«Ευλογημένη» δικαστική διαμάχη…

Δύο εταιρείες διασταύρωσαν τα ξίφη τους ενώπιον της Δικαιοσύνης, διεκδικώντας την εμπορική εκμετάλλευση της λέξης «ευλογία». Τελικά, ο δικαστικός αγώνας έληξε και με τις δύο αντίδικες να διατηρούν το δικαίωμά τους να χρησιμοποιηθούν τα εμπορικά τους σήματα με την επίμαχη λέξη.

Ρεπορτάζ: Πωλίνα Βασιλοπούλου

Συγκεκριμένα, πρόκειται για τα σήματα EVLOYIA και EVLOGIA, τα οποία, αν και μοιάζουν σαν δυο σταγόνες νερό, τελικά κρίθηκε από το δικαστήριο της συμπρωτεύουσας ότι από τη χρήση τους από δύο διαφορετικές εταιρείες δεν προκαλείται κίνδυνος σύγχυσης, ώστε να υφίσταται κατεπείγουσα και άμεση ανάγκη για λήψη ασφαλιστικών μέτρων «προς το παρόν». Στη Δικαιοσύνη είχε προσφύγει η  εταιρεία που έχει κατοχυρώσει το σήμα «eνlοgia». Πρόκειται για εταιρεία η οποία δραστηριοποιείται στον τομέα τυποποίησης και εμπορίας τροφίμων και συγκεκριμένα προμηθεύεται, συσκευάζει και πωλεί τρόφιμα, όπως ελαιόλαδο, μέλι, ελιές, αυγοτάραχο, πάστα λιαστής τομάτας, πάστα ελιάς, δενδρολίβανο, αλάτι, πιπέρι, ρίγανη.

Το σήμα «eνlοgia» που έχει κατοχυρώσει η συγκεκριμένη  εταιρεία, όπως επισημαίνεται στη δικαστική απόφαση, είναι γραμμένο σε τυπική γραμματοσειρά, με μικρά γράμματα λατινικού αλφαβήτου και το μεσαίο γράμμα «ο» είναι χρώματος πράσινου εντός του οποίου απεικονίζεται μία παλάμη χεριού στην οποία στηρίζεται ένα κλαδί ελιάς. Το σήμα της άλλης  εταιρείας αποτελείται από τη λεκτική ένδειξη «eνlοyia», γραμμένη με βυζαντινή γραμματοσειρά, η λέξη είναι χωρισμένη σε τρεις συλλαβές, τοποθετημένη η μια κάτω από την άλλη σχηματίζοντας ένα ορθογώνιο παραλληλόγραμμο. Η  εταιρεία το επέλεξε προκειμένου να αναδείξει την έννοια που έχει η λέξη αυτή στους κύκλους των ορθοδόξων χριστιανών, δηλαδή χρησιμοποιείται υπό την έννοια της ιεροσύνης, ώστε να καταλάβει ο καταναλωτής ότι πρόκειται για παραδοσιακά προϊόντα που προέρχονται από το Άγιο Όρος, καθώς σε όλα τα προϊόντα αναγράφονται κάτω από τη λέξη «Evloyia» οι λέξεις «Παραδοσιακά Αγειορίτικα Προϊόντα».

Τελικά, το Μονομελές Πρωτοδικείο Θεσσαλονίκης έκρινε ότι το επίδικο σήμα της «evloyia» παραπέμπει συνειρμικά στην Ορθοδοξία, τη χριστιανοσύνη και την ιεροσύνη, πληροφορώντας τους καταναλωτές ότι διακρίνει παραδοσιακά προϊόντα που προέρχονται από το Άγιον Όρος (συγκεκριμένα), ενώ αντίθετα το σήμα της αιτούσας  εταιρείας «evlogia» παραπέμπει συνειρμικά στο ευλογημένο ελληνικό έδαφος (γενικώς) από το οποίο προέρχονται οι καρποί και τα προϊόντα που παράγει.

Το Δικαστήριο έκρινε ότι δεν προκαλείται κίνδυνος σύγχυσης μεταξύ των συγκρουόμενων σημάτων, ώστε να υφίσταται κατεπείγουσα και άμεση ανάγκη για λήψη ασφαλιστικών μέτρων «προς το παρόν». Μάλιστα, στην απόφαση επισημαίνεται ότι η κρίση του δικαστηρίου δεν αναιρείται από το γεγονός ότι ως προς τα επίδικα σήματα ήδη μπερδεύτηκαν δύο εμπορικοί διευθυντές γνωστών αλυσίδων σούπερ μάρκετ (διότι τελικώς αντιλήφθηκαν τη διαφορά), ούτε από το γεγονός ότι ήδη μπερδεύτηκε ένας καταναλωτής και ένας έμπορος αγροτικών εφοδίων.

Το σκεπτικό της απόφασης
Συγκεκριμένα στο σκεπτικό της δικαστικής απόφασης τονίζεται χαρακτηριστικά: «Πλην όμως δεν πιθανολογείται ότι η γενική εντύπωση που δημιουργείται από τη χρήση των δύο σημάτων μπορεί να προκαλέσει κίνδυνο σύγχυσης, ώστε να υφίσταται κατεπείγουσα και άμεση ανάγκη για λήψη ασφαλιστικών μέτρων προς το παρόν». Στη δικαστική απόφαση αναλύονται μάλιστα διεξοδικά οι λόγοι που το δικαστήριο κατέληξε σε αυτό το συμπέρασμα και αναφέρεται χαρακτηριστικά:

«Στο συμπέρασμα αυτό καταλήγει το Δικαστήριο σταθμίζοντας τα εξής:
α) Οπτικά τα δύο σήματα διαφέρουν εμφανώς,
β) Ο συνειρμός που δημιουργεί στον προσεκτικό καταναλωτή το σήμα των αιτουσών με τη συγκεκριμένη απεικόνιση είναι ότι πρόκειται για καρπούς από την ευλογημένη ελληνική γη, ενώ αντίστοιχα ο συνειρμός από το σήμα της καθ’ ης είναι σχετικός με τον ορθοδοξία και τη χριστιανοσύνη,
γ) Οι δύο εμπορικοί διευθυντές γνωστών αλυσίδων σούπερ μάρκετς (βλ. ένορκες βεβαιώσεις) αντιλήφθηκαν τελικώς τη διαφορά μεταξύ των δύο εταιρειών και έσπευσαν να ενημερώσουν τις αιτούσες,
δ) Δεν πρόκειται για προϊόντα ευρείας κατανάλωσης αλλά για εξειδικευμένα προϊόντα (ενδεικτικά προϊόντα αιτουσών αλάτι με ροζμαρί, αφράλα), τα οποία ο καταναλωτής θα αναζητήσει επισταμένα, οπότε και θα παρατηρήσει τις διαφορές τους,
ε) Τα προϊόντα της καθ’ ης αναγράφουν σε όλες τις ετικέτες τους “Αγειορίτικα” ή “Άγιο Όρος” και τοποθετούνται με ειδικό τρόπο (σε ειδικό ράφι-stand) στους χώρους όπου πωλούνται, κυρίως παντοπωλεία με επιλεγμένα προϊόντα (delicatessen)».

Με αυτό το σκεπτικό η αίτηση για τη λήψη ασφαλιστικών μέτρων της  εταιρείας απορρίφθηκε ως αβάσιμη, με τη Δικαιοσύνη να επιφυλάσσεται να επανέλθει, εάν παρατηρηθούν φαινόμενα πολιτών που θα μπερδευτούν από τα σχεδόν όμοια σήματα των δύο εταιρειών.

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα