ΕΟΠΥΥ: Ποιος θα μας φυλάξει από τους φύλακες;

- Με Μπερσίμη (πρόεδρο ΕΟΠΥΥ) αποζημίωση σκευάσματος €1,47 - Με Γεωργακόπουλο (αντιπρόεδρο ΕΟΠΥΥ) αποζημίωση του ίδιου σκευάσματος €9,7(!!!)

Με δίμηνη περίπου καθυστέρηση απαντά ο αντιπρόεδρος του ΕΟΠΥΥ Παναγιώτης Γεωργακόπουλος σε δημοσίευμα της «Α» της 12 Μαΐου 2018. Τότε είχαμε αποκαλύψει απόφαση της 18 Φεβρουαρίου 2018 του Δ.Σ. του οργανισμού για τιμολόγηση σκευάσματος στα 9,70 ευρώ. Το εντυπωσιακό της υπόθεσης είναι πως υπάρχει αντίστοιχη παλαιότερη απόφαση του προέδρου του ΕΟΠΥΥ κ. Μπερσίμη, που όριζε την τιμή αποζημίωσης στα 1,47 ευρώ.

Η «Α» είχε αναζητήσει από την πρώτη στιγμή τον κ. Γεωργακόπουλο, αλλά αυτό δεν κατέστη τότε δυνατό. Στην απάντηση την οποία λάβαμε προ ημερών και παραθέτουμε ολόκληρη, ο αντιπρόεδρος του οργανισμού αναφέρει τα εξής:

Ο αντιπρόεδρος του Οργανισμού, Παναγιώτης Γεωργακόπουλος

«Κύριοι, ενημερώθηκα με σχετική καθυστέρηση για το συκοφαντικό για εμένα δημοσίευμα της εφημερίδας σας Η ΑΠΟΨΗ, με τίτλο “Τιμολόγηση – Σκάνδαλο” (Ο ΕΟΠΥΥ σε Φαρμακευτική Εταιρεία)” σελ. 27, 12/13 Μαΐου 2018.

Επί των αναφερομένων στο συκοφαντικό δημοσίευμά σας, έχω να σας αναφέρω τα ακόλουθα:

α) Τα θέματα της Ημερήσιας Διάταξης του ΔΣ τα ορίζει ο Πρόεδρος που λαμβάνει ταυτόχρονα, γνώση και των εισηγήσεων κάθε Διεύθυνσης.

β) Το συγκεκριμένο σκεύασμα στο οποίο αναφέρεται το δημοσίευμά σας, τιμολογήθηκε (μεταξύ εκατοντάδων εισηγήσεων τιμολόγησης κάθε φορά) από την αρμόδια διεύθυνση φαρμάκου, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από την νομοθεσία.

γ) Για τα σκευάσματα ειδικής διατροφής και το υγειονομικό υλικό που αποζημιώνει ο ΕΟΠΥΥ, ως αγοραστής υπηρεσιών υγείας, εφαρμόζεται ειδικά νομοθετημένη διαδικασία και δεν ανατρέχουν οι υπηρεσίες μας στις τιμές του παρατηρητηρίου, επειδή αυτές λαμβάνονται υπόψη μόνο για τους διαγωνισμούς των Νοσοκομείων.

Ο πρόεδρος του ΕΟΠΥΥ, Σωτήρης Μπερσίμης

δ) Το νέο τμήμα που δημιουργήθηκε, στο πλαίσιο της Διεύθυνσης Στρατηγικού Σχεδιασμού, αποφασίστηκε από κοινού, με πρόεδρο, αντιπρόεδρο και Δ.Σ. και δεν σχετίζεται με κανένα γεγονός “μη ορθής τιμολόγησης” αφού από την εμπειρία του πρώτου έτους εφαρμογής του νέου νόμου, αναδείχθηκε η ανάγκη δημιουργίας ενιαίου τμήματος, ελέγχου και έγκρισης προϊόντων, για ένταξη στο μητρώο ΕΟΠΥΥ/ΕΚΑΠΤΥ και συνακόλουθης τιμολόγησης.

»Αυτό έχει να κάνει με την ομοιογένεια στις λειτουργίες του οργανισμού. Άλλωστε αυτές οι διαδικασίες που εγκαινίασε και εφαρμόζει η παρούσα διοίκηση ΔΕΝ υπήρχαν προ του 2016, αφού ο Οργανισμός αποζημίωνε τους παρόχους με πρόχειρο λογιστικό έλεγχο και καθόλου ουσιαστικό έλεγχο παραστατικών, αιτούμενων δαπανών.

»Αργά αλλά σταθερά ο ΕΟΠΥΥ βρίσκει τον βηματισμό του στις νέες διαδικασίες και λειτουργίες που έχουν θεσμοθετηθεί και που στόχο έχουν να δημιουργήσουν νέα εποχή στην σχέση του με τους παρόχους και με τους δικαιούχους, δηλαδή τους ασφαλισμένους.

»Παρακαλώ όπως η παρούσα επιστολή μου δημοσιευτεί στην εφημερίδα σας στο πλαίσιο της δημοσιογραφικής δεοντολογίας, αλλά και της αποκατάστασης της αλήθειας, την οποία το δημοσίευμα σας τραυματίζει βάναυσα, ενώ ταυτόχρονα με προσβάλλει και ως άνθρωπο και με συκοφαντεί ως αντιπρόεδρο ΕΟΠΥΥ».

ΣΤΙΣ 18 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2018 ΤΟ Δ.Σ. ΤΟΥ ΕΟΠΥΥ ΤΙΜΟΛΟΓΗΣΕ ΣΚΕΥΑΣΜΑ ΣΤΑ €9,70,
ΟΤΑΝ ΣΕ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΗ ΠΑΛΑΙΟΤΕΡΗ ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΟΥ ΕΟΠΥΥ Κ. ΜΠΕΡΣΙΜΗ
Η ΤΙΜΗ ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΗΣ ΤΟΥ ΙΔΙΟΥ ΣΚΕΥΑΣΜΑΤΟΣ ΕΙΧΕ ΟΡΙΣΤΕΙ ΣΤΑ €1,47

 Η θέση της «ΑΠΟΨΗΣ» 

Η θέση της «Α» στην απαντητική επιστολή του αντιπροέδρου του ΕΟΠΥΥ κ. Παναγιώτη Γεωργακόπουλου, σχετικά με το προαναφερόμενο δημοσίευμα της 12ης Μαΐου 2018, η οποία επαναλαμβάνουμε ότι μας εστάλη στις 26/7/2018 δηλαδή 2,5 μήνες μετά, είναι η εξής:

Στο δημοσίευμα ετέθη συγκεκριμένο ερώτημα στον κ. Αντιπρόεδρο σχετικά με το ύψος της τιμής τιμολόγησης του σκευάσματος διατροφής με την επωνυμία DELICAL CREAMY DESSERT και ειδικότερα ζητήσαμε διευκρινήσεις γιατί ενώ το συγκεκριμένο σκεύασμα έχει τιμή αποζημίωσης μέχρι σήμερα στο παρατηρητήριο τιμών του υπουργείου Υγείας το ποσό των 1,47 ευρώ ο ΕΟΠΥΥ αποζημίωνε αυτό, τουλάχιστον μέχρι και τις 31/5/2017, με ποσό πολλαπλάσιο αυτού και από τις 18/2/2018 με το ποσό των 9,70 ευρώ.

Ο κ. Γεωργακόπουλος επί λέξει μας απάντησε διά της επιστολής του ότι «για τα σκευάσματα ειδικής διατροφής και το υγειονομικό υλικό που αποζημιώνει ο ΕΟΠΥΥ, ως αγοραστής υπηρεσιών υγείας, εφαρμόζεται ειδικά νομοθετημένη διαδικασία και δεν ανατρέχουν οι υπηρεσίες μας στις τιμές του παρατηρητηρίου, επειδή αυτές λαμβάνονται υπόψη μόνο για τους διαγωνισμούς των Νοσοκομείων».

Η πρώτη και κυρίαρχη απορία μας είναι πώς ένα δημόσιο πρόσωπο που είναι επιφορτισμένο με τη διαχείριση του δημόσιου χρήματος να ομολογεί ανερυθρίαστα πως δεν τον ενδιαφέρει τι αποφασίζει μια άλλη υπηρεσία του υπουργείου Υγείας, που λειτουργεί για το δημόσιο συμφέρον, και αυτός που υπάγεται επίσης στο υπουργείο Υγείας μπορεί να αποφασίζει διαφορετικά, αλλά προς προφανές όφελος διαφόρων ιδιωτών. Και αυτή η απορία μας δεν στηρίζεται ούτε στους υπάρχοντες νόμους ούτε και στις υπάρχουσες υπουργικές αποφάσεις. Είναι δυνατόν κάποιο δημόσιο πρόσωπο να λέει ότι δεν τον νοιάζει που το υπάρχον σκεύασμα πωλείται στα δημόσια νοσοκομεία 1,47 ευρώ και αυτός και οι υπηρεσίες του αποφάσισαν να το αποζημιώνουν στο ποσό των 9,70 ευρώ;

Αν ισχύει κάτι τέτοιο, το μόνο που μπορούμε να πούμε είναι να τον χαίρονται οι ανώτεροί του. Επίσης το θέμα θα πρέπει να απασχολήσει την κα Ελένη Τουλουπάκη, την προϊσταμένη της Εισαγγελίας Διαφθοράς, η οποία για σχετικές –κατά την κρίση της– σπατάλες στον τομέα του φαρμάκου έχει επιδείξει ιδιαίτερη δράση (βλ. περίπτωση NOVARTIS).    

Αν ήσαν, όμως, έτσι τα πράγματα, τότε θα αρκούμασταν μέχρι εδώ στην απάντησή μας. Δυστυχώς, η πραγματικότητα είναι διαφορετική και οφείλουμε να τονίσουμε τα εξής:

α) Με βάση το υπ’ αριθμ. ΔΓ4Γ/Γ55/40/οικ.304/7-1-2016 έγγραφο που υπογράφει ο πρόεδρος του Οργανισμού Σωτήρης Μπερσίμης (μόλις έναν μήνα μετά τον διορισμό αυτού και του κ. Γεωργακόπουλου) ρητά αναφέρεται ότι «επίσης σχετικά με τις τιμές αποζημίωσης, βάσει της προαναφερθείσης Υπουργικής Απόφασης, αυτές διαμορφώνονται σύμφωνα με τις τιμές που προκύπτουν από τη βάση δεδομένων του Παρατηρητηρίου Τιμών, όταν αυτή αναφέρεται στις τιμές του ελεύθερου εμπορίου του άρθρου 24 του Ν.3846/2010 (Α΄66) ή εκτός αν με απόφαση του ΔΣ του ΕΟΠΥΥ έχουν ορισθεί χαμηλότερες κατ’ εφαρμογή τής παρ.4 του άρθρου 32 του ίδιου νόμου».

β) Με βάση το υπ’ αριθμ. 532 Β’ ΦΕΚ της 16-2-2018 που καθορίζει τις τιμές αποζημίωσης στα εγκεκριμένα από τον ΕΟΠΥΥ σκευάσματα ειδικής διατροφής και αναλώσιμου υγειονομικού υλικού, και έχει έναρξη ισχύος την 1η Ιουνίου 2017, για πρώτη φορά αναφέρεται το προαναφερόμενο σκεύασμα με τιμή αποζημίωσης τα 9,70 ευρώ. Στα έχοντας υπόψη της συγκεκριμένης απόφασης αναφέρονται ειδικά οι εξής νόμοι: Ν. 4447/2016 παρ.7 αριθμ34, Ν.4461/2017 άρθρο 108, Ν. 4472/2017 αρθρ.95, Ν.4486/2017 άρθρ.97 παρ.8β.. Το σημαντικότερο στοιχείο αυτών των διατάξεων είναι ότι ρητά απαιτείται η προσκόμιση υπεύθυνης δήλωσης του ν. 1599/1986 από τον εισαγωγέα κατασκευαστή αντιπρόσωπο στην οποία θα δηλώνεται η καταχώρηση των ειδών στα μητρώα του ΕΟΦ και του ΕΚΑΠΤΥ-ΕΟΠΥΥ και στο Παρατηρήριο Τιμών , αν το προϊόν έχει καταχωρηθεί σε αυτό.

Από τα παραπάνω προκύπτουν και πάλι αβίαστα τα εξής ερωτήματα:

α) Γιατί ο ΕΟΠΥΥ διά του αντιπροέδρου του παραβίασε προϋπάρχουσα απόφαση του προέδρου του Οργανισμού.

β) Έχει καταθέσει ο εισαγωγέας του συγκεκριμένου σκευάσματος την υποχρεωτική υπεύθυνη δήλωση με την τιμή αποζημίωσης που ορίζει το παρατηρητήριο τιμών. Αν ναι, τότε χρειάζονται επιπλέον εξηγήσεις για την προσδιορισθείσα τιμή των 9,70 ευρώ. Αν όχι, τότε είναι προφανές ότι έχουμε παράβαση καθήκοντος που τείνει σε απιστία, για τα αρμόδια στελέχη του ΕΟΠΥΥ.

γ) Με αυτά τα δεδομένα και για να μην μακρηγορούμε θα θέλαμε να γνωρίζουμε ποια ήταν η συνολική δαπάνη αποζημίωσης του ΕΟΠΥΥ για το συγκεκριμένο σκεύασμα για τα έτη 2016 και 2017 και σε ποια τιμή ανά μονάδα.

Όσον αφορά του χαρακτηρισμούς του κυρίου αντιπροέδρου του ΕΟΠΥΥ περί δήθεν συκοφαντικού δημοσιεύματος, θα θέλαμε να του υπενθυμίσουμε ότι το να θέτεις συγκεκριμένα ερωτήματα, που στηρίζονται σε δημόσια έγγραφα είναι κατακτημένο δικαίωμα της κοινοβουλευτικής Δημοκρατίας το οποίο θα υπερασπιζόμαστε πάντα και για αυτόν τον λόγο πριν από το σημερινό άρθρο δημοσιεύσαμε και την απάντησή του. Οφείλει δε να γνωρίζει ότι η κριτική δεν είναι συκοφαντία, εκτός αν η κοσμοθεωρία του δεν του επιτρέπει τέτοιου είδους προσεγγίσεις.

Τελειώνοντας, θα του υπενθυμίσουμε ότι η αναφορά του «ότι το συγκεκριμένο σκεύασμα τιμολογήθηκε (μεταξύ εκατοντάδων εισηγήσεων τιμολόγησης κάθε φορά) από την αρμόδια διεύθυνση φαρμάκου, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από την υπηρεσία» δεν περιποιεί τιμή σε κάποιον ηγήτορα να ρίχνει τις ευθύνες στους υφισταμένους του, αλλά οφείλει να αναλαμβάνει τις ευθύνες του αν αυτές υπάρχουν. Αν κάποιος υφιστάμενος έχει δημιουργήσει πραγματικό πρόβλημα, τότε έχει όλη την εξουσία να λάβει τα αναγκαία πειθαρχικά μέτρα με την απαιτούμενη δημοσιότητα.

ΚΥΡΙΑΡΧΗ ΑΠΟΡΙΑ ΕΙΝΑΙ ΠΩΣ ΕΝΑ ΔΗΜΟΣΙΟ ΠΡΟΣΩΠΟ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΕΠΙΦΟΡΤΙΣΜΕΝΟ ΜΕ ΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΧΡΗΜΑΤΟΣ ΝΑ ΟΜΟΛΟΓΕΙ ΑΝΕΡΥΘΡΙΑΣΤΑ ΠΩΣ ΔΕΝ ΤΟΝ ΕΝΔΙΑΦΕΡΕΙ ΤΙ ΑΠΟΦΑΣΙΖΕΙ ΜΙΑ ΑΛΛΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΥΓΕΙΑΣ, ΠΟΥ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΓΙΑ ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΣΥΜΦΕΡΟΝ ΚΑΙ ΑΥΤΟΣ ΠΟΥ ΥΠΑΓΕΤΑΙ ΕΠΙΣΗΣ ΣΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΓΕΙΑΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΑΠΟΦΑΣΙΖΕΙ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΑ, ΑΛΛΑ ΠΡΟΣ ΠΡΟΦΑΝΕΣ ΟΦΕΛΟΣ ΔΙΑΦΟΡΩΝ ΙΔΙΩΤΩΝ

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα