Καινοτομία υποδομών: Το μέλλον δεν έχει όρια τα 200 εκατ. ευρώ

Του Αλέξανδρου Ζαχαρόπουλου*

 

Ολοκληρώνεται αύριο  01/12/2021 στις 14:00, η διαβούλευση για το σχέδιο νόμου πρότυπων (ή και καινοτόμων) προτάσεων υποδομής από την ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών. Πρόκειται για μια θετικότατη κυβερνητική πρωτοβουλία του Κ. Καραμανλή που θέτει βάσεις για δυναμικές εξελίξεις σε αναπτυξιακά σύγχρονα έργα που έλκουν υγιείς επενδύσεις και ωριμάζουν σχεδιασμούς αυξημένης απόδοσης για τη γενική και περιφερειακή οικονομία. Στοχεύει η πολιτεία να υιοθετήσει τα μεγάλα καινοτόμα ώριμα έργα που θα προτείνουν οι πολύπειροι κατασκευαστικοί όμιλοι του χώρου της υποδομής ανά την επικράτεια με τις αναγκαίες συμπράξεις τους όπου χρειάζεται, ώστε να ωφεληθεί η Πολιτεία, οι πολίτες και οι τοπικές οικονομίες από την βαθιά κατανόηση που έχουν οι ειδικοί των υποδομών της χώρας μας.

Επειδή το σχέδιο νόμου αφορά έργα άνω των 200εκ. ευρώ και θέτει συνθήκες υποβολής πολύ υψηλού επιπέδου και προϋπολογισμού από φορείς που μπορούν να υλοποιήσουν τέτοιου είδους πολύ μεγάλα έργα, τίθεται το ερώτημα εάν το υπουργείο πρέπει τώρα να περάσει άμεσα στη νέα εποχή όπου η καινοτομία δεν μετριέται από πού προέρχεται και πόσο κοστίζει, αλλά πόσο αξιόλογη είναι, και πόσο βέλτιστα ή άριστα επιλύει το πρόβλημα που αντιμετωπίζει.

Παρόμοιες θετικές θεσμικές πρωτοβουλίες που μπορούν να φέρουν το μέλλον κοντά μας αμεσότερα, χρειάζεται να γίνουν με διαδικασίες που δίδουν την ευκαιρία συνολικά προς τη κοινωνία των πολιτών να εκφέρει τη γνώμη της, για να ισχύσει το επιχείρημα που θέτει εξ αρχής η ηγεσία, ότι δηλαδή ο νόμος γίνεται ώστε να υπάρχει μεγαλύτερη εμπλοκή της κοινωνίας των πολιτών που μπορούν να προτείνουν μεγάλα έργα.

Όπως είναι διατυπωμένο το σχέδιο νόμου αναφέρεται σε πολύ μεγάλα έργα μόνο και δίδει τη δυνατότητα να εμπλακούν στη διαδικασία οι όμιλοι που έχουν τη δυνατότητα να υλοποιήσουν αυτού του είδους τα μεγάλα έργα. Επειδή βασικό ζητούμενο της καινοτομίας είναι η πτώση κόστους κατασκευής και λειτουργίας των έργων, και να έχει εφαρμογή και σε τοπικά και περιφερειακά προβλήματα, θα πρέπει να δοθεί η δυνατότητα να γίνονται διαδικασίες αξιοποίησης καινοτόμων προτάσεων για υποδομές που δεν κοστίζουν τόσο μεγάλους προϋπολογισμούς.

Εξάλλου για να έχει την έννοια της καινοτομίας δε χρειάζεται να φτάνει στο βαθμό η ιδέα αυτή να καταθέτει επιμετρημένους προϋπολογισμούς μετά από κοστοβόρες μελέτες που κοστίζουν 200 εκ. ευρώ και άνω. Εάν δηλαδή κοστίζουν 190 εκ. ευρώ, πρέπει ο φορέας πρότασης να υπερκοστολογήσει ώστε να περάσει το όριο των 200 εκ. ευρώ;

Πρέπει σε αυτή τη χρονική συγκυρία της πλήρους αειφορικής πράσινης μετάβασης να ΜΗΝ μείνουν έξω ιδέες και καινοτόμες υποδομές που δεν είναι τόσο μεγάλου προϋπολογισμού. Ένα έργο μεγάλο για τα τοπικά δεδομένα, 50-100 εκ. ευρώ συν ΦΠΑ, π.χ. στη Ρόδο ή τη Μυτιλήνη, στην Κέρκυρα ή την Αλεξανδρούπολη, μπορεί να λύσει τεράστιες υπεραξίες στην τοπική οικονομία.

Με το ύψος του μίνιμουμ που θέτει η νομοθεσία, θα μείνουν έξω πολλοί  Δήμοι που έχουν σωρεία έργων, στα οποία θα μπορούσαν να προσφερθούν και να τα ωριμάσουν οι κατασκευαστικοί μας όμιλοι ώστε να εκδοθούν τα σχετικά τεύχη, όροι δημοπράτησης κλπ. Έργα μη-διαπεριφερειακά δεν μπορούν εύκολα να σχεδιαστούν με τόσους μεγάλους προϋπολογισμούς άνω των 200εκ.+ΦΠΑ.

Όπου κρίνεται ότι η ευκαιρία μπορεί να ενεργοποιηθεί- με τη σύμφωνη γνώμη των ενδιαφερόμενων μερών-πρέπει να τους δίνεται τώρα, όχι αύριο. Να ενεργοποιηθούν τώρα οι καινοτόμες πρωτοβουλίες μεγάλης υπεραξίας ανά επενδεδυμένο ευρώ. Υπάρχουν έργα μεγάλης υπεραξίας που δεν μπορεί η Πολιτεία να σκεφθεί ή να υλοποιήσει από μόνη της λόγω περιορισμών (χρόνου, προϋπολογισμών, τεχνογνωσίας, γραφειοκρατικής διολίσθησης κ.α.) ώστε να βοηθηθεί η ανταγωνιστικότητα της οικονομίας, ανά περιοχή προς το τοπικό και κατ’ επέκταση το εθνικό συμφέρον. Το καλό μέλλον ας το φέρουμε αμεσότερα με τις καινοτόμες υποδομές που μηχανεύεται ο Έλληνας μηχανικός.

*Ο Αλέξανδρος Ζαχαρόπουλος είναι Διπλωματούχος Πολιτικός Μηχανικός & Γεωλόγος MBA/MPA/MEng, Αρχιμηχανικός Δημοσίων Έργων και Research Fellow στο εργαστήριο Διοικητικής Επιστήμης του Οικονομικού Παναπιστημίου Αθηνών.

 

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα