Ουδέν καλόν αμιγές… κενού αέρος!

Τέλος του μονοπωλίου, ή μια ακόμα περιπέτεια για τους επιβάτες των αεροπλάνων; Η ανακοίνωση πως η χαμηλού κόστους αεροπορική εταιρεία Ryanair φτάνει σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη για πτήσεις στην Ελλάδα έκανε κάποιους να χαμογελάσουν, καθώς η συγχώνευση Ολυμπιακής και Aegean είχε δημιουργήσει ένα ιδιότυπο μονοπωλιακό καθεστώς στη χώρα.

Η δε εκτίμηση τώρα είναι ότι από ’δώ και στο εξής ο ελληνικός κολοσσός θα πρέπει να προσαρμοστεί σε μια νέα πραγματικότητα, ακόμα και αυτήν της μείωσης τιμών. Κάποιοι άλλοι όμως επιλέγουν να είναι πιο συγκρατημένοι. Η Ryanair μπορεί να έχει οικονομικές τιμές, αλλά τα δημοσιεύματα και οι αναφορές σε χώρες που δραστηριοποιείται δεν επιτρέπουν πανηγυρισμούς.

Ρεπορτάζ: Θεοδόσης Παπανδρέου

Η ανακοίνωση της αεροπορικής εταιρείας Ryanair αφορά την ενίσχυση της παρουσίας της στην Ελλάδα, με τη δημιουργία αεροπορικών βάσεων τον ερχόμενο Απρίλιο σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη για πτήσεις εσωτερικού και εξωτερικού. Οι επιτελείς της ιρλανδικής εταιρείας δεν δίστασαν να κάνουν λόγο για «εγχώριο μονοπώλιο το οποίο βλάπτει την Ελλάδα», υποστηρίζοντας επιπλέον ότι «η Αθήνα δεν εξυπηρετείται επαρκώς» και ότι η ζήτηση «πιέζεται προς τα κάτω λόγω των υψηλών τιμών των εισιτηρίων και της μείωσης της χωρητικότητας». Παραθέτοντας, μάλιστα, έναν πίνακα σύγκρισης της Αθήνας σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές πόλεις, οι επικεφαλής της Ryanair ανέφεραν ότι η μέση τιμή στις πτήσεις εσωτερικού (με μία αεροπορική εταιρεία) στην Αθήνα είναι στα 70 ευρώ, όταν στη Μαδρίτη (με έναν αριθμό από 3-5 εταιρείες) αντιστοιχεί σε 42 ευρώ, στη Βαρκελώνη (3-4 εταιρείες) στα 30 ευρώ, στη Ρώμη (3-4 εταιρείες) στα 38 ευρώ και στο Μιλάνο (3-5 εταιρείες) στα 29 ευρώ.

Η Ryanair επενδύει αυτή τη στιγμή επιθετικά για τη χώρα μας, με πολύ φθηνά εισιτήρια και τιμές για Αθήνα και Θεσσαλονίκη από 12 ευρώ (για τους μήνες Απρίλιο-Μάιο για την Αθήνα και Φεβρουάριο-Μάρτιο για τη Θεσσαλονίκη). Σημειωτέον ότι οι θέσεις αυτές θα είναι διαθέσιμες έως τα μεσάνυχτα της Δευτέρας 20/1 για την Αθήνα, ενώ για τη Θεσσαλονίκη οι θέσεις ήταν διαθέσιμες έως τα μεσάνυχτα της Πέμπτης 16/1.

Οι πτήσεις

Συνολικά από το «Ελευθέριος Βενιζέλος» θα γίνονται 154 πτήσεις εβδομαδιαίως και τα δρομολόγια καθημερινά θα έχουν ως εξής:

# 10 ημερήσιες πτήσεις προς Θεσσαλονίκη.

# 4 ημερήσιες πτήσεις προς Χανιά.

# 2 ημερήσιες πτήσεις προς Ρόδο.

# 2 ημερήσιες πτήσεις προς Λονδίνο (Στάνστεντ).

# 2 ημερήσιες πτήσεις προς Πάφο.

# 2 ημερήσιες πτήσεις προς Μιλάνο (Μπέργκαμο).

Η αεροπορική εταιρεία ρίχνει στην αγορά εισιτήρια εσωτερικού με τιμή 12 ευρώ έως τις 20 Ιανουαρίου για τα ταξίδια που θα πραγματοποιηθούν από το «Ελ. Βενιζέλος» τον Απρίλιο και τον Μάιο.

Παράλληλα, η Ryanair εξήγγειλε και τη δημιουργία νέας βάσης στη Θεσσαλονίκη, όπου θα σταθμεύει μόνιμα ένα ακόμη αεροσκάφος και από όπου θα εξυπηρετούνται συνολικά 16 προορισμοί εσωτερικού και εξωτερικού με 212 πτήσεις σε εβδομαδιαία βάση. Συγκεκριμένα, από τη Θεσσαλονίκη θα γίνονται 212 πτήσεις κάθε εβδομάδα προς τους εξής προορισμούς: Αθήνα, Χανιά, Πάφο, Βαρσοβία, Στοκχόλμη (Skavsta), Όσλο (Rygge), Βρέμη, Ντύσελντορφ, Φραγκφούρτη, Βάδη, Μιλάνο, Πίζα, Ρώμη (Τσιαμπίνο), Βαρκελώνη (Ζιρόνα), Βρυξέλλες, Λονδίνο (Στάνστεντ).

Σύμφωνα με τον εμπορικό διευθυντή της εταιρείας, David O’Brien, η νέα βάση στην Αθήνα θα προσφέρει στον κλάδο των αερομεταφορών και τουρισμού πάνω από 1.200 νέες θέσεις εργασίας.

Κύκλοι της αγοράς πάντως επισημαίνουν ότι τακτική της εταιρείας είναι να εισβάλλει σε νέες αγορές, να τις κατακτά για να τις εγκαταλείψει στη συνέχεια…

Καλωσόρισε η Aegean

Με ανακοίνωσή της η Aegean σημειώνει πως η κίνηση της Ryanair «επιβεβαιώνει τη λειτουργία μιας απόλυτα ανταγωνιστικής αγοράς, στο πλαίσιο των ευρωπαϊκών αερομεταφορών, γεγονός που πάντοτε ισχυριζόταν η AEGEAN. Αυτός είναι, άλλωστε, και ο λόγος που η συνένωση δυνάμεων των 2 ελληνικών αερομεταφορέων, της AEGEAN με την Olympic Air, ήταν απαραίτητη ώστε να δημιουργηθούν οι οικονομίες κλίμακας, για την αποτελεσματική λειτουργία και ανάπτυξη ενός ελληνικού αερομεταφορέα, που θα εκπροσωπήσει επάξια τη χώρα μας σε αυτή την κοινή ευρωπαϊκή αγορά. Σήμερα, μετά την ολοκλήρωση της συνένωσης, διαθέτουμε πλέον και τα ποσοτικά εχέγγυα για να ανταγωνιστούμε και να αναπτυχθούμε περαιτέρω».

Σύμφωνα πάντα με την Aegean, «είναι επίσης πολύ θετικό ότι η σταθεροποίηση της χώρας μας και η σημαντική ενίσχυση του τουριστικού ρεύματος την καθιστούν πλέον πιο ελκυστική για επιπλέον δραστηριοποίηση ξένων αερομεταφορέων. Η AEGEAN έχει επενδύσει πολύ πριν και συστηματικά τα τελευταία 4 χρόνια, με 8 βάσεις στο κέντρο και την Περιφέρεια της χώρας και έχει συμβάλει καθοριστικά σε πολύ δύσκολες εποχές στη στήριξη και ανάπτυξη του τουρισμού. Παράλληλα, τόσο πριν όσο και μετά τη συνένωση με την Olympic Air, η AEGEAN έχει προσφέρει νέες πολιτικές χαμηλότερων ναύλων, όπως τις GoLight και Flex, που ξεκίνησαν τον Νοέμβριο του 2013. Οι πρωτοβουλίες αυτές βελτίωσαν σημαντικά το κόστος εισιτηρίου για τον Έλληνα καταναλωτή, τόσο στα κύρια δρομολόγια εσωτερικού, όσο και στις μικρές άγονες γραμμές. Άλλωστε, για τον λόγο αυτό, η σωρευτική κίνηση των 2 εταιρειών στο εσωτερικό παρουσίασε σημαντική αύξηση 15% το δίμηνο μετά την ολοκλήρωση της συμφωνίας, για πρώτη φορά μετά από 5 χρόνια συνεχούς ύφεσης και μείωσης. Οι καταναλωτές το ξέρουν και το νιώθουν ήδη. Συνεχίζουμε δυναμικά με τα νέα δρομολόγια που έχουμε ανακοινώσει, έχοντας συνηθίσει να αντιμετωπίζουμε αποτελεσματικά τις προκλήσεις φέρνοντας νέα οφέλη τόσο στους επιβάτες μας, όσο και στην οργάνωση και το προϊόν της εταιρείας μας».

Καταγγελίες και σκοτεινά σημεία

Στις 22 Αυγούστου 2012 στο Budget Airline Watch γίνεται εκτενής αναφορά για τις «ανήθικες πρακτικές» που ακολουθεί η εταιρεία. Οι αποσκευές χρεώνονται επιπλέον, ανεβάζοντας έτσι το κόστος του ταξιδιού, ενώ χαρακτηριστικό είναι πως οικογένεια πέντε ατόμων αναγκάστηκε να πληρώσει 300 ευρώ για να κάνει το ταξίδι της. Το ποσό αυτό το κατέβαλε για να της τυπωθούν οι κάρτες επιβίβασης! Η εταιρεία ζητά ως πρόστιμο από τους επιβάτες που δεν βρήκαν εκτυπωτή 60 ευρώ ανά άτομο!

Έναν χρόνο αργότερα, στις 13 Αυγούστου 2013, και σύμφωνα με το Business & Human Rights Resource Centre, η Ryanair μήνυσε το βρετανικό τηλεοπτικό δίκτυο Channel 4 μετά από ρεπορτάζ που την αφορούσε. Σε αυτό φιλοξενούνταν δηλώσεις πιλότων, σύμφωνα με τις οποίες προτεραιότητα για την εταιρεία είναι η οικονομία στα καύσιμα, κάτι που σύμφωνα με τους πιλότους έθετε ζητήματα ασφάλειας των επιβατών.

Λίγο νωρίτερα, και συγκεκριμένα στις 30 Μαΐου 2013, δημοσιεύματα ήθελαν την εταιρεία να παραβιάζει την εργατική νομοθεσία υιοθετώντας παράνομη τακτική και χρησιμοποιώντας Ιρλανδούς εργαζόμενους και χρησιμοποιώντας το δίκαιο της Ιρλανδίας! Εν τέλει, η γαλλική Δικαιοσύνη επέβαλε πρόστιμο 10 εκατ. ευρώ για την τακτική αυτή. Τον Οκτώβριο του ίδιου χρόνου, δημοσίευμα του «The Economist» σημειώνει πως ο ιδιοκτήτης της εταιρείας υπόσχεται να σταματήσει να είναι τόσο κακός απέναντι στους πελάτες του!

Ο Michael O’Leary δήλωνε πως η λογική της Ryanair είναι απλή: τα εισιτήριά της είναι τόσο φθηνά που οι ταξιδιώτες θα σέρνονται ακόμα και πάνω σε σπασμένα γυαλιά για να τα αποκτήσουν. Μόνο που σύμφωνα με το δημοσίευμα το αφεντικό της Ryanair βρίσκεται αντιμέτωπο πια με τους νόμους της Ε.Ε., αλλά και τις απαιτήσεις των επιβατών που θα ακολουθήσουν μια αναγκαστική αύξηση στην τιμή!

Την ίδια ώρα, και σύμφωνα πάντα με το συγκεκριμένο δημοσίευμα, σε όλη την Ευρώπη πληθαίνουν οι αναφορές των ταξιδιωτών κατά της εταιρείας.

Αρκετά νωρίτερα, το 2011, αεροπλάνο της Ryanair υποχρεώθηκε σε αναγκαστική προσγείωση στη Στοκχόλμη. Και όπως αποκαλύφθηκε, η εταιρεία επέλεξε να σβήσει όλα τα στοιχεία από το μαύρο κουτί! Αυτά σύμφωνα με σχετικό δημοσίευμα του Τhe Local, σουηδικού πόρταλ.

Χρεωμένοι εργαζόμενοι χωρίς δικαιώματα

Όσον αφορά τους εργαζομένους; Σύμφωνα με την πρώην αεροσυνοδό Allesandra Cocca, όσοι δουλεύουν για την εταιρεία ξεκινούν καταχρεωμένοι! Καλούνται να πληρώσουν για την εκπαίδευσή τους αλλά και τις στολές. Και οι μισθοί τους κινούνται σε ιδιαιτέρως χαμηλά επίπεδα. Η πρώην αεροσυνοδός υποστηρίζει ότι οι εργαζόμενοι δεν έχουν κανένα δικαίωμα.

Σε αναφορά τής Lufthansa το 2010 σημειώνεται πως η Ryanair έχει καταφέρει να δεσμεύει μικρά κυρίως αεροδρόμια τα οποία εξαρτώνται από εκείνη, και την ίδια ώρα αλλάζει τα δρομολόγια κατά το δοκούν ακυρώνοντας κάποια από αυτά. Ένα από τα πιο ακραία περιστατικά που έφερε στο φως της δημοσιότητας η συγκεκριμένη αναφορά, είναι μια πτήση που εν τέλει προσγειώθηκε 300 χλμ. μακριά από τον προκαθορισμένο προορισμό! Παρά τις αντιδράσεις των επιβατών, το πλήρωμα απέσυρε τα ποτά, κλείδωσε τις τουαλέτες, έκλεισε τα φώτα και εγκατέλειψε το αεροσκάφος. Χρειάστηκε η παρέμβαση της αστυνομίας και τέσσερις ώρες για να βρεθεί λύση.

 

 

Διαβάστε επίσης

Χρησιμοποιούμε cookies για λόγους στατιστικών & επισκεψιμότητας Συμφωνώ Περισσότερα