Σαρωτικοί έλεγχοι της ΑΑΔΕ στα πάντα, μέσω της νέας υπηρεσίας «Ράμπο» για το 2024

Ο σχεδιασμός για τη χρονιά που «τρέχει», συμπεριλαμβάνει άγριο κυνήγι φοροφυγάδων, λαθρεμπόρων και οφειλετών του Δημοσίου

POS παντού, διασύνδεση με το TAXIS, ηλεκτρονικά τιμολόγια και δελτία αποστολής, ψηφιακά ραντεβού, προσυμπληρωμένες δηλώσεις, είναι λίγο ως πολύ το προφίλ της «επόμενης ημέρας» της ΑΑΔΕ.

Ωστόσο, για να βγει ο λογαριασμός -δηλαδή τα προγραμματισμένα έσοδα των 65 δισ. ευρώ- ο σχεδιασμός για τη χρονιά που «τρέχει» συμπεριλαμβάνει άγριο κυνήγι φοροφυγάδων, λαθρεμπόρων και οφειλετών του Δημοσίου.

Ενδεικτική των προθέσεων και των διαθέσεων είναι η προαναγγελία δημιουργίας ενός νέου κέντρου ειδικών δυνάμεων φορολογικών και τελωνειακών ελέγχων και ερευνών. Σύμφωνα με πληροφορίες, πίσω από αυτές τις λέξεις κρύβεται η πρόθεση δημιουργίας στην ΑΑΔΕ ενός Σώματος στα πρότυπα του ΣΔΟΕ, το οποίο θα στελεχωθεί από τις ΥΕΔΔΕ και τις Υπηρεσίες Τελωνειακών Ελέγχων, οι οποίες θα συγχωνευθούν και θα μεταφερθούν σε νέο κτίριο. Στο ελεγκτικό πεδίο των «Ράμπο» θα υπαχθούν οι «βαριές» υποθέσεις.

Κι όλα αυτά με την αξιοποίηση των νέων ελεγκτικών μεθόδων τύπου IRS, τις δρακόντειες διατάξεις για όσους πουλάνε νοθευμένα καύσιμα-ποτά και τις αυτοματοποιημένες διαδικασίες «στριμώγματος» των μεγάλων αλλά και των μικρότερων οφειλετών.

Η αναδιάρθρωση των υπηρεσιών της ΑΑΔΕ εκτιμάται ότι θα παίξει καθοριστικό ρόλο ώστε οι ελεγκτικές διαδικασίες να επικεντρωθούν στα πεδία του μεγαλύτερου ενδιαφέροντος, όπως οι απάτες και η φοροδιαφυγή ΦΠΑ.

Είναι ενδεικτικό ότι ο διοικητής της ΑΑΔΕ, από τους Δελφούς, εστίασε στο κλείσιμο του «κενού» ΦΠΑ, που σήμερα υπολογίζεται στο 10% των δυνητικών εσόδων, έναντι 4,9% που είναι ο μέσος όρος στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Το πλάνο της ΑΑΔΕ, που ήδη «τρέχει», προβλέπει:

Διενέργεια πάνω από 170.385 φορολογικών και τελωνειακών ελέγχων για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και του λαθρεμπορίου.

Ειδικότερα:

✓ Διενέργεια τουλάχιστον 30.000 φορολογικών ελέγχων από τις φορολογικές ελεγκτικές υπηρεσίες.

✓ Διενέργεια από τις ΥΕΔΔΕ τουλάχιστον 885 υποθέσεων ερευνών για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και της απάτης στον ΦΠΑ.

✓ Διενέργεια τουλάχιστον 42.000 μερικών επιτόπιων ελέγχων πρόληψης από τις ΔΟΥ, τα ΕΛΚΕ και τις ΥΕΔΔΕ.

✓ Διενέργεια τουλάχιστον 84.000 ελέγχων δίωξης από τα τελωνεία και τις ΚΟΕ.

✓ Διενέργεια 13.500 εκ των υστέρων ελέγχων από τα τελωνεία και τις ΕΛΥΤ.

✓ Διενέργεια στοχευμένων διασταυρώσεων για εντοπισμό αδήλωτων εισοδημάτων.

Το σχέδιο αυτό συμπληρώνεται από μία ακόμη δέσμη ελέγχων, που δεν αφορούν μόνο στα κρατικά ταμεία, αλλά και τη δημόσια υγεία.

Συγκεκριμένα:

Διενέργεια 74.650 επιθεωρήσεων και εργασιών για τη διασφάλιση είσπραξης του ΕΦΚ και την προστασία της δημόσιας υγείας:

✓ Διενέργεια 74.000 εργασιών για τη διασφάλιση είσπραξης του ΕΦΚ στους τομείς της αλκοόλης και των καυσίμων.

✓ Διενέργεια τουλάχιστον 400 στοχευμένων επιθεωρήσεων σε χώρους παρασκευής, χρήσης και διακίνησης χημικών ουσιών και προϊόντων.

✓ Διεξαγωγή τουλάχιστον 250 επιθεωρήσεων καυσίμων πλοίων.

Διενέργεια τουλάχιστον 2.350 δειγματοληψιών σε καύσιμα, ποτά με αλκοόλη, χημικά προϊόντα και καταναλωτικά αγαθά, αυτοτελώς ή με άλλες Υπηρεσίες της ΑΑΔΕ ή με άλλες Αρχές, για ελέγχους στην εσωτερική αγορά αρμοδιότητας του Γενικού Χημείου του Κράτους, σύμφωνα με τη νομοθεσία.

Δεν είναι μυστικό ότι οι έλεγχοι με το… στυλό και το χαρτί, ανήκουν στο -όχι και τόσο μακρινό- παρελθόν. Η πεποίθηση είναι πως μόνο με την ενίσχυση των ψηφιακών μέσων εποπτείας της αγοράς οι έλεγχοι θα είναι πιο γρήγοροι και σαφώς πιο αποτελεσματικοί.

Πέρα, λοιπόν, από το «φρένο» στους… αιώνιους ελέγχους (μόνο κατ’ εξαίρεση θα εκτείνονται ως τη διετία) και τα κίνητρα στους φορολογούμενους (έκπτωση ως 50% σε όσους αποδέχονται το αποτέλεσμα του ελέγχου), η ΑΑΔΕ ενισχύει το ηλεκτρονικό της δίχτυ:

  • Διασύνδεση ταμειακών μηχανών με POS.
  • Ψηφιακό Δελτίο Αποστολής – Επέκταση σε κλάδους της αγοράς και ανάπτυξη λειτουργικοτήτων για την παρακολούθηση της διακίνησης.
  • Ανάπτυξη εφαρμογής ψηφιακού πελατολογίου για κλάδους επιτηδευματιών.
  • Ψηφιακός έλεγχος πινακίδων κυκλοφορίας για τις υπηρεσίες της ΑΑΔΕ.
  • Ανάπτυξη εφαρμογής για την ψηφιακή αποδοχή καταλογιστικής πράξης που εκδόθηκε κατόπιν ελέγχου ή απόφασης της ΔΕΔ.
  • Παραγωγική λειτουργία του συστήματος ανάλυσης και αξιοποίησης δεδομένων παρακολούθησης του συστήματος εισροών-εκροών στα καύσιμα.
  • Εγκατάσταση συστήματος εισροών-εκροών στα πλωτά εφοδιαστικά – μεταφορικά μέσα ναυτιλιακού καυσίμου.
  • Εγκατάσταση συστήματος εισροών-εκροών σε φορολογικές αποθήκες και αποθήκες τελωνειακής αποταμίευσης.
  • Ανάπτυξη υλικών αναφοράς για τον προσδιορισμό των εθνικών ιχνηθετών σε υγρά καύσιμα.

Στο νομοσχέδιο για τον νέο ΚΦΔ ενσωματώθηκαν διαδικασίες που αφενός διευκολύνουν οφειλέτες (τουλάχιστον 230 χιλιάδες σύμφωνα με το ΥΠΕΘΟ) να κρατήσουν ζωντανές τις ρυθμίσεις τους, οι οποίες βρίσκονται στην κόψη του ξυραφιού, αφετέρου κάνουν πιο ελαστικό το ισχύον πλαίσιο, έτσι ώστε να μη χάνονται ρυθμίσεις για ψύλλου πήδημα, π.χ. λόγω εκπρόθεσμης δήλωσης ΦΠΑ. Αυτή είναι η μία όψη του νομίσματος.

Η άλλη όψη του νομίσματος προβλέπει «σαφάρι» για όσους σφυρίζουν αδιάφορα, κυρίως όσους χρωστάνε πάνω από 150.000 ευρώ έκαστος, πυκνώνοντας τις στρατιές των μεγαλοοφειλετών. Δεν πρέπει να λησμονούμε, άλλωστε, ότι στο εύρος οφειλής άνω του 1 εκατ. ευρώ συγκεντρώνεται το 76,9% του συνολικού ληξιπρόθεσμου υπολοίπου, δηλαδή γύρω στα 82 δισ. ευρώ.

Με φόντο τα απογοητευτικά στοιχεία, που δείχνουν ότι από το «βουνό» των χρεών, μόλις 4,7 δισ. ευρώ βρίσκονται σε κάποιου είδους ρύθμιση, το πλάνο της ΑΑΔΕ προβλέπει εισπράξεις τουλάχιστον 2,8 δισ. ευρώ έναντι του παλαιού ληξιπρόθεσμου υπολοίπου και εισπραξιμότητα 32% επί του νέου ληξιπρόθεσμου χρέους της Φορολογικής Διοίκησης.

Γιώργος Παππούς – iefimerida.gr

 

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα