«Μπαταχτσήδες» για τα αεροδρόμιά μας

Αιτία της καθυστέρησης; Η έγκριση της συμμετοχής της Κοινοπραξίας Corporation America (Αργεντινή) – ΜΕΤΚΑ, για την οποία εκφράζονται εντονότατες ανησυχίες από αρμόδιους φορείς της κυβέρνησης όσον αφορά την ασφάλεια λόγω της μετοχικής της σύνθεσης.

Αλλά ας πάρουμε τα γεγονότα από την αρχή.

Στην πρόσκληση ενδιαφέροντος του ΤΑΙΠΕΔ για την αποκρατικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων έλαβαν μέρος οι εξής εταιρείες:

1. Aeroports De La Cote d’ Azur (Γαλλία)

2. Zurich Airport (Ελβετία) – J&P Avax

3. Athens International Airport

4. Fraport (Γερμανία) – όμιλος Κοπελούζου

5. Vinci (Γαλλία) – Ελλάκτωρ

6. Corporacion America (Αργεντινή) – ΜETKA του ομίλου Μυτιληναίος

7. Advent (ΗΠΑ)

Εδώ να σημειωθεί ότι έμειναν εκτός διαγωνισμού τα σχήματα: Agrokor Development – Νοvaport (Κροατία – Ρωσία), Engelinvest Israel Ltd. (Ισραήλ), Global Liman Isletmeleri – Flughafen München (Τουρκία – Γερμανία) και TAV (Τουρκία). Για τις ως άνω εταιρείες που έμειναν εκτός διαγωνισμού ελήφθησαν υπ’ όψιν οι προϋποθέσεις ασφαλείας του εναερίου χώρου.

Μεταξύ των εταιρειών που επέδειξαν ενδιαφέρον ήταν και η Κοινοπραξία Corporacion America (Αργεντινή) – Μέτκα του ομίλου Μυτιληναίος. Εξετάζοντας οι αρμόδιοι του ΤΑΙΠΕΔ τη μετοχική σύνθεση της αργεντίνικης εταιρείας, διαπίστωσαν ότι ουσιαστικά πρόκειται για ένα fund η μετοχική σύνθεση του οποίου δεν είναι απολύτως ορατή με συνέπεια να υπάρχει ο κίνδυνος μεταβίβασης των μετοχών του fund σε άλλους ιδιοκτήτες, τους οποίους η ελληνική κυβέρνηση δεν θα ήθελε για λόγους ασφαλείας στα αεροδρόμιά της.

Αντί, λοιπόν, το ΤΑΙΠΕΔ να αποκλείσει άμεσα τη συμμετοχή της Κοινοπραξίας, συνέχισε τις έρευνες πετώντας το μπαλάκι στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας, ζητώντας την τοποθέτησή του για το θέμα της ασφάλειας. Το ΥΠΕΘΑ επίσης με μισόλογα δεν έπαιρνε ουσιαστικά θέση, παρ’ ότι ήταν απολύτως αρμόδιο για τον τομέα «Ασφάλεια» , και με τη σειρά του μετέθετε το θέμα στην ΕΥΠ, ώστε να υπάρχει και γνωμοδότηση της Υπηρεσίας Πληροφοριών για το θέμα αυτό.

Πέραν όμως του τομέα της ασφάλειας των αεροδρομίων, η αργεντίνικη εταιρεία φαίνεται να έχει πολλά ράμματα στη γούνα της. Σύμφωνα με πληροφορίες, ήδη η κυβέρνηση της Αργεντινής έχει πάρει πίσω, λόγω χρεών της εταιρείας, τα περισσότερα αεροδρόμια που είχε παραχωρήσει στην Corporacion America, αφού η εν λόγω εταιρεία είχε σβήσει από το λεξιλόγιό της τη λέξη «πληρώνω».

Τις πληροφορίες αυτές δεν φαίνεται να είχε εξετάσει το ΤΑΙΠΕΔ, παρ’ ότι η τεχνοοικονομική υποδοχή των εταιρειών που παίρνουν μέρος στις αποκρατικοποιήσεις αποτελεί μία από τις βασικές προϋποθέσεις. Άλλωστε, το ίδιο είχε πράξει και για τον διαγωνισμό που αφορούσε τη ΔΕΠΑ, όταν λόγω χρεών ελληνικών εταιρειών προς αυτήν, οι Ρώσοι της Gazprom την… έκαναν με ελαφρά πηδηματάκια. Συμπτωματικά και στον διαγωνισμό εκείνο είχε επιδείξει ενδιαφέρον και κοινοπραξία στην οποία συμμετείχε και εταιρεία του Ομίλου Μυτηλιναίου…

Το θέμα μέχρι στιγμής έχει μείνει στάσιμο, αλλά οι ενδιαφερόμενοι –και όχι μόνο– παρακολουθούν με μεγάλο ενδιαφέρον τις ενέργειες του ΤΑΙΠΕΔ και γενικότερα τις εξελίξεις, αφού είναι βέβαιο ότι κάθε πτυχή της αποκρατικοποίησης αυτής θα περάσει από ψιλό κόσκινο και ενδεχομένως να απασχολήσει και τη Δικαιοσύνη.

Τελειώνοντας, υπό μορφή πληροφόρησης -του ΤΑΙΠΕΔ και όχι μόνο-αναδημοσιεύουμε σχετικό κείμενο του Αργεντίνου δημοσιογράφου Gustavo López με τίτλο «Toda la Aviación» («Όλα για την Αεροπορία»):

 

Πλησιάζει η κρατικοποίηση των «Αεροδρομίων της Αργεντινής 2000» («Aeropuertos Argentina 2000»)…

Δημοσιεύθηκε στις 01/02/2013 ώρα 17:47

Ήταν κάτι που αργά ή γρήγορα θα συνέβαινε, σύμφωνα με κάποιους ειδικούς επί του θέματος, αλλά ειλικρινά είναι πάρα πολλά τα μηνύματα που έχουν σταλεί και ακόμη περισσότερα τις μέρες αυτές για να μη δούμε να έρχονται τα προβλήματα χιονοστιβάδα.

Δεν πρόκειται, όπως υποθέτουν μερικοί, για μια καινούργια πρωτοπορία αυτής της κυβέρνησης, που έχει πρόθεση να κρατικοποιήσει τα πάντα, αλλά για ένα μέτρο στο οποίο συναινούν μεταξύ τους και οι δύο συμβαλλόμενοι.  .

Στο εγχείρημα έχουν συμφέρον και οι δύο, ο Eurnekian, ιδιοκτήτης της εταιρείας, δεν πλήρωσε ποτέ τις  αντίστοιχες εισφορές που είχαν ορισθεί στο τεύχος της δημοπράτησης, η οποία πραγματοποιήθηκε στη διάρκεια της προεδρίας του Carlos Saúl Menem (Κάρλος Σαούλ Μενέμ), και τα έργα που κατασκευάσθηκαν στα αεροδρόμια έγιναν με τραπεζικά δάνεια και σε ορισμένες περιπτώσεις με περιφερειακούς πόρους.

Από την πλευρά της εθνικής κυβέρνησης, πρόκειται για μια ‘κυβέρνηση που ‘λαδώνεται’, όντας σε λειτουργία, και με ευρείες δυνατότητες που μπορούν να κάνουν χώρο σε νέους δραστήριους επιχειρηματίες της πολιτικής ένωσης «La Campora».

Απεναντίας, ο Eurnekian βγάζει από πάνω του μια εταιρεία που τον ενοχλούσε ήδη, αφού το κυριότερο επίτευγμα της είχε ήδη εκπληρωθεί, το οποίο ήταν να μάθει τη δουλειά ώστε μετά να ανοιχθεί διεθνώς, όπως αποδείχθηκε στη συνέχεια, κερδίζοντας διαγωνισμούς αεροδρομίων στο Περού, τον Ισημερινό, την Ουρουγουάη, την Αρμενία, την Ιταλία, την Βραζιλία κλπ.

Εκεί ήταν το πραγματικό κέρδος, στα δολάρια, όντας η αργεντίνικη η εταιρεία, η AA2000, το σχολείο που προετοίμασε το προσωπικό το οποίο κατόπιν θα εργαζόταν σοβαρά στα αεροδρόμια.

Οι ενδείξεις μαρτυρούσαν από την πρώτη μέρα κιόλας, όταν η κυβέρνηση της Αργεντινής ασκούσε πίεση στην εργολήπτρια εταιρεία των αεροδρομίων, ότι η καλύτερη, και πιο γρήγορη, λύση ήταν να εκχωρηθούν μετοχές της εταιρείας υπέρ του Δημοσίου.

Αργότερα, η κυβέρνηση κέρδισε πόντους στα κέντρα αποφάσεων, στο μέτρο που αυξανόταν η κατοχή των μετοχών, φθάνοντας στα τέλη του 2012 σε συμμετοχή κατά ποσοστό 45% στο μετοχικό πακέτο.

Η αποχώρηση του CEO (Διευθύνοντος Συμβούλου), Ernesto Gutiérrez, ο οποίος κατείχε το αξίωμα από τον Ιούνιο του 2009, άρχισε να ταράζει τα νερά, και ένας σχετικός εκνευρισμός μπορούσε ήδη να ανιχνευθεί ανάμεσα στο προσωπικό της εταιρείας, που έβλεπε το προσωπικό που είχε αποτελέσει την ραχοκοκαλιά της εταιρείας AA2000 να φεύγει σιγά-σιγά αντικαθιστάμενο από κρατικούς λειτουργούς της κυβέρνησης της Αργεντινής.

Διδόταν η εντύπωση ότι ο δρόμος προς την κρατικοποίηση της εταιρείας θα επιταχυνόταν, αλλά ακολούθησαν οι δύο μήνες ηρεμίας των εορτών του τέλους του χρόνου και το καλοκαίρι που έκαναν να ξεχαστεί το θέμα, αλλά μόνο εν μέρει.

Στις 10 Ιανουαρίου, η κυβέρνηση της Αργεντινής αφαίρεσε την υπηρεσία των γεφυρών επιβίβασης/ φυσούνες από την εταιρεία AA2000, για να την δώσει στη νέα της τώρα εταιρεία, την πρόσφατα κρατικοποιημένη Intercargo.

Εκτός από τον Διεθνή Αερολιμένα της Córdoba,που από το 1978 τις δύο φυσούνες που κατέχει χειριζόταν η Intercargo, τα υπόλοιπα αεροδρόμια της χώρας (εκτός από τα Ushuaia, Calafate και Trelew, τα οποία διαχειρίζεται η εταιρεία London Supply) διαχειρίζονταν από την AA2000, αλλά από τη μια μέρα στην άλλη μεταβιβάστηκε στην Intercargo, χωρίς προειδοποίηση, όπως ξαφνική ήταν η απόφαση ότι το προσωπικό της εταιρείας Intercargo δεν ήταν κατάλληλα προετοιμασμένο για να τις χειρίζεται, και για μερικές μέρες χρειάστηκε να εκπαιδευθεί το προαναφερόμενο προσωπικό, χωρίς να χρησιμοποιούνται οι φυσούνες σε μερικά αεροδρόμια μέχρι να είναι ικανό το αναγκαίο προσωπικό ράμπας.

Σήμερα, πρώτη Φεβρουαρίου του 2013, μπόρεσε να γίνει γνωστό μέσω εσωτερικών ηλεκτρονικών μηνυμάτων της εταιρείας «Aeropuertos Argentina 2000» και με τη δημοσίευση ενός ελκυστικού άρθρου του Εκδοτικού Οίκου PERFIL (ελκυστικού λόγω του επίκαιρου χαρακτήρα του θέματος και της γνώσης εσωτερικών πηγών, στις οποίες αναφέρεται, μεταξύ άλλων) ότι η απόφαση έχει ήδη ληφθεί και με την παρέλευση της ερχόμενης εβδομάδας θα γινόταν η επίσημη ανακοίνωση, και θα γινόταν γνωστή η νέα κρατική αργεντίνικη εταιρεία διαχειρίστρια των αεροδρομίων της Αργεντινής… η εταιρεία Aeropuertos Argentina Sociedad del Estado (A.A.S.E. Αεροδρόμια Αργεντινής Κρατική Εταιρεία).

 

* Από τον Gustavo López (Toda la Aviación: ‘Όλα για την Αεροπορία’)

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα