ΑΠΟΚΡΑΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΙΣ: Στις ράγες η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, στον αέρα ο ΔΕΣΦΑ

 

Λίγα 24ωρα μετά από την ταλαιπωρία δεκάδων επιβατών που εγκλωβίστηκαν στα βαγόνια σε τρεις διαφορετικές περιοχές του δικτύου Αθήνας -Θεσσαλονίκης, η πολύπαθη ΤΡΑΙΝΟΣΕ εισέρχεται σε ράγες πώλησης. Κι αυτό διότι το Ελεγκτικό Συνέδριο άναψε το πράσινο φως, προκειμένου να προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση.

Ρεπορτάζ: Ευαγγελία Τζαβάρα

Από το ΤΑΙΠΕΔ εξηγούσαν πως ικανοποιήθηκαν απόλυτα όλοι οι όροι που είχε θέσει το Ελεγκτικό και πλέον θα προχωρήσουν οι διαδικασίες για την υπογραφή της σύμβασης πώλησης. Βέβαια μπορεί οι περισσότεροι να νιώθουν ικανοποίηση που προχωρά η αποκρατικοποίηση, που είχε συμφωνηθεί από τον περασμένο Ιούλιο, όμως θεωρείται κάτι παραπάνω από βέβαιο ότι ο αρμόδιος υπουργός, Χρήστος Σπίρτζης, θα βάλει εκ νέου τα… κλάματα, καθώς είναι υπέρμαχος του να παραμείνει υπό τον έλεγχο του Δημοσίου η ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Να υπενθυμίσουμε ότι τον περασμένο Ιούλιο το ΤΑΙΠΕΔ αποδέχθηκε τη μοναδική προσφορά που κατατέθηκε (ύψους 45 εκατ. ευρώ), αυτή της Ferrovie Dello Stato Italiane S.p.A., η οποία αποτελεί την τρίτη μεγαλύτερη σιδηροδρομική εταιρεία στην Ευρώπη.

Της συμβασιοποίησης της πώλησης θα πρέπει να προηγηθεί η αποστολή της συμφωνίας μεταβίβασης μετοχών στη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν προκειμένου να εγκριθεί η διαγραφή παράνομων κρατικών ενισχύσεων της τάξης των 750-800 εκατ. ευρώ.

Η έγκριση θεωρείται, εν πολλοίς, προειλημμένη απόφαση, δεδομένου ότι η επιτυχής αποκρατικοποίηση της εταιρείας αποτελούσε, διαχρονικά, για την Κομισιόν προαπαιτούμενο για τη μη επιβολή στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ εντολής ανάκτησης της παράνομης κρατικής ενίσχυσης, όπως και για το κλείσιμο του φακέλου της Ε.Ε. περί παράνομων κρατικών ενισχύσεων.

Άγνωστή η τύχη του ΔΕΣΦΑ
Κι ενώ η αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ φαίνεται ότι μπαίνει στις ράγες, άγνωστο παραμένει τι θα συμβεί με την τύχη του ΔΕΣΦΑ, μετά το ναυάγιο με τη Socar. Όπως αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές, η κυβέρνηση ανατρέπει τα συμφωνηθέντα για διαδικασίες fast track με την άμεση επανεκκίνηση του τρέχοντος διαγωνισμού.

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργος Σταθάκης, ενημέρωσε με επιστολή του τους θεσμούς για ένα νέο σχέδιο, που προβλέπει την παραμονή στο Δημόσιο ποσοστού 51% κατά τα πρότυπα του ΑΔΜΗΕ, καθώς επίσης και ότι δεν δεσμεύεται για το τι θα πράξουν τα ΕΛ.ΠΕ. σχετικά με τη διάθεση του 35% που κατέχουν στον ΔΕΣΦΑ.

Δεδομένου ότι το συνολικό ποσοστό του Δημοσίου στον ΔΕΣΦΑ ανέρχεται στο 65%, το σχέδιο Σταθάκη προβλέπει πώληση του 14%, ποσοστό που δύσκολα θα προσελκύσει επενδυτή στην περίπτωση που τα ΕΛ.ΠΕ. δεν διαθέσουν το δικό τους ποσοστό στο σύνολό του ή και εν μέρει.

Πέραν της δυσκολίας προσέλκυσης επενδυτή που θα εισέλθει σε μια εταιρεία με ποσοστό που δεν του διασφαλίζει στρατηγικό ρόλο, το σχέδιο Σταθάκη δεν απαντά και στην εξίσωση της είσπραξης προγραμματισμένων εσόδων ύψους 188 εκατ. ευρώ, που είχαν προβλεφθεί με βάση την πώληση του 66% και την προσφορά της Socar, παράμετροι που προβληματίζουν κεντρικά την κυβέρνηση εν όψει και της κρίσιμης αξιολόγησης και του κυβερνητικού στόχου για άμεση ολοκλήρωση. Τα ΕΛ.ΠΕ. δεν έχουν λάβει ακόμη οριστικές αποφάσεις σε σχέση με τη στάση που θα κρατήσουν στον νέο διαγωνισμό.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι από νομικής άποψης δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη η διαδικασία κήρυξης του πρώτου διαγωνισμού σε άγονο και η απεμπλοκή των εμπλεκόμενων μερών από τη συμφωνία που υπεγράφη το 2013 για τη μεταβίβαση του 66% στη Socar. Η καταγγελία της σύμβασης μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και Socar αποτελεί βασική εκκρεμότητα για την έναρξη των διαδικασιών ενός νέου διαγωνισμού.

Το υπουργείο σύμφωνα και με πρόσφατες δηλώσεις του κ. Σταθάκη, πάντως, προετοιμάζεται για την πρόσληψη συμβούλου που θα αναλάβει την επικαιροποιημένη αποτίμηση του ΔΕΣΦΑ, προκειμένου να ξεκινήσει ο νέος διαγωνισμός.

Δύο νέοι όροι
«Θα προκηρυχθεί νέος διαγωνισμός για τον ΔΕΣΦΑ με κάποιες αλλαγές που να τον προσαρμόζουν στη σημερινή πραγματικότητα και να αξιοποιούν τις μεγάλες προοπτικές του συγκεκριμένου κλάδου. Αυτό αποτελεί αντικείμενο διαβουλεύσεων με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και τους θεσμούς», ήταν η τελευταία επίσημη δήλωση του κ. Σταθάκη για το θέμα του ΔΕΣΦΑ.

Ο ίδιος σημείωσε ότι στην προκήρυξη του νέου διαγωνισμού έχουν συμπεριληφθεί δύο νέοι όροι για να διασφαλιστούν ο σεβασμός του ευρωπαϊκού πλαισίου και η προσέλκυση του καλύτερου δυνατού τιμήματος.

Ο πρώτος όρος αφορά την απαγόρευση διάθεσης πλειοψηφικού μεριδίου σε εταιρεία που είναι ταυτόχρονα παραγωγός και έμπορος φυσικού αερίου και στοχεύει να αποφευχθούν τα γνωστά προβλήματα που προέκυψαν από την Ε.Ε. στην περίπτωση της Socar. O δεύτερος όρος αφορά την υποχρεωτική πιστοποίηση και εμπειρία στη διαχείριση ευρωπαϊκού δικτύου φυσικού αερίου που θα πρέπει να έχει ο αγοραστής. Τις τελικές αποφάσεις της ελληνικής κυβέρνησης για τον ΔΕΣΦΑ αναμένουν Ευρωπαίοι επενδυτές που εμφανίστηκαν και στον προηγούμενο διαγωνισμό, όπως η βελγική Fluxys, η ιταλική Snam και η ισπανική Enagas αλλά και νέοι, όπως ο διαχειριστής δικτύου της Ρουμανίας TRANSGAZ.

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα