ΕΛΛΗΝΙΚΟ: Το «φιλέτο» των… στεναγμών!

Μετά από περιπέτειες και κάτω από την πίεση των δανειστών έπεσαν οι υπογραφές για την αποκρατικοποίηση του παλαιού αεροδρομίου του Ελληνικού.

Η υπογραφή του μνημονίου ανάμεσα στο ΤΑΙΠΕΔ και τη Lamda Development S.A. σηματοδοτεί όχι μόνο την πλήρη αλλαγή της εικόνας ολόκληρης της ευρύτερης περιοχής, αλλά –σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ– θα ενισχύσει κατά 2% το ΑΕΠ της χώρας και θα προσφέρει 70.000 νέες θέσεις εργασίας.

Η επένδυση προβλέπει κατ’ αρχάς την ανάπτυξη οικιστικών ζωνών, ξενοδοχείων, εμπορικών κέντρων και καταστημάτων, θεματικών πάρκων, μουσείων τέχνης και πολιτισμού, υπαίθριων πολιτιστικών χώρων, κέντρων υγείας και ευεξίας, χώρων αθλητισμού και αναψυχής, τη δημιουργία ενός σύγχρονου επιχειρηματικού, εκπαιδευτικού, ερευνητικού κόμβου, καθώς και την πλήρη αναβάθμιση της υπάρχουσας μαρίνας και του παραλιακού μετώπου με ελεύθερη πρόσβαση σε όλους.

Η επένδυση περιλαμβάνει 915 εκατ. ευρώ για την απόκτηση του 100% του μετοχικού κεφαλαίου της ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε. και 1,20 δισ. ευρώ για την υλοποίηση επενδύσεων σε υποδομές κοινής ωφέλειας (κατεδαφίσεις και εργοταξιακές υποδομές, πάρκα, δρόμους, παιδικές χαρές, παράκτιο μέτωπο, συγκοινωνίες, σύνδεση με δίκτυα κ.λπ.), ήτοι συνολικά επένδυση 2,115 δισ. ευρώ  ενώ, σύμφωνα με τη σύμβαση αγοραπωλησίας των μετοχών, ο επενδυτής θα αποκτήσει την κυριότητα των 1.800.000 από τα συνολικά 6.200.000 τετραγωνικά μέτρα.

Το μνημόνιο που υπεγράφη προβλέπει, μεταξύ άλλων, πως οι δόσεις μέσω των οποίων θα πληρώσει ο επενδυτής θα μετακυλισθούν πιο μπροστά και θα είναι μεγαλύτερου ύψους. Προβλέπεται, επίσης, πως το κόστος συντήρησης του μητροπολιτικού πάρκου θα επιβαρύνει κατά μεγαλύτερο ποσοστό το επενδυτικό σχήμα. Μέχρι τον Νοέμβριο, οπότε και αναμένεται η μεταβίβαση των μετοχών τής Ελληνικόν Α.Ε. στη Lamda Develοpment και στους συνεταίρους της θα καταβληθεί η πρώτη δόση.

Αρχικά προβλεπόταν πως τότε οι επενδυτές θα κατέθεταν εγγυητική επιστολή αντίστοιχη με το σύνολο του τιμήματος που πρόσφεραν, ενώ θα πλήρωναν την πρώτη δόση, ύψους 300.000.000 ευρώ. Δυόμισι χρόνια αργότερα θα καλούνταν να καταβάλουν τη δεύτερη δόση (€45 εκατ.), ενώ η τελευταία δόση του τιμήματος (€220 εκατ.) επρόκειτο να καταβληθεί εννέα χρόνια μετά τη μεταβίβαση των μετοχών τής Ελληνικόν Α.Ε.

Η υπογραφή του μνημονίου και η έγκριση της συμφωνίας από τη Βουλή, που είναι επίσης προαπαιτούμενο της συμφωνίας, στην ουσία ανοίγει τον δρόμο για την έκδοση σειράς νομοθετικών ρυθμίσεων από πλευράς Δημοσίου που ξεκινούν από το χωροταξικό σχέδιο και φτάνουν μέχρι την αδειοδότηση καζίνο εντός του ακινήτου που περιλαμβάνει την έκταση του πρώην αεροδρομίου και την παραλιακή ζώνη του Αγίου Κοσμά.

Οι λεπτομέρειες της συμφωνίας οριστικοποιήθηκαν σε σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου υπό τον υπουργό Επικρατείας Αλέκο Φλαμπουράρη, με τη συμμετοχή του προέδρου του ΤΑΙΠΕΔ Στέργιου Πιτσιόρλα και στελεχών της αναδόχου εταιρείας.

Το ελληνικό Δημόσιο πρέπει μέχρι φέτος τον Νοέμβριο να προχωρήσει και σε σειρά ενεργειών μεταξύ των οποίων η εκκένωση του χώρου από διάφορες υπηρεσίες και φορείς που φιλοξενούνται σε αυτήν, όπως βέβαια και από τους πρόσφυγες-μετανάστες, αλλά και να προχωρήσει στην προκήρυξη διεθνούς διαγωνισμού για τη χορήγηση άδειας καζίνο.

Οι αντιδράσεις
Βέβαια, η συμφωνία για το Ελληνικό προκάλεσε και αντιδράσεις. Εξαιρουμένης της επίθεσης που εξαπέλυσε στην κυβέρνηση η πρώην πρόεδρος της Βουλής, Ζωή Κωνσταντοπούλου («Το ξεπούλημα του Ελληνικού είναι κακούργημα», έγραψε στο twitter), ο δήμαρχος Ελληνικού-Αργυρούπολης, Γιάννης Κωνσταντάτος, συγκάλεσε έκτακτο δημοτικό συμβούλιο, προκειμένου να συζητηθεί η σύμβαση. Στόχος του δήμου είναι να ετοιμαστούν οι διεκδικήσεις, οι οποίες θα σταλούν στον πρωθυπουργό, αλλά και στους πολιτικούς αρχηγούς.

Την ίδια ώρα οι δήμαρχοι Γλυφάδας και Αλίμου, Γιώργος Παπανικολάου και Ανδρέας Κονδύλης, αντίστοιχα, εκφράζουν αντιρρήσεις και όπως τονίζουν «θα εμποδίσουμε τη μεταβίβαση της έκτασης με κάθε νόμιμο μέσο». Οι δύο δήμαρχοι τονίζουν ότι, ενώ έχουν ζητήσει επανειλημμένως το περιεχόμενο των μελετών και των σχεδίων για το τι πρόκειται να γίνει στις εγκαταστάσεις τού πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό, δεν έχουν λάβει καμία απάντηση. Κονδύλης και Παπανικολάου δηλώνουν κατηγορηματικά ότι δεν θα δώσουν λευκή επιταγή σε κανέναν και ότι χρειάζεται σοβαρή και ειλικρινής διαβούλευση για να πάρουν οι δύο δήμοι τα ανταποδοτικά οφέλη που τους αναλογούν.

«Πώς θα γίνουν όλα αυτά μέχρι το τέλος Ιουνίου που θα κατατεθεί η επίμαχη σύμβαση στη Βουλή;» αναρωτιούνται. Επικαλούνται επίσης τα ανοιχτά ζητήματα σε σχέση με το τίμημα (915 εκατ. ευρώ) ιδίως όσον αφορά στην εκ των υστέρων προσθήκη του καζίνο στη συμφωνία, ενώ ισχυρίζονται ότι υπάρχει ζήτημα νόθευσης του ελεύθερου ανταγωνισμού. Δεν δέχονται σε καμία περίπτωση τη δημιουργία ιδιωτικού φορέα που θα ανήκει στον επενδυτή και θα εκμεταλλεύεται τους κοινόχρηστους χώρους (μητροπολιτικό πάρκο, δρόμους, παραλίες) και ζητούν να υπάρχει έλεγχος και από το Δημόσιο και από την τοπική Αυτοδιοίκηση. Καθιστούν σαφές ότι δεν είναι κατά της επένδυσης, αλλά θέλουν να διασφαλίσουν οφέλη για το κοινωνικό συμφέρον και την ανταποδοτικότητα της επένδυσης στις τοπικές κοινωνίες (θέσεις εργασίας).

M. ΣΑΛΛΑΣ: «Η επένδυση θα αλλάξει τις προοπτικές της Αττικής»

Από τους πρώτους που βγήκαν να στηρίξουν την υπογραφή του μνημονίου για το Ελληνικό ήταν ο πρόεδρος της Τράπεζας Πειραιώς, Μιχάλης Σάλλας.
«Η Ελλάδα για να βγει από την οικονομική κρίση χρειάζεται επενδύσεις, οι οποίες θα δημιουργήσουν νέο πλούτο για τους εργαζομένους, τις εταιρείες και την κοινωνία. Η μεγάλη επένδυση στο αεροδρόμιο του Ελληνικού ύψους 8 δισ. ευρώ κινείται ακριβώς προς αυτή τη κατεύθυνση» αναφέρει ο πρόεδρος του Ομίλου της Τράπεζας Πειραιώς.
Επίσης τονίζει στην ανακοίνωσή του:
«Η υλοποίησή της θα αλλάξει συνολικά τις προοπτικές στην Αττική, στον τουρισμό, στην αγορά ακινήτων και στην προσέλκυση νέων επενδύσεων. Βάζει την Αθήνα στις μεγάλες πρωτεύουσες του κόσμου. Είναι ένα βήμα σημαντικό στην προσπάθεια για να περάσει η χώρα στην ανάκαμψη της οικονομίας.

Η Τράπεζα Πειραιώς, ως σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, θεωρεί ότι η συγκεκριμένη επένδυση είναι οδηγός για τον δρόμο που πρέπει να ακολουθήσουμε ως οικονομία».

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα