία ακόμη φορά καταγγέλλει τις δημοσκοπικές εταιρείες ξεχνώντας τα… θαύματα Βερναρδάκη, που το 2019 οι αόρατες εταιρείες του έδιναν διαφορά ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ μία μονάδα…

Μέχρι και λίγα 24ωρα πριν από την πρώτη Κυριακή των εσωκομματικών εκλογών του ΚΙΝΑΛ, οι περισσότερες των δημοσκοπήσεων έδειχναν τον Ανδρέα Λοβέρδο να προηγείται στην κούρσα, ενώ στη χειρότερη των περιπτώσεων τον είχαν σίγουρα στον δεύτερο γύρο, είτε κόντρα στον Νίκο Ανδρουλάκη, είτε στον Γιώργο Παπανδρέου.

Τελικά, στις προβλέψεις έπεσαν μέσα μόνο οι στοιχηματικές εταιρείες, οι οποίες λίγα 24ωρα πριν ανοίξουν οι κάλπες έδιναν ξεκάθαρο φαβορί τον Νίκο Ανδρουλάκη, με δεύτερο τον Γιώργο Παπανδρέου, στην 3η θέση τον Ανδρέα Λοβέρδο, στην 4η τον Παύλο Χρηστίδη, ενώ για το δίδυμο Καστανίδη, Γερουλάνου έδιναν τα ίδια ποσοστά.

Και το ερώτημα που μπαίνει είναι το εξής: Οι trader των στοιχηματικών εταιρειών, δηλαδή οι αναλυτές ρίσκου κινδύνου, έχουν καλύτερη επιστημονική κατάρτιση από τους δημοσκόπους; Πώς είναι δυνατόν οι στοιχηματικές εταιρείες να πέσουν μέσα και οι δημοσκοπικές εταιρείες να είναι αλλού γι’ αλλού;

Εξάλλου ακόμη και οι απλοί πολίτες, συν τα επιτελεία των υποψηφίων, από την Παρασκευή το μεσημέρι οσμίζονταν το αποτέλεσμα της Κυριακής. Σε όλες τις συζητήσεις, σε όλες τις διαδικτυακές επικοινωνίες το μόνο που έβρισκες ήταν τον Νίκο Ανδρουλάκη. Αυτό φαινόταν και στις συζητήσεις που είχαν έξω από τα εκλογικά κέντρα οι απλοί πολίτες που περίμεναν υπομονετικά να ψηφίσουν. Υπήρχε ένα κύμα υπέρ του Κρητικού ευρωβουλευτή. Για κάποιον λόγο, δίχως φωνές, δίχως φασαρία, υπόκωφα,

όλο και περισσότεροι δήλωναν ότι θα πάνε να ψηφίσουν, και από αυτούς η πλειοψηφία πρόφερε το όνομα «Ανδρουλάκης».

Η αποτυχία των δημοσκοπήσεων

Η αλήθεια είναι ότι οι δημοσκοπήσεις έπεσαν έξω στις εκλογές του ΚΙΝΑΛ. Όπως έπεσαν έξω και στις εσωκομματικές εκλογές του ΠΑΣΟΚ το 2007. Όπως απέτυχαν και στις εσωκομματικές εκλογές της Νέας Δημοκρατίας τον Δεκέμβριο του 2015, όπου ο Τζιτζικώστας που έβγαζαν πρώτο, κατέληξε τρίτος. Το 2017 έβλεπαν ντέρμπι Γεννηματά-Θεοδωράκη και η αείμνηστη από τον πρώτο γύρο ξεπέρασε το 40% παρά το γεγονός ότι υπήρχαν 10 υποψήφιοι και ο πρόεδρος του Ποταμιού ήταν 4ος.

Όλοι οι αναλυτές έλεγαν πως δεν μπορούν να λάβουν σοβαρά τις δημοσκοπήσεις επειδή το εκλογικό σώμα είναι ρευστό και δεν έχει καμία σχέση με αυτό των εθνικών εκλογών, ή των ευρωεκλογών, ή των περιφερειακών και δημοτικών. Εδώ ούτε τα ίδια τα κόμματα δεν μπορούν να γνωρίζουν πόσοι θα προσέλθουν σε μία εσωκομματική διαδικασία. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2015 στη Ν.Δ. ανέμεναν 200.000 να ψηφίσουν και πήγαν οι διπλάσιοι. Το 2017 στις εκλογές του ΚΙΝΑΛ είχαν πει ότι με 120.000 θα έκαναν πάρτι κι έφτασαν στις 212.000. Τώρα ακόμη και μετά την υποψηφιότητα Παπανδρέου στη Χαριλάου Τρικούπη υπολόγιζαν να προσέλθουν περί των 180.000 και είχαν κάνει τις ανάλογες ετοιμασίες. Και τελικά έφτασαν στις 270.000.

Οπότε το ερώτημα που τίθεται είναι για ποιον λόγο οι δημοσκοπικές εταιρείες επέμεναν σε σφυγμομετρήσεις; Οι δικαιολογίες του στυλ «εμείς εξηγούσαμε σε αστερίσκους ότι το εκλεκτορικό σώμα είναι ρευστό», μοιάζει περισσότερο με αυτό που λέει ο λαός μας «να κρατήσουμε και μία πισινή». Μόνο που κανένας απλός πολίτης που βλέπει τα γραφήματα στις τηλεοπτικές του οθόνες, ή ακούει στο ραδιόφωνο τα αποτελέσματα μίας δημοσκόπησης δεν δίνει καμία απολύτως σημασία στους αστερίσκους.

Η κοινωνία έχει καταλήξει στο συμπέρασμα ότι έπεσαν έξω. Οι ίδιοι οι δημοσκόποι ισχυρίζονται το αντίθετο. Και κάπου στο μέσο ξεπρόβαλε και ο ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος έκανε λόγο για καθοδήγηση της κοινής γνώμης. Πού την είδαν την καθοδήγηση οι φωστήρες της Κουμουνδούρου, ούτε οι ίδιοι δεν μπορούν να το εξηγήσουν. Προφανώς δεν μπορούν να χωνέψουν πως ο κόσμος τούς έχει γυρίσει την πλάτη. Κι επιμένουν να έχουν μένος κατά της κυβέρνησης, ενώ η κοινωνία δείχνει μεγαλύτερες αντοχές.

Διότι θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε κάτι. Στις εσωκομματικές εκλογές πέφτουν έξω οι δημοσκοπήσεις. Σε όλες τις υπόλοιπες εκλογικές αναμετρήσεις από τον Σεπτέμβριο του 2015 και μετά έπεσαν μέσα πανηγυρικά. Ειδικά στις τετραπλές εκλογικές αναμετρήσεις του 2019 (Ευρωεκλογές, Περιφερειακές, Δημοτικές, Εθνικές) προέβλεψαν μέχρι και τις διαφορές.

Τα ερωτηματικά

Αυτό, πάντως, που προκαλεί ερωτηματικά είναι για ποιον λόγο οι ιθύνοντες των δημοσκοπικών εταιρειών επιμένουν στο να κάνουν μετρήσεις σε τέτοιες αναμετρήσεις; Διότι σε καμία των περιπτώσεων δεν συμφωνούμε με τα όσα έγραψε σε άρθρο του στον ιστότοπο liberal.gr ο γενικός διευθυντής της Pulse RC, Γιώργος Αράπογλου, που επέμενε ότι οι δημοσκοπήσεις δεν έπεσαν έξω. Και δικαιολόγησε πρωτίστως την εταιρεία του, ότι δεν προέβαλε το ερώτημα της πρόθεσης ψήφου, αλλά μόνο τα πιθανά δίδυμα του δευτέρου γύρου και  «ποιοτικά» ερωτήματα αξιολόγησης (ποιον θα προτιμούσατε, ποιος μπορεί καλύτερα να αυξήσει την απήχηση του κόμματος, ποιος μπορεί να πετύχει την ανανέωση). Κι όμως, έτσι όπως παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα αυτών των ερωτήσεων, ουδείς πολίτης κατάλαβε αυτό που ήθελαν να πουν. Τουναντίον, όλοι είδαν ότι προηγείται ο Λοβέρδος. Όμως ακόμη και γι’ αυτά τα ποιοτικά χαρακτηριστικά ερωτήθηκαν όσοι μετέχουν σε δημοσκοπήσεις των εθνικών εκλογών. Κι επαναλαμβάνουμε, είναι άλλο το εκλεκτορικό σώμα. Όταν υπάρχουν εθνικές εκλογές, ο κάθε πολίτης προγραμματίζει να ψηφίσει. Τουναντίον, στις εσωκομματικές εκλογές μπορεί να λάβει την απόφαση ακόμη και μέσα στην Κυριακή. Και δεν χρειάζεται να πάει στην εκλογική του περιφέρεια. Ψηφίζει όπου βρει. Εάν κάποιος ετεροδημότης αποφάσιζε ξαφνικά να μετάσχει στις εκλογές του ΚΙΝΑΛ δεν ήταν αναγκαίο να πάει στη γενέτειρά του, αλλά επισκεπτόταν ένα εκλογικό τμήμα πλησίον της οικίας του.

Είναι σε κώμα

Όσον αφορά τον ΣΥΡΙΖΑ τώρα. Το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης έστησε όλη του την προπαγάνδα σε μία δήλωση του Ηλία Νικολακόπουλου, ότι δεν γνωρίζει την εταιρεία Opinion και πέτυχε να συσταθεί Εξεταστική Επιτροπή. Μάλιστα, ισχυρίστηκε ότι η εταιρεία δεν ανήκει στον ΣΕΔΕΑ (Σύλλογος Εταιρειών Δημοσκόπησης κι Έρευνας Αγοράς).

Όταν ο ΣΕΔΕΑ απέστειλε έγγραφο όπου φαίνεται ότι η συγκεκριμένη εταιρεία είναι μέλος του, τότε προς τιμήν του ο Ηλίας Νικολακόπουλος ζήτησε συγγνώμη σε όλους τους τόνους, δηλώνοντας πως έκανε ένα πολύ σοβαρό λάθος. Αλλά ο ΣΥΡΙΖΑ συνεχίζει το παραμύθι. Και τώρα άδραξε την ευκαιρία με τις αποτυχημένες δημοσκοπήσεις για τις εκλογές του ΚΙΝΑΛ μπας και νεκραναστήσει μία εξεταστική της πλάκας. Αντί να αναζητούν το φάρμακο που θα τους ξυπνήσει από το πολιτικό κώμα. Εκτός εάν περιμένουν από τις εταιρείες φαντάσματα του Βερναρδάκη, όπως το 2019 που έβλεπαν ντέρμπι όταν η κοινωνία ήταν βέβαιη για τις εκλογικές νίκες της Ν.Δ., πριν ακόμη ανοίξουν οι κάλπες.

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα