Η παρενόχληση (από εισπρακτική) βλάπτει σοβαρά την υγεία (της τράπεζας)

Έναν εν δυνάμει νομικό σύμμαχο βρήκαν οι απανταχού δανειολήπτες που κατά καιρούς έχουν υποστεί το άκομψο πρέσινγκ των εισπρακτικών εταιρειών. Κι αυτός ο σύμμαχος δεν είναι άλλος από τη νομολογία που δημιουργεί μία πρόσφατη απόφαση του Ειρηνοδικείου Αθηνών.

Ρεπορτάζ: Νίκος Τσαγκατάκης

Πρωταγωνιστής της ενδιαφέρουσας ιστορίας που ακολουθεί είναι ένας συνεπής (κατά την υπ’ αριθμ. 415/2016 απόφαση του Ειρηνοδικείου Αθηνών) δανειολήπτης μικρού καταναλωτικού δανείου ο οποίος εκ παραδρομής λησμόνησε για μόλις λίγες ημέρες να καταβάλει την τελευταία δόση του δανείου του, με αποτέλεσμα να οχληθεί τηλεφωνικά από μια εταιρεία «ενημέρωσης οφειλετών», δηλαδή τις γνωστές σε όλους μας εισπρακτικές εταιρείες.

Το τηλεφώνημα αυτό του προκάλεσε «ανησυχία, τρόμο και αγανάκτηση», καθώς ουδέποτε είχε δώσει τη συγκατάθεσή του στην τράπεζα για να διαβιβάσει σε τρίτους τα ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα του και ως εκ τούτου το χρηματοπιστωτικό ίδρυμα με τη συμπεριφορά του αυτή παραβίασε την ασφάλεια των προσωπικών του στοιχείων και παρέβη πλειάδα άλλων διατάξεων του νόμου που διέπει τις τραπεζικές συμβάσεις.

Ο δανειολήπτης δεν έμεινε άπραγος. Αφού απέστειλε επιστολή διαμαρτυρίας στην τράπεζα και κατήγγειλε το περιστατικό στη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή, στράφηκε και δικαστικά εναντίον της τράπεζας. Το αποτέλεσμα; Κατάφερε να του επιδικαστεί αποζημίωση ύψους 5.869,40 ευρώ για την ηθική βλάβη που υπέστη από την υπαίτια και παράνομη συμπεριφορά της.

Εκκρεμούν δεκάδες αγωγές αποζημιώσεων
Η παραπάνω δικαστική απόφαση έρχεται να προστεθεί στην υπ’ αριθμ. 96/2016 απόφαση του Ειρηνοδικείου Αθηνών, ενώ τον δρόμο για αποζημιώσεις τέτοιου είδους άνοιξε η υπ’ αριθμ. 1740/2013 απόφαση του Αρείου Πάγου και η 1437/2014 απόφαση του Εφετείου Αθηνών, οι οποίες πάνω στο ίδιο σκεπτικό αποφάσισαν ότι εάν ο δανειολήπτης δεν συναινέσει εγγράφως, οι τράπεζες απαγορεύεται να διαβιβάσουν σε εκτός Τραπέζης πρόσωπα τα ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα που αφορούν την οφειλή του.

Σήμερα εκκρεμούν δεκάδες αγωγές αποζημιώσεων στα δικαστήρια της χώρας και η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή, στην οποία εκκρεμούν επίσης εκατοντάδες καταγγελίες, ενημερώνει συνεχώς για τα δικαιώματα των δανειοληπτών, οι οποίοι μπορούν να καλούν στην τηλεφωνική γραμμή 1520 προκειμένου να υποβάλλουν τα παράπονα και τις καταγγελίες τους, ενώ παράλληλα έχει προβεί στην επιβολή προστίμων σε βάρος εισπρακτικών εταιρειών για καταχρηστικές πρακτικές.

Τι επιτρέπεται και τι όχι
Όπως θυμίζει το υπουργείο, συνιστά αθέμιτη, παραπλανητική και άρα παράνομη πρακτική των Εταιρειών Ενημέρωσης Οφειλετών:
–Η κατά την επικοινωνία με τον οφειλέτη, εμφάνιση των υπαλλήλων τους υπό ιδιότητες που δεν διαθέτουν όπως υπαλλήλων της Τράπεζας ή δικηγόρων.
–Η άσκηση ψυχολογικής πίεσης περί διακινδύνευσης του επαγγέλματος, των περιουσιακών στοιχείων ή της ζωής του οφειλέτη ή των οικείων του.
–Η επίδειξη προσβλητικής συμπεριφοράς ή η χρήση προσβλητικών εκφράσεων εναντίον του οφειλέτη ή των οικείων του.

Επισημαίνεται ακόμη ότι πριν από κάθε ενέργεια ενημέρωσης απαιτείται η, από τον δανειστή προς τον οφειλέτη, επιβεβαίωση των οφειλών του με κάθε διαθέσιμο τρόπο και η ταυτοποίηση του οφειλέτη, καθώς και η ενημέρωσή του για τη διαβίβαση των δεδομένων του στην εταιρεία.

Ο νόμος ορίζει ότι η επικοινωνία της Εταιρείας Ενημέρωσης με τον οφειλέτη πρέπει να γίνεται, εντός ευλόγου χρόνου, και η συχνότητα οχλήσεων όχι πέραν της μιας ανά δεύτερη ημέρα, ενώ προσδιορίζεται συγκεκριμένο ωράριο για την επικοινωνία με τον οφειλέτη (9.00 με 20.00) που περιορίζεται στις εργάσιμες μόνο ημέρες. Η τηλεφωνική επικοινωνία στον χώρο εργασίας του οφειλέτη γίνεται μόνο εφόσον ο συγκεκριμένος τηλεφωνικός αριθμός έχει δηλωθεί ως μοναδικός αριθμός επικοινωνίας από τον τελευταίο.

Η παρέμβαση των εταιρειών αφορά αποκλειστικά και μόνο στην ενημέρωση του δανειολήπτη για την ύπαρξη ληξιπρόθεσμων οφειλών του και τη διαπραγμάτευση του χρόνου, του τρόπου και των λοιπών όρων αποπληρωμής αυτών, κατ’ εντολή και για λογαριασμό της τράπεζας, ενώ απαγορεύεται στις τράπεζες η σύναψη σύμβασης με εταιρείες που δεν περιλαμβάνονται στο Μητρώο Εταιρειών Ενημέρωσης Οφειλετών και δεν επιτρέπεται η ανάθεση εντολής ενημέρωσης για την ίδια ληξιπρόθεσμη οφειλή σε περισσότερες πλην μίας Εταιρείες Ενημέρωσης.

Σε περίπτωση που κάποιες ή όλες από τις παραπάνω προϋποθέσεις δεν πληρούνται, τότε τόσο η εισπρακτική εταιρεία όσο και η τράπεζα παραβιάζουν το νομικό πλαίσιο που καθορίζει τον τρόπο λειτουργίας των εταιρειών ενημέρωσης οφειλών και τα προσωπικά  δεδομένα των πολιτών και ενέχονται και οι δύο ταυτόχρονα και για το σύνολο του ποσού απέναντί τους σε καταβολή χρηματικής αποζημίωσης λόγω ηθικής βλάβης.

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα