Οι πλούσιοι κοιτούν τα… αστέρια

Όταν το 1992 η UEFA ανακοίνωνε την αναβάθμιση του πάλαι ποτέ Κυπέλλου Πρωταθλητριών Ευρώπης και την εξέλιξή του στο Champions League (το οποίο τότε δεν είχε τη μορφή που γνωρίζουμε σήμερα), ίσως να μη φανταζόταν την τρομερή οικονομική επιτυχία που θα είχε η διοργάνωση μερικά χρόνια μετά.

Η κορυφαία διασυλλογική διοργάνωση στη Γηραιά ήπειρο έχει λάβει διαστάσεις ασύλληπτες, που ξεφεύγουν από τα περισσότερα ευρωπαϊκά πρωταθλήματα (με λίγες εξαιρέσεις όπως π.χ. η Premier League και η Primera Division, με τη δεύτερη να… ευνοεί περισσότερο τις Ρεάλ και Μπαρτσελόνα). Ακόμη και η σύγκριση με τη δεύτερη τη τάξει διοργάνωση της UEFA τη βγάζει νικήτρια με μεγάλη διαφορά. Όλοι οι ποδοσφαιριστές παγκοσμίως ονειρεύονται να αγωνιστούν σε αναμέτρηση, πριν από την έναρξη της οποίας μερικά παιδάκια κουνάνε το γνωστό σεντόνι με τα αστέρια, αφού γνωρίζουν ότι θα έχουν τη μέγιστη προβολή.

Ωστόσο η… μαγεία δεν περιορίζεται εντός των αγωνιστικών χώρων. Έξω από αυτούς το παιχνίδι «χοντραίνει» ακόμη περισσότερο. Όταν κοιτάζει κανείς τα νούμερα που ανακοινώνει η ευρωπαϊκή ομοσπονδία κάθε χρονιά, ζαλίζεται. Ούτε λίγο ούτε πολύ κατανεμήθηκαν 904,6 εκατ. ευρώ στους συλλόγους που συμμετείχαν στο περσινό Champions League (αρχής γενομένης από τον γύρο των play-off). Πράγμα που σημαίνει ότι τα έσοδα από τη διοργάνωση ήταν ακόμη περισσότερα, αφού είναι λογικό κάποια από αυτά να μένουν στο ταμείο για την καλύτερη προώθηση και φυσικά την περαιτέρω γιγάντωση του προϊόντος.

Ενδεικτικό της αύξησης των χρημάτων το γεγονός ότι τις σεζόν 2010-11 και 2011-12 οι συμμετέχοντες μοιράστηκαν (όχι ισομερώς φυσικά) 754,1 εκατ. ευρώ. Κάτι που σημαίνει ότι πέρυσι το διανεμόμενο ποσό ήταν κατά σχεδόν 150 εκατ. ευρώ μεγαλύτερο σε σχέση με τις δύο προηγούμενες. Γιατί συμβαίνει αυτό όμως, τη στιγμή που η οικονομική κατάσταση στην Ευρώπη δεν είναι και η καλύτερη δυνατή;

Αυξημένη ζήτηση, αυξάνει και τα έσοδα
Ο βασικός οικονομικός νόμος ορίζεται από την προσφορά και τη ζήτηση. Εφόσον, οι τηλεθεατές –ανά τον κόσμο και όχι μόνο στη ήπειρο που φιλοξενεί τη διοργάνωση– σημειώνουν όλο και υψηλότερες θεάσεις στους αγώνες του Champions League, αυτό αυξάνει και τα διαφημιστικά πακέτα που λαμβάνουν τα κανάλια που προβάλλουν τις αναμετρήσεις. Το οποίο συνεπάγεται ότι η ΤΕΑΜ, η οποία διαχειρίζεται τα τηλεοπτικά της διοργάνωσης, θα ζητήσει περισσότερα στην επόμενη διαπραγμάτευση για την παραχώρηση των δικαιωμάτων της.

Η κρίση προφανώς και δεν επηρεάζει εκείνον που θέλει να δει ένα ματς του υψηλότερου επιπέδου στην τηλεόρασή του. Αντιθέτως ευνοεί αυτό ακριβώς το γεγονός, αφού οι πιο… ακριβές επιλογές της εξόδου τα βράδια της Τρίτης και της Τετάρτης δεν προτιμώνται. Οπότε, το ποδόσφαιρο σχεδόν… παίζει μόνο του.
Η UEFA έχει βρεθεί πλέον στην ευχάριστη θέση να αυξήσει τόσο το πριμ συμμετοχής στις ομάδες που λαμβάνουν μέρος στο Champions League, όσο και τα αντίστοιχα οικονομικά προνόμια σε όσα club προκρίνονταν στους επόμενους γύρους, αλλά και τα μπόνους ανάλογα με τα αποτελέσματα που φέρνουν οι σύλλογοι (σε κάθε αγώνα, η νικήτρια ομάδα παίρνει 1 εκατ. ευρώ και στην ισοπαλία 500.000 ευρώ). Εκτός φυσικά από τα τηλεοπτικά έσοδα, τα οποία αναφέρθηκαν και παραπάνω.

Η σύγκριση με το Europa League
Για να αντιληφθείτε τη διαφορά μεταξύ των δύο διοργανώσεων της UEFA, να σας αναφέρουμε ότι τα κλαμπ που συμμετείχαν στο Europa League έλαβαν συνολικά 150,36 εκατ. ευρώ τις σεζόν 2010-11 και 2011-12, ενώ την περσινή περίοδο περισσότερα από 200 εκατ. ευρώ. Επίσης, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι οι ομάδες που αγωνίζονται στη δεύτερη τη τάξει διοργάνωση είναι αρκετά περισσότερες σε σχέση με το Champions League (κάποιες, μάλιστα, προέρχονται από εκεί στη φάση των «32»).

Ο Ολυμπιακός… ξεφεύγει
Στη χώρα μας, ο μόνιμος συμμετέχων σ’ αυτή τη μεγάλη γιορτή απολαμβάνει όλα τα προνόμια που αναλύθηκαν πιο πάνω, τα τελευταία χρόνια. Το market pool που αναλογεί στη χώρα μας από τα τηλεοπτικά (περίπου 11 εκατ. ευρώ) πηγαίνει εξ ολοκλήρου στον Ολυμπιακό, όπως φυσικά και τα άλλα οικονομικά προνόμια.

Αξίζει να σημειωθεί ότι τη σεζόν 2011-12, οι νταμπλούχοι Ελλάδας έβαλαν στα ταμεία τους 24,44 εκατ. ευρώ στα ταμεία τους από την UEFA, ενώ πέρυσι κέρδισαν 23,77 εκατ. ευρώ, αφού αποκλείστηκαν ένα γύρο νωρίτερα στο Europa League, σε σχέση με την προηγούμενη περίοδο.

Επιπλέον, τα συνολικά έσοδα των Πειραιωτών από τη σύσταση του Champions League το 1992, ανέρχονται στα 159.004.000 ευρώ, ποσό μεγαλύτερο από αυτό που έχουν πάρει σύλλογοι όπως οι Μαρσέιγ, Αϊντχόβεν, Μπάγερ Λεβερκούζεν και Μπάγερν Μονάχου.

Πρώτη στη σχετική λίστα, η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ με 470.641.000 ευρώ έσοδα.

Μπάμπης Λάμπρου

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα