Ξοφλήθηκε το χρέος, μένει η ζημιά…

ΔΕΠΑ και ΑΛΟΥΜΙΝΙΟΝ

Η «έχει ασχοληθεί εκτενώς με το θέμα των χρεών της ΑΛΟΥΜΙΝΙΟΝ και των υπόλοιπων εταιρειών του Ομίλου Μυτιληναίου προς τη ΔΕΠΑ, σε συνέχεια σχετικής ποινικής δίωξης που είχε ασκηθεί το 2012 από τους τότε Οικονομικούς Εισαγγελείς κ.κ. Πεπόνη και Μουζακίτη.

Σύμφωνα λοιπόν με πληροφορίες μας, πριν από λίγες ημέρες, δηλαδή σχεδόν 3,5 χρόνια μετά τη δίωξη από τους εισαγγελείς Πεπόνη – Μουζακίτη, καταβλήθηκαν περίπου 25 εκατομμύρια και εξοφλήθηκαν και τα τελευταία χρέη της ΑΛΟΥΜΙΝΙΟΝ (η απάτη σημειωτέον ξεπερνούσε τα 95 εκατ. ευρώ), μετά από μεγάλες διευκολύνσεις από πλευράς ΔΕΠΑ αλλά και μετά από μια αξιοσημείωτη υπομονή επί του θέματος από πλευράς των αρμοδίων δικαστικών λειτουργών που ερευνούσαν την υπόθεση αυτή.

Αυτή λοιπόν η εξέλιξη κλείνει το ένα σκέλος της υπόθεσης, αυτό που αφορά το χρέος, δεν κλείνει όμως το άλλο σκέλος της υπόθεσης, αυτό που αφορά τη ζημιά που προκάλεσε το χρέος αυτό στη ΔΕΠΑ, το οποίο και δεν αποζημιώθηκε από την πρόσφατη εξόφληση του εναπομείναντος ποσού των 25 εκατ. ευρώ. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα με τη σειρά…

 

Έτσι ξεκίνησαν όλα

Οι 3 εταιρείες του Ομίλου Μυτιληναίου (ΑΛΟΥΜΙΝΙΟΝ, PROTERGIA & KORINTHOS POWER) από το 2011 δεν εξοφλούσαν κανονικά στη ΔΕΠΑ τους λογαριασμούς κατανάλωσης φυσικού αερίου, με αποτέλεσμα να συσσωρευτεί ένα σημαντικό χρέος. Για τον λόγο αυτό, και επειδή εν τω μεταξύ το θέμα ερευνάτο από τους κ.κ. Πεπόνη και Μουζακίτη, στις 2 Μαΐου 2012 υπεγράφη μεταξύ των εταιρειών αυτών και της ΔΕΠΑ μια Σύμβαση Πλαίσιο για την από εκεί και πέρα ρύθμιση των υφιστάμενων αλλά και των μελλοντικών υποχρεώσεών τους. Το πιο σημαντικό σημείο αυτής της Σύμβασης Πλαίσιο ήταν ότι η μητρική εταιρεία «Μυτιληναίος Α.Ε. – Όμιλος Επιχειρήσεων» μπήκε εγγυητής ως προς την εμπρόθεσμη, προσήκουσα και ολοσχερή εξόφληση του συνόλου των υφιστάμενων ή μελλοντικών απαιτήσεων της ΔΕΠΑ για καταναλώσεις φυσικού αερίου, δηλαδή αν οι εταιρείες δεν εξοφλούσαν ή αύξαναν τα χρέη τους, η ΔΕΠΑ είχε το δικαίωμα να ζητήσει την άμεση αποπληρωμή τους από τη μητρική εταιρεία.

Συνεχίστηκε η «φάμπρικα»

Παρ’ όλα ταύτα, και μετά την υπογραφή της Σύμβασης Πλαίσιο, οι 3 εταιρείες του Ομίλου συνέχισαν να μην εξοφλούν κανονικά τους λογαριασμούς κατανάλωσης φυσικού αερίου χωρίς να ιδρώνει το αυτί κανενός υπεύθυνου, με αποτέλεσμα το χρέος τους προς τη ΔΕΠΑ, αντί να μηδενιστεί, να διπλασιαστεί. Συγκεκριμένα, από τα περίπου 90.000.000 ευρώ τον Μάιο του 2012, το φθινόπωρο του 2013 το χρέος προς τη ΔΕΠΑ είχε φτάσει σε ένα ποσό της τάξης των 190.000.000 ευρώ.

Τελικά, μετά τον μεγάλο θόρυβο που είχε προκληθεί ενδιάμεσα από την αποτυχία ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ λόγω των τεράστιων χρεών προς αυτήν από πελάτες της (με πρωτοστάτη τις εταιρείες του κ. Μυτιληναίου) αλλά και από τον μεγάλο αριθμό σχετικών ερωτήσεων από βουλευτές, στις 17 Σεπτεμβρίου 2013, υπεγράφη και νέα συμφωνία (Ιδιωτικό Συμφωνητικό) για τη ρύθμιση των χρεών, αυτή τη φορά μεταξύ μόνο της ΑΛΟΥΜΙΝΙΟΝ και της ΔΕΠΑ. Στα πλαίσια λοιπόν αυτού του ιδιωτικού συμφωνητικού εξοφλήθηκαν τελικά πριν από λίγες μέρες τα χρέη της ΑΛΟΥΜΙΝΙΟΝ προς τη ΔΕΠΑ. Το αξιοσημείωτο είναι ότι η τελευταία καταβολή ύψους περίπου 25 εκατ. ευρώ έγινε την επομένη των εκλογών, δηλαδή στις 21 Σεπτεμβρίου…

 

Το colpo grosso και η αποζημίωση που αγνοείται

Το πρόβλημα στην υπόθεση δεν είναι η «αμέλεια» που έδειξαν οι αρμόδιοι της ΔΕΠΑ στην περίοδο μεταξύ Μαΐου 2012 και Σεπτεμβρίου 2013 και, αντί να αποπληρωθεί, άφησαν να διπλασιαστεί το χρέος των 3 εταιρειών, χωρίς να ενεργοποιήσουν την εγγύηση που είχαν από τη μητρική «Μυτιληναίος Α.Ε. – Όμιλος Επιχειρήσεων», που τους έδινε το δικαίωμα να απαιτήσουν την άμεση εξόφλησή του. Το πρόβλημα είναι ότι την ίδια περίοδο ο Όμιλος Μυτιληναίου, και ειδικότερα η ΑΛΟΥΜΙΝΙΟΝ, χρησιμοποιούσε τα χρήματα που δεν πλήρωνε στη ΔΕΠΑ για να εισάγει απ’ ευθείας LNG (υγροποιημένο φυσικό αέριο), σε ανταγωνισμό προς τη ΔΕΠΑ. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα του ΔΕΣΦΑ (δηλαδή του διαχειριστή του εθνικού συστήματος φυσικού αερίου) την περίοδο Μαΐου 2012 – Σεπτεμβρίου 2013 η ΑΛΟΥΜΙΝΙΟΝ εισήγαγε συνολικά 8 φορτία LNG. Όπως δήλωνε τότε στον Τύπο ο κ. Μυτιληναίος, κάθε φορτίο LNG στοίχιζε περί τα 35.000.000 $ (και έπρεπε μάλιστα να προπληρωθεί), άρα η συνολική αξία των 8 αυτών φορτίων ήταν περίπου 280.000.000 $ ή αλλιώς περίπου 230.000.000 € (με την τότε ισοτιμία 1€=1,2$), σχεδόν δηλαδή όσα και τα χρέη προς τη ΔΕΠΑ την ίδια περίοδο.

Μπορεί με το συμφωνητικό τής 17.09.2013 να εξοφλήθηκε τελικά έντοκα το χρέος της ΑΛΟΥΜΙΝΙΟΝ, καλύπτοντας έτσι το σχετικό χρηματοδοτικό κόστος της τελευταίας, η «αμέλεια» όμως της ενδιάμεσης περιόδου προκάλεσε μια σημαντική οικονομική ζημιά στη ΔΕΠΑ. Συγκεκριμένα, η ζημιά της ΔΕΠΑ από τα παραπάνω είναι το διαφυγόν κέρδος από τα 8 αυτά φορτία που εισήγαγε ο Όμιλος Μυτιληναίου με τα λεφτά που της χρωστούσε, αφού σε διαφορετική περίπτωση (αφού, δηλαδή, δεν θα μπορούσε να χρηματοδοτήσει τις εισαγωγές LNG χωρίς τα χρήματα της ΔΕΠΑ) οι 3 εταιρείες του Ομίλου Μυτιληναίου θα προμηθεύονταν αυτές τις ποσότητες φυσικού αερίου από τη ΔΕΠΑ. Σύμφωνα με τις αντίστοιχες οικονομικές καταστάσεις της ΔΕΠΑ, το περιθώριο κέρδους επί των πωλήσεων την επίμαχη περίοδο ήταν της τάξης τού 6,9%, οπότε το ποσό της σχετικής ζημιάς ανέρχεται σε 6,9% χ 230.000.000 € = 15.870.000 €.

Το πώς θα εκτιμηθεί η ζημιά αυτή εις βάρος της ΔΕΠΑ (δηλαδή του Δημοσίου) αφορά τη διοίκηση της ΔΕΠΑ αλλά και τους αρμόδιους δικαστικούς που ασχολούνται με την έρευνα αυτή.

 

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα