Συγκέντρωση δεν σημαίνει συρρίκνωση

Ανοικτά υπέρ της απελευθέρωσης της αγοράς τάχθηκε ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Μαρινόπουλου, Ζερόμ Λουμπέρ, σε συνέντευξη που παραχώρησε. Ο ιθύνων νους της ελληνικής λιανεμπορικής αλυσίδας τονίζει μεταξύ άλλων ότι πρέπει να επιτραπεί η διάθεση μη συνταγογραφημένων φαρμάκων στα σούπερ μάρκετ, υποστηρίζοντας ότι με αυτό τον τρόπο θα μειωθούν οι τιμές τους κατά 20% τουλάχιστον.

Για την επόμενη ημέρα του λιανεμπορίου στην Ελλάδα εκτιμά ότι θα συγκεντρωθεί σε μεγάλο βαθμό, κυρίως στη ζώνη των μικρομεσαίων αλυσίδων σούπερ μάρκετ, χωρίς ωστόσο να αποκλείει συγκεντρώσεις και στα μεγάλα δίκτυα. Ελπίζει δε, όπως αναφέρει χαρακτηριστικά, πως «οι συγκεντρώσεις μεταξύ των αλυσίδων να είναι περισσότερες από τα λουκέτα».

Πέρα, ωστόσο, από τις συγκεντρώσεις, στο διάστημα που ακολουθεί, ο ίδιος εκτιμά ότι θα καταγραφεί μεγαλύτερη διείσδυση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στις πωλήσεις των αλυσίδων, θα ενταθεί περαιτέρω ο ανταγωνισμός τιμών στο ράφι, ενώ μεγάλο μέρος των προσφορών σε είδος θα αποτυπωθεί στις τιμές των προϊόντων, ώστε η τελική τους αξία να μειωθεί περαιτέρω.

Για την πώληση τσιγάρων, ψωμιού και μη συνταγογραφημένων φαρμάκων στα σούπερ μάρκετ δήλωσε χαρακτηριστικά: «Η απελευθέρωση των αγορών θυμίζω ότι είναι απαίτηση της τρόικας, αλλά και επιβεβλημένη, αν θέλουμε να λέμε ότι ο ελεύθερος ανταγωνισμός είναι ο κύριος ρυθμιστής των τιμών. Ας δούμε για παράδειγμα τι θα συμβεί στα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα αν απελευθερωθεί η διάθεσή τους. Οι τιμές θα μειωθούν κατά περίπου 20%, όπως εξάλλου συνέβη και με το γάλα βρεφικής ηλικίας. Εκτιμώ ότι οι εποχές άλλαξαν και πλέον όλοι μας πρέπει πάνω απ’ όλα να βάζουμε τον Έλληνα καταναλωτή που δοκιμάζεται περισσότερο από την κρίση, έχοντας χάσει σε μέσα επίπεδα το 40% του εισοδήματός του, αλλά και τους ανέργους που πλησιάζουν το 1,5 εκατομμύριο».

Ποια θα είναι η επόμενη ημέρα στον κλάδο; Οι εκτιμήσεις του Ζερόμ Λουμπέρ είναι προς την κατεύθυνση του συγκεντρωτισμού: «Είναι βέβαιο ότι το οργανωμένο λιανεμπόριο τα δύο επόμενα έτη θα συγκεντρωθεί σε μεγάλο βαθμό. Κυρίως στη ζώνη των μικρομεσαίων αλυσίδων σούπερ μάρκετ. Στα τοπικά δίκτυα δηλαδή, τα οποία ελέγχουν έως και 20 σημεία πώλησης, πολλά από τα οποία θα περιέλθουν υπό τον έλεγχο μεγαλύτερων εταιρειών. Πολύ πιο δύσκολες, δίχως φυσικά να αποκλείονται, θα είναι οι συγκεντρώσεις στα μεγάλα δίκτυα. Οι διαφορετικές στρατηγικές που ακολουθούν οι ισχυροί της αγοράς και η κοινή παρουσία που έχουν σε πολλές από τις περιοχές στις οποίες αναπτύσσονται προκαλούν σοβαρά εμπόδια για τη σύναψη στρατηγικών συμφωνιών στην κορυφή του κλάδου. Πέρα, ωστόσο, από τις συγκεντρώσεις, στο διάστημα που ακολουθεί θα καταγραφεί μεγαλύτερη διείσδυση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στις πωλήσεις των αλυσίδων, θα ενταθεί περαιτέρω ο ανταγωνισμός τιμών στο ράφι, ενώ ένα μεγάλο μέρος των προσφορών σε είδος θα αποτυπωθεί στις τιμές των προϊόντων, ώστε η τελική τους αξία να μειωθεί περαιτέρω».

Φυσικά η συγκέντρωση μπορεί να σημάνει και λουκέτα, ενώ είναι βέβαιο ότι θα φέρει εξαγορές και συγχωνεύσεις. Ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Μαρινόπουλου γι’ αυτό το ζήτημα υποστηρίζει: «Ο έξυπνος επιχειρηματίας δεν είναι αυτός ο οποίος καταφέρνει να δημιουργήσει ένα πολύ ισχυρό και αποδοτικό σύστημα, αλλά αυτός που αντιλαμβάνεται πότε είναι η κατάλληλη στιγμή να το πουλήσει, ώστε είτε να εξασφαλίσει τη μεγαλύτερη δυνατή υπεραξία, είτε να προλάβει να βγει από την αγορά την κατάλληλη στιγμή. Δυστυχώς ο Έλληνας επιχειρηματίας δένεται με την επιχείρησή του και στο τέλος πέφτει μαζί της. Τα παθήματα δεν είναι λίγα. Εύχομαι ο κλάδος μας να παραδειγματιστεί από αυτά και να προλάβει τα χειρότερα».

Τα τελευταία χρόνια και λόγω της κρίσης οι Έλληνες καταναλωτές έχουν στραφεί κατά χιλιάδες στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία προσφέρονται σε χαμηλότερες τιμές. Για το μέλλον ο Λουμπέρ θεωρεί ότι ακόμη περισσότεροι καταναλωτές θα στραφούν σε αυτά τα προϊόντα: «Όλες οι έρευνες δείχνουν ότι οι καταναλωτές στρέφονται σε μεγαλύτερο βαθμό στις προσφορές και στα ιδιωτικά σήματα προκειμένου να περιορίσουν το κόστος των καθημερινών τους αγορών. Ωστόσο, όσο θα κυλά ο χρόνος, θα εστιάζουν περισσότερο στη σύνθεση του καλαθιού του επιλέγοντας μόνο όσα προϊόντα έχουν πραγματικά ανάγκη. Παράλληλα, το ενδιαφέρον τους για τα PL θα αυξάνεται, δεδομένου ότι οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ βελτιώνουν θεαματικά την ποιότητά τους και τις συσκευασίες τους, καθιστώντας τα περισσότερο ανταγωνιστικά έναντι των αντίστοιχων επώνυμων».

Σε ό,τι αφορά τον σχεδιασμό του ομίλου Μαρινόπουλου, ο Λουμπέρ ήταν κατηγορηματικός: «Η στρατηγική κινείται σε τέσσερις βασικούς άξονες: στην εξασφάλιση ανταγωνιστικότερων τιμών, στην αναβάθμιση των καταστημάτων, στην αλλαγή πολιτικής στο franchise και στην επέκταση της εταιρείας στη χονδρική. Σε ό,τι αφορά τις τιμές, η φετινή χρονιά θα κλείσει με την αλυσίδα να έχει ολοκληρώσει ένα πραγματικά γενναίο πρόγραμμα προσφορών, παροχών και μειώσεων των τιμών λιανικής, συνολικής αξίας 60 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, συνεχίζεται με αμείωτους ρυθμούς η υλοποίηση σειράς επενδύσεων για την αναβάθμιση καταστημάτων της. Οι πιο βασικές που ολοκληρώθηκαν ήταν ο ανασχεδιασμός τριών hypermarket, του Carrefour στο εμπορικό κέντρο Avenue Αμαρουσίου, του Carrefour Αλίμου και του Carrefour Μακεδονία στη Θεσσαλονίκη, ενώ το επενδυτικό της πλάνο, το οποίο, όπως έχει ανακοινώσει, για την τριετία 2012 – 2014 φθάνει τα 250 εκατ. ευρώ, προβλέπει και το άνοιγμά της στη χονδρική. Πριν από μερικούς μήνες εγκαινιάσθηκε το πρώτο Tera Market στη Θεσσαλονίκη, ενώ έπονται ακόμη τέσσερα καταστήματα cash & carry στα Τρίκαλα, στα Χανιά, στη Θεσσαλονίκη και στη Λειβαδιά. Τέλος, η θέση της εταιρείας ενισχύεται και με νέες καινοτόμες δράσεις, όπως το κατάστημα Drive Through, οι ηλεκτρονικές πωλήσεις του care market –του on line super market–, και, βέβαια, με συνέργειες που έχει δημιουργήσει με τους Έλληνες παραγωγούς για την προώθηση των προϊόντων τους από το δίκτυό της».

 

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα