Φωτιές στα δάση… (…και στα μπατζάκια της Πυροσβεστικής)

Η εύρυθμη λειτουργία του ευρύτερου Δημόσιου τομέα –αν υπήρξε ποτέ…– έχει περάσει σε παρελθοντικές εποχές. Οι μνημονιακές περικοπές δεν έχουν αφήσει πολλά περιθώρια για δαπάνες, ακόμα και αν αυτές αφορούν το σύνολο της κοινωνίας, όπως οι παροχές προς το Πυροσβεστικό Σώμα.

Με την αντιπυρική περίοδο να είναι στο «κόκκινο», με τον Αύγουστο να είναι ο μήνας κατά τον οποίο η Π.Υ. υπηρεσία καλείται να τα βάλει με τα στοιχεία της φύσης, και την ανθρώπινη αμέλεια (σε κάποιες περιπτώσεις και κακόβουλη πρόθεση). Η αποδέσμευση κονδυλίων και κοινοτικών προγραμμάτων θα μπορούσε να έχει προσφέρει «χείρα βοηθείας», ωστόσο σε κάποιες περιπτώσεις τα χρήματα αυτά χάνονται, με τους διαγωνισμούς –όταν και εφόσον κηρύσσονται– να μην εμφανίζουν καμία «πρόθεση ενδιαφέροντος»…

Οι κρατικές δαπάνες για τη «θωράκιση» της χώρας στον κίνδυνο εκδήλωσης πυρκαγιάς, αποτιμώνται στα 351 εκατ. ευρώ – χρήματα τα οποία πιστώθηκαν στο Π.Σ. το 2013, για την αντιπυρική προετοιμασία των δήμων, των συναρμόδιων φορέων και υπηρεσιών. Ωστόσο, όπως επισημαίνουν συνδικαλιστικοί εκπρόσωποι εργαζομένων του Π.Σ., το ποσό αυτό υπολογίζεται κατά 52 εκατ. ευρώ λιγότερα, από τα ήδη «κουρεμένα» κονδύλια του 2012, περικοπή που είχε ήδη προκαλέσει λειτουργικές αρρυθμίες στην Υπηρεσία.

Σε άλλες περιπτώσεις, κοινοτικά προγράμματα ΕΣΠΑ χάνονται με τις προκηρύξεις να έχουν ξεμείνει στα συρτάρια, είτε γιατί κανείς δεν τις αναζήτησε, είτε γιατί οι διαγωνισμοί οι οποίοι είχαν προκηρυχθεί είχαν κριθεί «άγονοι»! Περισσότερα από 25 εκατ. ευρώ «σώθηκαν» την τελευταία στιγμή, χρήματα τα οποία θα μπορούσαν να έχουν ήδη διατεθεί, ώστε να εξασφαλιστούν μέσα και εξοπλισμός στην Π.Υ. για την αντιπυρική περίοδο που διανύουμε, με τον Αύγουστο να αποτελεί έναν «ανενεργό» μήνα για την όποια δραστηριότητα. Τα προγράμματα αυτά επανενεργοποιήθηκαν από τη ΓΓΠΠ σε χρόνους dt, ώστε να μη χαθούν και να διατεθούν τα χρήματα στην Πυροσβεστική.

Τα «απίθανα» των διαγωνισμών

Σε άλλη περίπτωση, διαγωνισμοί κρίθηκαν άγονοι, καθώς οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον χώρο δεν έδειξαν ενδιαφέρον. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, ο διαγωνισμός για την αντικατάσταση των ελαστικών οχημάτων του Π.Σ., ύψους 1,5 εκατ. ευρώ: προκηρύχθηκε τρεις φορές, καμία εταιρεία με τις προδιαγραφές που έθετε η σχετική απόφαση δεν εμφανίστηκε με πρόταση, εκτός από μία. Τι συνέβη με αυτήν; Απορρίφθηκε, μιας και το αντικείμενο των εργασιών της ήταν η… ένδυση! Ο ίδιος διαγωνισμός επανακηρύττεται, με την ίδια εταιρεία να εμφανίζεται ως μοναδικός μειοδότης, η πρότασή της απορρίπτεται εκ νέου και με προσφυγή η οποία απορρίπτεται ο διαγωνισμός επανακηρύχθηκε για τρίτη φορά τον περασμένο Ιανουάριο. Οι πέντε πρώτες εταιρείες με αντικείμενο εργασιών τα ελαστικά εμφανίζονται στον διαγωνισμό με ολοκληρωμένους φακέλους, και τελικά ο διαγωνισμός διεξάγεται.

Οι υψηλές εγγυητικές επιστολές, και οι ρήτρες που αναγράφονται σε προκηρύξεις και διαγωνισμούς, στην ισχύουσα οικονομική κατάσταση, καθιστούν «ασύμφορη» την όποια σύμβαση, κι έχουν οδηγήσει εταιρείες, αν και το επιθυμούν, σε αδυναμία να παρουσιάσουν φάκελο ενδιαφέροντος. Η ηλεκτρονική καταγραφή των προτάσεων ενδιαφέροντος καθώς και η δημόσια διαβούλευση για τις περισσότερες –πια– προκηρύξεις, έχουν αφήσει στο χρονοντούλαπο τις όποιες «κακόβουλες» παρεμβάσεις του παρελθόντος, και όπως όλοι οι εμπλεκόμενοι ευελπιστούν ενδεχομένως να διευκολύνει τη διεξαγωγή των διαγωνισμών, για αμεσότερη υλοποίηση.

Ένα Σώμα, 3 «κατηγορίες» πυροσβεστών

Σήμερα στο Π.Σ. υπηρετούν 13.923 πυροσβέστες, εκ των οποίων οι 8.423 μόνιμοι πυροσβέστες, 4.000 πυροσβέστες πενταετούς υποχρέωσης και 1.500 εποχικοί. Ωστόσο, η απασχόλησή τους διαμορφώνεται από διαφορετικό εργασιακό καθεστώς, δημιουργώντας πυροσβέστες «3 ταχυτήτων», γεγονός που δυσχεραίνει την εύρυθμη λειτουργία του Σώματος.

Οι πυροσβέστες με 5ετή σύμβαση (ΠΠΥ) προσελήφθησαν με τον Ν. 3938/2011 ως υπάλληλοι γραφείου, με 8ωρη αποκλειστική απασχόληση. Την ίδια στιγμή, για τους εποχικούς, οι οποίοι φέτος προσελήφθησαν με έναν μήνα καθυστέρηση –την 1η Ιουλίου και για 5 μήνες–, δεν προβλέπεται η κάλυψη των «εκτός έδρας», κάτι που σημαίνει ότι δεν τους επιτρέπει την απομάκρυνση 40 χλμ. από την έδρα της Υπηρεσίας στην οποία υπηρετούν, ούτε την καταβολή υπερωριών. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι, σε περίπτωση που σε ένα όχημα έχει βάρδια ένας μόνιμος πυροσβέστης, ένας εποχικός κι ένας 5ετούς σύμβασης, και κληθούν για παράδειγμα βράδυ Σαββάτου να επιχειρήσουν στο έργο της κατάσβεσης 41 χλμ. από την Υπηρεσία τους, θα παρέχουν τις υπηρεσίες τους εθελοντικά, με προσωπική τους ευθύνη(!) –όπως αυτό ερμηνεύεται πρακτικά– και ενδέχεται να αντιμετωπίσουν και ποινικές ευθύνες, για την παράβαση του νομικού πλαισίου που ισχύει για την απασχόλησή τους.

Στην πρόσφατη Νομοθετική Διάταξη που βρίσκεται ήδη σε δημόσια διαβούλευση, περιλαμβάνονται αλλαγές και στο Π.Σ., με το σύνολο των υπηρετούντων να είναι υπέρ ενός νέου ομογενοποιημένου οργανογράμματος (με τη μονιμοποίηση των ΠΠΥ και των συμβασιούχων, όποιοι πληρούν τις προϋποθέσεις), προκειμένου να καλυφθούν οι όποιες ανάγκες της Υπηρεσίας.

Και φέτος, π(ετ)άμε!..

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Αρχηγείου του Π.Σ., και βάσει της απόφασης του ΓΕΑ, για διάθεση των εναερίων της για την αντιπυρική περίοδο, την περίοδο που διανύουμε, βρίσκονται σε επιχειρησιακή ετοιμότητα τα εξής μέσα:

# 5 ιδιόκτητα ελικόπτερα του ΠΣ (3 ΒΚ και 2 Super Puma, μεταφοράς προσωπικού).

# 10 μισθωμένα πυροσβεστικά ελικόπτερα, εκ των οποίων 3 βαρέως τύπου και 7 μεσαίου τύπου.

# 21 Canadair του στόλου της Πολεμικής Αεροπορίας (13 CL215 και 8 CL415). # 17 αεροσκάφη PZL.

Σύμφωνα με στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η «Α», δύο από τα 21 Canadair (ένα CL215 και ένα CL415) της Πολεμικής Αεροπορίας, μέχρι και σήμερα δεν έχουν παραδοθεί στην επιχειρησιακή δράση, αφού βρίσκονται καθηλωμένα στις τεχνικές υπηρεσίες για συντήρηση, λόγω τεχνικών προβλημάτων. Όπως αναφέρουν ιπτάμενοι και επιχειρησιακοί αξιωματικοί του Π.Σ., τα πτητικά μέσα τα οποία επιχειρούν δεν ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις των συμβάντων που καλούνται να κατασβέσουν, με 13 από τα αεροσκάφη είναι παλιάς τεχνολογίας –κάποια με περισσότερα από 30 έτη επιχειρησιακής δράσης– και μόλις 8 να είναι πιο σύγχρονης τεχνολογίας, και καθημερινά τα περισσότερα από τα εναέρια να καθηλώνονται λόγω τεχνικών προβλημάτων.

Αξίζει, μάλιστα, να σημειωθεί ότι σε πολλές περιπτώσεις το τεχνικό προσωπικό, μη έχοντας στη διάθεσή του τα ανταλλακτικά και τον χρόνο, αναγκάζεται να εφαρμόζει μέχρι και «αυτοσχέδιες πατέντες», προκειμένου να καταστήσει αξιόμαχα και πτητικά τα εναέρια μέσα, την ίδια ώρα που οι πιλότοι επιστρατεύουν τον ηρωισμό τους και σε καθημερινή βάση υπερβάλλουν εαυτούς, ώστε να επιχειρήσουν στα πύρινα μέτωπα.

 

 

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα